[Barncam] Mare stare in 2005

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: [Barncam] Mare stare in 2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:59

Ze loopt nog steeds onrustig met haar staart in de lucht rond...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:00

Hoi,

ik ben net thuis en heb alle cams weer op staan... Haha!

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:02

he Faniek net wat ik dacht, er loop een kip bij Dixie in de stal, nu bewijs uit jou foto, grappig gezicht Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:02

Enig idee wat voor witte poeder ze bij Icy en May in de stallen hebben gestrooid??

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:03

Ik bven ook weer van de partij!
na een vermoeiende eerste dag stage, kan ik nu eindelijk ook cammen Lachen

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:04

ik zal niet weten, ziet er wel gek uit, ik dacht eerst mss iets van onsmettings spul, maarja kan ook niet, want ligt nog gewoon stro in de stal

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:05

En dan bedoel ik niet dat zaagsel, maar wat eronder is gestrooid Vork

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:08

Envy heeft nog steeds de staart in de lucht hoor en loopt maar rondjes en af en toe weer in de linkerhoek stopt ze.

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:09

neenee, ik weet wat je bedoelt heb zelf ook gezien, maar zou zo ook niet weten wat is

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:10

Weet iemand trouwens wanneer Red (ehhh sorry, Envy... kan er niet aan wennen) is uitgerekend??

Ellebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:12

Hallo allemaal,

ik ben een beetje stil geweest de laatste tijd; veel dingen gebeurd hier. 3 weken geleden is Vlekje onderuit gegaan op het ijs. Jan was Ballade aan het rijden en had de Vlek meegenomen om wat beweging te krijgen. Toen hij haar losliet is ze in haar blijdschap er vandoor gegaan en is ze met haar dikke lijf in de bocht op wat ijs omgevallen. Ik was ziek, dus was er niet bij. Jan kwam thuis en zei dat Vlekje uitgegleden was, maar dat ze niet gewond was. Dit was op een zaterdag. Pas maandag ochtend zag ik Vlekje weer, en ze stond op 3 benen. Niet leuk dus. Ik heb geen xray apparatuur in mijn praktijk, dus meteen een welbekende kliniek (waar Vlekje vorig jaar was met Milagro) gebeld. Ze kwamen meteen. Veulen leeft nog, maar wij hebben kans op malformatie van de organen, en ook kans op Neonatale Isoerythrolysis (NI) als het veulen geboren word.

Met Vlekje zelf is het wat ernstiger. Niks gebroken (althans, niet te zien op xrays), maar wel een ligament gescheurd in haar linker hak. Waarschijnlijk word ze nooit meer een rijpaard. De hak is nu zeer instabiel. Helaas kunnen we nu niet gaan opereren vanwege haar dracht. En wachten met opereren veroorzaakt arthrose in het gewricht.

Als het niet al een "high-risk" dracht was voor het ongeluk, dan is het nu zeker wel zo. Zo lang Vlekje redelijk komfortabel is, dan mag ze van ons gewoon in de wei blijven. Zodra ze echt veel pijn krijgt, dan zullen we haar uit haar lijden helpen, ook als het veulen nog niet geboren is. Het is zeer zwaar voor ons, maar zij is belangrijk. Ook al zouden we het veulen aborteren nu en dan laten opereren, dan is de kans op volledig herstel klein.

Bummer! C'est la vie.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:14

TheSam schreef:
Weet iemand trouwens wanneer Red (ehhh sorry, Envy... kan er niet aan wennen) is uitgerekend??

Copy Paste from Steve's post....

I will be bringing over a daughter of Obvious Conclusion bred to Kids Finest Celebrite (son of The Finest Kid). Her foaling date is March 15 or March 17

Okay.. now Steve found out.. was not due dates.. but March 15 & 17 was breeding dates.

So there you have it.. all I know about Red.....

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

Ellebelle schreef:
Hallo allemaal,

ik ben een beetje stil geweest de laatste tijd; veel dingen gebeurd hier. 3 weken geleden is Vlekje onderuit gegaan op het ijs. Jan was Ballade aan het rijden en had de Vlek meegenomen om wat beweging te krijgen. Toen hij haar losliet is ze in haar blijdschap er vandoor gegaan en is ze met haar dikke lijf in de bocht op wat ijs omgevallen. Ik was ziek, dus was er niet bij. Jan kwam thuis en zei dat Vlekje uitgegleden was, maar dat ze niet gewond was. Dit was op een zaterdag. Pas maandag ochtend zag ik Vlekje weer, en ze stond op 3 benen. Niet leuk dus. Ik heb geen xray apparatuur in mijn praktijk, dus meteen een welbekende kliniek (waar Vlekje vorig jaar was met Milagro) gebeld. Ze kwamen meteen. Veulen leeft nog, maar wij hebben kans op malformatie van de organen, en ook kans op Neonatale Isoerythrolysis (NI) als het veulen geboren word.

