[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:52

Ik ga Pavo Lac bijgeven, tenminste daar wil ik binnenkort heel langzaam aan mee gaan beginnen.
Pavo heeft verspreid over het jaar 2 varianten in de Pavo Lac. De winter en zomer variant.
Ga gewoon beginnen om 2x daags een handje eraan toe te voegen. Dit juist omdat Bo best gevoelig is op haar maag en darmen, en op deze manier langzaam opbouwen.
Overigens krijgt ze nu ook niet heel veel aan krachtvoer, iets meer dan een halve schep Pavo Care4Life per dag )verdeeld over 2 portie´s.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:03

Ik voer ook de Pavo Lac, inderdaad ook maar een beetje als aanvulling op dr sportbrok om op te bouwen.

Buikje groeit erg hard, maar ze lijkt er minder last van te hebben als een tijdje geleden :)
Nog niks voor het waken afgesproken, komt voor mijn gevoel zo dichtbij ineens dan terwijl ik t nog heel spannend vind allemaal. Zit er wel aan t denken om een halsteralarm te kopen/huren.

@Crines: Leuk plaatje! Verklaard ook waarom de singel steeds losser moet haha.
Vervelend dat ze weer was uitgebroken.

@Venthe: Jeetje balen zeg.. verschrikkelijk die scripties :(:) Hier zijn de achterijzers er ook onderuit gehaald

@KBK: Nog gefeliciteerd met je huwelijk!

Verder weer een hoop leuke foto's voorbij zien komen :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:30

Leuk dat het nu voor meer merries spannender gaat worden :D
Straks weer iedere ochtend snel het topic bijlezen om te kijken of er veulens geboren zijn.

AZ, zou Aziza de volgende zijn? Ze schiet al goed op zeg.

BonnyDionne, spannend als ze bijna in de kraamstal kan.

Suffie, voor jou schiet het ook al echt op toch?

Woogy, hoe gaat het met jouw merrie?

Verder nog een hoop foto's van buikjes gezien.
En Pretty, hier worden ze jaloers op jouw heuvels in de paddock! Zouden ze hier ook wel willen geloof ik :D

Met Snazzy en Flexie gaat het erg goed. Ondanks de kou en sneeuw (afgelopen nacht nog -9) spelen ze 4 tot 5 uur per dag buiten met af en toe even binnen om liggend te slapen. Dat buiten spelen heeft hij ook wel nodig, hij wordt nu al stout en springt naar Snazzy's oren om erin te bijten :D
Flexie heeft ook een eigen topic :o [KS-ITP] 14/1/2016 DT Pattons Painted Reflection

Inmiddels zit Amy alweer op 299 dagen dus dat schiet ook al weer op.
Ze krijgt ook al aardig wat uier. Toch denk ik wel dat ze nog minimaal 3 weken doorloopt, tot nu toe is ze nooit voor de 320 dagen bevallen, haar gemiddelde is 329 dagen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Party Girl begint weer wat te kalmeren, die had zich namelijk in haar hoofd gehaald dat het veulen van Snazzy voor haar was :roll:
Sinds ze het veulen heeft gehoord na de geboorte, heeft ze met een bomvol uier gelopen en gisteren was daar eindelijk de spanning wat af. Gelukkig maar want ze moet nog tot eind maart.
Die hoef je dus echt niet bij andere merries met veulens te zetten als ze zelf geen veulen heeft :=
Wel groeit haar buikje mooi.
Afbeelding

Misty is eind volgende maand uitgerekend maar buiten een dikke pens zie je er nog weinig aan. Geen uier en ze lijkt ook nog nergens last van te hebben. Af en toe gaat haar buik zo tekeer dat zaagsel in haar vacht eraf valt :')
Maar dan eet ze gewoon rustig door of staat met haar ogen dicht te dutten.

Het waken begint hier zodra de merrie echt gaat veranderen. Bij de een ga ik op het uier af, bij de ander meer op gedrag of juist de banden. En de meeste merries zijn goed te testen met hun melk.
Meestal gaat het alarm er wel een paar dagen van te voren om, soms omdat ik denk dat ze echt kunnen bevallen maar meestal omdat ik denk dat ze nog niet zover zijn maar ik er ook niet op wil slapen. Op een of andere manier slaap ik dan heel licht en wordt voor niets wakker en dat is nog irritanter dan vals alarm :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:53

Ik moet een patent nemen op die paddockheuvels geloof ik.. _/-\o_

Fijn dat ze het zo goed doen Marije! Wie weet doet Amy het wel een keer anders nu,ze vordert al flink.
Misty heeft echt een dikke buik ook.

