[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:08

Alweer een lange tijd geleden dat ik tijd had om mee te lezen, gefeliciteerd allemaal met de veulentjes die nog geboren zijn! *\o/*

lonniejj spannend, hopelijk zet het door!

Kabayo wat vervelend dat het zo lang duurde, toch fijn commentaar gekregen!

MallyBelly hopelijk gaat het nu snel beter!

sourcy dat kan toch niet lang meer duren!

Mijn knappe veulen groeit super goed! Had alleen woensdag van de dierenarts ontwormingsmiddel geregeld en ze heeft daar erge diarree van gekregen. Komt dat bij jullie ook vaak voor?

Afbeelding
Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:42

Lonniej spannend!

Heel knap veulen AM!

Ik had ook gehoopt dat ze hier het veulen eruit zou gooien voor de mega warmte volgende week, maar momenteel weer rustig.

Toen het afgelopen mei/april? Zo'n periode heel warm was had ze het al behoorlijk zwaar. Laat staan nu hoogdrachtig.. Afgelopen donderdag haar ook maar optijd uit de zon geplukt, gekoeld en op stal gezet. Ze was er ook helemaal naar van en toen was het nog maar een graad of 21/22. Volgende week gaan we een paar dagen richting de 30.

Even een overbezorgde mama vraag hoor :o ze ligt alweer een aantal nachten behoorlijk te kreunen en steunen, zuchten en wat er allemaal meer voor geluiden uit komen. Is dat gewoon normaal of? Soms spookt mij door 't hoofd dat het veulen misschien niet goed ligt en dat ze het 't daarom zo zwaar heeft nachts, en het daarom steeds niet doorzet.

Verder eet ze wel gewoon, niet bezweet of iets. Wel steeds wat meer chaggie aan het worden.

TJ_Stables

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:26

Hier heeft de kleine Daiquiri Royal over een kruiwagen proberen te springen 8)7

De schade van vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Nog lompe veulens aanwezig? *\o/*

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:33

Sourcy: dat lijkt ook serieus te worden!

Lonniej: yes ph naar beneden! Dat duurt ook vast niet lang meer!

AM: leukerd hoor!

TJ: lomp veulen! Gelukkig lijkt de schade oppervlakkig!

Alinka is rustig nu, wel even verdachtgedrag gehad (graven, staart af houden), maar nu weer rustig.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:00

Spannend Jenny. Bij mij kwam het veulen 5 uur later toen de melk begon te druppen.

Sourcy hopelijk wordt jouw geduld ook snel beloond.

MallyBelly hopelijk gaat het snel beter

Yvonne bedankt voor de tip

Magic lover mijn merrie was toen en soms nog meer aan het kreunen. Ze kan nu minder liggen want dan komt die kleine haar weer terroriseren. Wilde tot 6 maanden erbij houden maar als hij steeds vervelender wordt gaat hij denk ik toch wel met 5 maanden al. Gister was hij 3 maanden oud.

Tot hoe oud laten jullie het veulen bij de moeder lopen?

Tj die van mij ligt regelmatig op zijn knieën als hij met de bal speelt of met rennen dat hij een sliding maakt of tegen moeders opknapt en onderuit gaat als het glad is. Net kreeg hij alweer fikse klappen van mijn shet omdat hij liep te etteren. Soms staat ze echt te steigeren om hem af te schrikken. Wordt tijd voor een speel maatje

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:07

Bedoel je spenen Kiko?

