[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DIVA2

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:15

Ja Baudyh, geen twijfel over mogelijk: jij bent een fokker! :D
Dan noem ik mezelf een gelegenheids fokker.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:23

Ze heeft weeën

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:37

Geboren!!0

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:39

Das rap!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:50

Als goed is merrietje! Beetje donker hier maar zag geen pielewillie.
Afbeelding

Heb zelf mee geholpen op de weeën eerste echte keer, vondt wel spannend maar goed.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 05:47

Afbeelding

Afbeelding

Knapperd heel apart getekend alsof ze een moter heml op heeft :o

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 06:25

Gefeliciteerd Janine.

En op de vraag "wanneer ben je nou een fokker?"
In de honden wereld zeggen ze, al heb je 1x een oeps nestje gefokt dan ben je al een fokker. Want je bent sowieso de fokker van dat nestje en dat brengt al verantwoordelijkheden met zich mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:40

Ennasil92 schreef:
Gefeliciteerd Janine.

En op de vraag "wanneer ben je nou een fokker?"
In de honden wereld zeggen ze, al heb je 1x een oeps nestje gefokt dan ben je al een fokker. Want je bent sowieso de fokker van dat nestje en dat brengt al verantwoordelijkheden met zich mee.

Dan ben je een vermeerderaar...

Ach zet er iets voor (gelegenheid, eenmalig, hobby, groot of klein) en iedereen is fokker wat dat betreft.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:57

Gefeliciteerd Janine!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:42

Gefeliciteerd, Janine!

Vanavond lees en reageer is even bij. Voor nu weer een paar foto's van Déjà. Gisteren is zijn nieuwe baasje weer op knuffelvisite geweest. Morgen is hij alweer 2 maanden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:48

Hij is zo knap! En groot ook al!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:00

Wat een buffel is déja al zeg!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:28

Gefeliciteerd Janine! Ze is inderdaad heel mooi getekend.

Deja is echt al groot zeg!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:39

Déjà geniet duidelijk van het goeie leven! :D

Gefeliciteerd Janine.

Diva mooi kleurtje komt er onder zijn veulenvacht vandaan. <3
Fijn dat Saartje het weer goed doet.
Hier is mijn schootzittertje ook te brutaal aan het worden naar mijn zin. Hij krijgt dus veel correcties en dan gaat hij maar weer weg. Zielig maar ik hoef geen opdringerig gedoe of gebijt.
Tam blijft hij toch wel nu.

Igniss spannend dus nog voor jou. Maar ik zie dat ze nog geen uier heeft dus ik zou me nog niet veel zorgen maken,het kan best dat ze het beu is in dit stadium natuurlijk maar ik vrees dat ze nog even moet. :(:)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:17

Zo ik ben er weer :D Even genoten van de knappe man afgelopen weekend :D

Polleman en Neon was inderdaad met die methode! Helaas was er toch niet genoeg water ingekomen waardoor ze alsnog moest pellen, spoelen e.d.

Mooney mooie statistieken!

Silly mooi plaatje zo met de hele kudde!

Suffie ze heeft inderdaad nog AB e.d. gehad. Wel denk ik omdat ze alsnog gepeld moest worden, weet niet of de DA dat anders had gedaan, maar goed om te weten dat het toch beter is om dat standaard te doen :)

Tinnie dankjewel! Ik vind het blauwe ook heel mooi, alleen is het niet zo gewenst binnen de KWPN fokkerij. Wat dat betreft is het jammer, maar voor nu kunnen wij er nog een half jaar van genieten :D

Janine oef ziet er pijnlijk uit, is het inmiddels al weer wat minder? Zou haar overigens sowieso temperaturen. Voordat ze niet meer gaan eten zijn ze al behoorlijk ziek. Met temperaturen heb je sneller in de gaten mocht er een ontsteking bij komen. Gefeliciteerd ook met de nieuwe aanwinst, prachtig hengstje! nu op naar de 4e!

Fotsy oh dat zou kunnen, was een hele snelle bevalling :D Toen Fair opstond na de bevalling is het vlies van de navelstreng gescheurd waardoor er geen gewicht meer aan de nageboorte hing. De DA denkt dat de nageboorte daardoor niet los is gekomen, maar misschien was het puur toeval en was ie er sowieso niet afgekomen. Doe mij volgende keer maar een iets rustigere bevalling en een nageboorte die er afkomt ;)
Wat zijn Melody en Inte knap zeg! Is Flo alweer drachtig voor 2018?

Faline spannend voor Rose!

Ibbel zo had ik het nog niet bekeken, maar nu je het zegt! Blijft een mooi gezicht!

Vulina gefeliciteerd met het laatste veulen! Nu op naar 2018 :D

Marit Don is knap! lijkt nu toch wel valk he! heb je hem nog op kleur getest? En hoe gaat het met jou en Bram?

Polleman . Wings ziet er goed uit! knappe dame!

