[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olga89

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:14

Oh nee baudyh  Wat vreselijk balen.. sterkte 

Moss gefeliciteerd

WITA UPDATE
ze hebben vannacht meerdere keren buscopan gespoten. Ze ging vanochtend in de stal liggen, paniek, zal ze bevallen/is ze uitgeput. Maar loos alarm. In de wei ging ze weer een keer liggen en weer ging ze staan.

Ze willen haar voor nu nog niet opgeven. Ze verliest wel wat slijm, ze hopen dat ze snel gaat bevallen. Om 5uur hebben we weer contact.
Hele lieve mensen tegenover Wita hadden esparcette brok en geweekt grasbrok die hebben we ook geprobeerd maar ze wil helemaal niks en draait haar hoofd weg.
Hooi, koeienkuil, hartog digest, wortel, appel ze wil helemaal niks.

Wanneer moet ik de keuze maken om de lijdensweg te stoppen, dan word het inlijden of keizersnee(dit betekend het einde voor Wita want ze is te zwak voor de narcose)
Ze is al zo sterk geweest maar valt enorm in, blijft ze vechten voor haar veulen? Misschien haalt ze kracht uit het veulen als het geboren is. Het is allemaal zo lastig, wanneer doe je het goed.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:18

Jeetje olga wat een onwijs lastige periode :n
Wanneer je het goed doet… tsja dat is altijd een lastig punt… ik denk dat je in je hart en hoofd wel weet wanneer het tijd is om op de rem te trappen… wat een rot situatie ik wens je nogmaals sterkte en een hele dikke virtual :knuffel:

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:23

Dikke dikke knuffel Olga! Kunnen ze de bevalling niet op gang spuiten? Veulen zou in principe "af" moeten zijn toch? Wie weet geeft dat haar de kracht om terug te gaan eten...

Setteli

Oh zo moeilijk Olga.
Keizersnede kan ook onder plaatselijke verdoving. Mijn merrie heeft 5 jaar geleden een staande keizersnede gehad. Dus narcose hoeft niet. Misschien is dit een optie.
Maar het blijft moeilijk, want hoever en hoelang blijf je gaan. Heel veel sterkte met beslissingen nemen, :knuffel:

mooney

Moosss schreef:
Ketly schreef:
Gefeliciteerd Moosss! Is de vader champagne dat het veulen ook champagne kan zijn? :D De moeder lijkt mij een palomino, of draagt zij dit gen?

Moeder is palomino en vader zwart appaloosa
Moeder draagt waarschijnlijk het gen:)

Dat kan niet ;) als moeder champagne gen heeft dan zie je dat in haar eigen kleur. Je veulen is dus waarschijnlijk palomino als ik het zo zie.
Gefeliciteerd!

Olga sterkte, wat ontzettend zwaar en lastig allemaal

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:24

Wat verschrikkelijk Olga.. Denken ze dat ze een natuurlijke bevalling wel gaat overleven of gaat dit ook kantje boord worden? Het is onmogelijk om keuzes te maken in zo'n situatie..

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:25

Gefeliciteerd Moos! Mooi veulen zeg!

Olga, wat een naar bericht :(

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:27

Baudy: wat vreselijk zeg, heel veel sterkte :(:)

Moosss: gefeliciteerd, mooi veulen, mooi kleurtje en nog een merrie ook *\o/* *\o/*

Olga: pfff, kan je alleen maar sterkte wensen :(:) Zo moeilijk om hier een goede beslissing over te maken nu -O-

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:29

Olga89 schreef:
Oh nee baudyh  Wat vreselijk balen.. sterkte 

Moss gefeliciteerd

WITA UPDATE
ze hebben vannacht meerdere keren buscopan gespoten. Ze ging vanochtend in de stal liggen, paniek, zal ze bevallen/is ze uitgeput. Maar loos alarm. In de wei ging ze weer een keer liggen en weer ging ze staan.