Mocht mijn cam gaan werken straks hang ik het alarm er ook gerust wat vroeger om. Zoals Marije zegt,eens je het niet helemaal meer vertrouwt slaap je toch niet goed meer. Maar nu wachtte ik altijd behoorlijk lang omdat ik toen op stal moest gaan slapen of tig keer weg en weer rijden voor valse alarmen. Komt goed straks met mijn cam erbij. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:02

Hier nog steeds niks qua bijvoeren.
Wel krijgen ze meer ruwvoer, nu het buiten -10 is.
En af en toe een vitaminekoek, maar die krijgen ze allemaal.

Spannend, al die buikjes!

Marije, ik zie nu pas dat we erg dicht bij elkaar in de buurt wonen!
Ik dacht dat je heel ergens anders woonde.

Kimpie begint ook steeds dikker te worden.
Gisteren was de baby erg druk!

Afbeelding

Waar Kim eerst nog graag gekriebeld wilde worden bij haar uier, doet ze nu haar oren plat. :(:)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:11

Ik heb nog nooit merriebrok gevoerd en ga dat ook niet doen. Jaren bij een boer gelopen die alleen brok ging bijvoeren als zijn merries bloot werden. Die voerde alleen onbeperkt ruwvoer. Alles was daar schoon op de foto's. Veulentjes krijgen veel te vette melk binnen en gaan veel te hard groeien bij merriebrok. Maar dat is mijn mening :D

Verder waken: Naast uier ook goed in de gaten houden wanneer de banden echt slap zijn. Want ze worden niet geboren zonder slappe banden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:37

Dat is wel heel ouderwets R12312 ;) ieder zijn methode hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aan mijn merrie zag je vorig jaar niets van slappe banden :n dus je stelregel gaat uiteraard niet voor elke merrie op. Zelfde vind ik persoonlijk met merriebrok, waar ene paardje het prima doet met sober onderhoud, zullen sommige toch echt iets extra's nodig hebben.
Star geeft veel aan haar veulen heb ik vorig jaar gezien, nu is ze nog erg rond maar dat zie ik dus graag. Ik ga haar zeker merriebrok bijvoeren zodat ze zelf straks niet alles in hoeft te leveren...

Pretty, haha je paddockheuvels zijn geliefd :D

Marije, stoer ventje hoor! En stoere naam! Past hem goed. Nu is Amy dus aan de beurt? Ben heel benieuwd, ze vorderd netjes in ieder geval :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:42

Ik voer dit jaar denk ik ook geen brok bij,ze zijn al heel dik en het gras zit straks weer bomvol eiwitten dus durf het niet zo goed aan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:42

Ik ga ook merriebrok moeten voeren. ze is zeker niet heel dik, veel haar maar mager achteraan op de rug heb ik gezien. Tis zo'n moeilijke om op gewicht te houden :(

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:44

linda2008 schreef:
Dat is wel heel ouderwets R12312 ;) ieder zijn methode hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aan mijn merrie zag je vorig jaar niets van slappe banden :n dus je stelregel gaat uiteraard niet voor elke merrie op. Zelfde vind ik persoonlijk met merriebrok, waar ene paardje het prima doet met sober onderhoud, zullen sommige toch echt iets extra's nodig hebben.
Star geeft veel aan haar veulen heb ik vorig jaar gezien, nu is ze nog erg rond maar dat zie ik dus graag. Ik ga haar zeker merriebrok bijvoeren zodat ze zelf straks niet alles in hoeft te leveren...

Pretty, haha je paddockheuvels zijn geliefd :D

Marije, stoer ventje hoor! En stoere naam! Past hem goed. Nu is Amy dus aan de beurt? Ben heel benieuwd, ze vorderd netjes in ieder geval :)

Als ze wat extra's nodig hebben voer ik gewone sportbrok bij.

