[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:24

Ook even iets luchtigs tussendoor, dat mag wel toch?
Ik werk thuis, merrie op 324 dagen vandaag. Staat lekker buiten in de paddock, ze mag zo weer op het weiland. Zie ik vanochtend dit.
Afbeelding
Ik dacht: ah lief, lekker aan de oplader buiten in de paddock.

Even later doet ze dit
Afbeelding
Oké, prima, ik kan haar zien, ik verwacht niet op korte termijn het veulen, maar goed, het kan soms snel veranderen…

Maar toen dacht mijn oude merrie, geen pottenkijkers!
Afbeelding
Uuuuhm, “Hallow?! Even uit beeld, kssssst, zo kan ik toch niet zien!” :=

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:26

Hihihi, die dacht je bekijkt het maar :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:58

wat een dekens heb je nog op, zweet ze zich niet suf met dit mooie weer?

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:00

Caily schreef:
baudyh, wat verdrietig, sterkte. Hoop dat mevrouw G je snel wat vreugde kan geven. Hoe gaat het met de merrie?

Setteli, ik zou moeder en zoon even lekker met rust laten en niks gaan forceren. Dan krijg je juist negatieve emotie erbij voor zowel merrie als veulen. Meestal wordt het met een paar dagen of weken en stuk losser allemaal en kan je gaan spelen met de nieuwsgierigheid van fellow.

Moosss, gefeliciteerd!! Misschien is de vader smokey black en veulen smokey cream? Of roze door het appaloosa gen?

Olga, wat een moeilijk dilemma.

Persoonlijk zou ik om het niet eten haar niet laten gaan, maar vooral kijken naar haar emotionele toestand. En dracht is voor een gezonde merrie al pittig op het einde, laat staan na zo'n operatie en weinig eten, vreemde omgeving. En klopt het dat ze 19 jaar is? Niet mega oud, maar de meest fitte jaren heeft ze gehad. Als ze gemiddeld 350 draagt en nu op 337 zit, moet ze nog 2 weken zo door en kan het goed zijn dat de vreugde van een veulen haar erna er wel door trekt. Mager los je wel weer op, thuis en met veulen aan de voet kan dat snel omslaan. Al is het risico op koliek/verschuivingen van de darm na de geboorte door de ontstane ruimte wel wat groter. Geen idee wat Wolvega daar over zegt? Keerzijde is dat een lege darm makkelijker op z'n plek valt, zo is het mij geleerd. Hoe is haar bloedbeeld? Blijft dat stabiel of gaat dat achteruit?

Schrijf dit bewust voor je, wellicht als je het leest dat er een gevoel komt van "eens" of "oneens". Heel veel wijsheid en kracht gewenst. 5 jaar geleden stond ik in jouw schoenen en ik heb de keuze om los te laten gemaakt toen ik wist dat ik achteraf geen "wat als...?" vragen meer zou hebben. (Als was mijn merrie niet drachtig)

Nicky, wauw, had je vos verwacht?

Het is zo moeilijk
Afbeelding
Zo stond ze er vanochtend bij. Ze was wel alert toen ik aankwam lopen maar daarna bleef ze ongemakkelijk rondjes lopen, overal bultjes verschillend voer neergelegd daar snuffelde ze soms aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:03

naar om je merrie zo te zien voor je Olga, ik heb het ook ooit zoiets aan de hand gehad en enkele dagen na de bevalling afscheid van de merrie genomen. Je moet nu voor het veulen gaan vechten, een bevalling zal niet de darmen van de merrie gaan redden

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:05

Pfff...ze levert echt veel in. Foto per foto ziet ze er sneuer uit... arme merrie!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:30

fokfanaat schreef:
wat een dekens heb je nog op, zweet ze zich niet suf met dit mooie weer?

Vieze schrale wind hier vandaag, ik zou ze af doen tussen de middag. Maar ik vond ze gewoon aangenaam onder de dekens, niet warm of klam en ik stond heel enthousiast zonder jas buiten. En ik was daarmee echt te koud.

