nobel wordt volgende week ge-ent, 6 wk voor uitgerekende datum. (21-1-09 vorig jaar ge-ent dus voor die datum!) merriebrok krijgt ze over 2 weken ofzo..
gecondoleerd voor o.a. inowa (excuus heb de andere namen niet onthouden) het lijkt wel alsof het de tijd van het jaar is, dat familiedrama in nijkerk was mijn scheikundeleraar (ben in 2006 geslaagd, dus niet op dit moment) maar dat is schrikken! was zo'n opgewekte aardige vent altijd!
Ik wist dat ik wat vergat, Inowa en Kitzbi, gecondoleerd. Ik weet bijna zeker (tenzij er een wonder gebeurd) dat ik dit jaar een vreslijke begrafenis heb, zoontje van vriendne van ons (4 jaar), heeft een inoperabele hersentumor.
Mara goed, nu weer opgewekt nieuws!Ik ga dit weekend naar Tal dr kraamhotel kijken! Wormkuur moet ik weer even uitvogelen, bij ons op stal doen ze steeds mestonderzoek maar ik heb tal wel laten ontwormen, maar ben ff kwijt wanneer dat was en wanneer het beste is dat ze weer gaat.
Hier is ontwormen ook zo gedaan bij de kleintjes straks hup tussen de benen en klaar.. Vorig jaar ook kleine wilde niet lopen dan pak je ze even op en loop je er zo mee weg hihi
Talida
Geplaatst: 13-01-10 12:09
Nicole288 schreef:
In de maand voor de geboorte. Dus als ze standaard over draagt kun je het nog iets later doen dan op 10 mnd.
Weet nog niet wat standaard is bij haar, en zal ook geen standaard worden want is eerste en enige bieb voor Tal
Mijn merrie is ook in december geent, om nou haar in februari weer te laten enten vind ik een beetje overdreven. Dan maar een veulenprikje. Met ontwormen heb ik met de veulens nooit zo veel problemen. Ze knabbelen toch op alles dus laat ik ze regelmatig op een spuitje appelmoes knabbelen, dan vinden ze de wormspuit niet meer zo een probleem.
das idd wel een goeie om af en toe mee te nemen, Tal is daar best nu nog eigenwijs in. Maar dat is omdat ze weet dat het niet lekker is, een spuitje moes is geen porbleem uiteraard. Uitgekookte beesten zijn het ook!
_Karin
Geplaatst: 13-01-10 12:21
Mijn shetje is in 2008 bevallen op 310 dagen dracht dat was haar eerste veulentje. Nu is ze dus weer drachtig als ik weer 310 dagen reken dan zou ze 14 februari uitgerekend zijn de merrie moet voor 2 februari weer geent worden.
Nu zit ik te twijfelen zal ik de merrie 18 januari laten enten of 29 januari? Wat zouden jullie doen?
Weet natuurlijk niet of ze dit jaar weer een maand te vroeg bevalt....... Mijn shetje krijgt 2x per dag een bekertje pavo Muesli en 's avonds een beker geweekte subli basisbrok met fokkerij mineralen van subli erdoor. Ik doe namelijk te lang met een zak merriebrok en er zijn geen andere paarden drachtig dit jaar. Ik week de brokjes want anders eet mevr. de mineralen niet.
_Karin
Geplaatst: 13-01-10 12:29
IvysToeter schreef:
en op welke leeftijd krijgt een veulen eigenlijk zijn basisenting?
In 2008 heb ik ze de basisenting laten geven toen de ene 5 maanden en de andere 7 maanden oud waren.
Caresse07
Geplaatst: 13-01-10 12:30
Ik denk dat ik dan op 29 januari zou laten enten Mabon, als ze later gaat heeft het veulen nog profijt van de enting
Mijn veulen heb ik laten enten net voor ze de opfok in ging met 5,5 maand
deze heb ik al 10 min. aanstaan. zal idd iéts gaande zijn.. maar bevalling zou nog
daphnejumper
Geplaatst: 13-01-10 13:00
ja dat misschien nog net niet, maar duurt volgens mij niet lang meer.... Tjee door al die verhalen van red bag enzo, ben ik helemaal bang voor mijn merrie als ze gaat bevallen.....!!!
maar dat betekend dus dat je je paard opnieuw moet laten inenten als ze al eerder zijn ingeent? Burley is namelijk eind december ingeent, en krijgt eind maart haar veulen. Dan moet ze nogmaals influwenze krijgen? Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen.
Caresse07
Geplaatst: 13-01-10 14:33
Nee op zich hoeft je merrie niet ingeent te worden, maar als je de merrie in de maand voor de geboorte laat enten, dan hoeft het veulen niet apart geent te worden. Het veulenprikje kun je dan achter wege laten. Als je merrie pas geent is, is het natuurlijk niet nodig om die weer te laten enten, maar dan moet je gewoon het veulen laten enten
Het is maar net waar je voor kiest en hoe je entschema loopt
Hier wordèn de shetlanders niet geent.. Schaam schaam
Caresse07
Geplaatst: 13-01-10 14:54
Hier wordt alles 2 keer per jaar geent, ook de shetlanders
Gem
Geplaatst: 13-01-10 14:59
Vorig jaar is er bij enkelen iets goed fout gegaan (doorschietende wormenspuiten) bij verschillende veulens. Alle nieuwelingen hier zou ik willen adviseren pagina 1 te lezen over hoe je een veulen het veiligst kunt ontwormen.
Bimmetje
Geplaatst: 13-01-10 15:00
inowa en kitsbi, heel veel sterkte!
Hier enten we ook alles, incl. shetten. Ik ent ook niet van te voren. Als het veulen geboren word, komt de DA en word alles na gekeken en krijgt een een veulenprikje. De basisenting krijgen ze als ze afgespeent zijn. Ontwormen word hier ook tussen de 10 en 16 dagen gedaan.
Ik ga binnenkort ook met de merriebrok beginnen. Wilma is 19 april uitgeteld.