[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:28

Ik kan echt niet volgen hier...

Liaan die prijzen zijn vooral voor amha. Voor nmprs is het vaak tot 1000 dekgeld.

Persoonlijk wil ik niet meer als 500 uitgeven aan een dekking. Dit zijn mijn eerste stamboek veulens en kwaliteit of niet. Als je meer mensen kent binnen de wereld gaat het makkelijker

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:41

Dustinlover schreef:
Aniek bij het nmprs word het best veel toegepast bij de mon cherie lijn. Zo heb ik een hengstje staan waar 3x MC in voor komt. Ook vader op dochter word toegepast. Ik weet niet of ik het zelf zo zou durven, maar heb er nog nooit iets slechts van gezien. In hoe verre wil je het toepassen?

Ja dat soort dingen bij de kleine Welshjes ook wel gezien. Zoon op moeder. Volle broer op volle zus.
Zou in dit geval halfbroer op halfzus zijn, allebei dezelfde vader :o Dus twijfel daarom ook wat, het is wel dichtbij.

Probleem met veel dezelfde lijnen krijgen wij ook wel. Meeste huidige pony's zit Orchard-bloed in, waarvan de laatste 3 populaire hengsten nauw verwant zijn aan elkaar.
Daar zou dit veulen dan wel vrij van zijn. Veulens van dit jaar komen wel van een zoon van Orchard Boginov. En Boginov zelf is ook mijn andere keus die ik overweeg ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:49

ALS ik zou overwegen lijnenteelt te doen, zou ik er well 3 generaties ofzo tussen willen.

Vaders op dochters en van die dingen vind ik persoonlijk not done.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:30

Aniek, hier gaat dit jaar ook met halfbroer/halfzus gefokt worden.
Ik ga samen met vrienden van me een veulen fokken en zij willen graag deze hengst, en voor mij is het uit commercieel oogpunt een zeer interessante hengst, daarbij past hij ook goed bij mijn merrie.
Ikzelf had deze keuze niet gemaakt, maar zo in combinatie met vrienden die vaker dit soort combinaties maken, vind ik het geen probleem om dit een keer te doen. Ik ben wel al heel benieuwd naar het resulterende veulen, maar nog even geduld, want de merrie moet nu nog bevallen :')

Diezelfde vrienden hebben dit jaar een dochter met haar vader gedekt, dat vind ik dan persoonlijk echt not done!, maar ik weet dat het vaker gebeurt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:41

Liaan schreef:
Silly, waarom niet dit jaar naar de merriekeuring? Als je je merrie gaat verkopen na het veulen zit de kans erin dat de volgende eigenaar het ook niet gaat doen. En dan heeft de merrie helemaal geen predikaten. Voor je veulen toch beter als de merrie predikaten heeft? Of werkt het niet zo bij het NRPS?

Ja dat werkt bij NRPS ook zo, daarom ga ik ok dit jaar naat de keuring haha en dat heb ik ook eerder in het topic aangegeven.
Juist als ze daar ster wordt ga ik volgend jaar ook met het veulen ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:54

Half broer en zus vind ik ook al erg close hoor

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:00

mijnlieverd , Gefeliciteerd met Biscuit en Belle!

inkepink, Wat jammer!

Cynthia82, Geweldig zo'n hengstenhouder.

Icecrystal, Gefeliciteerd!

Carmuh, Spannend....

Tinniie, Gefeliciteerd!

Wat een boel geld 2500 euro, dan liggen de bedragen bij het nsps toch een stuk lager

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:14

Mooney; "Het champagne pony pad" haha. Leuk dat je er zovaak langs komt. We hebben momenteel 4 grote merries staan dus voor dit jaar wordt er nog niks van buitenaf gedekt.

Moun gaat eerst in het najaar naar de hengsten keuring.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:01

Silly, dan heb ik niet goed gelezen :o

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:27

Jeetje die dekgelden voor de mini's :wow: Zijn ze dan ook zo kostelijk in aankoop?

