[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:56

muronia: door een beetje appelmoes op brood? Wat vindt ze nou echt heel lekker?

Ddara: gelukkig nog niet drachtig, dan kun je toch de hengst van je keuze gebruiken

Nayla: dubbel gefeliciteerd!

shirley: balen dat je het gemist hebt, succes met hengstig spuiten!

tinnie: snelle merrie! Duimen dat ze nu mooi drachtig wordt en blijft!

bamorka: gefeliciteerd met je veulen en duimen op dracht maandag!

nobel: schiet nog niet op bij jou

Ja Picture is een portretje hoor! Met scannen hier thuis was geen enkel probleem deze week. Bij de kliniek is ze ook steeds aan het steigeren en de trailer wil ze ook slecht op. Gisteren liep ze er wel beide keren direct op, is gewoon aanstellen van haar als ze niet wil. Gisteren ben ik er naast gaan staan met een zweepje en ze keek me eens aan en liep zo door haha monster!

Verhalen over dierenartsen... wat denken jullie dan als je er 1 tegen iemand (ik denk een collega) door de telefoon hoort zeggen "gewoon zelfverzekerd doen en maar wat zeggen want de cliënt ziet toch niet wat jij met scannen op je scherm ziet"

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:01

Muronia heb je het al weggegooid?

Anders even pot appelmoes halen en erdoor doen, dan likt ze de kom uit.
Medicatie moet idd zo veel mogelijk rond de zelfde tijd. Echter, geef je het n keer om 12 uur ipv 9 uur is dat geen ramp. Maar ene dag ochtend en andere dag avond is te groot verschil.

Welke hengst gebruik je nu DDDara?

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:02

Ja maar DDD. Als je hengstje dan een prima keuze is, waarom breng je de merrie dan nu weg?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:33

Vulina dat vindt ik nu een goede vraag

Jennyk. Dat is heel onprofessioneel. Dan heb je daar toch geen vertrouwen meer in.
Picture is zo te horen één met eigen mening :')

Dddara. Vergeet niet dat hengsten ook echt last kunnen van hormonen en daardoor minder makkelijk overkomen.
Je hoeft echt niet blij te zijn als je eigen hengstje perongeluk heeft gedekt. Gedrag kan behoorlijk omslaan. En wat denk je dat hij straks nog bij merries op de wei kan? Er zijn genoeg ruinen die dekken. En daar wordt je echt niet blij van.

Nayla. Gefeliciteerd *\o/*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:34

De kijk op 'fokken'... zullen we het masr noemen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:31

Balko. Ik ga voor Sarowski :D ik was 2 jaar terug toen hij als 2 jarige daar in de paddock stond al weg van hem en hij is nu helemaal gaaf geworden. En dan als het goed is ook nog stippels _/-\o_ ja ik ben fan!

Vulina. Ik heb niet gezegd dat ik er voor kies mijn merrie door mijn jaarling te laten dekken, ik heb gewoon vrede met het risico dat het kan gebeuren. Ik zou hem er niet eerder voor laten castreren of hem alleen op de wei zetten. Hij staat super in het groepje waar hij nu staat hij wordt opgevoed en kan spelen daar hecht ik meer waarde aan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:23

DDD als je merrie net hengstig is geweest dan is dinsdag hengstig spuiten te vroeg. Moet een week tussen zitten anders werkt het niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:00

Nayla gefeliciteerd!

Nobel wat rot dat het zo lang duurt, maar ik snap dat je nu eerst wilt afwachten hoor.

GA hopelijk lukt het nu wel, je weet in ieder geval dat het niet aan je merrie ligt.

Bedankt weer voor de tips mbt appel(moes) en brood. Ik denk dat ik het toch in haar mond moet gaan spuiten. Madame weigerde vanavond zelfs haar brokken te eten uit de emmer waar vanmorgen de regumate in zat, dus ik denk niet dat ik haar ga overtuigen met appelmoes of ander lekkers. Het is een echt portret wat dat betreft.

Dddara, ik fok ook geen grand prix paarden, maar wel een zo gezond mogelijk paard die zo goed mogelijk in elkaar zit in combinatie met de merrie. Door een goedgekeurde (die dus ook het medische traject heeft doorlopen) hengst te gebruiken die aansluit bij de merrie hoop ik dat doel te bereiken. Dat vind ik wel een groot verschil met "zomaar een ongekeurde hengst".