Valt overigens ook wel mee hoeveel dekens. Maar lijkt al gauw erg met mijn ingepakte eczemer. Die staat nu met de eczeemdeken onder de ongevoerde regendeken. En mijn drachtige merrie heeft de 100grams winterdeken nog op (afgelopen paar dagen alleen in de ochtend en dan in de middag bloot, maar nu nog ff op).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:49

Even vanaf pagina 443 en wat ik me nog herinner van ervoor

Cynthia gefeliciteerd met je prachtige man!

Dennenboom gefeliciteerd met je dochter en je veulen!

Setteli gefeliciteerd met je veulen! Knapperd ook weer!

Kabayo leuk hengstje zo,mag nog wel even flink groeien idd

Yaartje ook nog gefeliciteerd met het zwarte merrieveulen, wel witte voetjes? Ze is wel heel schattig hoor.

Toushie spannend uier en dat PH!

Kellykeuhh ook een heel erg spannend uier!

Cemlys yonce ook weer thuis inmiddels, word het al spannend? Ben benieuwd naar broertje of zusje van die van pepper.

Dark ook heel spannend bij jou.

Natasja,wat een dapper veulen..totaal niet bang.

Setteli gelukkig gaat het nu goed en mag hij drinken. Zijn altijd even spannende momenten.

Hennos oef jij mag nog een hele poos wachten ja. Wel een mooie blonde dame

Mer1980 gefeliciteerd! Mooie bonte dame! Wel balen dat ze nu op de kliniek staan maar begrijp dat jij je niet direct zorgen maakt.

Kellykeuhh gefeliciteerd! Mooie krullendame, vind het er wel apart uitzien zo.

Hennos die hengstveulens mogen nog even wegblijven haha,ik wil ook een merrieveulen nadat de laatste hier in 2017 was geboren.

Superpony oei lastige situatie als ze niet in de stal kunnen staan.

AMhorses nigrante is er ook bijna,hopelijk laat ze je niet te lang wachten.

Pradadaan nou idd he,merrieveulens zijn zo op.

Polo97 320 dagen schiet ook mooi op,en met een vol uier kan het nooit lang meer duren.

Kellykeuhh wat een grappig blesje met die zigzag lijn

Mukiwacobs wat een heerlijke flinke dames! En ook bijna klaar voor het veulen.

Olga wat een spanning met wita,wat een sterke merrie ook.
Ik hoop zo erg dat ze er bovenop krabbelt.

Yvk ik denk dat dat eerder de stopjes zijn,geen hars?

Dark wat een zuchtplaat onder der buik zeg!

Janine,lekker stevig dametje is fior al

Polo97 wat een prachtige merrie heb je,wat voor afstamming zit daar achter?

Cioccolato wat een lief mannetje,geweldig dat hoge witte voorbeen ook!

Knolselder die buik van winnie! Hoe gigantisch is ze zeg.

AMhorses wat een geweldige foto's van aanstaande papa! En de dames nemen het er nog even van met de rust.

Nicky gefeliciteerd!

Kabayo fayola ook veilig nu,uier heeft nog wel even werk nodig.

Al zawraa dat idee heb ik ook haha, blijft straks niks meer over.

Mukiwacobs hopelijk willen ze het nu wel binnen houden ja.

Moner dat is idd geluk hebben zeg!

Baudyh nogmaals sterkte,soms is het gewoon niet eerlijk.

Mooss ook nogmaals gefeliciteerd! En wat een plaatje ook!

Setteli dat met de merrie komt wel goed met de tijd.
Veulen vertrouwder krijgen heb ik alleen als tip het niet te pushen.

Yaartje toch nog later gedekt,gelukkig kun je je al bezighouden met een veulentje.

Caily goed omschreven,ik zou idd ook kijken naar hoe de merrie nog reageert.
Al is het maar omwille van het veulen.

Sanet haha wat een humor. Maar niks aan de hand dus?

