DianneM schreef:Marjolein gefeliciteerd!!
Vanmorgen om 11:10 uur is na 325 dagen dracht ons lieve mooie merrieveulen Brianna geboren! Binnen 5 minuutjes was het geboren, 5 minuten voor ze ging liggen stond ze te nog te eten, in de paddock. Ze gaf totaal nog geen tekenen dat ze daadwerkelijk op dat moment ging bevallen en werd door de boer geattendeerd dat hij dacht dat er een paard een baby ging krijgen! Schrok me lam, kon het niet geloven, zo buiten in de harde paddock!! Ik ben er naar toe gerend en het vruchtwater was net gebroken en ze lag op de grond, met haar voetenblaas er net uit. Ze had een wee en daar kwamen de voetjes aan, spierwit! Had gevoeld of het snuitje ook kwam en dat zat goed! Nog een wee en daar was het koppie en de borst al! Bijna wit, met een paar zwarte vlekjes!! Had het vlies van haar snuitje gehaald en daar kwam de eerste ademteug die ze nam, wat gaaaaaaaaf! Nog een laatste wee en Brianna lag op de harde betonnen vloer, brrrrrrrrr, ze had het koud! Toen stond Briesje op en de navelstreng brak af Boyan kwam kijken en snuffelde aan haar en daarna werd hij wild! Hij bleef rondjes rennen door de paddock dus die hadden we nadat we hem hadden gevangen eruit gehaald. Daarna hadden we Brianna in een kruiwagen gelegd en gelijk met Bries naar stal gebracht want het was veel te koud voor haar. Eenmaal op stal kwam bij Briesje gelijk de nageboorte eraf en Brianna poepte. Ze had wat moeite met de uier vinden maar na een uurtje helpen zat dat ook goed. Vervolgens heeft ze ook al geplast. Briesje heeft geen naweeën gehad en Brianna is een heel sterk meisje. Ze brengt geluk, want ze heeft een wit en een zwart oortje!
Ze hebben net een uurtje in de bak gelopen en nu staan ze weer lekker warm binnen.
Vond het zo ongelofelijk bijzonder om mee te maken, echt geweldig!
Wow droombevalling. En lekker vroeg.
Ik ga dit weekend stal nog maar even leeghalen en paar nieuwe pakke vlas in. Banden worden iets slapper. Maar niet niet volledig. Uier smorgens groter dan s avonds. Maar nog geen spenen gevuld. Begin het nu wel in de gaten houden. En moet even spul gaan klaarleggen. Haha