[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

For_Que

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:59

Baudy wat erg! Sterkte!

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:07

Wat erg Baudy. Was de navelstreng soms ingedraaid? Dat heb ik gehad. Gelukkig is het er toen snel afgekomen en was de nageboorte ok en niet aan het rotten. Veel sterkte iig doet weer beseffen dat fokken niet voor de leuk hoeft te zijn.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:09

Wat jammer zeg Baudy.... Sterkte :(
Gek hoe de natuur gaat... Als alles al verrot is dan zou je zeggen dat het veulen al dood moet zijn geweest? Bijzonder dat zo'n merrie dat dan niet laat merken, ze moeten daar toch last van hebben zou je zeggen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:11

Gefeliciteerd moosss! Is je merrie champagne of gedekt door een champagne?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:15

Weet je natuurlijk kan je het laten onderzoeken maar daar word het niet anders van.
Als het Rhino is dan kan ik niks meer doen voor de andere merries op stal.
We moeten de merrie temperaturen om te zien of dat goed blijft gaan. Veulen ligt nog in de stal die halen we er zo uit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:18

Sterkte.

En gefeliciteerd moos

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:22

Wat naar zeg Baudyh. Heel veel sterkte voor jullie Y;(

Mooss, gefeliciteerd! Ben heel benieuwd naar de foto's.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:24

Nikky: Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar foto’s!

Baudyh: Wat ontzettend verdrietig, heel veel sterkte..

Moos: Gefeliciteerd, weer een leuk kleurtje! Benieuwd naar foto’s!

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:26

Jeetje baudyh wat klote :( Y;(

Moos gefeliciteerd!

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:27

Sterkte Baudyh..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:38

Baudyh wat ontzettend ruk, zo kort voor het einde nog mis, heel veel sterkte

Nikki en Mooss gefeliciteerd, heel benieuwd naar de foto's

Hier gaat het op zich goed met Phoebe en Fellow. Maar toch wel een paar dingetjes. Verder is alles gezond, zowel merrie als veulen doen het goed. Drinken gaat heel goed, alleen mag hij niet aan de linkerkant van haar staan. Dan begint ze te gillen en duwt ze hem hardhandig weg. Rechts geen probleem, dan mag ie lekker drinken en hij pakt dan ook wel beide spenen.
Ze is heel beschermend, maar ondertussen ook heel lomp. Ze bijt hem als haar iets niet aanstaat en duwt hem soms weg. Als ik in de stal kom, is ze hele tijd aan het draaien zodat ik niet bij hem kan komen. Daardoor wordt hij ook wat bangig. Hij komt ook niet uit zichzelf naar me toe, hij is absoluut niet nieuwsgierig ofzo. Veulen van vorig jaar (van andere merrie) was compleet het tegenovergestelde. Ik heb dit nog niet zo meegemaakt.
Ik probeer wel heel veel met hem te kroelen, maar moet hem dan wel vasthouden anders is ie alweer weg.
Iemand tips om hem wat vertrouwder te krijgen? En wat ik vooral niet moet doen?

Afbeelding
Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:39

Baudy: heel veel sterkte! Wat sneu!!

Moosss: gefeliciteerd!! Benieuwd naar foto's!!

Zo zie je maar hoe vreugde en verdriet heel kort bij mekaar liggen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:41

Sterkte Baudyh! vreselijk om mee te maken.

Setteli, ik grijp ze dan altijd even 2 x per dag goed vast en zit overal aan. Dan is het zo over

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:43

Dat komt vanzelf wel goed Setteli. Ik merk dat wel vaker bij merries die heel beschermend zijn, dat het veulen dan ook van een afstandje blijft kijken. Illyana is precies zo. Twee keer per dag hebben we haar in de hand (gaat aan het halster naar binnen en buiten) en dan kan ik haar ook kriebelen en lijkt ze het wel fijn te vinden. Maar in stal of in de paddock komt ze niet vanzelf naar ons toe en moeten we haar eigenlijk altijd wel 'vangen'. En de vorige veulens van Prganza hadden dit ook. Toen ze wat ouder werden groeiden ze hier wel overheen meestal.

