[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thea1978

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:37

Super al die kleine veulentjes. gefeliciteerd allemaal.

Als de merrie 24 uur buiten staat, beginnen jullie dan ook met de veulens een paar uurtjes per dag buiten zetten?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:55

mijn merrie staat 24 uur per dag buiten en het veulen zal dat ook meteen staan. Met schuilstal.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:19

Zo, wat veel veulentjes allemaal weer en ligt het aan mij of zijn er dit jaar meer merrie's dan hengsten?

Mijn excuses dat ik niet steeds op elk bericht reageer, maar ik "Bokt" alleen s'avonds op m'n telefoon en dan is het zo lastig om overal apart op te reageren.

In het DBT 2015 zag ik dat het record langste dracht 372 dagen was geloof ik. Misty is morgen 373 dagen drachtig...... Weet alleen niet of ik het een leuk record vind. Begin wat ongerust te worden..

Iedereen waakse vannacht! En anderen: welterusten!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:31

Oh wat een geweldige foto's weer! Top!

Inowa, het wordt er wel steeds spannender op zo!

Kelly, jeetje da's wel echt heel erg lang, wat wordt jouw geduld op de proef gesteld zeg!

Om nog even terug te komen op het trailer-verhaal, ik heb er ook over na zitten denken hoe ik ze met z'n tweeën zou kunnen vervoeren, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een tweepaardstrailer, maar als ik het tussenschot eruit haal, heb ik ook geen borst-en bilstangen meer, die zitten namelijk in twee delen aan het tussenschot vast. Geen bilstang kan ik nog overheen komen, maar een borststang vind ik toch wel erg hard nodig! Hoe lossen jullie dit probleem op, of ben ik de enige?

Vanavond trouwens naar een erg leuk "college" in Utrecht geweest. Dit was georganiseerd door het KWPN op de universiteitskliniek, ben weer heel wat wijzer geworden over veulens, veulenen en vooral wat normaal is en wat niet. Toch wel fijn die extra informatie, we zijn per slot van rekening leken op het gebied van veulens! Een erg interessante en leerzame avond dus!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:40

Kelly,, wow da's pas lang :wow:
aantal leuke foto's voorbij zien komen!

Hier een liggend, slapend paard te zien op de camera...
wacht op mn baby! >;)

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:51

Martinev das ook toevallig ik was daar ook was wel interessant. Soms iets te langdradig kwa vragen maar verder goed.

Zonie vandaag nog steeds op 6.4 ik hoop dat ze hier nog een poos op blijft staan. Toch de camera er wel op gezet. Net even iets meer controle.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:24

Leek mij ook interessant die avond... Helaas redde ik het niet.

Vorig jaar heb ik een 2 paardstrailer geleend voor de eerste keer vervoeren (ik had nog geen zeiltje op mijn trailer) en toen heb ik het tussenschot laten zitten, voorkant dicht gebouwd met strobalen zodat baby er niet onderdoor kon en toen de merrie links en het veulen rechts geladen. Merrie ook weer vast en veulen los. Deze trailer had een klep aan de achterkant die dicht kon. Wel heel prettig vond ik dat. Veulen was net geen maand oud toen en heeft op deze manier ruim anderhalf uur gereisd zonder problemen.

Net nog ff bij Lis geweest. Uier was weer wat voller en van achteren is ze flink uitgezakt en roze doorbloed. Er zijn dus vorderingen nog, het gaat langzaam maar zeker vooruit...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 06:27

Ik heb zo'n lezing een paar jaar terug gehad.
erg interessant en heb er veel van geleerd.

komen jullie smorgens ook zo makkelijk uit bed met de gedachte dat er misschien wel een veulen in de stal ligt?

Ik dus wel al weet ik heel goed dat het waarschijnlijk niet zo is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:32

Haha nee, dat niet... Mijn stalbaas voert s morgens al heel vroeg (uurtje of 5/6), dus als er een veulen zou liggen zou ie wel bellen... Heb wel steeds hoop op mooie vorderingen, wachten duurt altijd te lang.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:53

Martinev, wij doen ook vaak het schot omzetten naar 1 kant. Dan krijg je vaak genoeg ruimte om merrie en veulen aan 1 kant van het schot te zetten. Wel afhankelijk van de grote van je merrie en veulen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:59

martinev schreef:
Om nog even terug te komen op het trailer-verhaal, ik heb er ook over na zitten denken hoe ik ze met z'n tweeën zou kunnen vervoeren, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een tweepaardstrailer, maar als ik het tussenschot eruit haal, heb ik ook geen borst-en bilstangen meer, die zitten namelijk in twee delen aan het tussenschot vast. Geen bilstang kan ik nog overheen komen, maar een borststang vind ik toch wel erg hard nodig! Hoe lossen jullie dit probleem op, of ben ik de enige?

