[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:32

Sterkte voor de wachtenden.

Ik werd ook gek van het wachten en waken (360 dagen heeft ze gedaan hier) en toen het veulenen eenmaal achter de rug was, op het meest ongeschikte tijdstip ooit, dacht ik ook gelijk 'nooit meer'.
Maaaaar, toch terug een dekking aan het overwegen volgend jaar.

Dus ja, je vergeet het wachten en waken snel :') .

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:35

TJ_Stables schreef:
magic_lover je laat me twijfelen voor opnieuw te laten insemineren _O-

Mijn merrie gaat sowieso nog een jaar niet kunnen bereden worden, vanwege mijn eigen zwangerschap (uitgerekend voor november), tis te overwegen haha :j

Dan zou ik denk ik wel toch insimineren nog voor volgend seizoen..

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:42

Spannend hoor die langdragende merries. Ik was verwend met 331 dagen.
Ik heb al eerder besloten dit jaar niet te dekken. We gaan eerst het rijden weer oppakken en kijken dan wel weer. Met Roosjes gat het goed, dit ia zo schattig:
Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:45

TJ_Stables schreef:

Mijn merrie gaat sowieso nog een jaar niet kunnen bereden worden, vanwege mijn eigen zwangerschap (uitgerekend voor november), tis te overwegen haha :j

Nou ik zou zeggen ga er voor! Win win, kun je daarna mooi los samen en heb je meteen nieuwe opvolger(s) *\o/* :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:47

Vind t wel grappig dat mensen het nu al te laat vinden, nu dekken en drachtig is eind mei nog een veulen (Oke behalve als ze 400 dagen gaan := ). Mei/juni veulens zijn nog niets te laat eigenlijk.

Maar ik heb wel medelijden met degene die zo lang moeten wachten. :=

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:48

kyrkelover schreef:
Ik vind dat mensen sowieso steeds vroeger willen. Een mei/juni veulen is heel normaal. Dan lekker de wei op en lopen maar. Maar goed men wil ze ook doorgaans vroeg van de merries af.

Is ook zo inderdaad!
Ik kan verder helaas toch niks meer met deze merrie(dit klinkt heel oneerbiedig maar oké :')), dus dan maakt het uiteindelijk ook niet zoveel uit.

Ik vroeg mij wel af hoe de andere latere veulens hier het met opfok doen eventueel? Vaak is het als ik mij niet vergis inscharen vanaf oktober? Als het veulen nu zo'n beetje zal komen zit je zo eind november begin december denk ik eer ie beetje bij de merrie weg kan?

Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen. Hangt ook een beetje van de nieuwe plek af (moet nog opzoek naar een ander stalletje voor de winter) en wat daar dan de mogelijkheden zijn. Dan voor het veulen wel opfok, of kijken of iemand met ook 1 veulen er nog eentje bij zoekt ofzo.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:50

Thioro schreef:
Sterkte voor de wachtenden.

Ik werd ook gek van het wachten en waken (360 dagen heeft ze gedaan hier) en toen het veulenen eenmaal achter de rug was, op het meest ongeschikte tijdstip ooit, dacht ik ook gelijk 'nooit meer'.
Maaaaar, toch terug een dekking aan het overwegen volgend jaar.

Dus ja, je vergeet het wachten en waken snel :') .

Ja he _O-

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:53

Magic_lover

Die van jou en mij zitten 10 dagen tussen geloof ik?
En ze doen zo ongeveer hetzelfde met z'n 2tjes. Eli is tussen 12 en half 2 enorm onrustig en tussen 4 en 6 uur.. alleen blijft mijn merrie laatste week heel stabiel met een enorm vol explosief uier etc.
En eli heeft vorige jaar ook een veulen gehad dus ik weet niet of ik haar terug wil insimineren dit jaar of haar een jaartje rust geef en ze dure grasmaaier mag spelen :#

Kyrkelover: het gaat mij niet om het afspenen etc en wil ook niet al te vroeg een veulen ivm met het weer idd, alleen weet ik niet als ze het gaat redden met een 2de cyclus hengstigheid binnen het dekseizoen van de hengst.

Thioro: dank je wel.. dit is toch een motivering om vooruit te durfen dromen. :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:02

Ik ben niet zo heel actief meer op bokt maar volg nog steeds mee met de laatste drachten. En wauw 386 dagen.. wat lang wachten :') respect ik had geluk dit jaar.

Mijn merrie is weer drachtig gescand en wij zijn ook iets later wat ik niet erg vind. Ik vind april/mei/juni de mooiste maanden voor het veulen.

24 juni is ze drachtig gescand dus volgend jaar begin mei hopelijk het veulentje.

Hoe doen de veulentjes het hier met de warmte? Nog even een warme dag en morgen word het weer iets koeler gelukkig.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:19

LaDonna75. Dat is ook echt HEEL schattig :D <3 <3

Hier haal ik ze naar binnen voordat het erg warm wordt. Ik heb ook geen schaduw in de wei, wel een heerlijk grote box.

Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:52

Hier blijven ze overdag in de wei. In de schaduw is het een stuk aangenamer dan op stal. Daar is het nu standje sauna. Wel heeft het veulen nu veel jeuk en staat ze vaak te schuren.

Wat betreft opnieuw dekken, gaan wij dat nu niet doen. Eerst rustig zadelmak maken zodat dochter er wat mee rond kan rijden. Daar hebben we de pony immers ook voor gekocht. Misschien ooit nog wel weer een veulentje, maar zit nu nog in de puinhoop wat betreft het paspoort.