Heel anders dan bijvoorbeeld een Galaria die netjes bij het hek komt staan, of met je komt kroelen als je door de paddock loopt. Maar haar moeder Estonia vindt het dan ook helemaal prima als wij erbij zijn, dus ze heeft ons ook nooit gezien als iets waar ze weg van moet blijven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:45

Setteli veulen is van de 11e toch? Dat draaien doet zilver wel een week. Wordt vanzelf beter. Mijn hengstveulen vorig jaar kwam ook nooit bij mij. Ook niet te vangen in de weide. Na zon 5 maand is alles ook gewoon goed gekomen

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:49

Setteli wat een knap kind heb je! <3 Denk dat het komt omdat er bij je merrie, zoals jij zegt, veel onrust ontstaat wanneer je in de buurt bent. Dat gaan ze koppelen. Kun je je merrie meer gerust stellen met wat voer bijvoorbeeld? Eerste dagen zijn sws het ergste meestal! En wat je veulen betreft proberen een plekje te vinden waar ze het lekker vinden gekriebeld te worden. Meestal onderkant hals/borst en op de billetjes vaak :) Dit is mijn ervaring iig. Voor de rest zou je ook met veel geduld en in de stal zitten wellicht voor elkaar krijgen dat hij zelf jou benaderd.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:50

Hier ook bij heel beschermende merries dat je niet aan het veulen kon komen. 1x per dag merrie vastpakken en aan het veulen zitten. Is bij ze allemaal goedgekomen, zeker als ze gespeend waren leren ze snel dat mensen wel leuk zijn.

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raff’s Holy Aurora

Merrie veulen van de appaloosa hengst Sempre Rafika van de Duinhoeve.
Moeder is onze Blondie:)

Zoals op de foto te zien is heeft ze een roze huid bij d’r ogen, mond, tietjes en tum:)
Gold Champagne?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:58

<3

Ik ken niks van kleuren, maar ze is prachtig! En weer een meisje!
Laatst bijgewerkt door Charisma op 13-04-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:58

Gefeliciteerd Moosss! Is de vader champagne dat het veulen ook champagne kan zijn? :D De moeder lijkt mij een palomino, of draagt zij dit gen?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:00

baudyh: Heel veel sterkte :knuffel: !

Moosss: Gefeliciteerd *\o/* ! Wel heel benieuwd naar foto's!

Zwarteheks: Dan zijn we samen verliefd op de kleine meid <3 . Ze is ook gewoon zo leuk en totaal niet bang! Heel ondernemend. Alles willen onderzoeken en bekijken. Het is maar goed dat ik geen geld voor een 2de pony heb haha. Anders had ik ze zo gekocht :j .

moner: Gefeliciteerd *\o/* ! Wel heel benieuwd ook inderdaad hoe dat precies zit met via de hoornkant geboren worden?

Setteli: Geef het tijd en met wat vaker per dag in de hand nemen komt het helemaal goed! Jenny was in het begin ook heel beschermend. Mochten we er echt niet bij, maar als we haar eenmaal vast hadden dan was het goed en kwam het veulen vanzelf. Nu moet ik wel zeggen dat we geluk hebben dat de kleine van Jenny ook vrij makkelijk en heel ondernemend van zichzelf is en zelf maar al te graag op schoot kruipt.
Gisteren was er bijna Jenny nauwelijks meer wat te merken van het beschermende gedrag en stond ze er rustig bij terwijl ik haar dochter aan het kroelen was. Kon Jenny ook zo zonder problemen pakken dit keer.

Hier alles rustig. Fietste net even langs Maria om op de terugweg naar huis even de kruiden en haar zandkuur te geven en de buik groeit nog steeds gestaag door. Veulen heeft haast met groeien :') .
Zag gisteren wel dat ze (helaas) weer diarree had. Terwijl het zo goed ging de laatste tijd! Dus voor de zekerheid maar vandaag weer even een zandkuur gestart. Dat ging er zo in :j . Die werd er helemaal vrolijk van. Oortjes gingen er op en het voer was zo op.
Wel weet ik inmiddels zeker dat Maria dit jaar later is uitgerekend dan in eerste instantie gedacht (2de dekking dus gewoon gemist vorig jaar. Die heeft zich vorig jaar buiten zicht waarschijnlijk nog een keer laten dekken). Dus ik ga nog even heel hard op zoek naar wat meer geduld. Dat moet ik nog ergens hebben, denk ik haha.
Het helpt al wel dat ik in de tussen tijd met de kleine van Jenny kan knuffelen, maar ben ook zo onwijs benieuwd naar de veulens van Zoë en Maria!
En wat zij aan het bakken zijn daar binnen :D .

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:02

Ketly schreef:
Gefeliciteerd Moosss! Is de vader champagne dat het veulen ook champagne kan zijn? :D De moeder lijkt mij een palomino, of draagt zij dit gen?

Moeder is palomino en vader zwart appaloosa
Moeder draagt waarschijnlijk het gen:)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:04

mooss: wow wat een knapperd! Gefeliciteerd!

baudyh: wat enorm balen! Sterkte!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:05

Gefeliciteerd Moosss, lekker in de buitenlucht geboren. <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:10

Prachtig veulen Moosss!