Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekiesgek

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:04

Iemand weleens gehad dat de drachtige merrie hengstengedrag ging vertonen?
Normaal is ze zo makkelijk in de wei, maar op het moment blijft ze lastig met hengstige merries.
Ze springt er bovenop, ze heeft het imponerende gedrag waarbij ze in elkaars benen bijten... ze is zo verschrikkelijk anders.

Heb haar gisteren op stal moeten houden de eerste helft van de dag en dat was niets, blijven hinneken, antwoord krijgen, rondjes door de stal draaien, trappen, hinneken... echt ellendig.

We hebben het land nu in 2 stukken verdeeld, hengstige merries komen even niet bij mijn merrie in de buurt, ik wil niet dat er gewonden vallen door mijn truttekop of dat mijn truttekop gewond raakt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:22

Ik heb wel van veranderingen gehoord maar zo extreem niet nee.Wel een oude merrie die ik kende die een teveel aan hormonen kreeg die ging ene hengstennek ontwikkelen en ging ook andere merrie's dekken.Maargoed die was 28 en een beetje dement

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:30

Nimber: ze was even vergeten dat ze een merrie was

Neonlight: als ze nu op 15 dagen zit waarom wacht je dan nog een maand?

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:45

Nimber schreef:
Ooooh Nadja ik weet wat je meemaakt vorig jaar was mijn eerste keer nu heb ik er 3 drachtig. wel een beetje verspreid als het goed is dus tussendoor kan ik weer even bij slapen.

Hinke d'r been leek gister minder dik en ze was er ook wel weer normaal op dus gaat de goede kant op.
Geen idee wie de klap heeft uitgedeeld ze staan met een groepje.

haha ja het is zeker spannend dit is ook de eerste keer dat ik drachtige merries meemaak ben der nu iets meer als een jaar en toen ik net kwam waren ze net 2 dagen allemaal al geboren(nu allemaal te gelijk de eerste was al bijna en maand samen met de tweede)

@ flettie:die tweede is het dikst en het minst langst drachtig

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:03

Sugar is vandaag 81 dagen drachtig.
Afbeelding

Gisteravond stond ze op 3 benen in de wei, haar linkervoorbeen wilde ze niet neer zetten. Net boven de kroonrand was het heel dik, ze had er echt last van. Vanmorgen was het al weer dunner, en stond ze er op, maar ik heb toch maar even de veearts gebeld. Hij dacht dat het een ontsteking was, die bij de kroonrand naar buiten kwam. En inderdaad, boven de kroonrand is het nu open. Ze heeft dit al eerder gehad, een paar weken geleden, alleen niet zo erg als nu, ze heeft er de vorige keer geen last van gehad. Je kunt wel nog zien waar de ontsteking eruit is gekomen, daar zitten gaatjes in allebei haar hoeven, net onder de kroonrand, en van daaruit loopt er een scheur recht naar onder.
Afbeelding
Ik hoop dat het gat in haar linkerhoef nu niet nog groter wordt, maar ik ben bang van wel.
Ik moet nu een paar dagen haar voet in soda-water baaden. Dat heb ik net dus geprobeerd, was geen succes! Sugar wilde haar voet niet in een emmer water zetten, en omdat ik alleen was is het me niet gelukt, morgen probeer ik het nog eens, maar dan neem ik hulp mee
Ze had gelukkig geen (of nog maar weinig) last van haar voet, want ze kon al weer hard draven zonder kreupel te lopen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:16

Ik dan ook maar even melden: Lita is vandaag 45 dagen drachtig

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:38

Koekiesgek schreef:
Iemand weleens gehad dat de drachtige merrie hengstengedrag ging vertonen?
Normaal is ze zo makkelijk in de wei, maar op het moment blijft ze lastig met hengstige merries.
Ze springt er bovenop, ze heeft het imponerende gedrag waarbij ze in elkaars benen bijten... ze is zo verschrikkelijk anders.

Heb haar gisteren op stal moeten houden de eerste helft van de dag en dat was niets, blijven hinneken, antwoord krijgen, rondjes door de stal draaien, trappen, hinneken... echt ellendig.

We hebben het land nu in 2 stukken verdeeld, hengstige merries komen even niet bij mijn merrie in de buurt, ik wil niet dat er gewonden vallen door mijn truttekop of dat mijn truttekop gewond raakt.

ja dat ken ik, al was het niet zo extreem. Mijn merrie toont helemaal niet dat ze hengstig is (of er moet een hengst echt belangstelling tonen) en vorig jaar in augustus, toen ze dus gedekt was, ging ze plots hengstig doen: nek krullen, staart omhoog, op onze andere merrie springen,... gelukkig was het bij de mijne na twee dagen voorbij (en ik in paniek dat ze het veulen kwijt was

mijn merrie Tinkerbell is vandaag 115 dagen drachtig, foto's plaatsen heeft nog geen nut: nog niks van een buikje te zien waarschijnlijk wordt dat maar wat rond december/januari (zoals vorig jaar). Ben zelf wel benieuwd

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 00:25

koekiesgek: ook ik ken dit gedrag, mijn merrie die vorig seizoen drachtig stond, dekte alle hengstige merries in de wei, heel bijzonder en nu laat ze zich constant dekken door haar veulen van bijna 3 maanden oud (als ze hengstig is dus )

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:18

ZE zeggen dat dit gedrag komt doordat de merries die een hengstveulen verwachten,meer mannelijke hormonen hebben en zich dus als hengst gedragen.
Dus de merries die dit doen krijgen hengstveulens,ben benieuwd of het klopt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:31

Barb schreef:
Neonlight: als ze nu op 15 dagen zit waarom wacht je dan nog een maand?

