[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:42

Ik hou het even niet meer bij, %)
Fkeuribelle, heerlijk zo zie je hoe fijn het is om zekerheid te hebben en nu genieten hoor!!!!!

Luca, meestal door beweging dat het weer wat terug loopt. Hoop dat ze je niet te lang meer laat wachten. :(:)

L pitty, lief <3

Ha ha een merrie wat toch een hengstje blijkt, zo herkenbaar hadden wij ook bij de eerste, gezond is het belangrijkste.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:00

Karin, wat een buik! :wow:

CP, Gefeliciteerd!

Gelukkig gaat het nu na het infuus beter met jouw veulen fleuribelle!

Jobamara, goed om te horen dat wij niet de enige zijn :))

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:05

Hier toch even spannend geweest dit weekend. Hij leek een super start te maken, maar na 36u had hij toch wat moeite om de laatste meconium kwijt te raken. Dierarts stuurde ons toch naar de kliniek. Gelukkig alle tests (bloed, urine) waren supergoed, dus melk genoeg gedronken. Topper. Maar hij had toch buikpijn. Geholpen met wat laxerends knapt hij op. Maar s avonds bleek de merrie ineens hoge koorts te hebben. Baarmoeder gespoeld en oxytocine gekregen. Vanmorgen was de koorts weg. Als dat zo blijft mogen ze morgen weer naar huis. Ze mochten op de kliniek wel lekker op de wei. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:06

Ook ik hou het hier op het moment even niet meer bij, jullie gaan snel!

Fleuribelle, fijn dat het infuus heeft geholpen!

Haha, merrietjes die toch hengstjes blijken te zijn, je ziet ze toch best vaak voorbij komen :D Andersom hoor ik dan weer bijna nooit.

voyou, oh wat een knap ventje! Niet leuk als het ze niet fit zijn, en zelfs naar de kliniek, dat is wel schrikken! Blij om te horen dat het nu weer beter gaan, ik ga duimen dat ze morgen ook koortsvrij is en ze weer naar huis mogen.

Aleeyah begint het aardig zat te raken, is sinds gisteravond ook heel anders qua gedrag, ben er niet helemaal gerust op, ondanks dat haar uier nog niet vol is, het blijft natuurlijk een maiden. Dus vannacht ook amper geslapen, ben er dit jaar nogal gestresst onder merk ik.
Uier was vanochtend redelijk vol, nog niet vol genoeg, maar vandaag overdag eigenlijk niet terug gelopen, dus ben benieuwd hoe het morgenochtend is.
Dan maar besluiten of ik wel of niet aan het werk ga. Echt niks voor mij met mijn autistische trekjes dit, die onzekerheid, wel werken, niet werken, wel werken :x En ik ben ook hard toe aan vrij, de stress en chaos op het werk, en mijn laatste week vrij alweer bijna een half jaar geleden, beginnen toch een beetje op te breken. Maar goed, ik moet blij zijn dat ik zo flexibel ben qua werk dat ik vrij kan nemen wanneer ik wil :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:14

Jeetje voyou das minder maar klinkt zeer positief, goed gereageerd zou ik zeggen. Bij die kleintjes kan het helaas erg snel gaan. Zelf ook al meegemaakt en direct naar kliniek gereden.

Aleeyah het ook zat? Hier net ook een kreunende zuchtende half slapende merrie. Uier was wel na dagje weide nog klein beetje teruggelopen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:41

Wat vervelend voyou. Hij is wel erg knap!

Hopelijk is het veulen er snel en kan je terug naar je normale ritme, AZ.

Ik werd vanavond geappt dat Saeunn heel woest aan het doen was. Dus snel weer naar stal gereden, ze was boos op de eczeemvliegjes... Arm ding. Haar normale wei ligt heel open, dus daar waait het altijd wat meer en zijn er weinig beestjes. Nu staat ze naast een heg en langs bomen, dus minder wind en meer muggetjes. Ik heb haar maar in haar eczeemdeken gezet. Was ik zo laat in de dracht niet meer van plan, maar het veulen lijkt echt nog niet te komen. Hopelijk kan ie dinsdag weer af, dan zou het ander weer worden.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:11

Jeetje voyou. Goed gehandeld! Hopelijk knappen ze snel op!

Klinkt vervelend AZ.. Denk ook aan jezelf!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:15

Imre. Wat vervelend dat ze zo'n last had van de vliegjes. Mooi weitje waar ze nu staat!

Fleuribelle. Fijn dat het goed gaat!

Diertjec. Ze is echt huge :wow:

Jpitty. Mooi gebaar Y;(

Wietskek. Spannend!

Cp. Gefeliciteerd! Nog kampioen ook, super gaaf!

Luca. Komt niet van het scheren. Vaak loopt het uier terug na beweging.

