[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:24

Afbeelding

Afbeelding

Hoihoi,
Ik weet dat is misschien niet de juiste weg is, maar ik ben niet bekend hier haha. Ik heb een vraag over een van mijn shetlander pony’s…
Ze is momenteel 10 maanden drachtig en ik zag nu wit/ gele puntje op haar uier.
Nou heeft zij nog totaal geen volle uier dus ik twijfel of het wel of geen kegelen is.
Kan iemand mij helpen alsjeblieft?
Hierboven staan 2 foto’s toegevoegd

xsurfdiary

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:25

Lieve allemaal. Ik lees nog altijd stil mee. Nu had een vriendin van mij best een groot probleem dat ik met jullie wil delen. Dit betreft niet haar eigen paard, dus dit is ook niet haar schuld. Dit betreft een oude boer waar zij haar paard gestald heeft. Ik hoef dan ook geen aanvallen, beschudigingen etc. Ik wil alleen tips, aangezien geen van ons hier verantwoordelijk voor is.

Vorig jaar april beviel een Welsh A merrie van een veulen van een D. Mooi veulen, goed gelukt, goede bevalling. Merrie viel na de geboorte erg in maar leek er goed bovenop te komen. Ze stonden samen in een grote kudde met andere merries. Nu was de Welsh A wel opnieuw gedekt, gelukkig dit keer een A hengstje.

Nu komt het probleem. De hele winter hebben ze in de kudde gestaan. Veulen is inmiddels jaarling maar groter als moeder, drinkt nog bij moeder, plakt nog aan moeder... Scheid ze en de jaarling vliegt door alle draden heen en we hebben dus ook geen dichte stal over waar ze niet overheen kan springen... Hoe krijgen ze haar zsm gespeend.

Probleem 2 is nog wel een groter probleem. Merrie was de hele winter dun en ze dachten dat ze haar veulen verworpen had. Dit blijkt niet zo te zijn en ze is dus weer drachtig... echter helemaal ingevallen en asmatisch.. ze proberen haar nu goed bij te voeren. Dat asmatische is nieuw en ik maak me veel zorgen, deze merrie staat te pompen na 500 m stappen en moet volgende maand bevallen. Met een jaarling aan de voet???

Wie o wie heeft de goede raad... Dat spenen zal nog wel lukken maar wat zijn de kansen voor merrie en veulen als de merrie er zo slecht bij staat... :?

Let nog een keer op, niet onze pony, wij maken ons alleen ontzettend veel zorgen ;(

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:47

Even da bellen. Misschien longontsteking. Slechte weerstand dus vitamineshot is nooit verkeerd. Daarnaast hoe is de ontworming? En gelijk tanden controle. Dit is wat mij zo inschiet. Is er een mogelijkheid met bij kunnen voeren voor alleen haar? Dan senior prioress geven. Eventueel in combi met bietenpulp. Dat zet namelijk ook wat aan.

Hopelijk krijg je er wat gewicht op. En vooral de jaarling gaan spenen.

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:23

stal_HD schreef:
Even da bellen. Misschien longontsteking. Slechte weerstand dus vitamineshot is nooit verkeerd. Daarnaast hoe is de ontworming? En gelijk tanden controle. Dit is wat mij zo inschiet. Is er een mogelijkheid met bij kunnen voeren voor alleen haar? Dan senior prioress geven. Eventueel in combi met bietenpulp. Dat zet namelijk ook wat aan.

Hopelijk krijg je er wat gewicht op. En vooral de jaarling gaan spenen.

We hebben net de jonge hengsten bij de buurman gezet en de jaarling en merrie nu in dichte boxen weg van elkaar. Dus spenen is in gang.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:24

Surfdairy: enigste optie is DA bellen en de pony nalaten kijken op alles.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:48

Cynthia, wat een gave naam, en nog belangrijker wat een mooi veulen!
Ik kan me nog herinneren dat je tegen fotsy zei dat je zo een nooit naar buiten zou durven laten bang dat die stuk ging...... Maar gelukkig staat ze nog helemaal heel in het gras!

