[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:43

Wat zonde, lijkt idd een groot veulen al zien we alleen van de voorkant. Ook wel een mooi veulen!
Je vraagt je toch altijd af hoe zoiets dan kan he?

Is wel een grotere wond langs de zijkant dan wanneer ze het van onder doen, of niet? Het lijkt wel zo. Maar voordeel Is natuurlijk dat ze niet helemaal onder narcose moeten.

Het zet ons allemaal wel weer even flink met beide benen op de grond denk ik. Ik ben er iig wel flink van onder de indruk... mag alleen maar heel hard hopen dat het voor niemand anders zo zal lopen. ;(

Setteli

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:46

nee ik hoop ook dat het dit jaar hierbij blijft en dat jullie allemaal gezonde veulen krijgen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:50

;( ;( ;( ;( ;( ;(

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:50

Wat verschrikkelijk Setteli. ;( Gelukkig maar dat Jazzy het naar omstandigheden zo goed doet. Ik hoop dat het herstel voorspoedig zal verlopen. Sterkte!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:52

Toch fijn dat Jazzy zich goed voelt onder de omstandigheden :(:) Wat is zoiets schrikken zeg!

Noisy wat jij zegt dat het dan vaak al "niet goed" is met het veulen, is ook wat vorig jaar in de lezing over complicaties aangegeven werd. Een gezond/levend veulen draait voor de bevalling en steekt zijn twee pootjes voor uit (nou zijn er natuurlijk uitzonderingen). Maar vorig jaar met de keizersnee bij de merrie van Kelly ook, dat veulen was ook vergroeid. En nu uit Setteli's verhaal haal ik dat deze dus ook al dood was voor die tijd.
Soms zou je willen dat we gewoon met x-ray vision er in zouden kunnen kijken he...

Bij Skaay blijft het spannend dus. In dit geval zou je haar inderdaad alleen onder toezicht even buiten kunnen zetten. Maar gok als ze al ver heen is dat ze er zelf ook weinig van zal genieten :+
ik zie Lies vorig jaar de dag voor de geboorte nog voor me O:)
Laatst bijgewerkt door AniekR op 21-02-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:54

Nou een soort van pretecho zou echt heel fijn zijn...
Maar als veulens niet in orde zijn wordt t toch al eerder afgestoten en aborteert de merrie toch al in een eerder stadium?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:01

Ja dat zou je wel zeggen, maar dat is dus blijkbaar niet altijd zo.
Ik had vorig jaar een merrie die op 4 maanden niet meer drachtig bleek te zijn, dat is ook even heel zuur, maar dat heb ik liever dan idd een veulen wat niet gezond blijkt te zijn en toch blijft zitten tot het met de geboorte mis gaat..

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:04

Setteli, jeetje wat een nare wond!
Ik heb het idd een keer bij een koe gezien.
Daar was ook al zoveel bloed verlies.
Hopenlijk knapt jazzy goed op! :(:)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:07

Ligt er inderdaad gewoon een beetje aan wat er mis is. Ene keer zal het lichaam het vanzelf afstoten, maar deze is dus ook gewoon doorgegroeid/volgroeid maar met een "groeifoutje". Als het stopt met ontwikkelen denk ik dat het lichaam ook zegt; weg ermee.

Maar inderdaad Faline, dan kan je nog beter een vruchtje kwijtraken in de tussentijd dan zo'n nachtmerrie...

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:13

Zo sneu, ook ik heb hier geen woorden voor...
Wel heel positief dat Jazzy zich redelijk goed voelt!
Nogmaals sterkte, dit moet haast wel op je netvlies gebrand staan :(:)

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:23

Zo verdrietig Setteli. Wat moet dat heftig en verdrietig voor je zijn geweest. Gelukig gaat het het met Jazzy naar omstandigheden redelijk.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:34

Setteli dank je om de foto's even met ons te delen ondanks alle ellende.
Het enige wat nu nog telt is dat je merrie het goed te boven komt. Gelukkig lijkt het nu wel goed te gaan maar ik snap dat het nog even flink stressen is.
Het is voor jouzelf ook een traumatische ervaring die je nooit zult vergeten dus neem je tijd daarvoor om dat te verwerken,komt pas later vrees ik. :(:)
En bedankt voor de beterschapswensen. Ik wou dat het voor jou ook zo had kunnen verlopen dat het met eens flink schrikken afgelopen was...

