[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:39

Dit is Belle:
Afbeelding
Officieel Babet, ze is een stermerrie uit 2000.
En dit is de vader Janesho (zijn eigenaar zit ook op bokt):
Afbeelding
Goedgekeurde dekhengst.

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:40

Iemand vroeg over dichtzetten, dat is inderdaad de vulva voor een gedeelte dichtnaaien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:44

Woogy schreef:
Iemand vroeg over dichtzetten, dat is inderdaad de vulva voor een gedeelte dichtnaaien.

Dat is toch tegen het lucht "happen"

Ibbel dat snap ik ook wel haha, wil mijn merrie toch wat helpen. Ik ga geen olie en luzerne voeren. Heeft ze helemaal niet nodig. En ik heb de speciale ferto lac. Voor meer energie, en goede botgroei van het veulen . Lees hier meer info

http://www.paardenvoeders.nl/assortimen ... -fokkerij/

Edit.
Ik was alleen benieuwd of de zucht door het brok kan komen. Dan kan ik het evt minderen. En wat moet ik doen? Wel longeren? Ze wil niet :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:50

Geen beweging geven als je paard niet wil. Paard weet toch zelf over het algemeen wel wat goed is om te doen. Maar ik zou zeker de brok weer vervangen door wat ze eerst kreeg.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:52

Kabayo schreef:
Woogy schreef:

Dat is toch tegen het lucht "happen"

Ibbel dat snap ik ook wel haha, wil mijn merrie toch wat helpen. Ik ga geen olie en luzerne voeren. Heeft ze helemaal niet nodig. En ik heb de speciale ferto lac. Voor meer energie, en goede botgroei van het veulen . Lees hier meer info

http://www.paardenvoeders.nl/assortimen ... -fokkerij/

Edit.
Ik was alleen benieuwd of de zucht door het brok kan komen. Dan kan ik het evt minderen. En wat moet ik doen? Wel longeren? Ze wil niet :')

Gewoon lekker laten staan of wat wandelen die van mij heeft het ook ik heb juist gelezen dat veel beweging niet goed is zo lees je overal weer wat anders. Hoe ver is ze nu heen? We maken ons gewoon zorgen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:52

Ibbel schreef:
Geen beweging geven als je paard niet wil. Paard weet toch zelf over het algemeen wel wat goed is om te doen. Maar ik zou zeker de brok weer vervangen door wat ze eerst kreeg.

Oke! Duidelijk :)
Helemaal geen merriebrok meer? Of beetje? Blijft lastig

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:56

Leuk Belle!
Ik geef wel merriebrok. Eerst half half nu volledig. S morgens een beetje slobber

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:16

Ik zou helemaal stoppen met de merriebrok. Gaat dan de zucht weg, dan weet je waardoor het komt.
Wil je het echt ("wetenschappelijk") zeker weten, dan doe je een 'rechallenge': opnieuw diezelfde merriebrok geven. Komt de zucht dan terug, dan weet je echt zeker dat het door de brok komt.

Is de brok de boosdoener, dan kan je altijd nog een ander merk proberen, of dat uitmaakt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:22

Welkom belle! Mooie combi!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:23

Dichtzetten kun je om meerdere redenen doen, sportpaarden omdat punt 1 het geluid voor veel mensen onhoorbaar is en punt 2 het de prestaties verminderd.
Bij fokdieren is het ook voor het lucht happen, hierdoor komt er vuiligheid bij de baarmoedermond en kunnen bacteriën naar binnen dringen en daar dus voor narigheid zorgen.

Ik geef totaal geen merriebrok, Pris kan niet tegen brokvoer dus staat goed hoog in de muesli's waar ze wel tegen kan.

