[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:50

Jacky84 schreef:
Symke mijn merrie heeft er 382 dagen over gedaan afgelopen voorjaar, dus ik weet wat je doormaakt, hopen dat je merrie snel wat veranderingen laat zien! Mijn veulen was zelf heel klein na de geboorte, dus ze nemen zelf de tijd die ze nodig zijn....

Cp o wat een boef, is dit de shire merrie die nu nog moet veulenen? Tijdje niet meegelzen, vandaar mn vraag ...


Ah nee Jacky, wat een lange tijd!
En nog steeds klein veulen, ja dan moest het ook niet eerder nee! Goed geregeld dan idd. Is dat bij die merrie steeds zo?

Ik weet dat het zo werkt en dat het goed is, beter langer dan korter, maar moet volgende week weer werken en dan kan ik niet even snel naar huis en ook niet thuis werken.

DDDara
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:40

Ohjee sym dat is balen!

Heb je al bedacht hoe je dat gaat regelen? Heb je iemand die haar voor je in de gaten kan houden volgende week? Of is je man thuis?

Maar ik ga er toch wel van uit dat de kleine er voor volgende week is hoor, laten we het zo zeggen de kans is groter dat het veulen nu komt dat dat het nog langer blijft zitten gezien de datum....

Hoe is het bij je vorige veulen gegaan hoelang is ze toen drachtig geweest en heeft ze toen wel duidelijke tekenen gegeven?

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:18

DDDara schreef:
Ohjee sym dat is balen!

Heb je al bedacht hoe je dat gaat regelen? Heb je iemand die haar voor je in de gaten kan houden volgende week? Of is je man thuis?

Maar ik ga er toch wel van uit dat de kleine er voor volgende week is hoor, laten we het zo zeggen de kans is groter dat het veulen nu komt dat dat het nog langer blijft zitten gezien de datum....

Hoe is het bij je vorige veulen gegaan hoelang is ze toen drachtig geweest en heeft ze toen wel duidelijke tekenen gegeven?


Ik heb nog geen oplossing v volgende week...
Heb daar nooit rekening mee gehouden en wil een haar ook niet meer verplaatsen naar andere locatie

Haar andere veulens waren er bij precies elf maanden, dat is geloof ik 334? Dus stuk eerder dan deze

Wel beide met nul tekenen van het gaat nu beginnen.
Juist door dat stiekem waak ik dus al weken.
Als het er eind deze week nog niet is moet de dierenarts toch maar ff checken denk ik

DDDara
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:39

Dood veulen zou ik niet zo snel bang voor zijn, die komen er wel uit of je merrie wordt ziek dat ga je wel merken.
Maar ik zou me wel af gaan vragen of er wel een veulen in zit....... Kan me je merrie niet meer zo voor me halen maar kan me nog een reactie herinneren waar in iemand zei dat die van jou ECHT wel drachtig is....
Heb je nog een recente uier foto.

Maar als dat veulen er in zit dan zal het er hoe dan ook uitkomen!

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hier recente foto's, dik en wel wat uier maar niet van ja nu komt het!

Rose_Sonny
Berichten: 450
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:09

Dit was het uier van mijn merrie op 1 juni. Op 3 juni is Replay geboren

Afbeelding

Uier kan je dus verrassen, merrie heeft nog steeds niet een heel vol ogend uier, maar produceert genoeg melk.

Rianne1807
Berichten: 708
Geregistreerd: 15-02-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:20

Pfff jeetje symke
Dat schiet niet op zo
Zeker omdat je merrie bij eerdere veulens al geen tekenen gaf.
Hopelijk is het veulen er snel

DDDara
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:24

Dat het veulen er in zit is overduidelijk...... :D

Nu nog zien wanneer die er uit komt.....

Ze is waarschijnlijk heel veel stippen aan het zetten.... De spreekwoordelijke puntjes op de i

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:00

Puntjes op de i _O- _O-

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:32

Ah ja dat kan echt niet missen. Er zal vast iets nog niet volgroeid zijn waardoor de natuur het nog even binnen houd. Liever overdragen dan te vroeg :) mijn merrie had ook amper uier en nu nog steeds heel weinig terwijl na een half uurtje rijden de melk echt letterlijk eruit spuit. Komt hopelijk snel zodat je er zelf nog bij kan zijn!

ual_95

Berichten: 663
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:49

Ik duim met je mee Symke! Zal je zien, op het moment dat je even niet oplet, floept ze het veulen er uit :+

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:35

Spannend Symke! Ik volg ook de volgtopic. Zooo benieuwd *\o/*

Hier is de veiling online gegaan dus zaterdag is D-day

DDDara
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:03

Sym ik gok dat jij zaterdag een zwart shabrak bont merrie veulen hebt!