Karin. Ze is goed aan de maat. Uier begint er ook al op te lijken...

Candalisa. Glimworm <3

Melody. Kan gebeuren. Ik kijk altijd even een extra keer, of ik niet aan het dromen ben :')

StalHD. Gefeliciteerd met de eerste premie en goedkeuring voor het leven *\o/*

Voyou. Gelukkig gaat het nu beter. Wat is hij knap!

Az. Wat zal het een opluchting zijn als het veulen er gezond en wel is. Dat zal een hoop rust geven.

Fotsy. Begint op te schieten. Al bijna veilig toch?

Dankjewel voor de felicitaties. Het is misschien wel niet mijn veulen, maar voelt toch speciaal!
Esmeralda is gisteren terug gedekt. Morgen wordt ze gecontroleerd of het ei(tjes) is geovuleerd.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:42

Hallo allemaal,

Hier is mijn merrie vanmorgen om 04:00 bevallen van een zwarte hengst. Het verliep voorspoedig en veulen deed het goed. Wel Had hij wat last van zn darmpek en hier is hij bij geholpen door de dierenarts. Pek is er goed afgekomen en hij doet het heel goed. Wat wel een vreselijke grote issue is, is dat de merrie nu al 3 keer op het veulen heeft gestaan op stal.... Het veulen schreeuwt het dan werkelijk uit als een mager speenvarken en je ziet het ergste al voor ogen. Gelukkig heeft hij er wonder boven wonder niks aan over gehouden. Dit is me het vierde veulen van de merrie en ik heb dit nog niet eerder mee gemaakt. Ze is ook echt een super moeder en normaal heel voorzichtig. Wel zijn mijn stallen maar 3x3 en helaas kan ik hier niks aan veranderen. Dit zal dus zeker een grote rol spelen in deze ongelukjes, al staat ze er op de wei ook heel dicht op als hij ligt. Het lijkt wel of ze het niet goed ziet zo in het stro ofzo. Het veulen gaat ook gerust midden in de stal liggen. Hebben jullie hier ervaring mee? En hoe groot zijn jullie boxen? Mijn andere merrie moet ook nog veulenen en zij is nog wat groter en een stukje nerveuzer dan deze merrie... Ik maak me hier dus nu wel echt zorgen over. Wel is zij is 12 juni pas uitgerekend, dus s het mooi weer is kan ze misschien op de wei bevallen. Maar goed, het is niet alleen de bevalling dus blijkbaar. Ook het samen staan op stal is een risico.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 01:04

Voyou, wat een knappert fijn dat de pek nu goed af is, duim voor de merrie dat het snel beter is en je thuis kunt gaan genieten.

Keat, *\o/* proficiat!! Wel heel eng, de merrie staat niet op ijzers?
Vond het zelf vaak ook doodeng ondanks een box van 4 x4 bij een D-pony. Je paard kan niet gestresst zijn door buurpaarden, anders misschien de box afschermen. Verder geen ervaring mee. Sorry

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 01:11

Keat gefeliciteerd met je hengstje. Heb je al een foto van hem. Vervelend dat ze op hem gaat staan.
Mijn merrie is 1.18 cm en haar stal is 2.5 m x 5 m zij heeft de ruimte.

Voyou: hopelijk mogen ze morgen naar huis dat is schrikken zeg.

AZ: zo moeilijk in te schatten die maidens.
Laatst bijgewerkt door _Karin op 08-04-19 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 01:11

Ik kan het momenteel slecht volgen, ik ben ontzettend druk met Myrthe en alles er omheen en natuurlijk de standaard dingen. Ik heb inmiddels wel alles bijgelezen en zal morgen op iedereen reageren. Wel wou ik alvast feliciteren met iedereen die inmiddels een veulentje heeft gehad! Het veulen seizoen begint nu echt los te komen!

En een donkere rand, Dustinlover en Evelien_MG heel veel sterkte gewenst, het lijkt me ontzettend poedersuiker om merrie en veulen te verliezen :( helemaal op zo'n manier.

Hier is het nog rustig, ze was vanmorgen wel wat onrustig, maar de pH schommelt tussen de 6.75 en de 7, en haar uier vult wel steeds meer en wordt steeds steviger, maar de spenen mogen nog meer vullen. Vanavond is ze een aantal keren gaan liggen en weer opgestaan, maar dat is meer omdat ze niet meer comfortabel kan liggen denk ik.

Ik kan haar in de gaten houden via de camera, die zenden we uit naar de televisie op de slaapkamer onder andere, dus iets afwijkends of onrust zien we vrijwel meteen.