Bedankt iedereen voor de steun! Bijzonder altijd toch weer. <3

De hond is uitvoerig onder de echo gegaan en we hebben nog niet echt iets gevonden wat haar gedrag verklaart (ze liet ineens vocht/urine lopen en alleen 's morgens bij het binnenkomen na de nacht)
Geen tumor die drukt,geen baarmoederontsteking,hoogstens wat kleine cysten.
Nu gaan we nog uitvoerig haar urine en bloed testen en dat weten we dan snel weer.

Daarna naar stal gecrosst (bijna tegen een paal gereden. :o ) en toen was de veearts er weer.
Karin haar darmen en buik zijn nog flink van slag dus ze heeft nog een shotje buscopan en pijnstiller etc gehad,maar haar klinisch beeld was goed,de slijmvliezen worden alweer rozer want die waren echt rood en gestuwd.
Het drolletje was wat raar van inhoud,misschien toch ook zand wat losgekomen was door de lijnzaad die ze sinds kort kreeg? Maar het kan echt een combi van vanalles zijn.
Hopelijk gaat ze nu weer goed mesten straks. Ze is vermagerd,bizar hoe snel dat gaat. Gelukkig had ze wat over. :o ;)
Het was erop of eronder. Had ik dit nog later gemerkt...

Heel veel succes voor Lenthe ook,met zo een melktest moet dat toch komen zou je denken!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:43

heftig die foto's. Buiten het feit dat je niet meer met haar gaat fokken zou dat nog wel weer kunnen? vroeg ik me gewoon af.

Wij hadden vorig jaar een 3 weken te vroeg geboren dood veulen. Was helemaal klaar maar dood. Lag in het vlies met de nageboorte en alles er in 1 keer uit. Die zag er ongeveer net zo uit als jou veulen. Als je niet beter wist lijkt hij gewoon af en klaar.
Ik was ook nog net alleen thuis die dag. Merrie wilde er geen afscheid van nemen en ik moet het veulen elk uur een stukje richting de deur trekken. Met eruit halen maar hulp gebeld want dat lukt niet in je eentje. Dat soort dingen zijn niet leuk.

Karin krabbelt weer iets de goede kant op lees ik.

Onze Missy gaat goed. Veulenhengstigheid is er, ze heeft een vieze kont. Maar beetje vroeg om weer bij de hengst te doen. Wachten mooi nog ff.

Vanavond met Diantha naar kamperveen. Is een avond van tuigpaard noord. Aanparings advies. ze hadden te weinig paarden dus wij maar 1 mee. Kijken wat de inspecteur zegt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:04

setteli, ook mijn dank om dit te willen delen.
Zo ontzettend jammer. Opmerkelijk dat het veulen zo groot was ondanks de kleinere hengst en dat ze te vroeg was.
Het belangrijkste nu is Jazzy en zorg ook voor jezelf.

De schrik zit er hier toch ook altijd in. Vaak overloop ik zo een doemscenario's in mijn hoofd, zodat ik zou weten wat te doen maar ik denk dat een mens daar nooit op voorbereid kan zijn helaas.

Pretty goed te horen van Karin en blij dat je er op tijd bij was.
ik duim ook voor je hond

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:07

Jazzy kon heel snel bij het veulen weg. Die heeft nog al die tijd tijdens het hechten (wat heeeel lang duurde) op de grond gelegen naast haar. Toen hebben we het veulen in de kruiwagen getild en toen hinnikte ze wel. Toen het hechten allemaal klaar was heb ik haar op stal gezet daar en heeft ze niet meer naar het veulen getaald. Ze zat natuurlijk ook onder de verdoving, dus dat zal ook meegespeeld hebben. Ze heeft ook geen uier aangemaakt, dus dat is nu wel prettig.