Prisjes haalde net enorm uit naar haar buik toen ons zeepaardje weer woest tekeer ging...Wat een beest wordt dat, hou m'n hart vast hahaha

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:30

Knappe hengst Crines, en met hoe je je keuze voor hem beschrijft word ik alleen nog maar meer nieuwsgierig naar je veulen. Zijn de hengsten tegenwoordig wat meer groot en luxe, of is dat bij deze 'toeval'? Ben wel benieuwd. Imperiosa vind ik ook zo'n prachtige merrie.
Lastig Fotsy. Wij dekken de jongere merries in de veulenhengstigheid, mits het veulen dan niet té vroeg in het seizoen gaat komen. Bij de oudere (vanaf een jaar of 12) slaan we de veulenhengstigheid meestal over. Hier werkt het goed, maar snap je dilemma.
Mooie foto's van Gwen! Echt een leukerd.
Hinte, ik vind het ook al een mooi uiertje. Zeker nog niet genoeg, maar aangezien wij hier nogal stiekeme dames hebben vind ik dit al heel wat. Hopelijk eens een keer volgens het boekje, haha.
Welkom Belle, leuke combi!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:46

Ik ontworm ook met circa 10 dagen ivermectine. Gek genoeg staat er op de verpakking dat veulens voor het eerst tussen de 6-8 weken meegenomen moeten worden. Ontworm daarna nog een keer 4 weken later en daarna met de grote merries mee. Die doe ik echter 2x per jaar. Gras op en gras af. Ik blijf het ontwormen bij die kleintjes ook spannend vinden, check wel 3x de verpakking. Doe het nu wel in een separaat spuitje zodat ik niet kan over doseren, werkt ook wat handzamer.

Ik dek vaak het liefst op veulenhengstigheid maar merrie is nu 2x 3 weken vroeger bevallen dus loopt te ver in. Breng haar nu pas in mei weg, ben ik nog vroeg genoeg volgend jaar. En door alle merrieveulens in deze ronde ga ik er maar 1 dekken voor 2018.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:49

Dat is wel een goed idee inderdaad, heb nog wel kleine spuitjes liggen.
De stalhouder gaat even kijken of zij nog wat hebben liggen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:53

Hier nog geen zucht gezien.
Ik heb ze op struco pony gemengd met fibra. Verder onbeperkt hooi en een deel voordroog/kuil wat redelijk rijk is, dus niet te veel daarvan.
Ze zien er beide super uit dus zolang er niks verandert laat ik het mooi zo. :j

Ik wil beide dames dit jaar waarschijnlijk ook weer terug dekken in de veulenhengstigheid. Heb al over een hengst besloten en dan volgend jaar mooi weer een iets eerder veulen voor beide.
Uiteraard wel afhankelijk van of alles dit jaar goed gaat.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:59

Leuk die veulen foto's ! <3

Ik las iets over dekken in de veulenhengstigheid, wij gaan dat dit jaar ook doen als alles gaat zoals het hoort :j

Welkom Belle!

Jullie gaan erg snel! Ik heb alles weer bij gelezen van vandaag maar ben mega moe, dus geen puf om alles te onthouden :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:09

Wij dekken Priska dit jaar niet, hebben afgelopen jaar gemerkt dat het haar teveel kost om en te zogen en te dragen. Moeilijke merrie om op gewicht te houden en dit kostte haar echt teveel. e is nu mooi vol en hopelijk houden we haar ook zo tot volgend jaar.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:10

Bedankt voor de antwoorden, ik ga dan in de veulenhengstigheid proberen, kleintje moet dan wel mee naar kliniek op trailer maar dan heeft die dat ook al gehad. Flo moet pas in mei en hengst dekt maar tot juli dus veel keuze is er eigenlijk niet meer.

Kabayo ik zou ze zeker niet longeren, zoals ik al eerder zei is weidegang heel goed omdat de hartslag niet omhoog gaat en ze toch bewegen. Longeren zorgt voor hogere hartslag wat warmte produceert wat de zucht nog erger maakt.

Hier ook nog geen zucht gezien maar vorige keer kreeg ze dit pas drie weken voor bevalling.