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:27

Beaudyh: De dierenarts zei vrijdag ochtend dat er een geellichaampje zat van ongeveer 2 dagen oud en dat ik dan maandag of dinsdag hengstig moest spuiten. De afspraak is nu haar dinsdag einde van de dag hensgtig te spuiten. Donderdag breng ik haar dan naar de hengst zodat ik zeker weet dat ik optijd ben en mijn eigen hengst voorblijf.

Muronia: Daar ben ik het mee eens dat is dus ook de reden dat het niet mijn voorkeur heeft hem al te gebruiken. Ik ben wel van plan hem na de zomer helemaal na te laten kijken en mocht hij dan helemaal gezond zijn dan kan ik er altijd volgend jaar nog bewust voor kiezen, maar het kan ook zomaar dat hij tegen die tijd al geruint is maar dat wil ik gewoon niet eerder doen dan ik het nodig vind, eerst gewoon lekker groeien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:29

Als ruin groeien ze ook, dus dat is geen reden om een hengst hengst te houden :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:35

Ik snap die redenatie ook niet, maar goed, ik hou erover op.

Zo, de regumate zit erin }:) , met spuitje in de mond, de volle dosis die ze hebben moet. Sorry merrie, had je het maar gewoon zelf moeten opeten. Dit voelt beter, nu weet ik ook zeker dat ze alles krijgt wat ze moet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:42

goldenarrow Nee dat is idd veel te ver om even zelf op te gaan halen.
Fijn dat de swab bij Prganza schoon was.
Ga voor je duimen dat het nu wel gelukt is.

jennyk Wat een dametje dus. Hopelijk gewoon van 1x insemineren drachtig.
Maar wat die da zei was ook niet echt netjes.

Shirley__ paard van stalgenote zweette er ook behoorlijk van, beide keren. Alleen moest ze wel wat langer wachten met scannen.

Tinniie alles gelukt met insemineren?
Die kant kom je natuurlijk ook tegen, sommige klanten zullen ook best erg zijn gok ik.

Quir wederom bedankt voor je duidelijke uitleg. Haha dat het aan de verdunning lag in combi met het sperma van de hengst. Tja dat kan ook nog natuurlijk. Daar hoorde je ze nooit over.

DDDara fijn dat ze niet drachtig was van de jaarling. Nu kan je voor je eigen keuze gaan.

Muronia waardeloos als ze het dan opeens niet eten. Maar gelukkig heb je genoeg tips gehad en lukt het op die manier wel.

Bamorka super dat ze nog niet hengstig toont, hopelijk een goede scan morgen. Succes!

nayla dubbel gefeliciteerd *\o/*

Hier verder weinig nieuws te melden, zitten voorlopig nog even op het wachtbankje

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:50

Ik snap dat ze als ruin ook groeien maar heb het speciaal met de dieren arts en de hengstenhouder hier in de buurt besproken. Ze zeggen beide dat ik de periode waar ik het paard nog veel groeit de hormonen nog duidelijk invloed hebben op hoe het paard uit groeit. Niet dat hij ongezond zo worden van het eerder castreren maar het gaat wel effect hebben op hoe hij er uitkomt te zien.
Wanneer hij is uitgegroeid of in ieder geval grotendeel is uitgegroeid zal het castreren veel minder effect hebben.
Als het haar eigen veulen zou zijn geweest had ik hem zeker al gecastreerd en zou ik dat risico nooit nemen maar in dit geval vind ik het belangrijker dat hij de kans krijgt uit te groeien zo als hij bedoelt is, het is de bedoeling dat hij hier voor altijd blijft dus vind ik dat gewoon belangrijk en wil ik er alles aan doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:59

:')

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:02

Jeetje DDDara… ik lees echt met steeds meer verbazing je berichten..
Ik ben dan een stille meelezer maar begrijp de redenatie in al je afgelopen berichten totaal niet, heeft in mijn ogen ook allemaal niks met fokken te maken maar meer lekker goedkoop vermeerderen..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:07

Muronia fijn dat het gelukt is.

Ruinen groeien echt niet perse heel anders uit. Ken er genoeg die mooi body en front hebben. Wil je echt deze gedragsveranderingen riskeren? Dat er dan misschien niks meer mee te beginnen is?

Ik denk ook zeker wel na wat ik fok. Liezella en Nigrante zijn ster merries. Wild Thing komt uit een sportlijntje. Mijn 3 jarige merrie gaat nog naar de keuring. Zijn xray gekeurd. Met allemaal top en werkwillig karakter.

De meeste in deze topic proberen volgens mij wel echt bewust te fokken.