Ze willen haar voor nu nog niet opgeven. Ze verliest wel wat slijm, ze hopen dat ze snel gaat bevallen. Om 5uur hebben we weer contact.
Hele lieve mensen tegenover Wita hadden esparcette brok en geweekt grasbrok die hebben we ook geprobeerd maar ze wil helemaal niks en draait haar hoofd weg.
Hooi, koeienkuil, hartog digest, wortel, appel ze wil helemaal niks.

Wanneer moet ik de keuze maken om de lijdensweg te stoppen, dan word het inlijden of keizersnee(dit betekend het einde voor Wita want ze is te zwak voor de narcose)
Ze is al zo sterk geweest maar valt enorm in, blijft ze vechten voor haar veulen? Misschien haalt ze kracht uit het veulen als het geboren is. Het is allemaal zo lastig, wanneer doe je het goed.

Je gevoel volgen. De beste leidraad. Ik vind dat je het top doet. Veel sterkte

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:35

Wat ontzettend k olga.. ik kan je niet helpen in je keuze.. je maakt altijd zelf de goede keuze samen met alle mensen om je heen.

Settel
Ik doe ook iig af en toe veulen vast pakken om halstertje om te doen. Dan ook even overal kriebelen tot er geen weerstand is en dan laat ik ze weer los. Het komt vaak wel goed is mijn ervaring. Gewoon doen.
Eerst doe ik ze met halster en touwtje naar buiten en naar binnen kan ik m niet vangen en op een gegeven moment kan dat ook.

Ik verzaak momenteel. De oudste heeft nog niet aan touw gelopen. Hij plakt genoeg aan merrie.
De jongste liep gister weg en wou niet mee dus.. ja. Die gaat maar toch aan touw

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:43

Heel veel sterkte en wijsheid Olga

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:44

Baudyh, wat ontzettend naar. Heel veel sterkte

Olga, ik voel ontzettend met jou en je merrie mee. Hoe het ook gaat lopen, onwijs veel sterkte!

Setteli, dat is wel herkenbaar. Staat je merrie normaal met andere paarden? Durf je haar daar weer bij te zetten? Een maiden kan soms ook steun hebben aan andere paarden en dan wat tot rust komen.
Waar ik werkte waren we dan vooral met de merrie bezig en lieten het veulen even. Ze leren van de moeder en krijgen dar ook mee. Dus de moeder pakken, geruststellen, iets lekkers geven en verder even niks. Het is een keer extreem geweest en gingen we even een broodje eten in de wei en het veulen mocht steeds dichterbij ons komen en was ook nieuwsgierig. Nog niks aan verknald ook naar mensen als ze verder geen negatieve ervaringen hebben.

Ik ben blij dat ik vd week 's nachts een paar keer ben gaan kijken en haar op het hooi heb gewezen. Gister stond ze na avond maaltijd even rustig uit de bak te eten. Nu gaat de deur nog open en gaat ze wel weer naar buiten, maar ze heeft gewoon soms tijd nodig.

Uiers ontwikkelen wel, dus we werken naar laatste fase. Ergens blijft het iets onwerkelijks. Je denkt 11 maanden ver en nu gaat het toch wel erg snel weer.
Ze kan er nog goed mee bewegen, want net nog wel een gekte rondje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:58

Gefeliciteerd Nicky en Mooss!

Baudy, wat erg zeg. Heel veel sterkte.

Olga, je gevoel volgen. Hoe ver is ze nu in de dracht en hoe lang draagt ze normaal?

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:02

Baudyh he bah wat naar. Heel veel sterkte. :(:)

Nicky gefeliciteerd! *\o/*

Moos ook gefeliciteerd! *\o/*
Mooi kleurtje hoor!

Olga wat triest weer. Wordt er zelf emotioneel van als ik je update lees. Het is een onmogelijke keuze, waarvan je weet dat je hem misschien moet maken. Het is te hopen dat ze snel haar veulentje gezond en wel laat komen. Heel fijn dat ze alles willen proberen te geven, ik hoop dat jullie iets vinden waar ze wel trek in heeft. Heel veel sterkte nogmaals en heel veel duimen draaien en positieve vibes voor jullie. :(:)

Setteli zelf geen ervaring mee. Maar snap dat het vervelend is. Je wil het liefst lekker knuffelen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:04

Baudyh sterkte...