Ik dacht altijd dat een mini wel goedkoper moest zijn dan een 'groot' paard.

Bij de PRE's heb je voor 1000 EUR toch al echt wel een goede hengst met bewezen prestaties hoor. Als je dan naar calificado hengsten of elite hengsten gaat of hengsten met een hele speciale kleur (zoals champagne of perlino) dan schiet het al snel nog meer de hoogte in, maar je hebt er net zo goed ter dekking staan voor 300 EUR (niet veel wel 8-) )

Lijnteelt heb ik toch ook wat schrik voor. Mijn hengst is verre familie van Imperiosa en de vader van haar huidige veulen is al wat dichtere familie van mijn hengst. Dus bij een eventueel merrieveulen zit ik wel met lijnteelt, maar gaat over 2x zelfde overgrootvader dacht ik en dat 3 of 4 generaties ver.
Daar kan ik nog wel mee leven.

Halfbroer met halfzus??? :oo En nog extremer zoon op moeder en dergelijke toestanden??? Jeetje, dat gaat me echt te ver. Zou ik niet willen doen denk ik.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:43

Oef ik ben ook niet zo van de lijnenteelt. Ondanks dat vele me zeggen dat inteelt op Purioso of Nimmerdor niet heel erg zal zijn. Toch besloten daar zoveel mogelijk vanaf te blijven.
Heb nu met Wup inteelt in de 3e generatie (aan beide kanten) met Farn. Dus op papier van het veulen valt dat dan in de 4e generatie. Dat lijkt me dan nog wel netjes.

En jeetje, wat een prijzen voor de mini's zeg. Had dat eerlijk gezegd nooit verwacht.

Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd! Mijn DA komt morgen weer, als het even mee zit kunnen we dan vrijdag insemineren *\%/*

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:48

oef bijna niet bij te houden hier...

Wat een dekgelden komen er voorbij zeg :roll:

Binnen de merens is het dekgeld gelukkig niet zo hoog (rond de 350) anders was het eerlijk gezegd ook niet te doen mede omdat ik aangewezen ben op hengsten die in belgie staan en je dus ook hogere kosten hebt aan reizen en daardoor ik voor stalling kies, wat ook weer kosten meebrengt omdat ik ze normaliter achter thuis heb staan :P
Heb wel heel maf gedroomd vannacht...dat de DA een jonge vrucht aangezien heeft voor een follikel van zo'n 2cm en dat ukje dus gewoon drachtig is....zou wel mooi zijn maar of dat mogelijk is??

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:09

Ik lees en reageer straks even bij, maar ik weet zeker dat jullie dit graag willen zien :D

Afbeelding

Kijk mijn eigen gefokte meisje (uit een boeren Haflinger) nou showen <3

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:22

Liaan schreef:
Silly, dan heb ik niet goed gelezen :o

Haha geeft niet hoor ;)

Ik vind Fiore echt prachtig en ik ben reuze benieuwd wat uit die combinatie gaat komen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:45

Jaaa Charlie laat zich dekken *\o/*

Knappe Fi, kan mooi showen! Knappe toekomstige papa ook.

Ik heb mezelf ook wel over dat hoge dekgeld bij de mini's heen moeten zetten hoor. Tot 2500€ zou ik nu well niet gaan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:15

Maar Wish is dan ook wel een heel erg gave hengst. Moest ik dat kapitaal hebben zou ik ook wel die uitzondering maken voor daar een dekking van te nemen.
Ben blij dat ik maar NMPRS heb en de hengsten die ik leuk vind niet boven de 500 zitten van dekgeld :+ Alhoewel, dacht dat sampson dit jaar duurder stond.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:31

Fiore is gaaf!

