Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:02

Tienn schreef:
Vandaar! Heeft iemand foto's van zijn merrie op ongeveer 156 dagen??

Vinga is 158 dagen drachtig van haar eerste veulen. Foto is van gisteren.

Afbeelding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:34

Wat leuk om al die zwangere dames bij elkaar te zien Haha! Mag ik mij ook melden Bloos

Mijn bonte merrie Winnetonka (NRPS, Pedro x Chronos) is momenteel 4 maand + 3 dgn drachtig van de hengst Haico (NRPS, Haarlem x Ed King Hill).

Ze krijgt al een ieniemini buikje Haha!

Winnetonka 4mnd
Afbeelding

En de vader van het veulen.
Haico.

Afbeelding

Hopelijk mag ik jullie topic vergezellen Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:20

hé RUBYWHITE met haar bonte knollie leuk jij ook hier.
gezellie.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:19

hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Welkom Rubywhite

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:41

Volgens mij komt haar buik wel een beetje overeen met die van jullie paardjes.
Zal is kijken of ik van haar buik eens een foto kan maken! Haha!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:57

Ok,even een weekje bijlezen Haha!

Maseike, bedankt voor het compliment, het veulen is idd springgefokt!
Volgend veulen wordt een vol broertje/zusje van deze Lachen
Jammer dat de jouwe een beetje zuur wordt in omgang, maar ach, je kunt er niet kwaad op zijn he…. Al die zwangerschapshormonen Ach gut Haha!

Nicole en Dreeke, gefeliciteerd met de mijlpalen Haha!
Mooie foto’s hoor Dreeke!

Pauk, leuke merrie ook hoor!

Pretty, Gon is idd véél zwaarder dan anders Bloos
Het is nu het 3e jaar op rij dat ze drachtig is en elk jaar blijven er flink wat kilootjes aanplakken Bloos
Ze heeft ook al 3,5 jaar geen zadel meer gezien, dat helpt ook niet echt Clown Haha!
Het veulen is nu 5 maand en gaat er normaal binnenkort wel af Ja

Chubby, je bent idd een beul Haha! Haha!

Djesseka Ach gut Hopelijk kan je binnenkort weer voluit meekletsen!

Nicole alweer ( Haha! ) gefeliciteerd met een mijlpaal Lachen

Amandake, jeetje wat een hoop veulens Bloos
Dat worden spannende tijden Haha!

Chubby, wow al op ¾, dat schiet lekker op zeg!

Heee Katrien, je komt me zo bekend voor, van waar ken ik je toch?:D Haha! Tong uitsteken
Vienna ziet er weer goed uit OK dan!

Frenia, Tinkerbell staat idd wat mager, maar dat zal idd wel wegtrekken als er voordroog gevoederd kan worden!
Schattig dat geitje OK dan!

Haha Yoline, jou merrie heeft ook een “model fokmerrie” net als die van mij Haha! Haha!

Mazzel-meid, bedankt!
Mooi buikje begint de jouwe te krijgen!
Maseike, mooie merrie!
Wat is ze nog mooi slank zeg nu… *jaloers* Haha!

Terorita, mooie foto’s, ze ziet er idd goed uit!

Bacannie, mooie merrie, hopelijk vallen de foto’s mee Ach gut

He Vrijalover, jou ken ik ook nog Haha!
Vreya heeft ook al een flink buike gekregen zeg!

Haha Frenia, zeker dat je geen drankje wilt?
Daiquiri is een leuke naam én een heel lekkere cocktail Schijnheilig Haha!

Katrien, ik had je toch al gezegd dat je het veulen Hyacinth moet noemen Tong uitsteken Haha!

Marlijn, ik ben er idd voor het derde jaar op rij weer bij Haha!
Gelukkig dat Missy weer wat begint bij te komen na het afspenen!

Met namen ben ik (gelukkig Tong uitsteken ) nog helemaal niet bezig… Daar is nog tijd genoeg voor Haha!

Welkom Rubywhite!
Leuke merrie heb je!