Mira_sky Ik zou gewoon even me de dierenarts overleggen. Het uier is nog netjes leeg maar dat hars of wat het ook is ziet er wel gek uit ja....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:51

Idd pony even grondig na laten kijken en dan aanpakken wat eruit komt. Medicatie en voer voer voer.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:52

DDDara schreef:
Cynthia, wat een gave naam, en nog belangrijker wat een mooi veulen!
Ik kan me nog herinneren dat je tegen fotsy zei dat je zo een nooit naar buiten zou durven laten bang dat die stuk ging...... Maar gelukkig staat ze nog helemaal heel in het gras!

Mira_sky Ik zou gewoon even me de dierenarts overleggen. Het uier is nog netjes leeg maar dat hars of wat het ook is ziet er wel gek uit ja....

Dankjewel! <3
Toen ze vandaag naar buiten gingen, zei ik ook echt: dit wil ik dus niet hè. Ik laat haar op stal, dan blijft ze tenminste heel :+

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:01

Gefeliciteerd Cynthia, wat een knap meisje <3

Wat fijn dat het voorzichtig de goede kant op lijkt te gaan Inge.

Gefeliciteerd met je verjaardag Petraaken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:28

Phoebe is vandaag 305 dagen!
Gisteravond en vanmorgen even foto's gemaakt van haar uier. Er zit iets verschil in, maar in de avond is alles weer teruggelopen. En dat is ook prima, ze moet nog even.

Gisteravond
Afbeelding

Vanmorgen na een nacht stal
Afbeelding

En vandaag in de paddock, mooi rond buikje <3
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:19

Wauw prachtig meisje Cynthia!

Even een kleine fotospam tussendoor <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:21

Prachtige veulens!

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:26

Wat een knappe veulens *\o/*

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:27

Marjoleine89: hoe gaat het met jouw merrie? Zit er al schot in de zaak? :+

Relana1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:35

Vanavond ineens n dikkere uier. Ook n klein harder wit bolletje vd tepel gehaald. Dag 345 draaft voorbij

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:53

Valetta maakt toch wel wat vorderingen nu. Nog geen hars, maar wel een veranderde tepel en de kling lijkt iets langgerekter te zijn. Ik verwacht niet vanavond, maar wel ergens deze week. Voor de zekerheid toch maar het alarm omgedaan :)

322
Afbeelding

326
Afbeelding

Dikkie Dik in kwestie :))
Afbeelding

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:55

Wat leuk weer alle gezonde veulentjes.
Cynthia gefeliciteerd met je oh zo gewenste merrie. Wat is zij leuk.

Inge wat fijn dat ze goed op de transfusie geeft gereageerd. Geeft toch weer een beetje hoop.

Mijn merrie zit onderhand op 313 dagen. Uiers beginnen langzaam te vullen en ze wordt met de dag dikker.

Nog wat fotos van Brooke. De uier foto is van eind vorige week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:00

Nieky1993 ja had ook de indruk dat haar spenen wat meer naar buiten staan. Heb eens terug gekeken in mijn foto's en ze loopt toch ook al sinds 25 april met een volle uier die niet meer slinkt.

Cynthia wat een knap veulen!!

Cp112 oh wat een knap snoetje8

MiraSky komt het terug als je de 'stapjes' eraf haalt?

Marjoleine89 ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe jouw merrie het doet?

Hier terug geen verandering, uier zit bomvol maar ph nog altijd 8. En het enige wat ze doet is eten en slapen :P banden zijn wel terug wat slapper. Ik twijfel soms wel of ik die testen wel nog moet gebruiken, want wordt er zo moedeloos van :P Zijn er hier merries waarvan de PH ineens heel snel zakte?

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:00

Cynthia wat is ze leuk <3
Nu kan ik helemaal niet meer wachten haha

CP wat een leukie <3 mooi dametje

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:41

Cynthia wat een plaatje van een veulen en dan ook nog een merrie
CP leuk foto’s van je veulen, mooi ding

Mira-sky, kun je de witte dingen er af halen en kijken of het terug komt, dat het misschien oud opgedroogde schilfers zijn

Surfdairy, als het een slechte energie balans is, door de dracht en het voeden van de jaarling, kun je naast seniores priores en bietenpulp, ook zonnebloem of maïsolie geven. Daarnaast geef ik in zo’n geval ook sojaschroot, dat lusten ze graag en in hoog in eiwit en vetten

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:04

Gefeliciteerd Cynthia met je veulentje en wat fijn dat het eindelijk een merrie is.

