[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:37

Gefeliciteerd Jenny :D

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:37

Gefeliciteerd!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:07

Onbeperkt ruwvoer is mooi, maar voor bepaalde paarden zit er dan toch te weinig voeding in.
Kijk naar koudbloeden op een pp; krijgen ook onbeperkt maar dan arm hooi.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:59

Gefeliciteerd *\o/*

Zyva heeft enorm veel kriebels overal voornamelijk op der hals en billen.
Is het raadzaam om der hals te scheren? Het is nu natuurlijk ook super warm..
Der haartjes komen erg slecht los iniedergeval, weet niet of dat normaal is?

Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:04

Ik heb effe raad nodig, gezien ik met een stoer hengstenveulen zit die super lief is, maar wel tegen me aan heeft willen springen, nu heb ik heb gewoon aan de kant geduwd, maar hoe corrigeer je dit het beste? Mijn vorige hengsten veulen heeft dit nooit gedaan dus geen ervaring mee

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:45

Sorry jongens ik ben daar ook nog niet helemaal in thuis, maar zijn hier vast mensen die kunnen helpen!

Schiet mij maar lek hoor... Het lijkt wel of het uier weer slinkt ipv verder vult. Kan er echt geen pijl meer op trekken bij dat dier. Waarin ze eerder steeds meer veranderingen liet zien lijkt het nu haast wel of er totaal niks meer loos is. 8)7

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:09

TJ_Stables schreef:
Ik heb effe raad nodig, gezien ik met een stoer hengstenveulen zit die super lief is, maar wel tegen me aan heeft willen springen, nu heb ik heb gewoon aan de kant geduwd, maar hoe corrigeer je dit het beste? Mijn vorige hengsten veulen heeft dit nooit gedaan dus geen ervaring mee

Beste opslossing is en blijft duidelijk je grenzen aan geven van tot hier en niet verder.
De maten waarin je corrigeert is (vind ik) ook afhankelijk met hoe en wat die doet.

Hier toch maar gewoon geschoren (met een kopje op het scheerapparaat) en oh wat vond zyva dat fijn, ook der hoofdje moeiteloos kunnen doen.

Wat een braaf ding is het toch <3
Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:31

TJ_Stables schreef:

Idd heel consequent zijn als hij dit doen. Hij moet leren dat hij dit niet mag doen. Men vorig veulen deed dit ook en zijn we heel streng moeten op zijn.

Nova staat ook nog lang in haar. Ik kijk het nog aan maar mocht ze het toch te warm hebben dan ga ik haar waarschijnlijk ook scheren

En ugh al 2x DNA opgestuurd naar Zangersheide. En al 2x niet aangekomen. Vind dit toch wel heel vreemd.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:02

Anso, dat is heel vreemd idd, misschien gek maar kan je het niet brengen?

Zyva was zichzelf al tot bloedens toe aan het schuren dus dat was voor ons eigenlijk de druppel in combinatie met het goede weer nu leekt het me wel okay om te doen.

Magic_lover, dat is frustrerend inderdaad!
Hopelijk houd ze je niet veel langen in spanning.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:11

Hier ook consequent. Net als met bijten. Alles wat je later niet wil, mogen ze nu ook niet.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:27

Happy_Hippie schreef:

Zyva was zichzelf al tot bloedens toe aan het schuren dus dat was voor ons eigenlijk de druppel in combinatie met het goede weer nu leekt het me wel okay om te doen.

Ook al aan gedacht maar is 2u30 rijden dus 5u heen en terug zonder files meegerekend en dat zie ik niet echt zitten om gewoon haren te gaan afleveren. En ook denk niet dat mijn autotje dat nog aankan. Die is 23 jaar oud :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:31

Daarom had ik die van mij ook met kopje erop geschoren maar haar de rug en bovenkant kont niet gedaan. Hij was helemaal kaal dus om te voorkomen dat ik helemaal een naakt veulen zou hebben heb ik hem op aanraden van de DA geschoren. Hij vond het heerlijk.

Ik heb elke keer mijn hand opgestoken zo van stop. Dat snapte hij gelukkig snel dus als hij wel op mij afkomt doe ik dus mijn hand naar voren. Tegenwoordig neem ik wel een touw mee als ik de wei in ga want meneer begint wel meer praatjes te krijgen en door met het touw te zwiepen kan ik hem van mij afhouden. Mocht hij wel gericht willen happen dan corrigeer ik hem dus echt wel. Paarden doen dat ook. Hij krijgt geregeld een klap van mijn shet en boeit hem niet heel veel. Dus als

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:27

Cioccolato schreef:
Hier ook consequent. Net als met bijten. Alles wat je later niet wil, mogen ze nu ook niet.

Jup, exact dat. En geen boemerang actie om gelijk hetzelfde weer te doen, dat zijn geen grappen.
Ik had nog zo om een merrieveulen gevraagd :')

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:32

Sanet schreef:
Cioccolato schreef:

Jup, exact dat. En geen boemerang actie om gelijk hetzelfde weer te doen, dat zijn geen grappen.
Ik had nog zo om een merrieveulen gevraagd :')

Ik ook :'), maar dat heb je niet in de hand _O-

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:32

Melk super plakkerig, brix 35+! Maar ph kan echt nog verder naar beneden.. Net op stal gezet, zo meteen nog maar even kijken..

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:15

Spannend mallybelly.. hopelijk duurt het niet lang meer..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:33

Kiko Dan gok ik idd dat het verveling is waardoor hij eet aan de shet zijn haren.

Belle_boef ik zet ze na een week of 2-3 samen. Genoeg gras/hooi en ze zijn meestal afgeleid genoeg dat er geen conflict is.

