[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:39

Kabayo: fijn dat het met jou gaat. Nu moet je jezelf ook aan de uitgerekende datum houden :)) :D Wel zielig hoor voor Zilver. :(:)

AM: op naar een mooie baby voor Zirkonia!

Hommage: gefeliciteerd met de eerste. Volgende week de andere scannen?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:17

Nee ik ga de oorzaak niet laten onderzoeken. Gezien hij er zo schoon bij lag denk en hoop ik dat het iets snel was.

De merries zijn 11 en 24 dagen. Maar die van 24 dagen durft een lange cyclus hebben en is een beetje timide. Moeilijk om de hengstigheid te zien. Ik heb geen andere hengst die voor haar past dit jaar.
De andere is normaal vlot drachtig. Dus laat me hopen ook dit jaar.
Ik had het scannen verzet naar de 25e omdat de grote merrie dan ook kan. Dan zullen we meer weten, tenzij ze hengstig worden in tussentijd.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:27

Ach Knolselder, heel veel sterkte met het verlies!

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:26

Veel sterkte, Knolselder!

Hier helaas geen drachtige merrie. Maandag wordt ze opnieuw gescand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:05

Toushie goed om te lezen dat het gedrag weer beter werd bij jouw merrie. Hier zitten we nu op dag 65 en ik heb het idee dat het ietsie beter gaat. Ze kan het in ieder geval goed vinden met haar kleine zusje nu, daar ben ik al blij mee.

Knolselder wat ontzettend verdrietig, heel veel sterkte en ik hoop van harte dat beide merries drachtig zijn van hem. Hij was knap ;(

Hommage gefeliciteerd met de dracht!

Romy gets wat balen! Nu alle geluk gewenst.

AM kijk eens aan, de pret kan beginnen. Ik zou dan meteen na het insemineren /eisprong dichtzetten. Waarom zou je wachten tot de drachtscan? Insemineren wil ook prima als ze dicht zitten toch, mocht ze nog een ronde moeten?

Hier dus dag 65, nog niks spannends te zien natuurlijk, maar wel leuk voor straks:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met haar kleine zusje:
Afbeelding

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:08

Oh, met het verdrietige nieuws van Knolselder ook nog niet gezegd, maar Carlijn was helaas niet drachtig. Wel een mooie hengstige baarmoeder en een mooi follikel, DA heeft gelijk ei afgespoten en we insemineren vanavond opnieuw.

Ik heb ook weer een blog erover geschreven, o.a. de allergische reactie die ze vorige keer heeft gehad na het insemineren (maar was het ook echt op het insemineren Dat weten we niet...)

[VN] [BLOG] Stal De Vliege: Is Carlijn weer drachtig?

Hopelijk vanavond geen allergische reactie!

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:37

Ach knolselder wat verdrietig. Sterkte Y;(
Ik ga heel hard duimen dat beide merries drachtig zijn van hem.

Jammer van de merries waarbij het helaas niet gepakt heeft, hopen dat de volgende ronde raak mag zijn!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:43

Moner duimen idd op goede resultaten. Jeetje zeg dat is ook nog eens een flinke boom op de auto. Gelukkig is je man dan handig met auto's

Lyona welkom. Wat een leuke combinaties.. spannend zeg een merrie importeren uit Amerika.

Knolselder jeetje wat erg zeg ;( heel veel sterkte met dit plotse verlies Y;( hopelijk zijn je merries gewoon netjes drachtig en kun je een nakomeling aanhouden.

Am_horse yess Zirkonia netjes hengstig *\o/* ik heb er verder geen verstand van maar lijkt mij idd logischer om na het insemineren dicht te zetten.

Myrthee dan is een hengstveulen idd handiger. Rijd je vriend zelf ook of dat niet?

Hommage Gefeliciteerd *\o/* hopelijk de andere ook netjes drachtig.

Romy_L1998 Balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk volgende ronde meer succes.

Muronia Wat een leuke foto's <3 ze lijkt wel wat meer uit te zware nu he?

Annash Balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk deze ronde meer succes en geen allergische reactie.

De veearts is vanmorgen komen scannen ( ik was er zelf niet bij ivm werk). Maar saartje is echt 100% zeker niet drachtig. Waar ze vorige week woensdag een ei had van 4 cm op rechts, was er niks meer te zien op rechts nu en had ze links een ei van 3.8 >;) we gaan even zien of dit doorzet. Zo niet komt hij na het weekend terug om weer te scannen en dan zien we verder. Ze heeft dus een hele rommelige cyclus. Even zien of we haar regelmatig kunnen krijgen nog.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:55

Annash wat jammer zeg, was dit haar eerste ronde van dit seizoen? Veel succes nu.

Nieky ook balen dat ze niet drachtig is. Ik zie dat hier wel vaker dat er eerst aan de ene kant een ei zit die groeit en dat vervolgens een ei op de andere eierstok het overneemt en die gaat vervolgens springen. Ik heb dus hoop voor je dat deze wel gaat doorzetten.

