[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:57

En ik heb altijd te horen gekregen dat eeneiige tweelingen niet voorkomen bij paarden. Clown Dat die celdeling niet kan.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:58

Maar als er maar 1 ingeplant is????

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:07

Kan zo'n embryo dan nog zo laat delen?
Zo'n embryo wordt pas met 6-8 dagen gespoeld en in de andere merrie geplaatst.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:16

Neonlight schreef:
En ik heb altijd te horen gekregen dat eeneiige tweelingen niet voorkomen bij paarden. Clown Dat die celdeling niet kan.

Dat is mij ook bekend, vandaar dat ik het me ook al afvroeg. Maar goed, ik met eerlijk zeggen dat ik daar niet veel kaas van heb gegeten, dus ik kan het ook rustig fout hebben Knipoog

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:19

Neonlight schreef:

Dat heb ik ook altijd gedacht, maar hoorde pas dat dat niet klopte?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:59

Ik zal het vanmiddag eens navragen, (als ik het niet vergeet)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:29

volgens mij kunnen paarden de celdeling voor een eeneiige 2ling wel, alleen deelt een 1eiige 2ling de placenta, en de placenta zit bij paarden zo inmekaar dat dat helemaal niet goed komt. Ze krijgen dan al snel teweinig voedingstoffen, en dan is het einde verhaal.

Alleen kan een deling voor 1eiige 2ling echt niet meer na 6-8 dagen, dan is het embrio al zover gedeelt, dat je dan geen "hele" embrio's kan krijgen na scheiden van de 2 embrio's.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:35

Znoesje is gisteren nog een keer gescand en ze is nog steeds drachtig. Alles verloopt dus nog voorspoedig!

Weet iemand iets over een verzekering voor dit komende veulen?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:43

Drie maand na de laatste dekking of inseminatie moet je DA nog 1x scannen, en een verklaring schrijven wat je kunt verkrijgen bij de desbetreffende verzekeraar.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:59

1eiige tweeling komt voor bij paarden 1 op de 10000 ofzo (ben niet zo goed met getallen, nulletje meer of minder zou kunnen Tong uitsteken) De dierenarts twijfelt er nog steeds aan of sylke, ondanks twee verschillende kleuren veulens niet een eeneiige tweeling heeft gehad. omdat ze dus echt in 1 placenta zaten. aftekeningen waren wel voor het grootste gedeelte hetzelfde maar de kleuren dus niet. Maar volgens mijn dierenarts kan dit omdat het bij paarden anders in elkaar zit dan bij mensen, ze weten van die deling nog steeds niet alles precies.

kijk naar een placentitis (god hoe schrijf je dat) bij een eerste dracht, dan kan het zijn dat het veulen alergies is voor de moeder of andersom terwijl altijd beweerd word dat dit niet kan bij de eerste dracht. en het dus wel echt voorkomt. (ik weet niet precies hoe dat heet maar dan kan de moeder niet tegen het veulen heeft iets met de rhesus-factor te maken. maar dit geeft maar aan hoe krom het allemaal is, er word beweerd dat het bij de eerste dracht niet kan, maar komt dus voor. hoeveel meer dingen zijn er dan niet helemaal precies waar? elke dierenarts leert het zo maar wie zegt dat het waar is? uitzonderingen bevestigen die regel?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:01

hier voor de 4e keer met veulensaus gesmeten...
Eieren gisteren afgespoten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:11

draakje: Mijn DA zei ook altijd dat een-eiïge tweelingen wel voorkomen bij paarden. Ik blijf er dan toch bij dat bij die een-eiïge tweeling van jou de eicel dan door twee zaadcellen bevrucht zou moeten zijn, anders kunnen de twee veulens nooit twee verschillende kleuren hebben, in jullie geval vos en zwart, om een vos mogelijk te maken moeten allebei de ouders vos (e) doorgegeven hebben en voor het zwarte veulen moet minstens 1 van de ouders zwart (E) door hebben gegeven. Een veulen krijgt van iedere ouder maar 1 allel per kleur, dus bij oorspronkelijk 1 zaadcel - 1 eicel kun je, als ze daarna gaan delen, never nooit 2 verschillende kleuren krijgen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:15

dat klinkt nog steeds het meest logische, toch komt dit net zo niet veel negen als dat 2 bevruchten eicellen zo dicht tegen elkaar innestelen dat ze samen 1 eicel worden met 2 bevruchten eitjes. dit lijkt me "makkelijker" dan 2 sperma cellen in een eicel hiervan word gezegd dat het niet kan... maarja, wat zegt dat. conclusie, het is gewoon raar, en ik heb geen dna onderzoek laten doen, dus zeker weten doe ik het nooit Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:42