Succes iedereen met de hoogdrachtige merries. Spannend!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:05

Hier staan ze op van half 8 tot 10 en a
In de avond nog een paar uur. De rest op stal. Ze hebben schaduw maar worden geteisterd door dazen waardoor de merrie heen en weer draagt tussen weide en schuilstal. Die kleine peest er dan continue achteraan en krijgt niet de rust.
Hopelijk komende week toch echt wat meer op de weide.

Wij gaan volgend jaar week dekken denk ik. Dan zou ik toch wat eerder een veulen willen. Meer rond eind april/ mei.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:12

Ik zou zeker nog een keer insemineren als je zelf toch zwanger bent :))

Hier ook liever vroeg zodat ze gewoon drachtig zijn. Als t mis gaat je met geluk nog een keer kan. En ja. Gewoon zodat ze drachtig zijn. Die stress om ze drachtig te krijgen.. niet goed voor de mens

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:55

sourcy schreef:
TJ_Stables schreef:

Dan zou ik denk ik wel toch insimineren nog voor volgend seizoen..

Tis wel de eerst keer dat ik ze zou insemineren met veulen aan de voet _O-
Weet niet in hoeverre dat haalbaar is zonder opboelbox _/-\o_

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:22

Ik ga gewoon door tot eind augustus :=

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:26

W.b.t dekken,Goldy is weer drachtig en uitgerekend voor 11 april. Dat is een mooie tijd volgens mij. Alinka en Faridah brengen we a.s zaterdag weg om Alinka te dekken op veulen hengstigheid zodat volgend jaar als alles voorspoedig loopt met dekken, iets vroeger het veulen hebben. Dat zou dan, in het gunstigste geval, begin juni zijn. Beide merries wordt eigenlijk niets meegedaan. Alinka gaat soms wel eens mee voor een bosrit, dat is alles.
Over buiten staan. Alinka en Faridah kunnen kiezen, de wei of de stal. Nu zijn ze even naar binnen gelopen, ze zullen zo wel weer naar buiten komen. Goldy en Caesar staan alleen 's nachts binnen en Caesar lijkt geen last van de warmte te hebben. Ze kunnen wel zelf in de schaduw staan.

Een paar foto's van Faridah, het is mij ook een keer gelukt een actie foto te maken. Voor het eerst!
Afbeelding
Ze is zo leuk!
Afbeelding
Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:36

MallyBelly schreef:
Voor ons is het voorlopig de laatste ronde. Sowieso zitten we laat in het jaar en het is ook wel lekker om ze op te kunnen pakken evt de pony uit te laten brengen en dan zien we weer.

Als sidenote.
Ik bedoelde met laat in het seizoen, dat het veulen nog geboren moeten worden en tzt die merrie zo ver is...

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:04

jennyk: Actie foto's zijn zo leuk hé

TJ_Stables: Ik denk dat dit wel haalbaar is hoor. Bij ons op stal doen ze dit ook gewoon zonder opvoelbox. Vraag me niet hoe ze het doen.

Janinevv: Nova doet het goed. Ze heeft niet extreem veel last gehad van de warmte ondanks ze ook geen schaduw hebben op de wei.

LaDonna75: Dat koppie. Kijk ik kan al boven de staldeur kijken.

sourcy: Ik vind van wel. Eenmaal de kleine er is dan ben je al de rest snel vergeten.

Happy_Hippie: Ik vind ze zo knap! D'r vlekken komen steeds meer en beter uit nu. Wat een diva ook. Heeft volgens mij wel een stevig karakter. Balen dat je ze weer uit elkaar moet halen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:15

Wat een leuke foto’s Jenny!

Wij gaan Jade ook niet terug dekken, eerst maar eens goed doorrijden nu :j

Anso, dankjewel! Ben zo benieuwd wat die kleur doet van der, hou wel echt van der patroon zo speels! Karakter heeft ze wel inderdaad :j

Als ze samen staan met mijn ruin is ze hem continu aan het uitdagen _O-

Mijn foto’s waren screenshots uit een video hoor :') hier de video!

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:24

Hoe snel zijn bij jullie de tanden beginnen groeien van de veulens?

Morgen is hij 1 week oud en hij heeft er nu al 2 bovenaan en onderaan, wel nog niet volledig uitgegroeid haha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:51

Dat gaat altijd snel :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:43

Ik plaats zo nog even het lijstje maar heb nog stiekem veulen nieuws :o . Afgelopen 2 jaren had Bonny een dood veulen van Booster telkens. Vorig jaar is Bonny volledig nagekeken en met haar was er niks mis. De veearts adviseerde om haar te dekken met onze andere hengst Tiesto. Omdat het niet zeker was dat het goed ging gaan hebben we dit niet publiek gemaakt. Maar vanavond is Bonny bevallen van een prachtig, gezond en levend merrie veulen <3 Aangezien Tiesto helaas overleden is begin dit jaar en omdat we Bonny niet willen scheiden van haar veulen, mag deze dame bij ons blijven. Zolang Bonny het aankan blijven ze samen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:46

Nieky1993:

Gefeliciteerd met dit prachtige nieuws!!!!!
Heel erg veel geluk gewenst met dit fantastische mooie merrie veulen!!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:54

Gefeliciteerd Nieky

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:55

Gefeliciteerd Nieky.