Zo ik ben ongeveer bijgelezen, om dan tot de conclusie te komen dat ik eigenlijk niet veel te melden heb Haha!
Ik denk dat we Gorb nu echt wel bijna gaan afspenen, hij is nu 5 maand en hoewel Gon er niet veel last van heeft lichamelijk denk ik dat ze hem écht wel zat is Clown Hij is dan ook heel erg hengst naar haar toe Bloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:34

jullie gaan echt enorm hard hier, ik lees wel mee, maar heb niet zoveel tijd om te schrijven..

We zitten inmiddels op 195 dagen, dus begint nu lekker op te schieten. De kans is alleen wel groot dat het een exzeem paardje wordt Verdrietig . De merrie zelf heeft zomerexzeem, maar haar hengst Wessel en veulen Jippie leken het beide niet te hebben. Nu is Jippie ook een beetje begonnen met schuren, en Wessel ook een ietsiepietsie (al is dat bij hem nog niet echt zeker of het wel exzeem is) Verdrietig .. nou ja, op zich geen ramp, dan maar een burka erop en voor zes uur naar binnen later Lachen

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:07

Sjonge het gaat echt hard! En gezellig nog meer a.s. surrogaat moeders!! Hahaha! Welkom welkom!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:40

jahh!vandaag zit lisa alweer op 90 dagen dracht!
vind het best hard gaan.. moet ik zeggen.!

gr mel

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:29

Citaat:
De merrie zelf heeft zomerexzeem, maar haar hengst Wessel en veulen Jippie leken het beide niet te hebben. Nu is Jippie ook een beetje begonnen met schuren, en Wessel ook een ietsiepietsie

Oei, minder! Ik zou liever niet de gok nemen met zomerexceem.. Maar zijn de paarden daar nu nog mee bezig dan? De vliegjes en mugjes zijn toch ver verdwenen nu? Misschien heeft het meer met de rui te maken?

Welkom overigens aan de nieuwe mensen!

Chub zit nu op 260 dagen.. Gisteren lekker weer een kleine 2 uur aan het rijden geweest.. Lekker in galop over de bospaden.. Heb nog een mooie schaduwfoto in de trant van "lonesome cowboy" maar weet niet of ik 'm van m'n foon op de comp ga krijgen. Dikke-buik-foto's is er niet van gekomen dit weekend..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:08

Afbeelding

Kwaliteit is bagger.. Maar dit is Chub met beebiebuik op 19 september (dus een maand geleden)..

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:09

Ze het echt al een aardig buikje! *LOL* Mag natuurlijk ook wel zo ver in de dracht Knipoog
Ze ziet er goed uit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:13

Afbeelding

Dit is de foto die ik gisteren maakte op rit... Kwaliteit is weer 3x niks (telefoonfoto's) maar de sfeer heeft wel wat Haha!

Dank je _Marlijn, ze ziet er inderdaad nog erg goed uit qua conditie enzo voor een merrie die al 8,5 maand onderweg is.. Zou willen dat ik ook zo'n afgetraind lichaam had Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:40

Wel heel leuk zo'n schaduw foto!
Ik hoop dat ik met Sjanty ook zo lang door kan blijven rijden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:01

zo weer een hoop bijgekletst hier terwijl ik een weekendje weg ben geweest!

welkom rubywhite!

voor wat betreft de voedertips: ik heb maar één vrij groot probleem... Tinkerbell lust bijna niets Rolleyes
om een voorbeeld te geven: appels: een stuk of 5, rest blijft liggen, mais: bah, en alle afgeleiden ervan zijn nog veel meer "bah"... voederbieten zijn pas écht vies... slobber: drie vier hapjes lust ze nog wel, maar de rest laat ze staan,...
ze mag zelfs niet eens suikerklontjes en enkel van die gepofte paardensnoepjes, die harde reepjes enzo spuugt ze uit Gestoord

wat mag ze dan wél: voordroog, muesli, gras en wortelen... dus daar kan je niet meer zoveel kanten mee op Ach gut Boos!
ik geloof echt dat ik een van de moeilijkste paarden heb wat eten betreft...