Achterstang is verplicht, heb je geen lange stangen erbij gekocht?

Wij halen de voorste eruit ben veel te bang dat die kleine erover gaat.

Wij hebben vorig jaar Pony en Arie wat langer binnen gehad. Stal afgesloten en 's nachts binnen. Vooral omdat het mij te koud was en wilde niet hebben dat Arie in de sneeuw ging liggen met z'n dunne vachtje. Tara heeft 1 nacht op stal gestaan en wilde constant buiten zijn. Weer is dit jaar immers zo veel beter :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:00

Hier alleen in een 1,5 paards trailer vervoert waarbij het veulen ook al minimaal 4 maanden was.
En we vervolgens een klein stukje van een minuut of 20 moesten.
Dan zet ik ze dus beide vast.
Als het veulen jonger is laat ik het gewoon los staan. Beetje afhankelijk van de grote wordt dat het puntje gebaricadeerd.
2 paards trailer alleen gehad met een los schot aan een lange voor stang die er dan dus uit gaat.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:05

Hier ook nog niks Misty gaat er een lange dracht van maken die gaat voor een jaar!
Als het zo doorgaat heb ik er straks 3 tegelijk zou wel handig zijn.
We gaan voor 4 gezonden veulens!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:18

Inderdaad Hannekebosch, soms bleven mensen wat doorgaan op hetzelfde, maar verder een leuke avond!

Woogy, ik was inderdaad al van plan op zoek te gaan naar lange stangen, ik heb de trailer tweedehands gekocht, en lange stangen zaten er niet bij.

Verder iedereen bedankt voor de antwoorden over de trailer! Zo zal het moeten gaan lukken. Wij moeten waarschijnlijk naar de afstammelingenkeuring van het KWPN met het veulen, omdat dit de eerste jaargang is van de hengst Firestone, en er niet heel veel merries gedekt zijn. Ik hoop iig dat we daar straks voor uitgenodigd worden, lijkt me erg leuk!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:32

heb ook mensen gezien die voor de voorstangen stro of zaagsel balen neerzette zodat de kleine niet onder of over de stang kan gaan.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:18

Wij zetten veulens altijd los en zijn ze klein dan 2 balen stro ervoor zo vervoer ik ook mijn minipaarden!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:29

Indd baaltjes stro ervoor of zelf een veulenschot maken van hout. tot 4 maanden oud echter is dat niet zo nodig, dan zetten we het schot schuin, het veulen meestal links naast de merrie met het hoofd naar achter, vrijwel alle veulens blijven op die manier prima staan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:33

Gefeliciteerd met de geboren beebjes :) ik moest eigenlijk eens foto's van fawzan maken, hij heeft zo'n gave uitstraling, mooi hoofd met iets arrogants, de hals van papa en opa <3

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:38

Gefeliciteerd met de veulentjes. Ik heb zelf een 1paards ifor Williams en vind hem eigenlijk te smal om een merrie met veulen in te zetten. Ik ga vragen of een vriendin wil rijden met de vrachtwagen, hebben ze wat meer ruimte en dichte tussenschotten

LysJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:32

Wow gefeliciteerd iedereen met de knappe veulentjes!!

Fantastisch om te zien en blij dat het allemaal goed gegaan is. *\o/*

ik volg alles vanaf het begin maar helaas veel onderweg en heel slecht met computers want ik snap ook niet hoe je hier een foto moet uploaden :o

Vandaag op 374 dagen dracht en nog geen veulen.. het wordt nu wel heeel spannend.

eens kijken of het weer een hengstje wordt ;-)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:10

Zo Lysjack en Kelly jullie merries zijn dan wel aan elkaar gewaagd!
Wat laten zij jullie lang wachten zeg :(:)

Carola echt een mooi ding! En ook zo handig dat die stal meteen uitgeeft op de paddock/weide.

Thea de eerste dag laat ik ze maar enkele uurtjes buiten maar Kikkies veulentje is nu 10 dagen oud en eigenlijk al 9 dagen gewoon de hele dag buitengeweest. 't is dan ook mooi weer geweest hier.