Een veulen kan er niet uitkomen zonder slappe banden :D Niets ouderwets, gewoon onmogelijk. Je ziet dat ook niet, dat voel je aan de staart.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:31

Slappe banden zegt ook weinig, kunnen ze weken mee lopen of juist pas op het laatste moment. Net als het uier en alle andere voortekenen.
En er is er altijd wel weer eentje die iets nieuws verzint. Altijd een vol uier van te voren en dan een keer totaal geen uier bv :')

Hier krijgen de vroege merries wel merrie muesli bijgevoerd, ze halen te weinig uit hooi/voordroog of onderhoudsmuesli en gras zit weinig in deze tijd van het jaar. Merries die later in het jaar bevallen krijgen amper bijgevoerd, die hebben straks rijk voorjaarsgras.
Ze hebben bouwstoffen nodig, eiwitten. Vandaar dat ik geen sportbrok voer, dat is meer energie voor het werk en eiwit gehalte is lager dan in merriebrok/muesli dus dan moet je in verhouding meer voeren om dezelfde hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. En ik voer liever zo min mogelijk krachtvoer.

KBK, ik weet niet waar Maarten1987 woont :D
Maar jullie zitten ook in het noorden toch? Als je Onstwedde kent, ik woon aan het weggetje net achter de DA.

Pretty, voor jou zal de cam echt een uitkomst zijn :j

Amy doet idd wel haar best met uier.
Vorig jaar had ze toen ze een week verder was nog een stuk minder uier dan nu.
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:32

R12312 schreef:
Een veulen kan er niet uitkomen zonder slappe banden :D Niets ouderwets, gewoon onmogelijk. Je ziet dat ook niet, dat voel je aan de staart.

Ik zeg ook niet dat de banden niet slapen waren he?! ;)
Ik zeg alleen dat je dat bij mijn merrie écht niet kon zien (en ook niet voelen, edit; misschien had je het kunnen voelen vlak voordat ze begon, maarja dat is ook zinloos ;) )

Marije, leuk!! Hup hup amy opschieten! We willen nu in de baby-flow blijven :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:58

Ik wil ook pendelen om te zien of het een hengstje is of merrie.
Maar hoe doe je dat? En wat aan het touwtje hangen?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:10

Geen touwtje maar een staarthaar van je paard.. daar een spijker aan en boven de billen van je merrie houden

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:13

Hier staan de 2 dikke buiken op de wei, en 1 dikke merrie staat aan huis nog onder een deken want die word nog gereden.. dus updates zijn niet zo spectaculair...

Wusiena rechts en Upona verstopt zich links achter

Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:09

Ik twijfel over merrie brok bijvoeren. Ze krijgt nu Natures Best en daar doet ze het goed op. Ze wordt al snel "heet" van brok. Ik vraag me af of het wel verstandig is ook want het is haar 1e veulen. De geboorteweg moet dus nog gevormd worden. Dalijk groeit het veulen zo enorm dat het heel zwaar voor haar wordt.
Vandaag 222 dagen drachtig
Afbeelding

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:00

Hier voer ik geen merriebrok kan Wis niet tegen.
Die staat op motility van sanequi

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:06

Hier krijgen ze de laatste maand wat merriebrok bij. Ik geef altijd de Pavo Lac. Ik weet niet meer waarom, maar die kwam er bij bepaalde dingen beter uit. Een drachtige merrie heeft ook meer koper enzo nodig dacht ik.

Zoals Marije zegt vult sportbrok op andere vlakken aan dan wat een drachtige merrie nodig heeft.
Ik denk ook niet dat je, tenzij je overdrijft, een veulen in de buik al makkelijk kan vetmesten. Tenslotte zorgt de natuur er meestal voor dat paarden meestal veulenen wanneer het gras erg rijk is. Dus hebben ze ook 'au naturel' meer en rijker voer de laatste tijden van de dracht. Dus lijkt me niet verkeerd om bij vroegere veulens een beetje brok bij te geven ipv enkel hooi.

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:05

Crines schreef:
Pretty: Haha, hoe je toch die mannen zo gek kunt krijgen om paardenmeisjes paardencadeaus te geven hé :P Had hij waarschijnlijk nooit gedacht dat hij je ooit een paardencamera cadeau zou doen :D Super gaaf cadeau wel en hopelijk gaat het installeren vlot en heb je straks prachtig zicht op je dames vanuit je luie zetel :)

Luna: heel veel succes met je examens!

Aziza ziet er inderdaad al bijna klaar uit om mama te worden. Die uier begint al goed te vullen ook zo te zien. Het valt me op dat je bij haar je goed kan voorstellen hoe het veulen nu echt tot bijna vooraan in de buik komt:
[ Afbeelding ] Ofwel heb ik gewoon te veel verbeelding :=

Sterkte knolselder :(:) Nog ff doorbijten :)

Spannend BonnyDione! Voor wanneer was ze ook alweer uitgerekend?