Fijn pretty dat het de goede kant op gaat met Karin. Hoop dat ze snel opknapt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:29

Jazzy doet het naar de omstandigheden dus goed gelukkig.
Een flinke wond, maar wel netjes dicht nu.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:48

Pfoe heftige verhalen nu zeg! Sterkte voor jullie!

Ik hoop gauw weer leuke dartelende veulen foto's te zien! maar wel bedankt voor het delen! Het houdt je wel scherp..

Ik heb zojuist nog even gereden. Als het weer het toe laat rij ik donderdag mijn laatste lesje. Meer om nog even te kletsen met mijn instructrice en beetje te hobbelen voordat ik haar een paar maand niet zie.. Daarna ga ik er geen zadel meer op doen. Ik merk dat hij niet helemaal lekker meer ligt. Over op barebackpadje en lekker longeren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dala8 op 21-02-17 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:51

oei oei setteli wat een gebeurtenis... en wat een fikse wond!! maar wel netjes gehecht zo te zien.
Bedankt voor het delen van je verhaal. Hopelijk hersteld ze vlot. Het scheelt toch al wel dat ze geen mega verdriet om het veulen heeft (gehad), dan kan ze zich mooi op haar eigen herstel richten. Veel sterkte nog!

Pretty, en dan ook nog met je hondje... het zit jou ook niet mee.... :(:)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:56

Wat een wond, maar het lijkt mij ook heel netjes gedaan. Duimen nu voor een goed en vlot herstel!

Gelukkig lijkt het bij karin ook de goede kant op te gaan, hopelijk wacht ze nu nog even met haar veulentje tot ze een beetje hersteld is.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:24

Heel veel sterkte voor Jazzy! Wat een nare wending -O- , we duimen dat ze dit goede vast blijfhouden.

Fijn dat het wat beter lijkt Pretty, ook duimen :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:00

Jeetje wat een fotos setteli. Dankjewel voor het delen.

Ze ziet er mooi uit maudiW

Pretty mooi dat het wat beter gaat met Karin! En beterschap met je hond!

Hier werd weer fanatiek gekriebeld
Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:27

Setteli nogmaals sterkte. Gelukkig lijkt het met je merrie goed te gaan. Wond ziet er netjes uit. Hopelijk zie je er later niet heel veel meer van.

Ik heb ook liever een te vroeg verworpen veulen dan 1 later in de dracht. Voor de merrie natuurlijk ook fijner. En voor ons ook.
Ik heb er afgelopen jaar ook 1 gehad die met drie maand ineens weer hengstig stond. Helaas, maar de verwerking is makkelijker.
Zo 1 bijna geheel voldragen of zelfs helemaal voldragen heeft veel meer impact.

Hopelijk is karin ook snel weer de oude. En je hond gauw ook weer beter, of weet je de oorzaak te vinden...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:49

Dankjewel voor je verhaal setteli! Wat een wond inderdaad, maar fijn dat het redelijk goed gaat met haar. Ik snap dat je er nu klaar mee bent en ik zou ook dezelfde keuze hebben gemaakt als jou wat fokken betreft met jazzy. We gaan heel hard duimen dat ze er snel weer bovenop komt!

Wodan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:22

Jeetje, wat een nare berichten!
Heel veel sterkte Setteli! Hopen dat Jazzy weer snel opknapt en naar huis kan. Dan kunnen jullie dit samen verwerken..
Pretty, sterkte met Karin en hopen dat alles in orde blijft met moeder en kind!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:47

Setteli wat vreselijk.. Heel veel sterkte met het verlies. Bedankt voor het delen van je verhaal! Fijn dat je merrie het ondanks alles goed maakt en ze niet verdrietig is om haar veulen. Ik hoop voor je dat ze goed hersteld!

En pretty, ook schrikken zeg!! Gelukkig klinkt het alsof het de goede kant op gaat!