Doei, doei Doei, doei

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:05

Als het goed is ben ik er volgend jaar weer bij ff de 18e dag afwachten met scannen ze was goed hengstig hoor.
Dus duimen hoor

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:55

Kristana is vorige week terug gekomen van de hengst. Maar volgens mij is ze weer hengstig. Toen ik haar zag in het land herkende ik het meteen, er kwam allemaal slijm uit lopen en ze vond het niet leuk toen ik aan haar kont wou kriebelen, ook een eigenschap als ze hengstig is.
Ik ga haar morgen maar even schouwen bij onze "oversekste" puber hengst. Nagelbijten / Gniffelen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:35

draaakje schreef:
dat klinkt nog steeds het meest logische, toch komt dit net zo niet veel negen als dat 2 bevruchten eicellen zo dicht tegen elkaar innestelen dat ze samen 1 eicel worden met 2 bevruchten eitjes. dit lijkt me "makkelijker" dan 2 sperma cellen in een eicel hiervan word gezegd dat het niet kan... maarja, wat zegt dat. conclusie, het is gewoon raar, en ik heb geen dna onderzoek laten doen, dus zeker weten doe ik het nooit Lachen

bij fuseren van 2 eicellen, krijg je een siameese 2ling, of een chimera, 1 wezen, met 2 of meer genetische codes. 2 sperma cellen in 1 eicel, is praktisch onmogelijk. Zodra 1 zaadcel een eicel binnendringt gaat de eicel "opslot", er kunnen dan dus geen andere zaadcellen in. Heel afentoe, echt heel heel afentoe, gaat dat fout. Wat er dan precies gebeurt, erhmm, weet ik eigelijk niet, zou ik ff moeten opzoeken, heb het wel geleert.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:54

airborn en kan het wel (bij paarden, bij mensen kan het) dat 2 bevruchte eicellen zo dicht op elkaar komen te liggen dat ze aan elkaar verkleven en je hier in de placenta niets meer van terug ziet?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:56

pepper is vandaag precies 1 maand drachtig

en winoa is vandaag voor de 4de keer gedekt.....zaterdag weer maar denk dat ze die afslaat.....ze is al 1 week hengstig

vorige week vrijdag 1e keer gedekt....toen zondag,toen dinsdag...allebei de keren na 1 uur maar gestopt omdat ze bleef draaien....en vandaag dus weer die na 30 minuten eindelijk gelukt was....

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:59

erhmm, met 2 apparte embroi's tot gevolg? hmmm, goeie vraag. Moet ik ff uitzoeken of paarden gedeelde placenta hebben, of ieder hun eigen, dat maakt het verschil namelijk. Ff een boek erbij pakken zo.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:27

paarden hebben normaal gesproken altijd een eigen placenta, heeft iets met los liggen in de buik te maken, in ieder geval dat is het verschil van bij mensen. (als ik te veel off topic ga hoor ik het wel he, maar vind het interessant)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:32

Paarden delen geen placenta toch?

Party!! Whoejjj ... Dag 22 Tong uitsteken

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:34

Maar ik las wel ergens dat die placenta's tegen elkaar aan konden liggen of op een aparte plek in de baarmoeder? Iets over unilocatie en ?. En dat bij unilokatie vaak 1 van de placenta's in de verdrukking komt?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:35

draakje: ik dacht dat je DA al zei dat het maar 1 placenta was?

Maar een eeneiïge tweeling is genetisch (bijna) identiek en dat waren die van jou duidelijk niet. Of er dan 2 eitjes versmolten zijn vind ik dan hetzelfde idee, ergens moeten die 2 sets materiaal vandaan gekomen zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:42

Interessante discussie, helaas heb ik hier geen verstand van. Clown

Neon staat nog bij de hengstenhouder. No Cheer Staleigenaar had vandaag een inwendig blaasonderzoek, en moest kijken hoe hij zich voelde, ene keer gaat dat goed, andere keer is het minder. Helaas nu dus ook. Uitgesteld tot zondagochtend. Belde ik de hengstenhouder (kreeg hem niet te pakken), is ie er zondag niet. Wordt het maandagavond. Helaas onder het voetballen. Goede nieuws is wel dat het niet zo druk op de weg is.
Nu nog 1 pony zien te slijten die in Neon's stal staat. Moet naar buiten, maar een dezer dagen komt er een handelaar voor hem kijken. Hopelijk voor maandagavond en dat ie hem meeneemt, hoeft ie niet nog een keer versleept te worden.
Iemand nog interesse in een 7 jarige hackneyruin, fijne recreatiepony, goed betuigd? Clown

Hmmm, volgens mij verkeerde topic om een ruin te slijten. ROFL