dit weekend naar zee geweest, daar hadden ze de voordroog al open en Tinkerbell heeft zich daar twee dagen aan kapot gegeten Clown muesli bleef in de bak liggen, maar de voordroog speelde ze gretig binnen! En ondanks 2x een rit van ongeveer 40 à 45km doorheen de duinen en het strand, lijkt ze wél verdikt op twee dagen tijd Cool gek paard, maar ben er wel blij om!

heb trouwens zaterdag geracet op het strand tegen een engelse volbloed die tot twee jaar geleden in koers geweest is en ook nu nog flink getraind wordt als recreatiepaard. Jockey stond compleet paf, want mijn "koudbloedige" tinker liet de eerste 700m zijn volbloed achter zich!!! Haha!
De brave man lacht me altijd uit met mijn boerenpaarden, maar is zich nadien wel komen verontschuldigen Nagelbijten / Gniffelen hij had niet gedacht dat Tinkerbell sneller kon rennen (in het begin dan he Knipoog)dan zijn koerspaard Pling
ik heb slap gelegen van het lachen toen ik zijn gezicht zag toen hij eindelijk voorbij kon Tong uitsteken
Ze voelt zich dus wel heel goed in haar velletje, ik moest niet eens aandrijven, ik liet m'n teugel wat losser en mevrouw rende zich zowat de ziel uit het lijf!

Was trouwens de eerste keer voor haar aan zee (en angel) en ik was erg bang, want toen ik dat eens met mijn o zo rustige haf heb gedaan, ging die compleet door het lint!
maar Tinkerbell en Angl vonden het strand ontzettend gaaf en we konden ze zo de zee in sturen!!!

leuke foto's chubby! jammer van de kwaliteit!

Hier wordt twee keer per jaar geënt tegen griep, tetanus en rhino. 1x in de zomer en 1x in het voorjaar. Dat was altijd al zo, maar heeft als bijkomend voordeel dat de aankomende veulens via de melk meeprofiteren van de prikken in het voorjaar (februari).
ijzers laat ik een maand van voor de uitgerekende bevallingsdatum eraf halen
merriebrok voer ik bij vanaf 100 dagen voor uitgerekende datum.

kjoetie: Ach gut ik zou geen paardje willen met exceem, maar dat kiest iedereen uiteraard zelf. weet je zeker dat wessel enzo zich nu niet schuren omwille van rui? lijkt me laat op het jaar om nu nog te beginnen met zomerrui!

geitje is dit weekend erg ziek geweest en heeft 4 spuiten gekregen, en moet nu de komende dagen een soort astronautenvoeding Ach gut het gaat gelukkig alweer véél beter, we hadden gedacht dat ze het niet ging halen... Verdrietig

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:19

Klinkt gaaf op het strand Frenia! Heb een maand of 2 geleden ook geraced met Chub tegen een Arabier, hehehe, die moest en zou ze ook voorblijven.. Wat wilskracht al niet kan doen met die logge beesten van ons Knipoog

Heb laatst overlegd met stalhouder, die had namelijk het fenomeen merriebrok besproken met zijn voerleverancier.. Merriebrok bevat meer voedingsstoffen, zodat je minder hoeft te voeren dan wanneer je met basisbrok diezelfde voedingsstoffen wilt leveren aan een paard..

We hebben nu eigenlijk afgesproken dat Chub straks 3 voederbeurten per dag gaat krijgen, maar dan de gewone basisbrok.. Dus wij gaan vooralsnog niet over op merriebrok.. Ik vind het juist wel fijn dat je meerdere keren per dag een normale hoeveelheid voert..

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:33

Dat is vervelend Frenia! Die van ons vreten altijd alles wat los en vast zit Vork
Klinkt wel super op het strand! Heb het 3 jaar geleden ook eens gedaan met Spirit en Lloyd, echt genieten! Jammer genoeg is het érg ver weg..