Met Vlekje zelf is het wat ernstiger. Niks gebroken (althans, niet te zien op xrays), maar wel een ligament gescheurd in haar linker hak. Waarschijnlijk word ze nooit meer een rijpaard. De hak is nu zeer instabiel. Helaas kunnen we nu niet gaan opereren vanwege haar dracht. En wachten met opereren veroorzaakt arthrose in het gewricht.

Als het niet al een "high-risk" dracht was voor het ongeluk, dan is het nu zeker wel zo. Zo lang Vlekje redelijk komfortabel is, dan mag ze van ons gewoon in de wei blijven. Zodra ze echt veel pijn krijgt, dan zullen we haar uit haar lijden helpen, ook als het veulen nog niet geboren is. Het is zeer zwaar voor ons, maar zij is belangrijk. Ook al zouden we het veulen aborteren nu en dan laten opereren, dan is de kans op volledig herstel klein.

Bummer! C'est la vie.

O dat is niet mooi, Ik hoop dat het goed komt!! sterkte met de merrie!!!
Laatst bijgewerkt door krissie1985 op 23-02-05 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

Hoi,

ik ken de hele voorgeschiedenis niet, maar wat een verhaal zeg! Triest hoor! Veel sterkte met de merrie Ja

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:19

Ellen wat verschrikkelijk, ik hoop dat het allemaal goedkomt.
Heel veel sterkte!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:20

Envy (Red) houdt er niet van om alleen achter te blijven op stal staat er op het MB. Daarom zal ze dus die rondjes wel lopen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:26

Jeetje Ellen! Dat is even een tegenslag. Eerst vorig jaar Milagro, en nu dit! Ik hoop dat ze nog lang zonder al te veel pijn door kan gaan.

En duimen dat het veulen er niets aan over heeft gehouden... Wat betekent NI als ik vragen mag?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:29

Wat verschrikkelijk dat dat gebeurd is....
Ik hoop dat het zowel met merrie en veulen goed komt Ach gut

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:30

Die kip bij dixie in de stal, ik vindt wel geinig gezicht Haha!

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:31

Ellebelle hoelang moet de merrie nog voordat ze een veulen krijgt?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:38

Ellen.
Dat is toch echt niet mooi om te horen!

Hoezo was het al een dracht met een hoog risico?
Laten we maar hopen dat het allemaal goed gaat aflopen!

Ach gut

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:47

Wat vreselijk Ellen!! Jeetje, ik was juist zo blij voor jullie dat het er dit jaar beter uit zag voor haar en jullie.
Heel veel sterkte....dat zullen jullie ook hard nodig hebben...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:47

Jeetje Ellen wat erg!
Eerst vorig jaar al zo'n pech en nu dit...
Is er geen kans dat het met (stal)rust herstelt?

Ik hoop echt voor jullie dat Vlekje minimaal haar dracht goed uitdraagt en ook daarna desnoods als weidepaard bij jullie kan blijven...

Ellebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:51

NI is een aandoening waarbij de merrie antistoffen tegen het veulen aanmaakt en uitscheidt in de biest. Als het veulen dat drinkt, gaan de rode bloedlichamen kapot en het veulen gaat dood. In de meeste gevallen komt het door een slechte kombinatie van merrie en hengst, maar kan ook voorkomen als er trauma is geweest waarbij er een kleine interne bloeding is geweest van het veulen. De merrie ziet dat bloed als vreemd, en maakt er antistoffen tegen.
Als je NI vermoedt, moet je biest van een andere merrie regelen, de merrie uitmelken, en het veulen voorkomen te laten drinken totdat de biest is op.

Vlekje is uitgeteld op 9 juni, dus ze heeft nog een tijdje te gaan.

Vorig jaar heeft ze een ontsteking van haar placenta gehad, waardoor het veulen te weinig zuurstof heeft gekregen en uiteindelijk na 5 dagen is overleden. Daarom was ze al voor het ongeluk high risk, maar nu nog meer. Ze heeft nu een Caslick's suture in haar vulva om dit te proberen te voorkomen, en we gaan een elektrische draad spannen aan de binnenkant van de stal. We vermoeden nl dat ze de ontsteking kreeg doordat ze graag tegen de wand poept en dan haar kont er lekker in gaat wrijven. Wij hebben een vrij ruime stal (4x8 meter), dus ze heeft ruimte zat om te bewegen zonder een stoot te krijgen. We gaan haar ook vol antibiotica gooien tegen het einde van de dracht.

Dit alles zal weer te volgen zijn op de webcam en de message board als we iets dichter bij de bevallings datum komen.

Ellebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:55

MarijeR schreef:
Jeetje Ellen wat erg!
Eerst vorig jaar al zo'n pech en nu dit...
Is er geen kans dat het met (stal)rust herstelt?

We werden aanbevolen om stal rust te doen, maar ze windt zich zo erg op als ze alleen in de stal staat, dat het niet mogelijk is. Ze gaat nu naar buiten met de andere paarden, maar staat in een heel klein gedeelte waarbij ze de andere paarden kan zien en neuzelen.