[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:48

Het is al druk op het wachtbankje voor de 1e scan geloof ik.

Ei afspuiten is hier nog niet eerder gedaan, wel controle of hij weg is anders nog eens insemineren.

Ik ben ook nog aan het twijfelen voor mijn 18 dagen scan... dat valt precies op zondag... zal ik dan maandag op 19 scannen of vrijdag op 16?

Voor wat betreft hengst /merrie. De staleigenaar hier heeft ooit 19 merrie veulens uit één fokmerrie gehad. Das dan toch ook een hele kunst.

Charmfaith wat een smerig goedje. Gelukkig niet van je merrie dus?

Floripori, heel veel sterkte en beterschap..wat een pech zeg. Ga je wel nog een andere hengst kiezen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:50

_cheyenne_ schreef:
Het is al druk op het wachtbankje voor de 1e scan geloof ik.

Ei afspuiten is hier nog niet eerder gedaan, wel controle of hij weg is anders nog eens insemineren.

Ik ben ook nog aan het twijfelen voor mijn 18 dagen scan... dat valt precies op zondag... zal ik dan maandag op 19 scannen of vrijdag op 16?

Voor wat betreft hengst /merrie. De staleigenaar hier heeft ooit 19 merrie veulens uit één fokmerrie gehad. Das dan toch ook een hele kunst.

Charmfaith wat een smerig goedje. Gelukkig niet van je merrie dus?

Floripori, heel veel sterkte en beterschap..wat een pech zeg. Ga je wel nog een andere hengst kiezen?

Ik zou dan op 16 dagen scannen, 19 is met een tweeling echt laat

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:05

Precies wat Tiwi zegt: 16 dagen ivm tweeling.

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:48

Na al een poosje meelezen wil ik me toch ook graag melden hier. Na 18 spannende wachtdagen kreeg ik gister te horen dat mijn 3 jarige Friese dame drachtig is *\o/* *\o/*
Ze is mijn eerste zelfgefokte veulen en om haar dan nu ook drachtig te hebben is toch wel heel bijzonder <3
Dame zelf is een Eibert x Heinse en ze is drachtig van Teun 505

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:51

*\o/* Cynthia welkom op de wachtbank al hoop ik dat ik morgen mag doorschuiven :P

Tiwi hoe vroeger hoe beter voor tweeling

Muronia ik hoop voor je dr het deze keer lukt met beide dames

Ik heb ook nog nooit ei afgespoten. Waarom zou je dat doen als ze al moeilijk drachtig wordt of een probleem met haar hormonen zou hebben. Tenslotte is dat een hormonenspuit toch?

Gefeli wopke
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 07-05-20 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:58

Gefeliciteerd wopke!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:01

Ik heb de eerste keer ei laten afspuiten gezien we voor de 3e keer gingen insemineren. Dat bleef maar groeien.
Alle andere keren kwam het ei er zelf af, maar toen wisten we ook dat we later moesten starten met insemineren omdat ze grote follikels krijgt.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:23

Proficiat wopkebrok *\o/* *\o/*

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:47

Gefeliciteerd met de al drachtige merries! *\o/*

Mijn merrie Finnea bleek vandaag hengstig *\o/* maar ik wil pas de eerstvolgende hengstigheid gaan dekken.

We vertellen haar IJslander vriendje maar niet dat ze gedekt wordt door een ander :D
Afbeelding

Dit is trouwens de mama-to-be <3

Afbeelding

Afbeelding

En de hengst die ik voor haar heb uitgekozen 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:16

Succes Muronia! Klinkt als een heel gedoe...

Spannend Cynthia82!! *\o/*

Wat leuk Wopkebrok, gefeliciteerd *\o/*

Leuke combi Finnea, die hengst heeft een mooie uitstraling!

Hier ook een update... Vanmiddag kreeg ik een appje van een stalgenoot met een foto van Nova die gedekt werd door een weidegenoot (ruin). Ze gaat nu al vreemd %) :Y)
Anyways. In de avond moesten we de eisprong controleren omdat ze gisteren geïnsemineerd was (vers). Die had nog niet plaatsgevonden, ze had zelfs een gigantisch ei (dierenarts: "dit lijkt wel een ei van een Fries, zo groot. Het is niet zo gek dat ze zich laat dekken door een ruin") :+ en Nova is maar een hele kleine paint/quarter := Fijn, dit betekent dus dat we morgen weer naar het dekstation moeten.