Olga wat is het plan van aanpak eigenlijk in het geval dat het veulen het wel red maar wita niet?
Flesveulen of probeer je een pleegmerrie te vinden?
Wellicht niet waar je nu over na wilt denken.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:00

Er staat indien nodig sowieso 1 (nu totaal 3) lacterende pleegmerrie klaar, 2 dorpen verderop zit Stal Emmens Pleegmerries

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:06

Ze ziet er sneu uit Olga. Het feit ook dat ze niks wil eten zegt veel. Houden van is ook loslaten. Hoe moeilijk of dat dat is. Ik hoop natuurlijk dat ze het haalt samen met haar baby. Maar het is gewoon k#t

Ik heb net contact met nijhof gehad en we kunnen tegen gust tarief terug dekken met Fontaine.
Dat gaan we ook doen. Scheelt veel in de kosten.
Ik dacht dat het veulen zwart bruin was maar nu opgedroogd is ze grijs. Dus het was een zwart veulen. Maar kop d’r veur zoals ze hier zeggen.
Morgen haalt de rendac haar op. We hebben haar net bij de merrie weg gehaald en het meisje wat hier afmest haalt haar stal nu leeg. Dus we gaan haar mooi vertroetelen en hopelijk weer drachtig krijgen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:15

baudyh schreef:
Ze ziet er sneu uit Olga. Het feit ook dat ze niks wil eten zegt veel. Houden van is ook loslaten. Hoe moeilijk of dat dat is. Ik hoop natuurlijk dat ze het haalt samen met haar baby. Maar het is gewoon k#t

Ik heb net contact met nijhof gehad en we kunnen tegen gust tarief terug dekken met Fontaine.
Dat gaan we ook doen. Scheelt veel in de kosten.
Ik dacht dat het veulen zwart bruin was maar nu opgedroogd is ze grijs. Dus het was een zwart veulen. Maar kop d’r veur zoals ze hier zeggen.
Morgen haalt de rendac haar op. We hebben haar net bij de merrie weg gehaald en het meisje wat hier afmest haalt haar stal nu leeg. Dus we gaan haar mooi vertroetelen en hopelijk weer drachtig krijgen

Ach, wat naar toch.... Vreugde en verdriet liggen zo ontzettend dichtbij in dit topic. Sterkte de komende tijd, en hopelijk op naar een mooie gezonde nieuwe dracht.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:31

Setteli, gefeliciteerd en wat een mooie tijd om te bevallen! Wat een mooi blesje! <3
Jammer dat er wat probleempjes zijn en dat hij ook niet nieuwsgierig is naar jou. Hopelijk komt dat met de tijd goed!

Melissa, wat is je valkje toch knap <3

Minthe heeft een lekker galopje zeg! <3

gefeliciteerd Mer! *\o/* Maar je update is niet zo mooi, ik lees snel verder in de hoop dat ik beter nieuws vind

Gefeliciteerd Kelly! *\o/* Dat zigzagje in haar bles! <3

Ketly, je vroeg ik of Blue wil houden: Ik wil heel graag een merrietje uit Fi houden, maar ze heeft nu vier veulens gehad en alle vier hengsten. Deze zomer kies ik welke van de twee hengstjes blijft. Eentje wordt er dus verkocht dit jaar, maar welke??? :roll:

YvK, dat ziet er spannend uit!

Janine, ze is echt heel leuk!

Mooie foto's van White, AM!

Baudyh sterkte!

Moos, gefeliciteerd!! *\o/*
Als je merrie champagne zou dragen, is ze zelf ook champagne en ze is zo te zien palomino, ik zie in ieder geval geen champagne in de merrie, dus kan je veulen dat ook niet zijn

Jeetje Olga, jouw updates worden er niet beter op :knuffel: Ik heb het zo met je te doen!

Samet, hahahaha, lekker dan zo'n paard!

De kleine Blue doet het heel goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:36

cynthia: wat een plaatje <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:37

Cynthia, geweldige foto's!!

Toch vraag en de mensen die klein fokken; shet, mini, welsh. Wat doen jullie er verder mee??