Hier mochten de dames ook weer lekker op de wei. Nigrante met veulen stond al wel lekker op de wei.
Vooraan Wild Thing nog hoogdrachtig, daarna Liezella, Odilia en achteraan Nigrante met veulen
Afbeelding
Nigrante <3
Afbeelding
Nu duimen dat ze alle drie drachtig zijn

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:12

Ik word er ook wel verdrietig van om dit te lezen DDDara. Wij steken maanden in de hengstenshows afgaan, bloedlijnen uitzoeken en hengsten bezoeken om uiteindelijk een zo goed mogelijke keuze te maken. Soms doen we een gokje, maar dat is wel een onderbouwde gok.

En ik snap je gedachtegang om nu nog niet te willen ruinen, maar zorg dan dat ze er niet bij kunnen. Ik heb ook een 2-jarige hengst hier staan en die ruin ik nu ook niet. Maar hij staat wel apart van de merries. Dus als je jouw hengsten nog niet wil ruinen, zet ze dan apart, zodat je weloverwogen keuzes kan maken om te dekken.

Heerlijk die dames zo AM!

Fijn Muronia dat het nu gelukt is :)

Hier in ieder geval net Estonia gescand en ze was mooi hengstig op de scan. Morgen gaan we haar weer insemineren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:33

Kom op, alsof DDDara de enigste in dit topic is die misschien wat ondoordacht kweekt. Er wordt hier genoeg oeh en ah geroepen bij andere bokkers die er ook maar een hengst op kwakken voor het kleurtje. Dat is wel ok dan?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:44

Nee eigenlijk niet ok. Maar niks aan te doen.
Kleur fokkerij is er altijd al geweest maar nee ik keur dat ook niet goed.
Fokkerij is imo een veulen fokken uit je merrie met als doel dat het veulen beter is als de merrie. Daar staat kleur los van.
Maar ja ik fok liever ook geen vos omdat dat nou eenmaal minder verkoopt
Dekken met een niet GGk hengst is imo geen fokken maar inderdaad vermeerderen.
Als je perse een kleurtje wil fokken neem dan in elk geval een hengst die ergens GGK is want die zijn er wel.

Maar goed uiteindelijk moet iedereen het zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:49

Voila. Waarom dan zo massaal vallen over DDDara en iedereen zijn plasje nog eens over doen? Als het bij anderen wel wordt getolereerd dan waarom bij haar niet? Zij heeft haar motieven uitgelegd, jullie denken er anders over. Ook goed. Hou er dan voor de rest een fijn topic van.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:51

Moestuin schreef:
Kom op, alsof DDDara de enigste in dit topic is die misschien wat ondoordacht kweekt. Er wordt hier genoeg oeh en ah geroepen bij andere bokkers die er ook maar een hengst op kwakken voor het kleurtje. Dat is wel ok dan?

Daar vind ik ook wat van. Ik ben meer het type dat GA beschrijft, ik kan er een half jaar over nadenken en shows bekijken en hengsten vergelijken enz enz en dan nog twijfelen :j
Maar goed, wat baudyh al zegt: iedereen moet het zelf weten. En ik heb ook geleerd niet overal op te duiken en soms dingen maar zo te laten ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:56

Moestuin schreef:

Voel mij lichtelijk aangesproken, wat opzich niet erg is.
Ik gebruik dit jaar een kleur-hengst. Máár!! Ik ben wel degelijk bij deze hengst geweest te bezichtigen, ik heb gekeken naar zijn bouw, karakter en beenstand en zijn gangen beoordeeld. Deze hengst beweegt met meer veer in de draf dan mijn merrie en heeft daarbij een sneller achterbeen. Hij heeft wat minpuntjes, een stijl schouder en de schofthalsverbinding is niet helemaal je van het. Maar bij mijn merrie is dat wel goed. Mocht deze hengst super onlogisch gebouwt zijn , kromme poten en een rot karakter hebben had ik hem laten staan. En ja het is een 2 jarige ongekeurde hengst. Maar ik probeer al een tijd lang een (goede!!) champagne hengst te zoeken en die worden bij bosjes gecastreerd! Ze zijn er wel in diepvries maar daar is ze vorige keer ook niet dragend van geworden. Zo ontzettend zonde. Zo wou ik El Maymoun gebruiken of een van zijn zonen maar die worden allemaal geruind. Het is gewoon al een hele lange droom een een functionele champagne fries te fokken. Ik zie op Facebook veel champagne Friezen die belabberd in elkaar zitten en daarom was ik zeker wel kritisch op de hengst. Hij staat heel recht op de hoeven en heeft Rocky Mountain bloed, wat bekend staat om keihard beenwerk. Mijn merrie heeft niet geweldige beenkwaliteit en staat frans.
Daarbij komt er nog bij dat hij homoyzgoot champagne is waar ik blij mee ben. En ik gebruik hem als 2 jarige omdat de eigenaar nog niet weet wat ze met hem wil en castratie zeker nog een optie is. En ik na zoveel jaar niet alweer naast het net wil vangen....
Hierna ga ik gewoon, zoals altijd, met gekeurde friese/barock pinto hengsten fokken. Maar ik gun mijzelf dit ene uitstapje. Wat, weloverwogen, moet kunnen vind ik