Olga ik blijf aan het duimen voor wita en veulen.
Denk dat wita wellicht blijft vechten voor haar veulentje.

Ik pak straks even de laptop erbij en ga dan even zitten voor een bijlees post.
Ofja reageren op iedereen want bijlezen heb ik wel gedaan.

Hier is het met pepper spannend aan het worden,die gooit haar uier helemaal vol.
Ik zet haar zo weer even in de wei om wat gras te eten.
Vanmorgen lagen er 6 kleine hoopjes mest in de stal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:17

Olga. Dit is zo moeilijk :knuffel: ik hoop dat ze zelf snel gaat bevallen. Maar heeft ze hier wel de kracht voor? Heel moeilijk. Ik wens je alle kracht toe voor welke beslissing je uiteindelijk ook maak

Moos gefeliciteerd met het veulentje

Eilinora. Spannend

Setteli. Mijn oudere merrie is ook een beetje zo. Ik pak dan meestal eerst de merrie en zet haar vast of laat haar iemand vasthouden. Zodat ik het veulen kan pakken, veulens worden er echt heel bang van als moeder ze steeds wegjaagt bij mensen. Na een week wordt het normaal minder. Bij mijn merrie was het zo erg dat ze het veulen omhoog kapte bij een geluidje of als iemand voorbij liep.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:29

Setteli schreef:
Oh zo moeilijk Olga.
Keizersnede kan ook onder plaatselijke verdoving. Mijn merrie heeft 5 jaar geleden een staande keizersnede gehad. Dus narcose hoeft niet. Misschien is dit een optie.
Maar het blijft moeilijk, want hoever en hoelang blijf je gaan. Heel veel sterkte met beslissingen nemen, :knuffel:

Geen idee, ze hadden het over keizersnee is einde merrie. Dus misschien trekt ze een staande keizersnee ook niet.

Ze is nu 337 dagen drachtig en heeft hiervoor 352 en 348 dagen gedragen.

Wanneer ze zelf gaat krijgt ze meteen weeenremmers en trekken ze zelf het veulen eruit. Teveel druk/weeen kan de darmwond of buikwond scheuren

Het veulen eraf spuiten/weeenopwekkers had ik ook voorgesteld maar dan had het veulen geen kans, het is dan nog niet af (van 2 artsen gehoord daar, mijn eigen arts zegt dat het wel kan) geloof zeker dat wolvega genoeg kennis heeft maar wanneer ze te ver aftakeld komt ze er misschien nooit meer bovenop. Wie moet je dan geloven, wanneer doe je het goed

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:39

Ach Olga, wat een duivelse dilemma's. Ik hoop zo ontzettend dat het goed afloopt!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:42

Hier de eerste foto's van mijn merrieveulen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:47

Setteli, dit is voor mijn merrie ook haar eerste veulen. Zij probeert ook om het veulen af te schermen. Ik pak een aantal keer per dag de merrie vast en dan kan ik het veulen aaien en kietelen. Het veulen geniet daar zichtbaar van. Nu komt het veulen al naar mij toe. De tralies van het tussenschot tussen de stallen hebben wij tijdelijk dicht gemaakt. Ook naar het andere paard was zij zeer beschermend tegen het veulen. Het veulen werd dan ook in de benen gejaagd. Zelf het buitenluik hadden wij dicht gedaan om niet te veel prikkels te krijgen. Het luik staat nu weer open. Buiten blijft de merrie in paniek een beetje achter haar veulen aan rennen. Gelukkig hebben wij een mooi klein weitje wat afgeschermd is door een beukenhaag. Hier kan ze geen mega lange sprint trekken. Met het drinken gilt mijn merrie ook. Het veulen mag nu wel aan twee kanten drinken. Dat mocht ze in het begin ook niet. Ook zij pakte gelukkig wel twee spenen. In het begin wilde mijn merrie ook niet bij de voerbak eten. Dit was te ver weg van haar veulen. Nu gunt ze zichzelf wel weer tijd om wat te eten. Mijn andere merrie die op punt staat te veulenen is een ervaren merrie. Hopelijk dat ze snel samen naar buiten kunnen. Daar kan ze nog veel van leren.