Eerlijk dat dekgeld voor een mini ga ik denk ik nooit betalen, koop je een 1e premie ggk hengst voor en misschien nog wel 2 of een kampioen ofzo.. Ik gebruik voornamelijk mijn eigen hengsten of wissel dekkingen uit met bevriende fokkers. Ik heb dan ook wel de luxe dat ik nu 5 hengsten heb staan die allemaal goed zijn voor dekdienst dus keuze genoeg :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:38

Veel verschil tussen amha en nmprs he :)
Ik zit met beide. En ik probeer nu wel enkele combinaties te maken waaruit ik een hengstveulen eventueel ook zou willen opfokken.

Wish is zeker gaaf. Ik ben benieuwd of Fre er ook een mooi veulen van op de wwereld zet. Suus is in ellk geval al geslaagd.

En de combinaties voor volgend jaar ben ik ook al benieeuwd naar :D Al zijn de 2 amha merries nog niet eens drachtig :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:40

Ik had me tot vorig jaar ook voorgenomen om nooit meer dan 400-500 voor een dekking uit te geven, omdat er ook genoeg keuze uit goede 1e premie hengsten is onder dat bedrag. Maar ik ben er inmiddels al wel achter dat ik daar gewoon beter van af kan stappen.
Met mijn nmprs merries kom je toch nooit boven 850 euro dekgeld, dus ach die 350 extra maakt dan ook nog weinig verschil :')

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:41

Ja dat is ook wel, maar sommige durven voor een amha hengst die nmprs dekt ook geld te vragen.. Wish vind ik erg gaaf, maar inderdaad dat dekgeld man toch haha.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:52

Heb dit jaar ook een gewone prijs, 350 vind ik ideaal voor een dekking. Voor een enkel nmprs hengst. ik heb echt voor mezelf voor gehouden niet meer als 500 te willen uitgeven. Want anders is de stap naar meer snel gezet. En zolang ik geen AMHA of AMHR dekbon heb wil ik dat gewoon niet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:53

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

taadaaa!!! Eindelijk het verlossende woord! Jazzy is drachtig gescand. Ik heb het gezien en gelijk een kloppend hartje. Ze zit nu op 31 dagen!

Poeh, wat ben ik blij. Was al bang dat het hele circus opnieuw moest doen, hahaha. DA was ook blij.
Ze heeft ook nog even op tweelingdracht gecheckt, maar nu niks kunnen ontdekken. Volgende week vrijdag ga ik dus nog weer een keer scannen.

Wat een prijzen voor die mini's zeg. Dekgeld voor Dark Dornik was 400 euro.
Bij mij op stal is een amha hengst waar ze 100 euro voor vragen (is wel een 2e premie hengst). Maar snap als je een toppertje wilt fokken, dat dat dan ook wat kost

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:59

Heel fijn Setelli! Gefeliciteerd!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:02

proficiat voor diegene met een drachtige merrie! *\o/* *\o/* *\o/*

Ik het op dit moment geen maximum bedrag, maar als beginnende fokker wil ik het wel niet gelijk hoog beginnen. Blijf wel het liefste binnen de €500. Zijn ook zat AMHA die belachelijk hoog zijn qua prijs, voor NMPRS zelf, dat zou ik er nooit uitgeven.. heb zelf eentje gezien die €1500 was! :oo

Joy is voor de 4e keer gedekt en ze staat nog steeds hartstikke hengstig, ik hoop dat het gelijk pakt bij haar. En dan nog even wachten op Neen, die was de 29e april uitgeteld maar uier is zelf terug aan het lopen ipv voller te worden haha. Leuke discussie over lijnenteelt, ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden maar volgend jaar zal dit wel moeilijk worden gezien Neen 2x MC in haar afstamming heeft langs ouders van haar ouders, wil voor haar er toch zo veel mogelijk welsh bloed erin houden en dan zit je vaak in de richting van MC te kijken.. ga dus op zoek naar een hengst die een nakomeling is van een directe nakomeling van MC.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:05

Gefeliciteerd Setteli!! Ben benieuwd wat ze er nu weer van gaat maken!

Hier geen idee wat er gedekt word, hoor mijn hengst vaak geluid maken maar zie dan niks dus ben benieuwd of me dit gaat bevallen :P