Ik ben dol op kleintjes en zou zo graag weer willen, maar denk ook gelijk, het is een plek waar een rijdbaar paard kan staan.
Maar ja, reuma, dus rij best weinig. Fokken? Ik kan geen afstand doen.......Mennen? Gedaan met de shet, lol, maar niet meer kunnen testen met huidige lijf.

Stiekem hoop ik nog steeds tegen ene drachtig shetje aan te lopen :o

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:40

Olga, ik wens je veel sterkte en wijsheid, ik duim nog steeds voor moeder en kind. Zend de positieve gedachten en energie naar jou. Heb je overigens wel de keuze, de merrie is nog steeds nodig om het veulen te laten volgroeien?

Baudey, sterktewat jammer als je zo dicht bij het eind bent, het toch nog misgaat

Moos gefeliciteerd met je prachtige veulen

Wat een mooie foto’s Cynthia

Foto van placenta met gat in de hoorn, maar de DA zag geen reden tot bezorgdheid. Veulen is wat slap, maar drinkt en loopt.Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:49

superpony schreef:
Cynthia, geweldige foto's!!

Toch vraag en de mensen die klein fokken; shet, mini, welsh. Wat doen jullie er verder mee??

Ik ben dol op kleintjes en zou zo graag weer willen, maar denk ook gelijk, het is een plek waar een rijdbaar paard kan staan.
Maar ja, reuma, dus rij best weinig. Fokken? Ik kan geen afstand doen.......Mennen? Gedaan met de shet, lol, maar niet meer kunnen testen met huidige lijf.

Stiekem hoop ik nog steeds tegen ene drachtig shetje aan te lopen :o

Ik fok al jaren mini shets, eerst voor de keuring en fokken. Mijn weide werd overvol, kon geen afscheid nemen, daarnaast was de verkoop moeizaam en ik wilde goede stallen voor ze vinden. Uiteindelijk meer dan 30 pony’s, toen heb ik besloten dat het echt niet zo verder kan en heb ik er veel verkocht, leuke plekjes gevonden. Nu probeer ik Max 6 volwassen pony’s en een paar jonger grut. Ik doe er verder eigenlijk niets mee, gewoon heerlijk om er tussen te lopen en mee te frunniken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:54

Snap ik heel goed!! Mis mn shetje echt, terwijl ik met die andere 3 ook kan tutten en knuffen. Maar de tuin vol met shetjes betekent wel; einde rijden. Op zich denk ik vaak dat ik dat kan accepteren, maar het is een stap.

Overigens komt er nu een nieuwe quarter uit en die gaat niet weg, maar qua rijden, moeten we 2 rijdbare paarden hebben, aangezien we samen rijden. Dat is nu nog zo. Dacht wel; ik misschien dan op een sulky als dat te doen is qua rug en lijf.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:57

Hier met de welshjes eigenlijk gewoon weide decoratie en shows en keuringen maar pepper is ook bereden maar al jaren niet meer gedaan.

Nu heb ik 2 dochters van 3 en 1 jaar dus die gaan straks lekker wat hobbelen en frutselen met de pony's.

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:02

Mijn knappe merrie groeit als kool!!
Aankomende zaterdag is ze alweer 2 maand oud :=
En kijk hoe lief, dat hartje op haar kont <3 <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:46

Toch even huilen hier, Fajah helaas net opeens bevallen. Veulen dood en Fajah had d’r darm ermee uitgeperst. Nageboorte zit er nog aan. DA is er…

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:49

O nee! Heel heel veel sterkte! :knuffel:

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:50

Oh bah! Veel succes! :knuffel:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:53

Oh wat heftig.. sterkte

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:54

Ach, wat verdrietig Moos… heel vee sterkte :knuffel:

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:57

Moosss schreef:
Toch even huilen hier, Fajah helaas net opeens bevallen. Veulen dood en Fajah had d’r darm ermee uitgeperst. Nageboorte zit er nog aan. DA is er…

Heel veel sterkte!