Hier meestal tussen de 5 en 7 maand
1 keer moeten doen op 4 maand oud, maar was ook wel omdat de merrie een skelet geworden was (veulen zoog ze letterlijk leeg)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:07

Ik bedoel inderdaad afspenen. Moeders is Hollands welvaren dus geen last van mager. Longeer nu 1-2 keer per week en wil dat langzaam gaan opbouwen zodat ze wat zwangerschapskilo kwijt kan raken en als het veulen eraf is wil ik het rijden weer oppakken.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:28

Vienna is er niet afgegaan, heeft zich zelf keurig afgespeend. Bij verkoop beetje afstemmen tussen 5 en 7 mnd denk ik.
En kwa rijden pakken wij ze, mits alles goed is gegaan wel vrij snel weer op. Zelfs een buitenritje terwijl de kleine thuis blijft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:30

Hier pas afspenen met 8-9 maanden. Merries blijven gewoon bij de moeders tot verkoop.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:48

Afspenen ligt echt een beetje aan de situatie hier. Ik wil het liefst de merries niet op stal met afspenen. Lekker 24 /7 buiten, bewegen is goed om het uier te laten slinken. Als de merries flink afvallen dan eerder. Meestal zit ik rond de 5 maanden. Als ze vroeg geboren zijn lukt 6 maanden ook nog wel. Jazzy is best vroeg geboren, maar moet waarschijnlijk geopereerd voor de navelbreuk. Dat wordt ook nog even kijken hoe we dit gaan doen.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:53

Ik laat mijn merrie veulen zo lang mogelijk bij de moeder. Poppy is ook helemaal niet mager ze ziet er nu goed uit neigt nog wat naar de dikke kant. Ik wil wel straks weer gaan rijden met poppy en laat ik Fiore gewoon bij derest of ik neem haar mee naar buiten ernaast. Kijken hoe dat straks gaat <3 ze staan nu sinds 2 dagen in de groep bij 5 andere paarden. Ik had laatst ook Fiore alleen mee uit de stal genomen dat ging ook super goed, ze liep zo met me mee. Ik denk dat Poppy ook zelf aangeeft als ze er genoeg van heeft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:04

Hier gaan ze in april er pas af, krijgen de veulens zo'n extreme voorsprong van. Meestal hebben de merries ze dan ook al ver afgespeend. Gewoon kwestie van in een andere wei zetten, 1 dag roepen en het is klaar. Uier is in 1 a 2 dagen ook weer terug weg.

En zo gaan de jaarlingen dan de eerste zomer zonder mama in. _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niks naarling aan. Terwijl de jaarlingen die hier gekomen zijn voor de winter en dus vroeg(er) eraf gehaald zijn, wel echt naarling zijn.

Zie alleen maar heel veel voordelen van lang erbij laten. :):)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:42

Hier ligt t ook aan de situatie. Probeer toch minimaal 5 maand vol te maken en dan zien we wel.

Verder maakt t me niet uit of t warm of koud is, droog of nat, paddock of wei.. red me overal

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:53

Vorige keer heeft het merrieveulen er best lang bij moeder gelopen, dik 8,5 maand. Toen al wel een maand apart op stal in de nacht.
Deze keer kopen we er een hengstveulentje bij, dus dat zal eerder worden. Want ik denk dat we de twee jongens dan gelijk bij elkaar zetten apart van de merries. Maar ik weet het nog niet zeker.

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:51

Mallybelly: hopelijk gaat je merrie nu toch wel echt helemaal opknappen, begrijpelijk dat je nog niet helemaal op de volgende zit te wachten nog en liever nog wat energie bijtanken wilt voor de volgende zich aanmeld.

Kvikur: helaas wordt dit al 3 week gezegd, zowel dierenarts als buurman (grote fokker) dachten dat het niet lang meer duren gaat :( . wat een leuk veulen.

Magic_lover: mijn merrie ligt al 3 week bijna iedere nacht te kreunen, steunen, oergeluiden te maken :\

Tj_stables: hopelijk alleen schrammen/krassen en niets dieps?

Lonniejj: oehhh die ph....

Jennyk en kiko: we gaan het meemaken, bij haar vorige eigenaar/fokker zijn de laatste 3 veulens (van de 7 die ze al heeft gebracht) hun ontkomen omdat ze een snelle bevaller blijkt te zijn, dus ik waak al sinds ze slappe banden, vol uier, ze heeft ook al paar keer kleine waxjes gehad, oergeluiden maakt tijdens liggen, maar begin nu er een beetje moe van te geraken naast 2 jonge drukke kinderen en het werk met de rest van de paarden overdag.