Elonia wordt inderdaad steeds volwassener nu. Mooier in verhouding. Ik ben heel blij met haar model, helemaal naar wens <3

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:07

Jeetje wat een pech knolselder, hij was prachtig. Duim mee voor twee nakomelingen van hem!

Toch weer meerdere merries niet drachtig he.. gefeliciteerd hommage

Hier na insemineren dichtgezet, maar nu moesten ze weer insemineren en spoelen. Is gelukt maar was krap hoor voor die man. De vrouwelijke dierenarts kon er wel goed langs.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:48

Nieky balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk zet de hengstigheid wel goed door!

Mijn vriend rijdt absoluut niet. Hij helpt met mesten en loopt met de paarden (binnen/buiten zetten) en helpt met veulens rechtop zetten etc na de bevalling. De rest van de zorg komt op mij neer. Onder andere vandaar dat ik liever verkoop _O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:36

Jeetje knolselder wat een vreselijk nieuws. Het zit je ook dit jaar niet mee. Sterkte.

Ik mag ook weer op de bank. Mia is vandaag geinsemineerd met White Dream. Over 16 / 18 dagen weten we meer.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:01

Hallo, ik kom even meekletsen in dit topic. Ik heb vanavond een topic aangemaakt omdat mijn merrie 2 weken geleden is geinsemineerd en omdat ze lucht hadden gevonden in haar baarmoeder is dichtgezet. Nu zag ik vandaag dat hier pus bij zat. Op mijn topic krijg ik erg vervelende reacties bijvoorbeeld dat het dichtzetten van een merrie een barbaarse actie is en dat het dierenmishandeling is. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het dichtzetten van merries en of het echt zo slecht is als er gezegd wordt. Ik heb contact opgenomen met de dierenarts vanwege het pus, ze zeiden dat ik het voor nu 3x per dag moet schoonmaken met betadine. Als het erger wordt weer contact opnemen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:11

Ik vind je topic hilarisch. Maar erg sneu voor jou.
Het is een vrij 'normale' kleine medische ingreep.
Hier gelukkig geen ervaring met pus erbij, maar wel ervaring met dicht zetten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:36

Ik heb geen ervaring met het dichtnaaien en kende het nog niet. Veel beterschap voor je merrie in ieder geval!

Ik denk dat ik mij voorzichtig ook mag gaan melden in dit topic. Mijn merrie Ofira is gedekt, maar het is nog wel even spannend of het direct nu al raak gaat zijn.

Ofira is mijn 6 jarige Fjordenmerrie gefokt uit mijn andere merrie Udith. Sindsdien kriebelde het wel enorm om weer te gaan fokken , maar ik wou eerst graag een fijn rijpaard en dacht om nog langer te wachten. Totdat er een prachtige hengst op stal kwam die mij zo enorm aansprak dat ik het nu wel weer tijd vond. Omdat ik zelf nog relatief weinig ervaring heb, laat ik het veel over aan de staleigenaren. Zij hebben al zo veel ervaring en kennen mijn paard ook goed.

Tot nu toe verloopt alles goed en volgens het boekje.

Nu nog even wat foto's

Ofira

Afbeelding

En de hengst Hizkia

Afbeelding

Ik hoop in 2025 ook een prachtig veulen re verwelkomen <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 02:09

Zebrastreep. Welkom.

Yurkayunda. Welkom. Naar dat er zo gereageerd wordt in deze topic. Eén van mijn merries is ook dicht gezet. En heeft ook altijd wat pus bij de hechtdraadjes. Opzich niet heel raar omdat er mest overheen valt. Je kunt het voorzichtig een beetje schoonmaken en blauwspray erover spuiten. Ik doe er eigenlijk vrij weinig aan. Enkel in de gaten houden. Nog nooit problemen of rare ontstekingen gehad.

Mer. Duimen draaien

Myrthee. Snap ik wel :=

Rensju. Dat is even lastiger ja. Met een beetje rust lukt het vaak wel. Ik heb zelf ook geen hele dunne armen. Moest wild Thing ook een keer opnieuw insemineren 2 jaar terug na dichtzetten. Vond het wel spannend, met beleid was het goed gelukt.

Nieky wat balen! Zou mooi zijn als ze zelf terug hengstig word.

Annash. Dat is balen. Duimen dat het deze keer wel pakt. Geen allergische reactie deze keer?

Muronia. Wat een mooie foto's. Wat geweldig met haar zusje <3 vindt moeders dat goed?

Romy. Balen. Op naar een nieuwe ronde

Kabayo. Dat verklaart, hij bijt dan wel goed door. Duimen dat ze nu drachtig is

Hommage. Nogmaals gefeliciteerd *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 06:34

Mer spannend, veel succes met wachten!

Yarkayunda je had al een pb van mij, goed dat je je hier in het topic hebt gemeld, welkom!

Zebrastreep, welkom. Fijn dat je er goede ondersteuning bij hebt, hopelijk is het meteen raak nu!