Andrea heb meer het idee dat er een verwijt is uitgesproken naar het niet of weinig waken/er alles aan doen om erbij te kunnen zijn. Je kan tegenwoordig zoveel opzoeken op internet, dat heeft niks te maken met ervaren fokker of niet. Ik voel mij ook geen ervaren fokker, nu 5 veulentjes gefokt, maar bij het eerste veulentje zijn wij al met camera e.d. aan de slag gegaan en weken om ste beurt wakker geweest. Het kan altijd voorkomen dat je het een keer mist, maar ik lees weleens mensen die met een lekkende druppende merrie maar 1 keer per uur/half uur gaan kijken en daar kan ik toch niet helemaal bij :o Het kan er in een paar minuten uit zijn en dus ook in een paar minuten misgaan.

Ennasil gefeliciteerd met de mooie resultaten!

Rensjuh ik zie er geen brilletje in. Welke kleur waren de benen na de geboorte?

Cynthia wat is hij knap!!

Nog even een foto spammen hoor van onze knappe man <3

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:33

Bedankt allemaal!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:07

Hinte en Ennasil gefeliciteerd met jullie veulens!

Suffie fijn dat de paarden weer thuis zijn!

Sterkte Vulina en tanjaatjuh

Ibbel gefeliciteerd!

Tanjaatjuh gefeliciteerd met je veulen

Noisy heel veel sterkte!

Sultan gefeliciteerd!

Janine sterkte!

Vulina gefeliciteerd!

Neon, jij ook weer geinsemineerd.. Aura ook.. Zitten we misschien volgend jaar weer samen te wachten!

Janine gefeliciteerd!

Wanneer je een fokker bent... Ik zie mezelf wel als fokker.. In de jaren nu hebben we ondertussen 16 veulens mogen krijgen. Dus ik zie mezelf wel als fokker..
En hoe het ooit begonnen is.. We kochten een merrie en die was drachtig.. Bedoeling was dat het veulen teruggekocht zou worden na het spenen maar je raad het al.. Dat is Kyra en die staat nog steeds lekker bij ons!
En aangezien veulentjes verslavend zijn.. Wilde ik heel graag een paar jaar later nog een veulen, daarna kochten we een goede fokmerrie aan en zo zijn we begonnen.

Ondertussen mag ik me ook gaan melden bij 2018 *\o/*
Orion is drachtig gescand en uitgerekend op 30 april

Kyra moet ik even m'n geduld voor bewaren want die wordt iets later gescand, anders zie ik de dierenarts iets te veel naar m'n zin
(Aangezien we gister een spoedje hadden, merrie had dr ooglid open gehaald en moest gehecht dus het scannen moet even wachten tot de hechtingen eruit gehaald worden)
Aura is zaterdag gedekt, dus daar zijn we bij aan het aftellen..

En dan Aimee..
Aimee is alles wat ik niet verwacht had.. :D
Ze lijkt in niets op haar broer van vorig jaar (Al was dat zeker geen verkeerd veulen!)
Aimee is echt een spetter, lekker bijdehand en heeft al heel wat harten veroverd..
Maar aangezien we op onze max kwa aantal paarden zitten moeten we goed nadenken wat we willen.. Eentje verkopen en haar aanhouden, of Aimee verkopen

Aangezien ik met een nogal vervelende (en beetje domme) blessure zit niet zoveel nieuwe foto's van Aimee maar deze wilde ik wel even delen.
M'n zoontje is gek op haar en zij op hem.. Heerlijk samen knuffelen
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:40

Dat wordt een lastige beslissing Pauk!

Knappie Sultan!

Fokker...Ik heb mezelf lang niet zo willen noemen maar met gemiddeld 5 veulens per jaar de laatste 4 jaar,zal ik het wel zijn denk ik. We zijn al bezig met die kleintjes sinds 12 jaar en proberen steeds stap voor stap te verbeteren.
In het begin hadden we ook nog geen alarm en toen ging ik vooral af op mijn gezond verstand,de uier,melken,de melk moest ik toen nog proeven. ;) En ik bleef dan slapen bij mijn schoonouders als het spannend werd.
Toen ik merkte dat we het zo toch nog wel eens misten,hebben we een jaar of 5 terug een geboorte-alarm aangekocht,investering maar meer dan zijn geld waard!
Omdat het nog steeds beter kon,sinds vorig jaar camerabewaking erbij ook. Via wifi wou niet lukken,dus die weer verkocht en een analoge aangeschaft. Kostte ook flink wat,maar het maakt alles nog makkelijker. Geen spijt van!
Mijn eerste veulen ooit gefokt was van een groot paard en is nu denk ik 13-14 jaar oud en ook bij hem heb ik gewaakt ja,ik was toen net 21 en heb weken bij mijn oma geslapen (want daar stond de merrie toen) én een groot birth alarm gehuurd,zodat ik het toch maar niet ging missen. (wél gemist toen trouwens maar ik had het toch geprobeerd :+ )
Ik ben van mening dat je gewoon je uiterste best moet doen,dat ben je verplicht. Dan kan je het nog altijd missen of kan het mis aflopen maar je kan het jezelf dan al niet kwalijk nemen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:58

Heb wat drukke dagen achter de rug, dus weinig tijd helaas om hier te reageren.