Even een vraagje voor wie verstand hebben van benen de moeder van Rivella heeft ineens een onwijs dikke bult achter op haar pijpbeen voor. Het is echt het formaat tussen golfbal en tennisbal (dichter bij de golfbal dan de tennisbal dat wel) Maar de bult was er 2 weken terug voor het eerst ineens en is nooit echt warm geweest, het paard heeft ook geen stap kreupel gelopen wie weet wat dit zou kunnen zijn. De bult is zeker niet kleiner geworden..... misschien zelfs groter in de afgelopen 2 weken.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:39

Ze neemt er de tijd voor Symke. :=
Vaak zie je zo laat in het seizoen juist dat ze vaak wat eerder komen, die van jou houdt zich daar in ieder geval niet aan. Hopelijk toch snel een veulentje!

Spannend Balko! Tot nu toe heeft hij het hoogste bod! :D

En het verschilt inderdaad per veiling best veel hoe het gaat met terug kopen en de kosten die je dan hebt. Hier in Zweden heb je niet zo veel veilingen (eigenlijk maar 1 grote die dan 2 edities heeft (dressuur en springen wel apart), 1 vroege en 1 late, maar kan je meestal tot 7500 euro gratis terug kopen (dan betaal je alleen de 250 euro aanmeld kosten waar voor dan ook de video's en foto's gemaakt worden). Als je boven de 7500 terug koopt, kost het je 16% van het bedrag (normaal betaald koper 10% en verkoper 6%, maar als je terug koopt betaal je dat dus allebei). Vorige editie hier was heel erg goed en afgelopen week waren de selecties voor de laatste veiling eind september. In Nederland gaan de veilingen dit jaar geloof ik ook wel goed? In Nederland zijn het er alleen zo veel dat allemaal volgen niet meer te doen is. :+

Dddara, dat klinkt als een peesblessure.

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:24

Wat spannend zo'n veiling!!
Ik zou peentjes zweten!
Jullie houden ons wel op de hoogte toch?

Oei DDDara, dat klinkt idd niet goed van Rivellas moeder, duimen dat meevalt!

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:50

Hoelang laten jullie de veulens van de merrie af als jullie het veulen houden?
Ik heb ze vorig jaar 7 weken apart gehouden, eerst 1 week binnen en dan naar buiten in een aparte wei (ze kon moeder wel zien).
Na die 7 weken staan ze weer bij elkaar en nu nog steeds bij elkaar en dat gaat super goed
Links mijn welsh veulen (daar is de moeder van verkocht)
Midden het veulen van de merrie rechts.
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14244
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:58

MukiwaCobs schreef:
Hoelang laten jullie de veulens van de merrie af als jullie het veulen houden?
Ik heb ze vorig jaar 7 weken apart gehouden, eerst 1 week binnen en dan naar buiten in een aparte wei (ze kon moeder wel zien).
Na die 7 weken staan ze weer bij elkaar en nu nog steeds bij elkaar en dat gaat super goed
Links mijn welsh veulen (daar is de moeder van verkocht)
Midden het veulen van de merrie rechts.
[ [url=m/94qMu9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb mijn veulen van de vorige keer gespeend op 5 maand , dat was oktober meende ik. De hele winter/paddock periode apart gehouden (met ander maatje) met een paddock ertussen totdat ze weer de weide opgingen in april. Dus wel een halfjaar niet samen gehad.

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:30

DDDara schreef:
Sym ik gok dat jij zaterdag een zwart shabrak bont merrie veulen hebt!

Even een vraagje voor wie verstand hebben van benen de moeder van Rivella heeft ineens een onwijs dikke bult achter op haar pijpbeen voor. Het is echt het formaat tussen golfbal en tennisbal (dichter bij de golfbal dan de tennisbal dat wel) Maar de bult was er 2 weken terug voor het eerst ineens en is nooit echt warm geweest, het paard heeft ook geen stap kreupel gelopen wie weet wat dit zou kunnen zijn. De bult is zeker niet kleiner geworden..... misschien zelfs groter in de afgelopen 2 weken.