Ik las op internet dat vers sperma ongeveer 48 uur leeft toch? Ze is gisteren om 12.00 geïnsemineerd, dat betekent dus dat het sperma nog kan leven tot morgen 12.00? En we hebben de nieuwe dek-afspraak precies op die tijd morgen. Dus dan neem ik aan dat de slagingskans groter is omdat het dan nog een keer ongeveer 48 uur leeft toch? := Of zeg ik nou iets heel geks :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:19

Oh een dekkende ruin daar zou ik niet zo blij mee zijn, sterker nog: die komt niet in de buurt van mijn merrie. Veel te veel risico op vuil worden en onvruchtbaarheid.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:20

Ik zou oppassen met een ruin die dekt. Liever geen vieze dingen naar binnen bij je merrie, kans dat er bacteriën mee komen die de kans op dracht verkleinen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:26

Ik heb haar ook meteen uit de kudde gehaald. Ze staat nu bij twee oudjes :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:26

Vraagje: volgende week woensdag komt de tandarts (handmatig, hij sedeert niet). Kan dit kwaad voor eventuele innesteling van het vruchtje door stress?
Ik verwacht niet dat Fi er veel stress van heeft, maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Kan het gewoon, of toch beter wachten (wat niet handig zou zijn voor mijn 25 jarige merrie)?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:14

Oef een dekkende ruin moet je echt niet blij mee zijn. De kans dat hij nu vuil naar binnen heeft gebracht is natuurlijk wel erg aanwezig.

Cynthia. Als ze geen stress ervaart, gewoon doen. :j nog welkom op het wachtbankje *\o/*

Finnea. Welkom, mooie combi

Wopkebrok. Welkom en gefeliciteerd

Marquis is ook een leuke hengst. Al vind ik de combi met een rijpony hengst echt onwijs geslaagd <3

Muronia. Jammer, duimen draaien maar weer

Ik heb het de indruk dat Didi een stuk rustiger en zachter is. Ze heeft normaal enorm voernijd en vliegt ze elk paard naast zich aan. Nu staat ze rustig haar voerbak leeg te eten. Zou het dan nu echt :Y)

Wild Thing staat nog goed hengstig, nu echt gele appelmoes plas. Ik vermoed morgen nog een keer insemineren.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:25

Tiwi, ben benieuwd naar je veulen volgend jaar als het lukt! Gave combi! Die van dit jaar is ook zeer goed geslaagd.

Muronia, jammer zeg!

Emita, oeps een dekkende ruin is niet fijn nee!

AM, wel opvallend zo'n gedragsverandering, hopelijk raak! En hopen dat wild thing nu ook pakt!

Hier echt vreselijk balen, gister op dag 27 na de bevalling weggebracht naar dekstation om te scannen omdat ik haar smorgens een knipoog zag geven, dus dacht beginnend hengstig, aangezien ik verder niks had gezien en ze verder altijd nogal extreem hengstig toont, en wat ze ook heel duidelijk toonde in de veulenhengstigheid. (extreem veel pissen en zich tegen de wand van stal laten vallen) Helaas heeft ze ons nu flink gefopt, want ei was net gesprongen, zat een heel vers geel lichaam op -O- Werd echt ff niet goed dat ik het hoorde.. nu over 2 weken weer scannen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:16

Gefeliciteerd met de merries die drachtig zijn en flink balen voor de merries die nog niet drachtig zijn...

Mijn merries brengen we volgend weekend naar het station. Vind het wel erg jammer dat je daardoor eigenlijk alles "mist", maar helaas is er in Zweden geen andere optie dan weg brengen, mijn dierenarts gesmeekt of ze het niet thuis wilde doen haha, maar helaas echt niet toegestaan. Zou nog heen en weer kunnen rijden, maar dat is steeds 100km enkele reis (en ook nog dichtsbijzijnde, met trailer dus al snel 1,5 uur op weg). En ze moeten ook altijd allebei mee, anders blijft er één alleen achter. Dus ook nog geen idee of ik ze volgend jaar wel weer laat dekken als ze dan een veulen aan de voet hebben...

En in de toekomst in ieder geval zelf een inseminatie station worden, dan kan het gewoon thuis.
En voor één merrie maar van hengst veranderd, wat zijn sommige hengstenhouders bizar slecht in communicatie zeg en een goede deal kunnen sluiten met de andere hengst.

Hopelijk zijn de meisjes in ieder geval in één keer drachtig, kan ik ze daarna gewoon weer lekker thuis houden.

Maar goed, nu geniet ik dus maar extra mee met jullie avonturen! <3

Lees wel altijd alles mee, maar jullie gaan te snel voor mij om overal op te reageren. :=

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:47

Wat balen Immi!! Kan me voorstellen dat je daar echt even naar van bent

Wopke gefeliciteerd!