Olga, nogmaals heel veel sterkte. Mijn hart huilt. Ik hoop nog op een wonder voor jullie.

Eilinora, klinkt alsof zij zich klaar aan het maken is voor de bevalling.

AM-Horses, wat is jullie hengst mooi volwassen geworden. Hij heeft een prachtige uitstraling.

Maike heeft nu al 5 dagen hars aan het uier. Zij zit nu op dag 325. Het vorige veulen kreeg ze op dag 326.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:48

Prachtig veulen Nicky! Wat een stelten. Zo te zien beide bruine ouders of niet? Dan is een vosje wel bijzonder.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:51

Ketly schreef:
Prachtig veulen Nicky! Wat een stelten. Zo te zien beide bruine ouders of niet? Dan is een vosje wel bijzonder.

Donkerbruine Revolution en zwartbruine moeder. Was wel een beetje een verrassing ja :-)
Merrie heeft vaker vosveulens gegeven, ze heeft zelf een vosmoeder die ook vosouders had.
Maar met Revolution had ik inderdaad wel op een bruine gerekend. Maar, als het maar gezond is, dat is echt het allerbelangrijkste.
Daarbij, een mooie vos is niet lelijk <3
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 13-04-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:55

Heel mooi dametje Nicky!!

Olga: wat een dilemma's!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:59

baudyh, wat verdrietig, sterkte. Hoop dat mevrouw G je snel wat vreugde kan geven. Hoe gaat het met de merrie?

Setteli, ik zou moeder en zoon even lekker met rust laten en niks gaan forceren. Dan krijg je juist negatieve emotie erbij voor zowel merrie als veulen. Meestal wordt het met een paar dagen of weken en stuk losser allemaal en kan je gaan spelen met de nieuwsgierigheid van fellow.

Moosss, gefeliciteerd!! Misschien is de vader smokey black en veulen smokey cream? Of roze door het appaloosa gen?

Olga, wat een moeilijk dilemma.

Persoonlijk zou ik om het niet eten haar niet laten gaan, maar vooral kijken naar haar emotionele toestand. En dracht is voor een gezonde merrie al pittig op het einde, laat staan na zo'n operatie en weinig eten, vreemde omgeving. En klopt het dat ze 19 jaar is? Niet mega oud, maar de meest fitte jaren heeft ze gehad. Als ze gemiddeld 350 draagt en nu op 337 zit, moet ze nog 2 weken zo door en kan het goed zijn dat de vreugde van een veulen haar erna er wel door trekt. Mager los je wel weer op, thuis en met veulen aan de voet kan dat snel omslaan. Al is het risico op koliek/verschuivingen van de darm na de geboorte door de ontstane ruimte wel wat groter. Geen idee wat Wolvega daar over zegt? Keerzijde is dat een lege darm makkelijker op z'n plek valt, zo is het mij geleerd. Hoe is haar bloedbeeld? Blijft dat stabiel of gaat dat achteruit?

Schrijf dit bewust voor je, wellicht als je het leest dat er een gevoel komt van "eens" of "oneens". Heel veel wijsheid en kracht gewenst. 5 jaar geleden stond ik in jouw schoenen en ik heb de keuze om los te laten gemaakt toen ik wist dat ik achteraf geen "wat als...?" vragen meer zou hebben. (Als was mijn merrie niet drachtig)

Nicky, wauw, had je vos verwacht?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:03

Moos, inderdaad je hebt een champagne ouder nodig voor een champagne veulen.
Ze is palomino, zij worden ook geboren met roze achtige huid die na enkele dagen zwart verkleurd.
De knalblauwe ogen van een champagne-veulentje kan je niet missen :)
Appaloosa gen doet vaak ook rare dingen zoals gestippelde huid.

Ook Nicky proficiat! Uit 2 vos-dragers heb je 25% kans op vos