Is het hard? Klinkt als wat Gucci op haar voorbeen heeft, zelfs 2 op 1 been. Bij mij door aantikken oid, een schiefel. Heeft ze al jaren, ook achter. Zo lang ze er geen last van hebben laten zitten. Al weet ik natuurlijk niet of jij hetzelfde hebt, zal vanavond even foto maken

Kaplaars

Berichten: 1564
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:50

Dat apart houden met het afspenen ben ik ook wel benieuwd naar. Ik hou dit veulen ook aan en zal ze dus wel ooit uit elkaar moeten halen.
Het vorige veulen heeft gedronken tot 9 maanden en is daarna verkocht en verhuisd. Die had ik toen al wel overdag steeds een aantal uren apart gezet.
Ik zit er eventueel ook nog aan te denken om de merrie voor een aantal weken tijdelijk ergens anders te stallen.

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:51

CP o, die shire merrie is wel heel goed gelukt zeg!!!

Symke 1x eerder een veulen gehad, die had 365 dagen gezeten, deze dus nog ruim 2 weken langer. Balen dat je straks weer moet werken.

LaDonna75

Berichten: 2217
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:53

Symke het komt echt wanneer de tijd daar is, maar wachten duurt laaaang en Bokt helpt daarbij doorgaans niet :+ Mijn merrie heeft vorig jaar 365 dagen gedragen. Sterkte met wachten!

Over spenen, ik weet het ook nog niet. Vooralsnog blijft Fellow, pas in november/december kan hij gespeend. Zijn broer van vorig jaar staat nu nog in de opvang maar die stopt per 1 december dus dan haal ik hem naar huis, heb ik besloten. Dan gaan ze samen de wei in hier bij huis. Ik doe ze sowieso apart van de merries maar of ik Fellow ook nog echt eerst van het erf haal, weet ik nog niet.

De loonwerker is hier vandaag begonnen met graven, voor de stal en bak! Eindelijk gaat het beginnen *\%/*

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:01

355 dagen nu....
Whaah wat lang!

Hoe hadden jullie dat met 365?? Echt gewoon afwachten of wel nog een check van dierenarts ofzo?

Olifantje galoppeert nog prima en rolt zelfs nog om naar beide kanten bij het rollen! Jammer genoeg heb ik dan steeds heen telefoon bij me, een boeiend gezicht zullen we maar zeggen.....

LaDonna75

Berichten: 2217
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:09

Ik heb gewoon afgewacht, ik wist zeker dat ze drachtig was ;) een dierenarts kan in mijn ogen niks toevoegen behalve een rekening. En het veulen kwam er echt uit en ook mooi gezond en wel.

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:36

LaDonna75 schreef:
Ik heb gewoon afgewacht, ik wist zeker dat ze drachtig was ;) een dierenarts kan in mijn ogen niks toevoegen behalve een rekening. En het veulen kwam er echt uit en ook mooi gezond en wel.


Ik snap je helemaal en ik denk ook echt dat ze drachtig is maar ga gewoon aan alles twijfelen snap je...
En je hoort wel van schijn zwanger of tumoren of wat ook en dan ga ik die allemaal bedenken , vooral snachts
Maar voor een record hebben we nog heel wat dagen te gaan dus ach waar hebben we het over!

DDDara
Berichten: 1037
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:10

AshleyRol schreef:
DDDara schreef:
Sym ik gok dat jij zaterdag een zwart shabrak bont merrie veulen hebt!

Even een vraagje voor wie verstand hebben van benen de moeder van Rivella heeft ineens een onwijs dikke bult achter op haar pijpbeen voor. Het is echt het formaat tussen golfbal en tennisbal (dichter bij de golfbal dan de tennisbal dat wel) Maar de bult was er 2 weken terug voor het eerst ineens en is nooit echt warm geweest, het paard heeft ook geen stap kreupel gelopen wie weet wat dit zou kunnen zijn. De bult is zeker niet kleiner geworden..... misschien zelfs groter in de afgelopen 2 weken.


Is het hard? Klinkt als wat Gucci op haar voorbeen heeft, zelfs 2 op 1 been. Bij mij door aantikken oid, een schiefel. Heeft ze al jaren, ook achter. Zo lang ze er geen last van hebben laten zitten. Al weet ik natuurlijk niet of jij hetzelfde hebt, zal vanavond even foto maken


Het is een stevige bult maar niet zo hard als bot je kan hem wel iets in knijpen. Dat vind ze niet echt prettig maar geeft er verder weinig reactie op.
Ik dacht zelf als eerst aan een peesblessure maar als ik die Google is die van mij VEEEL groter en dikker.
De smid was er gister, die stond ook raar te kijken die zei nog nooit zo een grote bult te hebben gezien zonder enige kreupelheid.....
Buiten die bult om is het been totaal niet dik of warm geweest, de bult zelf is trouwens ook niet of nauwelijks warm

Ik zal kijken of ik hem op de foto krijg...