moner schreef:Gefeliciteerd Kelly wat een leuk veulen, prachtig
Gefeliciteerd Mer, gelukkig een gezond veulen en voordat je merrie ernstig ziek wordt al op weg naar de kliniek. Veel sterkte en over een paar dagen weer gezond thuis.
Yaartje ik fok al jaren Shetlanders en een paar jaar terug heb ik een drachtige shetlander verkocht. De kopers op het hart gedrukt dat deze merrie altijd vroeg bevalt, zo tussen de 315/320 dagen. Ik heb een geboorte melder geleend. Het veulentje werd in mei verwacht. Deze mensen heb ik ruim twee maanden in de stress laten zitten, omdat het veulen zou komen en ze was echt drachtig. In juli is het veulentje geboren. Mijn merries lopen als ze gedekt zijn met de hengst in de wei. De merrie was het veulentje verloren en opnieuw gedekt in juni. Ze staan aan mijn huis en heb vanuit mijn keuken zicht op de kudde. Ik heb niets gemerkt.
Zou Maria ook herdekt kunnen zijn?
Ach gut. De arme mensen. 2 maanden in de stress zitten vanwege de naderende bevalling
. Wel alles goed gegaan toen met de bevalling?
Dat is wel wat ik inmiddels zit te vermoeden moner. Dat ze vorig jaar nog een keer herdekt is. Dracht ben ik wel zeker van. Frodo slaat ze namelijk van zich af en die mag echt niks. Sterker nog. Zodra Frodo er aan komt draaft ze gelijk van hem weg. Ze moet echt niets van hem hebben. Veulen zien bewegen. Ze wilt ook helemaal niks meer. Dus wel echt dragend, maar denk inderdaad voor later dit jaar. Het niets meer willen in de laatste maanden dracht is herkenbaar en weet ik ook van haar dat ze dat heeft. Dan wilt ze alleen met haar kudde zijn en grazen en verder niets. Als ik dan iets voorstel kijkt ze mij aan van: "Nah. Doe het zelf maar".
Lastige is. Dan heb ik geen dekdatum en gaan we met zijn allen in spanning afwachten wanneer de kleine dan wél komt. Zit er ook al over te twijfelen om haar van de lijst af te halen ivm dan geen dekdatum te hebben, maar wil eerst april afwachten voor ik dat doe
.
Heb ze vorig jaar een keer overduidelijk hengstig gezien. Dat was 7 mei 2021, maar ja. Ze kan daarna natuurlijk nog een keer herdekt zijn buiten ons zicht om. Eigenaar kan ze ook vanuit huis/tuin zien en ik ben er elke dag, maar de herdekking kunnen we gewoon echt gemist hebben.
Een ding is zeker. Maria weet de spanning er goed in te houden en weet ons geduld ook flink te testen
. Geduld word beloond uiteindelijk
Zelf is ze er rustig onder en zit mij dan weer met een diepe zucht aan te kijken van: "Moet je weer een foto van mijn uier maken?" Ja, Maria, dat moet
.
Mer gefeliciteerd met je prachtige veulen
Kelly: Jij ook gefeliciteerd met je prachtige
En beterschap met je merrie! Wat een nare wending zo! Hopelijk mogen ze allebei eind van de week weer naar huis!