Hier is paardlief er weer in geslaagd om te ontsnappen }:0 Ze heeft blijkbaar weer een vreetbui gehad, want ik had pas vorige week nog haar weide weer een pak groter gemaakt. Maar alles is alweer op 8)7 Ze krijgt nu ook hooi bij, maar blijkbaar is dat niet goed genoeg, dus duwt ze met haar deken de draad omver O:) De weidepalen zijn niet zo heel stevig omdat die er binnenkort toch weer allemaal uit moeten en er dan een definitieve stevige omheining komt Ik heb haar nu gewoon het volledige voorste stuk erbij gegeven. Ze heeft nu denk ik zo'n 1,2 ha tot haar beschikking. Als ze dat nu nog op weet te vreten dan verwacht ik me toch aan een monsterveulen :x :# Ofwel is het toch een tweeling :\

Over (vr)eten gesproken... nu Imperiosa op 8 maanden dracht zit, wil ik stilaan eens rondkijken voor een goede merriekorrel. Iemand die heel tevreden is van een bepaald merk of type korrel? (liefst betaalbaar en verkrijgbaar in België).

ze is 27 februari uitgerekend ..
Dus dus nog een maand en 5 dagen ..
voor de uit gerekend datum ..
zal vandaag ff foto's maken van der want ga er gewoon ff elke dag heen ff los gooien of wandelen met haar en ff poetsen ..Gelukkige woonde de fokker niet zo ver :) 10 min meer rijden dan van me eigen stal..
dat is haar bracht brengt wel hoop stress het was net een bom .. gisteren stond ze er al een stuk rustiger bij maar nog niet ontspannen dus zei die van anders doe je der ff in de bak kan ze ff der benen strekken .. Ze ging wel ff mooi draven maar go hey werd op een geven moment wel doof van der geschreeuw.
maar uit eindelijk dat ze in der stal kwam te staan was het wel wat meer goed voorder ze ging gelijk lekker eten .. Dus waarschijnlijk had ze ff nodig een beetje draven en rollen ..en een heel klein beetje uitsloven

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:15

Bonnydione dat is echt al gauw ja! Hopelijk ontspant ze zich snel bij de fokker.

Noisy ze ziet er prima uit jouw merrie! Ik zou het gewoon aankijken hoe ze zich houdt en na de bevalling kun je nog altijd merriebrok gaan voeren,dan gaat ze het echt nodig hebben.

Joyce Zo die hebben zo een heel groot pak voor hunzelf. Ik spot toch een dik buikje daar achteraan van Upona.

Linda inderdaad ook bij mijn merries zie je het niet altijd van te voren van de banden. Dat is bij mini's wel eens anders gok ik met hun stevige kont. :+ Bij sommigen zie je het ruim van te voren hoor,bij anderen niet,en kun je nooit de staart goed omhoog doen bijvoorbeeld.

Wow Marije dat is wel een heus verschil en reden genoeg ze nu al in de gaten te houden.

KBK zo nu is Kim wel in strak tempo aan het groeien hoor!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:03

Pretty gefeliciteerd!!

Vriendlief is gisteren bezig geweest voor de geboortegolf die wij over een maandje verwachten.

20 februari tot 20 maart eerst de schaapjes dus dat alvast klaargemaakt.
Afbeelding

En 21 maart pepper,26 maart ylona dus de stallen is ook meer verlichting in gemaakt.

Afbeelding

Binnenkort de schaapjes binnen doen want die lopen nog op de wei en dan zijn we er klaar voor.

Natuurlijk blijven er tussendoor ook gewoon kalfjes komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:46

Even snel tussendoor.

Pretty van harte gefeliciteerd :)F Y)(^)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:56

Heb in t begin nog wel is wat geplaatst maar heb daarna eigenlijk vooral meegelezen en alle van alle tips en info van proberen te leren. :D

dacht laat ik ook weer is een x weer fototje plaatsten van mijn haf merrie die nu 203 dagen drachtig is. De fotos zijn op 201 dagen gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:00

Pretty, gefeliciteerd!!

Inowa, mooi om te zien!

Mooi Haffie!

Kim zit morgen al weer op 270 dagen... gaat snel nu!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:03

Kbk. Dankjewel:)

Ik wou dat die van mij al op 270 dagen zat. T wachten duurt zo lang. :j