Quir: heb je dan nooit last met merrie's die een soort van leeggezogen worden?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:10

kabayo Gefeliciteerd met de 2de premie. Jammer idd dat je zolang moest wachten. Ga je hem niet houden? Knappe foto van Zilver

Kiko Misschien heb je nog wat hieraan om over na te denken. Ik weet niet of het klopt overigens maar volgens een bevriende fokker zijn er 3 redenen waarom veulens aan de haren eten: Wormen, zand en verveling. Weet niet over het klopt maar wellicht heb je er wat aan, vooral omdat hij het pas na 3 maanden ineens doet.

JennyK Spannend *\o/* De uier is nu goed vol gelopen.

AnsoDM ooh ben benieuwd naar de foto"s :D . Heb je geen idee hoe te knotten of heeft ze te korte manen? Wel een compliment als je vraag krijgt van iemand uit italie of ze te koop is.

EllyC Op zo een momenten ben je vaak idd net te laat om te filmen. Wel leuk om zelf te zien.

AM_horse Wonderboy is idd heel gaaf <3 Daar gaat iemand heel blij mee worden. Balen zeg dat Jazzy geopereerd moet worden.

Sourcy Die uier ziet er ook spannend uit *\o/*

MallyBelly Balen zeg dat de veearts toch moest terug komen. Hopelijk knapt ze snel op. En hopelijk houd Mallow het veulen nog even binnen tot het rustig is met je andere merrie.

Lonniejj Dat ziet er veelbelovend uit *\o/* *\o/* hopelijk zet ze door.

Kvikur Ze hebben hier ook soms wel diarree na ontworming. Zolang ze goed drinken, fit zijn enz kijk ik dat altijd gewoon even aan.

Magic_lover Dat is idd heel normaal dat sommige het zo zwaar hebben op het einde. Ik heb hier zefls 2 merries's die meer liggen al staan op het einde incl kreunen, steunen en zuchten :+

TJ_stables Hier ook soms zo brokken piloten. Vorige week troffen we Rico mega kreupel aan op de weide. Waarschijnlijk was hij uitgegleden en zo iets stevig verroken. Hij loopt nu pas na 1,5 week terug wat normaal. Ze kunnen je soms aardig doen verschieten :+

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Imani_Abby - Toffee - 387 dagen
Lonniejj - Rosa - 383 dagen
Jennyk - Alinka - 336 dagen
Magic_lover - Ivana - 334 dagen
Mallybelly - Mallow - 331 dagen
Suffie - Happy - 327 dagen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:16

Merries die leeg gezogen worden krijgen dus te weinig voeding.. echte uitzonderingen daar gelaten.
Maar hier werkelijk nooit een merrie die leeg gezogen is. Of t nou gelijk na de bevalling is of na 8 a 9 maand.. :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:18

Nieky hij is pas ontwormd en ik zie hem geen zand meer eten want zijn mest is goed.
Hij begint ook meer te klieren, ook naar mij dus heb groot vermoeden dat het uit verveling is daarom ook die bal in de wei gedaan. Misschien dat ik het andere hengstveulen toch eerder laat komen als dat doorgaat. Want dan kan hij daarmee spelen want hij duikt nu elke keer onder de staart van mijn shet en gaat flamen. Dan kan hij lekker daarmee gaan spelen en als niet gaat dan samen apart in de wei en op stal bij moeders en uiteindelijk ook op stal niet meer samen was mijn plan.

Neem aan dat hengstveulens korter bij moeders staan dan merrieveulens. Wilde hem een half jaar doen maar als die zo doorgaat dan wordt het 5 maanden.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:43

Cioccolato schreef:
Merries die leeg gezogen worden krijgen dus te weinig voeding.. echte uitzonderingen daar gelaten.
Maar hier werkelijk nooit een merrie die leeg gezogen is. Of t nou gelijk na de bevalling is of na 8 a 9 maand.. :=

Hier stond ze op onbeperkte weidegang + ruwvoer en dagelijks 4 kg merriebrok, dus geen gebrek aan eiwitten en proteïnen destijds

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:45

Hoe doen jullie dan met andere paarden er weer bij in de wei? Wanneer en waarop schat je in dat dat kan? Op stal kunnen ze over het schot bij elkaar. Dat wordt nu niet getolereerd maar al minder fel dan de eerste dagen.