Een jaarling die je toevallig hebt gefokt die wel lief lijkt bewust bij een merrie laat lopen vind ik toch niet een weloverwogen verstandige keuze. Maar uiteraard moet Dddara dat zelf weten. Ik heb haar netjes gevraagd waarom en daar heeft ze reactie op gegeven. Het is haar keuze. Maar ik snap wel dat mensen er anders over denken. Zolang het netjes blijft zie ik er de ernst niet van in om te vragen. Ik krijg heus ook vragen over mijn combi en antwoord geven is niet erg. Er zullen mensen niet mee eens zijn. En dat mag ook
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 08-05-22 13:32, in het totaal 3 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:57

Een leuk kleurtje erbij willen fokken is een leuke bijkomstigheid, geef ik ook toe. Maar dan wel met een hengst die bij je merrie past en verbetert.
Kijk geef eerlijk toe dat mijn dochter (die ook eigenlijk het veulen fokt uit mijn merrie) ook een voorkeur had voor een leuk kleurtje. Maar wel de eis dat de hengst goed gekeurd was en Bo moest verbeteren.
Ze had ook een andere leuke hengst gezien, en met bewezen nafok.
Maar ondanks dat kozen we toch voor WD, ook na overleg met verschillende fokkers. Ik ga geen namen noemen, maar ook iemand hier op bokt die fokt mee gesproken. En zonder mijn input ook aangaf dat WD een hele goede combi was met BO. Niet dat die andere hengst slecht was, maar die sloot eigenlijk teveel aan op Bo ipv verbeteren.
En voor het geld? Nee die andere hengst was goedkoper _O-

Dus ja we een bewuste keuze waar goed over nagedacht, niet dat we voor de papierloze hengst van de hoek zijn gegaan

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:05

LaDonna75 schreef:
Maar goed, wat baudyh al zegt: iedereen moet het zelf weten. En ik heb ook geleerd niet overal op te duiken en soms dingen maar zo te laten ;)

Daar ben ik het wel mee eens. Maar soms denk ik ook; het staat wel op internet, anderen kunnen het ook lezen en het aannemen voor de waarheid.

Zoals dat castreren en uitgroeien. Anderen kunnen dat lezen en daardoor hun hengst hengst laten, in de hoop een prachtige hengst te krijgen. In werkelijkheid moet je dat gewoon bereiken met training..

Ik vind het laten dekken van een jaarling ook niet kunnen. In dit geval snap ik het sowieso niet?
Karakter is het belangrijkste, maar je laat je de jaarling hengst zodat hij mooier zou kunnen uitgroeien, terwijl dat nu juist invloed heeft op het karakter.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:09

kiki1976 schreef:
Een leuk kleurtje erbij willen fokken is een leuke bijkomstigheid, geef ik ook toe. Maar dan wel met een hengst die bij je merrie past en verbetert.
Kijk geef eerlijk toe dat mijn dochter (die ook eigenlijk het veulen fokt uit mijn merrie) ook een voorkeur had voor een leuk kleurtje. Maar wel de eis dat de hengst goed gekeurd was en Bo moest verbeteren.
Ze had ook een andere leuke hengst gezien, en met bewezen nafok.
Maar ondanks dat kozen we toch voor WD, ook na overleg met verschillende fokkers. Ik ga geen namen noemen, maar ook iemand hier op bokt die fokt mee gesproken. En zonder mijn input ook aangaf dat WD een hele goede combi was met BO. Niet dat die andere hengst slecht was, maar die sloot eigenlijk teveel aan op Bo ipv verbeteren.
En voor het geld? Nee die andere hengst was goedkoper _O-

Dus ja we een bewuste keuze waar goed over nagedacht, niet dat we voor de papierloze hengst van de hoek zijn gegaan

Ik?