Omdat het dekseizoen voorbij is, de hengst is niet meer op het station aanwezig maar is voor de sport weer weg. Ik heb al enorm veel kosten gemaakt dit jaar met al dat scannen en zo, ze heeft geen kans op tweelingdracht bij de laatste dekking. Kortom, op 18 dagen scannen voor tweelingdracht is niet nodig en ook niet om haar eventueel naar de hengst te brengen. Op 42 dagen ben je uit de onzekere periode en heb ik meer zekerheid over de drachtigheid. Het zou nu alleen maar geld weggooien zijn.
Daarbij komt ook nog dat scannen ook een risico voor de vrucht meebrengt (al is het maar klein, maar toch, we hebben al ooit een vrucht door scannen verstoten gehad), dus moet ik maar geduld hebben.....

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:18

neonlight: aha dan snap ik het! ik hoop voor je dat het dit keer wel raak is!

Maroes: ben ook zeer benieuwd of die theorie klopt! Mijn merrie vertoont met 70 dagen nog geen hengstengedrag, alleen als ze in haar stal staat vliegt ze andere paarden aan die voorbij lopen. Ze heeft eerder 2 hengstjes gehad en toen gedroeg ze zich ook zo tegenover andere paarden. Maar als ze los in de wei of de bak staan dan vind ik haar vrij lief tegenover andere paarden.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:32

Tja dit jaar lees en leef ik alleen maar mee met jullie ook wel leuk maar mis het wel hoor
Zie dat al weer aardig wat merrie's gedragsveranderingen hebben leuk om te lezen hoe ze allemaal verschillend reageren.
Nicole: Alweer 45 dagen blijf jullie volgen hoor!!!
pinky-girl: jee 100 dagen dat gaat hard en ja hoorde van Annemieke dat jullie langs waren geweest en yep Jas trekt weer goed bij thanks!!!
Nimber: bah vervelend geef hinke maar een
NadjaThaBest: Zien er goed uit
Loolapelooza: spannend!!!!
MiekeB: Hopelijk knapt ze snel op !!!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:52

Eindelijk is mij Roxette drachtig. Veulen wel heel laat in 2006. Veulenen komt ongeveer rond 15 juli ter wereld. Gisteren gescand en ze is nu zo'n ahum 22 dagen ver. Misschien dat we nog 1 keer scannen maar ik denk niet dat ze een tweeling draagt. Er zat maar 1 ei de laatste keer. Eindelijk zeg ik wel. Het hele seizoen geprobeert met Samba Hit II niet drachtig in extremis van hengst verandert en nu is ze drachtig van Fiderhit een jonge hengst die hier bij het BWP gekeurd is. (maar volledig gefokt is ).

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:57

@ Petraaken: drachtig van Fiderhit, ben zeer benieuwd naar zijn veulens. Heeft die dit jaar al veulens lopen of wordt volgend jaar zijn eerste jaargang?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:03

maroes schreef:
ZE zeggen dat dit gedrag komt doordat de merries die een hengstveulen verwachten,meer mannelijke hormonen hebben en zich dus als hengst gedragen.

Klopt niet: het mijne is een merrieveulen geworden
Dit jaar doet ze het niet (maar er loopt itt vorig jaar wel een veulen bij): misschien kan ik daaruit besluiten dat ze drachtig is van een hengstje? (wellicht wel hoor want ik weet tot nog toe alleen namen voor een hengstje...)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:08

Mausie schreef:
@ Petraaken: drachtig van Fiderhit, ben zeer benieuwd naar zijn veulens. Heeft die dit jaar al veulens lopen of wordt volgend jaar zijn eerste jaargang?

hengst is nu 4 jaar dus zijn eerste jaargang is dit jaar geboren. Heeft onlangs Gesves gewonnen las ik in de hoefslag. We hebben hem zelfs nog nooit in het echt gezien. Doen we anders nooit met een hengst dekken die we niet zelf gezien hebben maar nood breekt wet in dit geval en op papier klinkt het wel goed. Dus we zijn nu razend benieuwd wat we gaan krijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:12

maroes schreef:

Roxette doet dat niet. Wel heb ik uit eigen ervaring al met meerdere merries dat als ze meer dan een week over tijd gaan je in 90% van de gevallen een hengstveulen hebt. Bij mij was dat altijd zo. Dag op dag of te vroeg was een merrieveulen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:26

Pauk heeft geen hengstengedrag..Vorige keer ook niet was toen ook een merrie..Ze was wel 5 dagen telaat maar dus ook geen hengst..
Pauk is vandaag al 126 dagen..Tijd voor foto's want ze begint NU AL een buik te krijgen..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:38

maroes schreef:

Ben ik ook benieuwd naar, mijn merrie is alleen maar veel liever/rustiger dan anders, dan zou ze dus een merrieveulen krijgen? (dat zou wel mooi zijn! )

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:11

Laat Pauk dan meteen hengstengedrag vertonen..Wij willen een hengst (ik weet het waarschijnlijk uitzondering..meeste willen meestal een merrie)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:05

haha ik wil ook graag een hengst..... ben ook wel benieuwd wanneer ik een dikke buik te zien krijg..... het is haar eerste veulentje dus alles wordt afwachten.....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:31

Afbeelding
Pauk op 126 dagen..Misschien lijkt dit niets voor jullie maar pauk is echt een hele slanke haf en heeft voor haar doen dus echt een buikje..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:50

mooie merrie pauk.....
hier een foto van cheyenne op 136 dagen....
Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:53

Hier nog zo iemand die graag een hengst wil

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:56

ikke ook.....wil heel graag een hengst...