[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:51

Ik heb een schaar erin, daarmee kan ik eventueel snijden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:54

Luna2006 schreef:
Net een artikel gelezen wat voor de belgische fokkers onder ons wel interessant is!
Je mag je merries met corona gewoon nog laten insimineren.
https://equnews.be/overig-nieuws/wat-me ... PHcsTEyoLo

Maar ik mis dan wel of je je merrie.nog mag wegbrengen in geval van natuurlijke dekking? En Frankrijk mag niet. Wat met naar Nederland rijden vanuit België?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:55

cp112 schreef:
Ik heb gisteren gauw de schimmel maar 't station gebracht voor KI. Denk je zal zien dat ze savonds afkondigen dat 't niet meer mag dus gauw erheen :')
Ze zat tegen hengstigheid aan gelukkig dus kwam mooi uit.

Mooie locatie overigens. Oude stekje van Roelofs zitten ze nu :)

Alleen zo zonde, mega veel land, prachtig omheind. En geen paard dat buiten staat...

Hopelijk kan Fief gauw geinsemineerd en dus vlot weer thuis de wei in :)

Dat is echt zonde, ik zou zo graag meer land willen. :\

Goed nieuws voor de belgen :D

Zoek het veulen :')
Afbeelding

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:09

Mooi dat je de bevestiging hebt cp. Nu afwachten wanneer het veulen komt.
Ik had gister de hoefsmid gebeld, het was nog niet noodzakelijk maar ik denk dan kan ik nog een afspraak maken voordat alles evt op slot gaat en is dat in ieder geval klaar. Helaas is hij al tijdelijk gestopt. Iemand tips in het noorden van Friesland voor een goede hoefsmid die nog wel komt?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:12

CP eindelijk duidelijkheid.
Nu afwachten wanneer blijft spannend.

Ik heb trouwens een hengstje besteld dus er blijft een merrietje over voor jullie :+
Al ben ik natuurlijk ook blij met een merrie :j

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:34

Goed nieuws Cp nu weet je dat je erop voor kan bereiden!

Mirjam wel lekker z’n grote wei!

Tinkertje dat is lief van jou! Ik wil graag een merrie HAha

Sal doet goed dr best dit jaar! Nog 32 dagen tot veilig...

Afbeelding
Afbeelding

Assiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:35

Spanning stijgt!!

Zojuist:

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:38

Dat begint er goed op te lijken Assie! Spannend

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:38

Dat word waken :D

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:42

Fleur gaf 6 merries en 1 hengst tot nu toe. Ik heb niet echt voorkeur. Merrie kan ik makkelijk zelf aanhouden dus misschien is een hengst een beter idee. Dan hangt het af hoeveel kwaliteit hij heeft en of ik het zie zitten om bij een ander neer te zetten.

Met het nieuwe insemineren heb ik toch tijd tot in ieder geval half mei en dan zie ik wel eens of het lukt of niet.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:48

Spannend Assie!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:49

BlackBeautyZ schreef:
Heeft iemand nog tips voor als je merrie een grote kans heeft op een Red Bag Delivery?

ik ben zojuist bij mijn buurvrouw langs gegaan, haar merrie had afgelopen nacht een veulen gekregen. ik heb even de nageboorte mogen voelen hoe ''taai'' het is.. ik twijfel of ik een bot of scherp voorwerp bij het geboortepakket leg..

op advies van een bekende fokster heb ik altijd een houten pollepel in mijn kraambox zitten, de stompe kant kun je gebruiken om in het " oog" te steken, dan kun je ook niks beschadigen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:08

Ik heb daar gewoon een schaar voor.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:21

Dat weet ik ook niet annelies.. ik probeer alsnog natuurlijke dekking hier in België te kunnen doen en nederland te wachten tot de grenzen terug open zijn...