Ik voer zelf altijd merriebroek vanaf de 8ste maand. Weet je zeker dat als je veel basisbrok geeft dat daar dan hetzelfde inzit Chubby? Ik heb me er eerlijk gezegd nooit echt in verdiept, maar ik geloof dat er ook nog dingen voor de opbouw van de botten van het veulen, eiwitten voor de melkproductie enz.
Maar met alleen basisbrok zal het ook wel goedkomen Ja
Meagan heeft heel haar dracht geen brokken van dichtbij gezien (was toen niet van mij) en die heeft ook gewoon een gezond veulen gekregen.. en in de natuur krijgen ze ook geen brokken Knipoog
Meagan kreeg bij ons wel merriebrok, (na dat het veulen geboren was) maar daar heb ik haar snel weer vanaf gehaald omdat ze gigantisch veel mok kreeg van al die eiwitten! Nu krijgt ze dus gewoon bassisbrok Ja Milo (het veulen) krijgt wel veulenbrok. Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:36

Chub is een Tinker en dus redelijk sober.. En ze krijgt ook een Tinkerbeebje, dus ook redelijk sober.. Merriebrok bevat vooral veel extra eiwitten, wat niet per definitie goed is voor een dergelijk sober ras.. En zoals je zegt: in het wild eten ze helemaal geen brok..

Ze krijgt overigens wel meer van alles: meer brok, meer muesli en stapels hooi naast haar weidegang..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:59

Wij hebben nog nooit merriebrok gevoerd, ik vind het niet nodig, ik zie er geen voordeel in, alleen maar nadeel door nog een ander soort brok te moeten hebben. Drachtige en zogende merries hebben altijd gewoon basisbrok gekregen, zo wordt het hier al ruim 30 jaar lang gedaan. En de fokproducten hebben tot over hun 20ste zelfs op nationaal nivo gelopen, niks mis met beenwerk of iets dergelijks dus. Nu moet ik wel zeggen dat wij niet met KWPN-ers fokken, wij hebben geen OCD-gevoelige rassen.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:05

Chubby schreef:
Chub is een Tinker en dus redelijk sober.. En ze krijgt ook een Tinkerbeebje, dus ook redelijk sober.. Merriebrok bevat vooral veel extra eiwitten, wat niet per definitie goed is voor een dergelijk sober ras.. En zoals je zegt: in het wild eten ze helemaal geen brok..

Ze krijgt overigens wel meer van alles: meer brok, meer muesli en stapels hooi naast haar weidegang..

Die van mij zijn ook Tinkers Knipoog
Meagan kon er dus ook heel slecht tegen.. Missy zag je meteen afvallen als ze het niet kreeg!

Maar ik weet zeker dat het met basisbrok ook allemaal goed gaat! Vind het zelf wat fijner om ze merriebrok te geven, maar dat is natuurlijk iedereens zn eigen keuze Lachen

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:07

Shayla: WOW, wat zijn jullie al ver! Bijna een lammetje Knipoog Spannend hoor

Chubby: Wat een raadsel, ben benieuwd of de prijs er wel uit gaan Tong uitsteken En die buik is idd al goed in zicht!

Yoline: Lastige letter idd, merrienaam zijn we uit:D maar hengstennaam moet ik nog eens goed over nadenken!! Gelukkig duurt het nog een hele poos. (Wat zeg ik nu!! Ben helemaal niet blij dat het nog zo lang duurt Schijnheilig )

Marlijn Ja, leuk he, iik zie ook weer super veel bekende namen voorbij komen Haha! Ben ook niet helemaal weggeweest, bijgelezen heb ik wel gedaan maar echt bij was ik niet. Komt wel weer!
Ik zie dat Missy weer drachtig is! Leuk! Welke hengst? Hoelang zijn ze al drachtig?

Tienn Welkom Haha! Ik kan me voorstellen dat je (misschien) spoken gaat zien als ze drachtig is! Heb ik ook wel eens gedaan Schijnheilig Maar normaal zie je nog niet zo heel veel van het veulen op dag 156 dacht ik.

Rubywhite Wat een gave combi!! Ben erg benieuwd!

kjoetie Dat is balen van het exceem... We kunnen in ieder geval hard duimen met z'n allen voor de kleine Ach gut

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:11

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:14

vrijalover schreef:
Marlijn Ja, leuk he, iik zie ook weer super veel bekende namen voorbij komen Haha! Ben ook niet helemaal weggeweest, bijgelezen heb ik wel gedaan maar echt bij was ik niet. Komt wel weer!
Ik zie dat Missy weer drachtig is! Leuk! Welke hengst? Hoelang zijn ze al drachtig?