In de wei met draad er tussen mag de andere merrie dichtbij staan.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:54

Gelukkig geen diepe letsels bij de deugniet sourcy _/-\o_

Gisteren is hier ook de dierenarts langsgeweest voor de foal snap test en zijn veulenprik. Nog wachten op de resultaten ervan. Maar vermoed wel dat ze goed zullen zijn.

Moest ik gezegd hebben dat ie 1 week oud was had ze het ook geloofd, had de DA gezegd _O-

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:59

Cioccolato schreef:

Dit inderdaad, het is heel simpel. Als ze mager worden, komen ze gewoon voeding te kort (op echt een enkele uitzondering na), geen discussie over mogelijk. :=

Hoeveelheid zegt ook niets, maar de inhoud. Vooral goed hooi is gewoon heel belangrijk. Goed voeren betekent niet veel voeren. Ik voer ze zelfs relatief weinig krachtvoer (meestal kom ik nog niet eens aan 1kg krachtvoer per dag) en ze staan 24/7 buiten, zomer en winter. Ook bij -30 en een meter sneeuw, zonder dekens.

Veulen van vorig jaar er net een maand af en 10 uur oude veulentje van dit jaar. Merrie is 16 jaar
Afbeelding

-30 met haar 8 maanden oude veulen en deze merrie is ook 16 jaar.
Afbeelding
Zelfde merrie zelfde dag
Afbeelding

Hengst veulens staan hier ook gewoon tot april erbij, ik heb zelfs nog nooit een merrie veulen gefokt. _O-
Ze moeten alleen gewoon veel ruimte en stoei maatjes hebben, allebei heel belangrijk met elk veulen, maar vooral hengst veulens.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:12

Ik fok vaak 1 veulen per jaar. Die worden echt irritant bij moeders. Dus vaak met 5 a 6 maanden er bij weg. Merrie valt vaak ook beetje in. Niet extreem. Maar we hebben helaas niet heel dik en veel gras. Ze krijgt wel altijd 4 kilo brok per dag. En bijna onbeperkt ruwvoer

Sourcy valt gelukkig mee. Altijd opletten met kruiwagens hier, ze denken altijd dat ze erdoorheen kunnen :+

Belleboef hangt er erg vanaf. Hier normaal na een maand. Dit keer na een week gedaan. Veulen deed alleen steeds zo dom dat ze de andere merrie voor zijn mama aanzag en dus wel trappen kreeg. Dat was wel eng. Haar eerste veulen kon er echt niet bij, de andere merrie viel gericht aan.

Nieky1993 dankje! Hij is voor de verkoop in principe
Hoe gaat het bij jou? Ga je ook naar de keuring?

Quir hier ook nooit last van naarlingen. Ook niet na 5 maanden afspenen al. Hangt denk ik ook van de verzorging af

Jennyk spannend!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:18

Hier voer ik nu ook 4kg merriebrok maar aan het eind is dat afgebouwd naar ook 1 of minder kg merriebrok. Dus ook puur ruwvoer. En niet eens onbeperkt. Ik voer 3 a 4x daags. Wel hoeveelheden dat t bijna onbeperkt is..

Dus aan hoeveelheid ligt t idd njet. Voornamelijk aan kwaliteit ruwvoer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:26

Ben ik het toch niet mee eens. Ik heb merries die echt flink inleveren met een veulen aan de voet en merries die er zelf geweldig uit blijven zien. Terwijl ze in principe hetzelfde krijgen (degene die inleveren worden wel ondersteund met een extra voerbeurt slobber met olie). Sommige merries geven nou eenmaal alles door aan hun veulens. En als het veulen eraf is zijn ze ook al snel weer helemaal terug op gewicht.