Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ponyparadijs schreef:Yellomofoon schreef:De veearts zei ons dat als we vrij snel met Casu wilden beginnen met rijden we ze na een week al eens tien minuten van elkaar kunnen scheiden. Finn in de stal laten, en eventjes met Casu gaan grazen/wandelen. Ik voel mij hier echter heel oncomfortabel bij en denk dat de relatie tussen mij en Casu ook gaat minderen mocht ik dit doen, omdat ze mij dan minder gaat vertrouwen? Dat had ze nu al eventjes toen de veearts glijmiddel in Finn's poep spoot en ze duidelijk zag dat hij dat niet leuk vond, de volgende dag hield ze Finn al bij ons weg... Ik had meer het gedacht om hem netjes aan het halster te leren en als ik dan zou rijden mijn moeder met hem naast de bak zou staan of eventjes met hem kon gaan wandelen rond de bak of op de gallopbaan (dan kan ze hem wel zien als ze dat wil).
Hoe doen jullie dat?
Bij mij wordt de merrie al heel snel weer gereden.
Afhankelijk van hoe de bevalling is verlopen 2-3 dagen na de geboorte.
Soms zelfs al eerder.
Het veulen gaat aan een halster mee naar de bak.
Daar mag het dan los mee lopen met mams.
Dat betekent dus dat er kort wordt gereden.
Dat doe ik een dag of 2-3 daarna hou ik het veulen een poosje vast.
In de bak wandel ik een beetje. Terwijl moeders wordt gereden.
Dat breid ik uit door het veulen halverwege mee te nemen naar de box. (meestal zijn ze dan een week of 2 oud) om wat te eten
Ik blijf er dan altijd bij.
Pas veel later laat ik het veulen alleen achter.
Tussen door oefenen we wel door de merrie voor de box te poetsen terwijl het veulen in de box stast