Spannend assie!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:31

Ja ik heb 1 dekking in België te doen. Ik denk wel dat ik die mensen kan vragen de dekking volgend jaar te consumeren en dit jaar Olaf te gebruiken

salatiga1995Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:54

Spannend Assiee! Kom maar op met dat veulen! *\o/*

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:34

jolandje schreef:
BlackBeautyZ schreef:
Heeft iemand nog tips voor als je merrie een grote kans heeft op een Red Bag Delivery?

ik ben zojuist bij mijn buurvrouw langs gegaan, haar merrie had afgelopen nacht een veulen gekregen. ik heb even de nageboorte mogen voelen hoe ''taai'' het is.. ik twijfel of ik een bot of scherp voorwerp bij het geboortepakket leg..

op advies van een bekende fokster heb ik altijd een houten pollepel in mijn kraambox zitten, de stompe kant kun je gebruiken om in het " oog" te steken, dan kun je ook niks beschadigen

Nou die pollepel werkt niet altijd. De cervix (de ster of het oog die open moet breken) is soms heel taai en dan krijg je die echt niet open met een pollepel. Een mesje is beter! Ik had dat namelijk vorig jaar en was blij dat ik een mes had in plaats van een pollepel want dan had het veulen het zeker niet overleefd.
De rode zak is gevuld met water (het is net een met water gevulde ballon) dus je snijd echt niet zomaar in het veulen. Wel voorzichtig snijden natuurlijk. Heel belangrijk BlackBeauty is om er snel bij te zijn, bij de eerste persweeën. Zie je na een aantal keer persen geen pootjesblaas kijk dan even in de vagina of je iets roods ziet. Dan de rode zak open snijden en zo snel mogelijk de pootjes zoeken en met de perswee meetrekken. Als het veulen eruit is meteen de neusgaten en mond schoonmaken zodat het veulen kan gaan ademenen. Omdat de placenta te vroeg losgelaten is krijgt het veulen geen zuurstof meer dus elke seconde telt.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:37

Cp fijn dat je bevestiging hebt! Nu maar afwachten
Thornforest, stuur je wel even pb.
Spannend assie!

Hier een schaar in mijn emmertje liggen..

Zo. Het veulen is vast gaan oefenen met proefdraaien afgelopen dagen. Merrie onrustig. Nu lijkt de rust weer wedergekeerd. Heb even gevraagd wat der moeder deed. Meestal 2 weken te vroeg en 2 week daarvoor draaien. Dus volgens dat plan, ligt ze op schema :+

Vriend komt net aan, die zag de foto van assie voorbij komen met phstrips. Wat voor ph moet het zijn? Ik heb wel strips.. oooh. :Y) Die had ik niet zien aankomen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:42

Even vraagje tussendoor, is hemparade of hennep strooisel met eucalyptus ok als bodembedekking met veulens?
Ik heb geen ervaring met dat spul, maar hoor er lovende woorden over, dus zit te denken om daar een partij van te halen.

We willen de boxen eigenlijk een beetje oppotten, maar wel zo fris en schoon mogelijk. Een dikke onderlaag van hennep of vlas leek me wel wat. Bovenop komt sowieso stro.
Eind van t seizoen gaat dan alles er uit en krijgen de boxen een compleet nieuwe bodem.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:45

Vorig jaar ook een red bag en ik was heel blij met mijn schaar. Op dat moment wil ik niet sukkelen met een stompe pollepel. Je snijdt echt niegt zomaar in veulen of merrie. Een klein sneetje is genoeg en de rest doe je met je handen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:47

Geen idee ik heb strokorrels :+

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:47

Ik ben niet bekend met hennep strooisel dus ik durf er niks over te zeggen.

Jaycee heeft ineens een puntbuik. := Meestal krijgen ze dat toch pas vlak voor de bevalling? Ze is pas 306 dagen.
Afbeelding

En de uier
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:51

Ik snap niets meer van deze dame.
Gisteravond continue schrapen, vannacht amper gegeten. En vandaag niets meer te merken dat ze elk moment zou kunnen veulenen. >;)
Afbeelding

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:09

Dan komt het veulen vast wanneer je het niet verwacht :+

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:09

Astrid meestal komt dit omdat ze al met de kont naar beneden liggen een beentjes naar de uitgang ... zou kunnen dat ze eerder bevalt maar kan ook een moment opname zijn day die net toevallig zo is gaan liggen morgen gewoon weer z’n foto maken en steeds naast elkaar neer leggen

Mirjam fijn hè die fopmerries! Vorig jaar ook met sal gehad toen was ze zo rustig toen zeiden we nou kom we gaan en we waren goed en wel thuis en ja hoor toen kwam het ...