AM zo langzamerhand begint moeder wat meer toe te laten, maar het ligt er wel aan met welk paard. Bij de ruin mag de kleine nog niet in de buurt komen (en dat is ook verstandig), daarin is moeder heel duidelijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:13

Ik kan me voorstellen dat de nieuwe generatie mensen met paarden het dierenmishandeling vind maar de oudere generatie die weet waar het voor dient dit de normaalste zaak van de wereld vind.

Het heeft een doel namelijk dat je veulen gezond ter wereld komt volgend jaar. Dus nee imo is het volkomen normaal. Maar goed als je merrie 2 weken geleden geinsimineerd is zal je bijna moeten scannen voor dracht en dan kan de DA er gelijk naar kijken.

@yurkayunda Zo ook even je topic doorgelezen. Tja dat is echt nieuwe tijd.
Maar ik las ook ergens dat je paard niet op de wei
staat , hoe doe je dat straks met je veulen?
Want een veulen niet op de wei is geen optie.
Het gebeurd helaas steeds meer en daar zie ik hele nare ontwikkelingen van.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:09

Niet eens enkel veulen gezond ter wereld. Maar ook een gezonde merrie :))

Moeder natuur laat anders de veulens ook nog niet op de wei nu |(
De oudste hier heeft er 1 middag opgelopen. Nu is t een zwembad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:59

Yurkayunda ik vond het wel wat sneu hoe er in je topic werd gereageerd. Vandaar dat ik de link van dit topic had gestuurd. Hopelijk heb je wat aan de tips

Cioccolato goh zo nat... is toch niks aan... hopelijk knapt het weer snel op bij jou

Baudyh ik zou er zeker ook in kunnen komen. Ik kan er alleen niet over dat mensen iets direct zielig of mishandeling vinden zonder zich enigzins inlezen

Claudia lieve foto's met je veulen. Op de andere foto's op Facebook lijkt ze al wat rustiger/liever. Klopt dat? Vind haar nu erg mooi worden :j Heel verschil met Veronia haha

Amhorses ja, hij kan wel wat bijten :+ Nahja. Dat is enigszins het risico wat je neemt met natuurlijk dekken

Zebrastreep leuke combinatie! Wanneer mag je scannen? Welkom op het wachtbankje

Mer1980 ook welkom op het bankje. Knus hier :P Weer die lange dagen wachten

Rensju toch wel krap. Fijn dat het gelukt is.

Nieky1993 Ah nee toch niet drachtig. Wat jammer. Hopelijk snel hengstig dan!

Annash interessante blog. Ik denk niet dat het van de verdunning komt. Dat is erg zeldzaam dat een merrie daarop reageerd. Maar ben benieuwd of het nu weer gebeurd. Hoe is het nu?

Romy_L1998 Ah wat jammer zeg... Hopelijk deze ronde meer geluk!

Knolselder spannend. Dat je zo lang kan wachten, ik zou gek worden :+ Ik duim keihard voor je!

Jennyk haha ja he! Al mag het van mij best volgend weekend ofzo :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:26

Yurkayunda welkom :)

Vandaag met Sterre wezen scannen. Ei van 4.8, maar ook nog CL. Dussss maandag opnieuw scannen lol. Zij is dus maar gebleven.

Maandag, Eli, Chablis en Sterre scannen.
Vrijdag Blossom scannen.
:=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:28

Deze mensen vergeten dat een paard een paard is en geen mens. En dat het gebeurd juist voor het welzijn van merrie en het aanstaande veulen.

Maar inderdaad zonder zich in te lezen vliegen ze er vol in zonder na te denken. Maar dat is de laatste tijd helaas wel de Trent.

De nieuwe generatie zoals ik het noem. ( ik ben 50 en dan heb ik het over 30 tigers en jonger) daar zijn er ook heel veel fan van paddock paradijs. Nou de meeste PP zijn echt geen paradijs.

Serieus laatst iemand die het raar vond dat haar veulen al 2,5 mnd aan de diarree was en bij doorvragen bleek dat hij nog nooit brok/muesli gegeten had want mevr wist niet of dat wel mocht en nog nooit een grasspriet gezien had want hij was de eerste keer ( zonder eerst in een bak te oefenen) dwars door het draad gegaan. En dus nu de hele dag op het zand stond. Dit soort mensen denk serieus goed bezig te zijn.
Imo zouden ze niet moeten fokken.
Als je geen gras heb gewoon niet fokken.

Toen ik zei misschien kan je de merrie en veulen nog ergens op het gras zetten zei de nee want dan moet ik de merrie 2 mnd missen.

Daar zegt niemand van de het mishandeling is maar imo wel 1000 x erger dan “ de merrie dichtzetten”

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:39

Geen gras, arme paardjes Y;(

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:46

Met Carlijn is alles goed gegaan! Onmogelijk zeggen waar het dus vorige keer vandaan kwam.

Ik had nog wel even een smelt-momentje gisteren <3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:47

Gelukkig anash!