Inowa apart gevoel bij het opstaan hé? Maar ga je dan niet waken bij Garcia?

Foss jij hebt zo meteen inderdaad 3 veulens na elkaar! Wel leuk om te spelen samen!

Mini's en veulens vervoeren wij hier ook gewoon los in het trailertje. Wij hebben een speciale ponytrailer hiervoor. We kunnen ze ook vastbinden maar doen dit liever niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:20

thea1978 schreef:
Super al die kleine veulentjes. gefeliciteerd allemaal.

Als de merrie 24 uur buiten staat, beginnen jullie dan ook met de veulens een paar uurtjes per dag buiten zetten?

Nee, veulen hier staat 24/7 buiten maar kan wel de stal in als het wil. :) Maar meestal gaat ze op het hooi van ma liggen. :')

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:11

Kim: wat een poepie weer! :+:

pretty: haha nee dat mag ik niet hopen dat ik het weer mis :P
ik vind de refractometer tot op heden toch een handiger hulpmiddel dan de pHtesten als ik eerlijk moet zijn, daar zie je tenminste dagelijks verandering in :')
haar uier kàn veeeeeel voller, maar ik heb zo'n gevoel dat ze dat dit jaar gewoon niet doet, ze wisselt ook elk jaar heel erg wat dat betreft, dus ik ben wel al geleerd dat ze niet per definitie tsjokvol uier en kegelen hoeft

wijkhuis: hahahaha grppaig, eerst van deze tekenen zijn toch duidelijk
en dan 1 bericht later: al kan ze me ook aan het foppen zijn he :+

carola: aaaah liever een hengst maar als ze voor de rest perfect is ;)

tanja: ook een schatje !
maar penny is helemaal <3

ach het is met alles zo, geen enkele test is een sluitend iets en je moet altijd nog gezond verstand en buikgevoel gebruiken, maar het is toch een leuk hulpmiddel :j

wijkhuis: het klinkt toch wel spannend allemaal :):)

carola: nog eens gefeliciteerd! mooie naam ook :j

dries: 315 schiet zeker al op :j

tammiebels: ja dat kan angel ook hebben na een dag volvreten, dat je denk ohjee nu komt het toch wel :+

yellomofoon: alles uit de trailer, op voorstang en achterstang na, op voorwaarde dat voorstang ofwel laag genoeg kan dat ze er niet onder kruipen, of hoog genoeg dat ze niet vast kunnen komen te zitten en dan merrie vast in trailer en veulen los. je kan ook stuk voor voorstang barricaderen met iets maar wel zorgen dat dat vast ligt. en dan trailer helemaal dicht (raampjes wel open!)

inowa: garcia ook vooruitgang dus! +:)+

WenK en Foss: haha dames in overleg :(:)

carola: nee hoor veulenfoto's zijn nooit erg! wat een plaatje!

hangt van het weer af, bij slecht weer desnoods meerdere keren per dag naar buiten en terug naar binnen
maar bij goed weer (lees vooral droog, koud is niet zo'n ramp op kille wind na!) gewoon 's ochtends buiten en 's avonds naar binnen.
bij echt goed weer en aangename nachttemparaturen kan het veulen ook gerust 24u buiten
maar heb meestal vroege veulens, dus ;)

kelly: jesus... ik mag er écht niet aan denken zo lang :(:) 8)7

martinev: klinkt interessant! wij hebben toen bij onze ene trailer stangen laten bijmaken aangezien we die ook niet hadden. Eventueel een dik touw spannen of ketting spannen werkt ook wel.

hanneke: poeh! die is er snel bij die zonie!

wenK: toch wel vorderingen dus!

woogy: voorstang eruithalen is erg gevaarlijk hoor, als je remt flikkert je paard dan helemaal naar voren, wat zorgt voor een behoorlijk gewicht voor de voorste as, wat dan weer risico's inhoudt voor ligging op de weg enz

LysJac ook al zo'n geduldsengel, ik was al krankzinnig geworden in jouw plaats 8)7

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:12

Ik had nog foto's van onze andere drachtige dame gisteren!
Op dag 262... (haha wat klinkt het eind dan nog veraf)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:15

Kan iemand me hier uitleggen waarom Rêve dit doet:
Afbeelding
Ze klemt dus echt haar tong tussen haar "tanden"