Miss is weer drachtig van O'Bryan (eigen hengst, zie profiel+onderschrift Knipoog ) dus wordt een vol broertje/zusje van Maddox van afgelopen jaar Haha! Spirit is ook weer drachtig, met haar heb ik meegedaan in het dbt van 2005 maar ik schreef pas heel laat, ik weet nog wel dat bijoux geboren werd, maar durf niet te zeggen of ik toen alleen meelas of dat ik al schreef Vork
Maar heb veel moeite gehad met drachtig krijgen dit jaar, Missy is 19 juni uitgerekend en Spirit 21 juli..
Dus Miss 89 en Spir 56 dagen. Duurt nog érg lang dus Knipoog

Tien; Ze heeft een aardig buikje ja Ja Waarschijnlijk draagt ze gewoon heel zwaar, niet iedere merrie draagt hetzelfde. Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:38

WBT de merriebrok:

Drachtige en zogende fokmerries hebben een sterk verhoogde behoefte aan energie en hoogwaardige eiwitten en aan de 3 botmineralen Calcium, Fosfor en Magnesium. Ook de behoefte aan Vitamine A is verhoogd, want veulens worden zonder Vitamine A-reserve geboren (moet via de moedermelk verstrekt worden).
Merriebrok heeft de volgende extra's:

- verhoogd energie- en eiwit-gehalte (met hoge biologische waarde) voor de groei van het veulen en een optimale melkproduktie;

- verhoogd gehalte van de 3 belangrijkste amino-zuren (Lysine, Methionine, Cysteine);

- verhoogde gehalten van de 3 botmineralen Calcium, Fosfor en Magnesium;

- Multi-Calcium-Complex: 3-voudige Calcium-voorziening voor een optimale doorgifte van botmineralen aan het veulen. Hierdoor kan de kans op OCD bij het veulen worden verminderd.

- hoog gehalte aan Vitamine A en Pro-Vitamine A (uit Beta-Caroteen) ter ondersteuning van vruchtbaarheid van de merrie en de weerstand en het immuunsysteem van het veulen.

Ik heb het van een site hoor.... Clown maar het schijnt zeker wel goed te zijn voor merrie en veulen om merriebrok te voeren. Naar gelang behoefte natuurlijk, ik heb ook een paard wat slecht tegen eiwitten kan dus overvoeren ga ik ook zeker niet doen! Ik begin er ook zo in de 8e maand mee. Capriola krijgt nu musli zonder haver vermengd met ponie brok en straks doe ik de musli zonder haver vermengd met de merriebrok.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:48

Tienn: Zo,die heeft een fijn buikje,ziet er ook echt van de dracht uit! Leuk hoor!
En..Welkom in het topic! Knipoog
De mijne is ongeveer evenver als die vn jou,maar heb geen recente fotos Bloos ,ojee,het komt er gewoon nooit van!

KatrienH: Toen ze twee jaar geleden drachtig was,werd ze netjes geent tegen rhino,maar nu staat ze aan huis,en er gaan eigenlijk geen paarden het erf op of af,dus hebben we het dit jaar zo gelaten..

Rubywhite: jij ook welkom!! Wat een prachtige merrie zo! Echt een mooie bonte! Knipoog

Kjoetie: Hopelijk wordt de exzeem niet doorgegeven,het kan he!
Die van mij heeft het ook lichtjes..Maar dit jaar was het prima onder controle te houden met enkel wat smeersel..ofwel komt het omdat ze savonds en snachts ook op stal stond nu(vroeger niet)
Haar 2.5 jarige zoon heeft nog niks..hopelijk blijft het zo!
En het beebje wat nu komt..duimen ook maar hé!
Het is ook niet zeker dat zoiets erfelijk is..heb al vaker gehoord dat het iets te maken heeft met de algemene gezondheid van de merrie,hoewel die van mij toch prima gezond lijkt.