Spannend AM, hopelijk kloppen je vermoedens bij didi

Cynthia, over de tandarts zou ik niet weten. Ikzelf zou het risico niet nemen maar dat komt ook door leeftijd van mijn merrie en dat ik nu al zoveel narigheid heb meegemaakt met verliezen en niet pakken etc. Hier is mijn merrie wel gewoon op 4 maanden dracht nog gedaan 2 jaar geleden.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:47

Hier is de dierenarts net geweest. Ze is wel hengstig maar het zet nog steeds niet door. Al anderhalve week 'hengstig' nu dus. Haar lichaam is nog steeds in de war dus woensdag maar weer scannen om te kijken hoe het ervoor staat... :z

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:20

AM, ik hoop dat je het goed ziet bij Didi :)
Nu Wild nog!

Oooo immi, dat is écht balen ja! Dat verwacht je niet op dag 27 al..

Riv, dat schiet ook al niet op -O-

Ik heb net toch maar even de veearts gebeld over de tandarts en zij adviseren om te wachten tot ze 35 dagen drachtig is. Dus ik ga de afspraak met de tandarts verzetten. Ik wil ook geen onnodig risico nemen en dat ene maandje maakt ook niet heel veel uit.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:45

He wat lief al die beterschaps wensen en ik ga toch rustiger aandoen na jullie advies, moest gisteren nog heel erg wennen aan de beperkingen.Ik heb even na zitten denken en toch besluiten van hengst te ruilen. Dat natuurlijk dekken had namelijk op texel gemoeten. En dat is ruim 3 uur plus een veerpont en ik kan zelf niet rijden nu naast dat mijn merrie de trailer echt niet waardeerd. Nou had ik na alle mooie nakomelingen dit jaar een andere hengst heel hoog staan en dat is Mo van tinniie op bokt hier. Dus hopelijk nu met vers sperma meer geluk. En dan houd ik de dekking van de andere hengst nog te goed voor een ander jaar als ik wel zelf kan rijden.
Ik reageer even niet veel op anderen omdat vooral lezen veel moeite kost atm. Maar ik lees wel enigzinds mee. :wave:

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:52

immi, mijn dochter had dat vorig jaar ook, net gemist. Nu had ze de merrie vroeger weggebracht op 24 dagen en konden ze de dag erop meteen insemineren. Soms zijn ze gewoon retesnel die merries.

Duurt lang Riv

Lijkt me ook beter Cynthia. Beter zo min mogelijk stress in die eerste weken.
Bij mij komt wil de osteo ook nooit komen in die periode.

Jammer dat je je merries dan een tijdje kwijt bent Quir. Ik breng ze hier ook altijd weg. Ik vind het anders zo'n gedoe met plannen en scannen. Op de kliniek kunnen ze ze mooi opvolgen en indien nodig tussendoor een keer extra scannen. Ik vind het wel fijn op die manier. Ze moeten er alleen niet al te lang staan want dat is niet zo fijn voor je portemonnee.

Verstandig dat je wat rustiger gaat doen floriori, kan anders nog een hele lange nasleep houden.
Beterschap! Hopen dat je nieuwe hengstenkeuze goed uitpakt, hij is iig mooi.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:46

Riv. Hopelijk zet het nu door.

Immii_clarr. Wat balen, de merries zijn snel dit jaar.

Quir. Jeetje dat is ook niet om de hoek. Hopelijk in een keer drachtig

Floripori. Ik denk een goede beslissing

Bij Wild Thing is het ei weg, dus ook met haar op het wachtbankje :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:30

Mo is een hele mooie, Floripori!

BM, is zo en die paar weken maakt ook niet zo veel uit. Liefst voor die bejaarde zo snel mogelijk, maar het is maar een maandje later.

Ik heb nu voor het eerst KI gedaan en thuis. Hiervoor altijd merries naar de hengst gebracht en opgehaald als ze drachtig waren (soms eerder).
Aangezien ik zelf geen trailer, bijbehorende auto en E-rijbewijs heb, levert vervoer regelen me altijd wel een beetje stress op.
Ik vond dit zo thuis echt ideaal juist :)

Fi wordt een dagje eerder gescand, woensdag 20 mei, aangezien het donderdag Hemelvaart is :D

AM, ze zijn echt snel dit jaar hè.
Gezellig dat je erbij zit!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:37

Ik ben juist blij dat ik op Hemelvaart kan scannen, hoef ik geen vrij te nemen