Wij zetten trouwens het veulen gewoon op de wei (eerst met toezicht), en gewoon het stroom erop. Je ziet toch vaker dat ze gewoon tussen de draden door glijden als er niets op staat, en dat moeders dan in paniek achter de omheining rent.

Wij moeten de paarden helaas weer gaan verplaatsten, dus zullen als het veulen zo'n 2 weken oud is gaan verhuizen. Daar kunnen ze in principe lekker het gras op, en snachts in de rijbak, die is afgezet met hout en stroomdraad, dus dat is toch een wat prettiger gevoel.

Afbeelding

En ze heeft drachtige merrie privileges :Y)
Afbeelding

Mochten er nog mensen zijn die gaan waken, succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 05:34

Krat, gefeliciteerd! *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:35

Gefeliciteerd keat!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 06:48

Gefeliciteerd Keat!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:25

Gefeliciteerd Keat, ik vind het wel een risico zo'n kleine box. De merrie heeft misschien wel last van naweeën en is daarom wat onrustig. Arme kleine, is er echt niets dat je kunt regelen, zelf een grotere box creeën ofzo? Die van mij staan in een box van 6 x 3.5 m.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:35

Vannacht om 0.50 hier een merrieveulen geboren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:44

Eindelijk, gefeliciteerd Orchidee! *\o/*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:51

Gefeliciteerd krat! Ik zou ook voor een grotere stal gaan. Mijn stal is ook niet onwijs groot, maar wel groter dan de normale maat. Ik denk ook niet dat je een bevalling en veulen moet willen hebben in een standaard maat box, de eerste tijd.
Hier gaat veulen ook gerust voor de merrie liggen, zelfs met eten. Dood eng. Maar tot nu toe nog wel goed gegaan, vraag me niet hoe. Merrie heeft gelukkig ruimte zat naast veulen, kan er prima een rondje om heen lopen als hij midden in de stal neer ploft :+

Als het goed zou gaan in een normale box zou er nks aan de hand zijn. Maar dit gaat niet goed..

Gefeliciteerd orchidee!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:53

Orchidee, *\o/* proficiat!!! Eindelijk

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:00

Gefeliciteerd keat wat eng zeg. Mijn stal is 7 op 4,5 dus heel ruim wel.

Gefeliciteerd orchidee foto’s?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:08

Gefeliciteerd Keat en Orchidee!

Lijstje 8 april schreef:
8 april 2019
Dakario - Kyth - 360 dagen
Kersa - Kiki - 346 dagen
EsmeeStorm - Esmee- 343 dagen
Fokfanaat - Florida - 343 dagen
Baudyh - Cassio- 343 dagen
brusi06 - Finna - 342 dagen
berdien85 - Isanne - 342 dagen
Knolselder - Inka - 340 dagen
WietskeK - Silke - 339 dagen
Fleuribelle- Zwanehoef Kaëla - 335 dagen
Luna2006 - Wonder - 333 dagen
Dakario - Devi - 331 dagen
Veronique56 - ChaCha - 330 dagen
Tinniie - Jade - 330 dagen
Milan_lover - Myrthe - 330 dagen
Dieuwke - Shenzi - 329 dagen
Nynkster - Lina - 329 dagen
Yabbadabba - Chanel - 328 dagen
AstridJ - Vlinder - 327 dagen
Orchidee96 - Keira - 327 dagen
Redd - Cyraniek - 326 dagen
Imre - Sæunn - 325 dagen
cp112 - Styles - 323 dagen
Al_Zawraa - Aleeyah - 323 dagen
Tirzasarah10 Soof - 323 dagen
Siptje - Babs - 322 dagen
Laylah2002 - Laylah - 320 dagen

Ilja_1997 - Lady - Verrassing (minstens 335 dagen)
Luca03 - Liv - Verrassing!
Knolselder - Bambi - Verrassing! April
Sjanien - Fenna - Verrassing! April/mei

Cioccolato- Kier - 318 dagen Bevallen op 2 april
Vulina - Wiroos - 340 dagen Bevallen op 2 april
Desi - Esperanza -352 dagen Bevallen op 2 april
Voyou - Byou - 341 dagen Bevallen op 4 april
Fleuribelle - Zilverling Mirna - 341 dagen Bevallen op 4 april
Kelly534 - Sandra - 342 dagen Bevallen op 4 april
Cheyenne - Kallesta - 357 dagen Bevallen op 5 april
Melody7 - Melody - 352 dagen Bevallen op 6 april
Orchidee96 - Saar - 359 dagen Bevallen op 7 april

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:08

Gefeliciteerd orchidee!!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:26

Gefeliciteerd Keat en Orchidee!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:34

Gefeliciteerd Kaet en Orchidee! Wat sneu dat de merrie steeds op het veulen gaat staan, hopelijk wordt ze er snel wat handiger mee. :(:)