Zag een veulen bij Janine, gefeliciteerd! Mooi veulentje! :j

Neon Sarona al geinsemineerd zag ik! Hopelijk in 1 keer raak! :D

Hij is echt leuk Marit! Hij lijkt inderdaad erg valk zo!

Ennasil, gefeliciteerd met de premies! Erg leuk om zo van anderen bevestigd te krijgen dat je iets heel moois gefokt hebt! :D

Qua uier lijkt Pandora nog niet zo ver Igniss, maar het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Fokken is ook echt wel spannend. Je wil toch wel dat alles gewoon goed gaat.
Maar ik ben het met Suffie eens, ik denk dat ze het nog wel even volhoudt! :j

Leuke foto's Diva! Dat varkentje ook! :D

Zo BaudyH, met 90 veulens ben je in mijn ogen wel een echt ervaren fokker hoor :D :D

Gaat snel Cynthia! Wat is hij alweer gegroeid! :D

Sultan, hij blijft leuk met zn mooie unieke blesje! <3

En om terug te komen op wanneer en hoe je fokker bent geworden... Bij je eerste met beleid zelf gefokte veulen ben je al een fokker...
Wij zijn in 2001 begonnen met fokken met de moeder van Nina. Wij wisten toen ook eigenlijk nog maar heel weinig, maar we hadden een ervaren kwpn fokker in het dorp zitten op nog geen 5 minuten lopen. Dus van hem al heel veel mogen leren die eerste keer.
We zijn het jaar daarop verhuisd naar de boerderij, voor wat meer ruimte. Het fokken beviel ons wel dus zijn we zo langzaam aan wat door gegaan. Mijn zus had een mooie friese merrie toen en die is met een jaar of 5 ook gedekt. Daarbij hebben we voor de hengstenkeuze ook wat kenners geraadpleegd. Ik denk dat dat wel erg belangrijk is, dat je je eigen grenzen en evt tekortkomingen weet in te zien en dat je dan ook hulp durft te vragen bij de ervaren fokkers. Dat is ons in ieder geval erg goed bevallen.
En zo doende is het (met een beetje mazzel natuurlijk, want foutjes van de natuur kun je niks aan doen.) ook gewoon altijd goed afgelopen. Zal wel even afkloppen, want Rose moet dit jaar nog.

Ze zit nu op 329 dagen en is druk aan het veranderen, dus de kans is dat het niet heel lang meer op zich laat wachten. Alleen het uier moet nog wat meer vullen, maar dat kan ook op het laatste moment nog snel gebeuren.

Auri hebben we vandaag weer gescand en die was hengstig! :D Nu alleen nog het juiste moment afwachten en dan de diepvrieskwakjes er in. *\o/*

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:33

Er is hier volgens me moeder een dikke ruzie tussen beide merries met veulens gekomen, waardoor lobke haar veulen omver getrokken heeft.

Vanavond gaat er 1 stel gelijk er uit.
Sorry voor ego bericht.

Is het normaal dat merrie nog wat vaker ligt? Bevalling is nog geen 24 uur geleden en nageboorte is er af.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:38

Afbeelding

Bijt wond arme meid... :(

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:44

Ik maak me beetje zorgen ooghoeken zijn felrood. En las net over te vroeg geboren veulen of placenta virus? Alleen plecenta leek helemaal goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:01

Janine, zonder banketstaaf te willen doen, haal er een DA bij als je het niet vertrouwt. Niemand hier is DA, niemand hier kan vanaf een beeldscherm ook maar íets zinnigs zeggen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:22

Wilde alleen maar weten of iemand idee had..

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:55

Silly1972 dat snap ik wel zo heb je er zelf controle over

hinte ja je gedacht gaat verder naar zon bevalling :o

Janinevv gefeliciteerd hopelijk trekken de beentje snel recht.
het kan zijn dat de merries hun veulens nog te veel willen beschermen.
Heb om eerlijk te zijn nog nooit gehoord van rode ogen bij placenta virus.
Kan het niet komen van de vliegen? Of een stoot gehad toen ze omver gelopen is.
Ik zou bij twijfel even met je dierenarts overleggen

Cynthia82 ja klopt vind het allemaal erg spannend worden is toch heel anders als je eerste veulen een veulen krijgt _/-\o_

Dustinlover pfff ook al heftige dingen mee gemaakt.
wow wat een bink is Deja al.

Ennasil92 gefeliciteerd wat super goed

rensju ik zie niet echt een brilletje

Igniss ziet er allemaal niet verkeerd uit die gaat het nog wel even vol houden gok ik

DIVA2 wat is reuz al een stoertje

sultan15 wat is hij gaaf jammer dat die gaat schimmelen

Pauk gefeliciteerd met de dracht
en hopelijk is je blessure snel over

pretty mooi je verhaal zo,
maar vanaf wanneer doe je de geboorte melder om? als de eerste symptomen er zijn of echt vanaf de datum dat ze veilig zijn?