Inge: wat fijn dat de artsen wat positiever erin staan en dat jullie libby mogen bezoeken.

Hier weinig verandering, uier is heel wisselend, ene keer loopt hij vol en dag later is hij weer leeg. Vorige week heeft ze een periode minder goed gegeten en ander gedrag vertoond, ik dacht dat het het begin was maar na een paar uur was ze weer normaal.

Imani: Maar het uier van jou merrie is wel echt een heel stuk voller dan die van mijn merrie, die heeft vergrote theezakjes momenteel

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:07

Marjoleine is het haar eerste veulen? Vrijdag is het volle maan, hopelijk bevallen ze dan alle twee :P hebben we wel verdiend na al dat wachten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:24

Oh cynthia ja wel je zal ze toch eens een keertje buiten moeten steken, ik pak ze helemaal in met bolletjes plastiek :')
Maar ik begrijp hoe je je voelt hoor amai ik ben ook precies zo een overbezorgde super beschermende mama pfff en mijn merrie is net zo := ga ook dit jaar skippen? Ja ken dat gevoel ik stop er ook even mee ik denk dat ik deze keer ook mijn droom heb gefokt dus beter gaat het niet worden. En ik en paarden wegdoen is zl helemazl niet aan mij gegeven.

Cp veel wit heeft die van jou mooi

Kiki begrijp je nog even geduld

Ik zie dat er toch nog velen het spannend maken

Mmm raar dat die haar veulen zelf niet gespeend heeft nu ze drachtig is. Misschien toch eens ontworming erin en vitaminenshot als da geen optie is

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:28

Evelien_MG better safe than sorry idd en een alarm om.

Ciara_lady Ze houd je goed bezig zo te horen.

Relena1984 Welkom. Elke bevalling is idd anders ( helaas :')).

Veronique56 Ze blijven idd 24/7 buiten tot ze gespeend worden. Ik haal ze wel regelmatig eruit voor vaststaan enz te oefenen. Helaas geen bevalling dus ik je vakantie.

Cp112 Wat een knapperd is firefly <3

Moner Een maiden is idd lastiger kwa voorspelbaarheid.

Cynthia82 jaaaaa eindelijk je lang gewenste merrie *\%/* *\%/* het is je echt zo gegund <3

Inge toch voorzichtig positief nieuws. We duimen verder op een goede afloop.

Goldenarrow de oudste heeft dus al een voorkeur :D Welk veulen is dat? Kan mij even geen beeld bij de naam voor de ogen halen. Valetta maakt het spannend :D

Stal_hd Dat is een goede verandering als de uier verdubbeld is :D

DDDara Ze doet het toch al wat anders als de vorige dracht dus. Vooral langer haha.

Luna2006 klinkt al spannend :D

Mira_sky Dat lijkt wel hars maar mss mogelijk ook gewoon grote stopkes?

Xsurfdairy klinkt als een lastige situatie idd. Spenen en dan ontwormen/tanden nakijken en dan mss wat seniores priores en luzerne voeren.

Setteli Ze begint rustig aan aan een uiertje idd.

Anouschka je hebt een knappe merrie <3

Imani_abby de uier ziet er heel vol uit. Ph kan snel dalen en andere langzaam.

Marjoleine jeetje zeg je gaat echt voor langste dracht :=

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:06

Marjoleine89 schreef:
Gefeliciteerd Cynthia met je veulentje en wat fijn dat het eindelijk een merrie is.

Inge: wat fijn dat de artsen wat positiever erin staan en dat jullie libby mogen bezoeken.

Hier weinig verandering, uier is heel wisselend, ene keer loopt hij vol en dag later is hij weer leeg. Vorige week heeft ze een periode minder goed gegeten en ander gedrag vertoond, ik dacht dat het het begin was maar na een paar uur was ze weer normaal.

Imani: Maar het uier van jou merrie is wel echt een heel stuk voller dan die van mijn merrie, die heeft vergrote theezakjes momenteel

Je merrie gaat gewoon voor een nieuw bokt record!