Kabayo Hier gaat het goed. Alle veulens zijn verkocht naar fijne huisjes dus super tevreden. Ik ga niet naar keuringen.

Goldenarrow ik ben het idd met je eens. Je kunt het ruwvoer er moelijk in proppen als ze onbeperkt krijgen :+ Idd aanvullen met slobber is dan handiger.

JennyK Wat een knap veulen <3 welke kleur is ze?

Happy_hippie wat fijn dat zo braaf is met scheren. Nu zie je haar patroon weer een stuk beter <3

Tj_stables Ik duw in eerste instantie weg en negeer ze dan. Als ze dan blijven steigeren, bokken of bijten dan krijgen ze echt wel een tikje van mij. Beter meteen kordaat zijn, dat scheelt je later een boel.

Magic_lover Wellicht dat ze dadelijk ineens snel vult als de uier nu terug wat leger is.

AnsoDM Dat is idd raar. Heb je met track and tracé verzonden?

MallyBelly spannend *\o/* hoe is het met je andere merrie? Gaat ze al beter?

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Imani_Abby - Toffee - 388 dagen
Lonniejj - Rosa - 384 dagen
Magic_lover - Ivana - 335 dagen
Mallybelly - Mallow - 332 dagen
Suffie - Happy - 328 dagen

Ik weet overigens idd niet of de merrie van Imani_abby al bevallen is. Zal haar deze week eens een pb sturen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:05

MallyBelly: wie weet komt ie snel, succes!

magic lover: hier werd het uier minder en vulde toen weer heel snel en toen kwam het veulen. Dat is meestal wel, eerst zucht, dan melk.

happy: wow die is echt braaf!

Nieky: ze is palomino, staart en manen zullen nog witter worden.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:28

Nieky heb vandaag de staart in een vlecht gedaan zodat ze sneller voelt dat hij bij haar achterkant zit en vanmorgen was het dus bingo en haalde ze fiks uit. Dat hielp wel..
er blijft niet veel meer over van het lijstje.

Mallybelly spannend hoor.. hopelijk komt het veulen snel!

Wat voor maat halster gebruiken jullie na het veulen halster? Maar Pony is nog net te groot namelijk

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:41

jennyk schreef:
MallyBelly: wie weet komt ie snel, succes!

magic lover: hier werd het uier minder en vulde toen weer heel snel en toen kwam het veulen. Dat is meestal wel, eerst zucht, dan melk.

happy: wow die is echt braaf!

Nieky: ze is palomino, staart en manen zullen nog witter worden.

Hmm ja zucht heeft ze af en aan wel idd, niet mega maar net zo'n plekje vlak voor het uier. Vorige week of die week daarvoor kwam dat weer wat terug. Nu lijkt idd de zucht ook verdwenen. Uier voelde vorige week ook best hard en gespannen, van die harde schijven erin zegmaar. Nu een zachte soepele bedoeling weer. Nou laten we het hopen dat er nu melk voor in de plaats komt idd!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 05:13

ML: ja, dan schiet het weer een beetje op voor je gevoel ook

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:11

Een veulenhalster dat groot valt. Shetlander maat.
Ik heb van alles en alles valt anders qua maat

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:13

Ik heb diverse veulenhalsters in heel veel maten en daarna kan je altijd nog voor (mini)shet kiezen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:25

Gefeliciteerd met de geboren veulentjes.

Een veulen met lactose intolerantie, je verzint het idd niet.

Ik ben wel van het kort en kordaat corrigeren, ook als je een schattig veulentje bent.
Trappen, bijten en stijgeren mag gewoon niet. En als dat flink duidelijk gemaakt moet worden zal ik dat doen ook.
Het veulen hier heeft 1 keer flink getrapt omdat ze het niet eens was, zag de hoefjes voor m'n neus voorbijvliegen. Ze heeft het geen 2de keer geprobeerd.
De moeder is ook vrij tolerant in de opvoeding. Ome pony wat minder dus die begrenst het veulen beter, achter moeders rug om want die geeft dan weer pony op z'n kop als ze denkt dat veulen 'bedreigd' wordt. Family life :+ .

Over dat voeren, was ook altijd van mening dat het 'gewoon' aan het voeren lag.
Maar m'n eigen merrie geeft me ongelijk. Meer voer krijg ik er niet in (ze eet het gewoon niet).
24/7 buiten, plus hooi, plus 5kg krachtvoer over de dag, en nog extra luzerne erbij.
Ze is niet mager, volle buik en ze teert niet in op de spieren.
Maar de ribben blijven zichtbaar.
Veulen is ondertussen een buffel.
En begint kattenkwaad te ontdekken. Struikjes vreten, draden testen, alles is leuk.

Enige wat ik jammer vind is dat ze toch goed op weg is om groot te worden. Moeders 1.65m, speciaal een kleine hengst (1.45m) opgezet omdat ik kleiner wilde fokken. Voor mezelf, ben ook niet groot.
Neemt die gup alles over van moeders. Binnen een kleine maand, zal ze 3 maanden zijn, schat ik dat ze groter zal zijn dan de pony (1.25m).
Volgende keer zet ik er een shetlander op :+ .

Ik eet geen boompjes. Ik verstop mij achter boompjes. Je ziet me niet :') .
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:38

AnsoDM schreef:
Happy_Hippie schreef:

Ook al aan gedacht maar is 2u30 rijden dus 5u heen en terug zonder files meegerekend en dat zie ik niet echt zitten om gewoon haren te gaan afleveren. En ook denk niet dat mijn autotje dat nog aankan. Die is 23 jaar oud :=

Gewoon even nieuwe auto kopen en 'snachts rijden heb je 3 problemen in 1 keer opgelost :+ .

Als zou ik het denk ik gewoon aangetekend versturen. Wel heel raar ja!