Ik geef ook geen merriebrok, stel je voor dat ik dat moest doen,ontploffingsgevaar, Flo krijgt zo een klein schepje per dag, das evenveel als Elsa en die kan er twee keer in. :=

Welkom Belle

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:25

Beweging hielp bij Harmony wel, maar dan beweging in vorm van wandelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:28

Merriebrok heeft pas vanaf de 10de maand dracht toegevoegde waarde.

Ik wil ook in de veulenhengstigheid terug dekken, omdat het al zo lastig was om haar drachtig te krijgen. Veulenhengstigheid heeft een zekere eisprong en als alles goed schoon is zijn ze inderdaad super vruchtbaar.

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:28

Welkom belle!!
Ja bij baby ook enorm plaat aan het worden.. Veearts gekeken is normaal kan voorkomen idd beweging geven baby trekt zelf tegen om te stappen naar haar weide dusja ze kan daar rond stappen ga ze niet verplichten trekt tegen he :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:35

Crines, <3

Belle2000, welkom! Mooie combi.

Liaan, aahhh <3 cute!! Mooie knappe baby!!

Jupi inmiddels op dag 306, uier mooi gevuld, ph weer omhoog naar 6,5 dus spanning is er wel even af. We zullen geduld moeten hebben.
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:39

Dankjullie wel voor de tips. Longeren slaan we dus helemaal over. Merriebrok begon ik dus mee om haar er wat aan te laten wennen zodat ze in de 10e maand helemaal op merriebrok kon. Maar dat word m dus niet
Stappen doet ze overigens bijna niet zelf in de paddock. Staat hele dag op 1 plek te doezelen buiten
Ze staat nog niet op de weide.

Jupi ziet de regen alweer aankomen dit weekend

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:48

Jeetje Linda ze houdt het wel spannend!

Fotsy denk ook dat de veulenhengstigheid de meest vruchtbare is :j

Kabayo hopelijk gaat de zucht een beetje weg door de beweging.

Zag verder nog mooie ronde buikjes voorbij komen maar jullie gaan te snel hoor, ik hou het niet bij!

Zag hier nog iets over dichtzetten. Fair is ook dichtgezet nadat het 4 rondes niet lukte. Na het dichtzetten was ze mooi drachtig. Heb daar geen moeite mee, ieder z'n keus natuurlijk :)

Wish zit qua melktest nog tussen de 6,5 en de 7. Haar buik lijk wel iets gezakt en de banden worden wat losser :) hopelijk brengt het mooie weer haar op goede ideeën <<)

Afbeelding
Afbeelding

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:51

Kabayo schreef:
Dankjullie wel voor de tips. Longeren slaan we dus helemaal over. Merriebrok begon ik dus mee om haar er wat aan te laten wennen zodat ze in de 10e maand helemaal op merriebrok kon. Maar dat word m dus niet
Stappen doet ze overigens bijna niet zelf in de paddock. Staat hele dag op 1 plek te doezelen buiten
Ze staat nog niet op de weide.

Jupi ziet de regen alweer aankomen dit weekend

Bij mij staat ze ook nog op winterpaddock/afgegeten weide wat ik doe is op verschillende plaatsjes hooi leggen :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:55

Vraagje;
Wat voor bodembedekking voldoet jullie het best bij veulens?
Ik zit te denken om ze straks op gemalen koolzaadstro te zetten. Naar mijn idee makelijker schoon te houden. En het schijnt ook erg goed ammoniakluchten te absorberen en verminderen.
Kleine veulen keuteltjes zijn eigenlijk niet tussen gewoon stro uit te vissen. Ik deed dan vaak maar eruit halen wat ik kon vinden en voor de rest beetje potten met voldoende schoon stro bovenop.

Ja ik vroeg me idd nog af waarom ze zand eten Kabayo? Ze staan hier ook van 8 tot 9 buiten en nergens last van. Wij voeren wel onbeperkt uit slowfeeders. :j