[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:05

Ik twijfel ook wat ik zal doen als het veulen er is. Gelijk snachts buiten lijkt me geen goed plan. In de stal is het mega heet. Zon staat er vol op. In de wei geen schaduw wel wat wind als het waait. Wat zouden jullie doen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:37

Hebben jullie niet de mogelijkheid om een doek te spannen?

Vroeger deden we dat nog weleens. Paar palen de grond in en wit laken eroverheen, kunnen ze in ieder geval beetje in de schaduw.

Wij hebben zaterdag keuring... verschrikkelijk.

Ik ben aan het smeren, met al die witte neuzen is dit weer ook echt geen pretje!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:15

of paraplu zetten ofzo, heb ik vroeger eens gedaan en ze gingen er toch echt gaan onderstaan.

Hier gelukkig veel bomen en kunnen in de koele stallen gaan staan, wat ze ook doen gelukkig, maar ik denk ook dat ik ze ga binnen laten staan en dan savond buiten, wat ik nu met Marcel, de perlino hengst al doe want anders zijn zijn ogen en neus, en zelfs zijn velleke verbrandt, met die hitte zit er toch veel te veel fructaan in het gras.
Nadeel van bomen is wel veel dazen, gelukkig dazenval want anders is hier helemaal niet te doen, ook als mens niet. Ze zijn weer vroeg dit jaar.

Nog steeds geen veulens -O- , kom op merrie's straks ik het veeeeel te warm om te bevallen hoor. :D

even spam van de twee veulentjes, leuk als ze zo samen spelen
Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:30

Astridklomp, ik kom er nu pas achter dat je niet ver van mij af woont, ik zit namelijk ook in dat heetste stuk. Ik woon in Walik (gehuchtje bij Riethoven, aan de Veldhoven kant).
Hier alleen in de ochtend schaduw, bos is net aan de verkeerde kant van de wei. Zaterdag hebben wij show met de hackney's, ik hoop dat de voorspellingen nog wat bijgesteld worden.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:31

Wat schattig Fotsy <3

Bonny hier hetzelfde probleem. Ik heb wel 3 poorten op stal die ik kan openzetten zodat het echt gaat tochten. Dus dat ga ik dan maar doen,en toch op stal. Beter erg warm in de schaduw dan te warm in de volle zon. -O-

Astrisdklomp Jaycee haar vachtje valt nog mee tegen de shetlanderveulentjes hun pelsjes. -O-
Ik heb wel een scheerapparaat maar zo graag doe ik dat ook niet.

Afbeelding

Mijn 3 veulentjes samen in de wei.

Afbeelding

3 kontjes :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:36

Caesar schreef:
Hebben jullie niet de mogelijkheid om een doek te spannen?

Vroeger deden we dat nog weleens. Paar palen de grond in en wit laken eroverheen, kunnen ze in ieder geval beetje in de schaduw.

Wij hebben zaterdag keuring... verschrikkelijk.

Ik ben aan het smeren, met al die witte neuzen is dit weer ook echt geen pretje!

Succes vorig jaar ook met 35 graden in de ring gelopen. Doe ik nooit weer en met veulentjes zou ik het zeker niet doen, al moeten die vrij vroeg. Mijn merrie was echt doodop. In die hete trailer en ring...
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 29-06-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:36

<3 <3 <3 die kontjes geweldig

Wat leuk je veulens samen en lekker veel gras :9 Kunnen ze straks lekker samen spelen.

Jaycee ziet er goed uit, dat vachtje komt er wel af hoor, zou dit niet ook wat beschermen tegen de zon?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:50

ik kijk gewoon maar een paar keer per dag denk ik.. Heb wel net 2 uv werende dekens gekocht voor m'n merries.. Dan kunnen die in elk geval op.. Probleem is dat als het windstil is het in de stal ook echt niet tocht en niet te harde is. Dan is het buiten altijd nog lekkerder.. Staat om een of andere vage reden altijd wel klein beetje wind.. denk door het ijsselmeer..

Dat van die palen vind ik ook wel een goed idee, maar zou niet weten hoe ik dat hier moet doen.. Woensdag komt de hoefsmid ook, arme man, zal met hem ook even overleggen..

Liefst laat ik ze snachts buiten, maar met veulen op komst, en die er dan waarschijnlijk al is zie ik dat ook niet helemaal zitten in het begin. Weet nog niet hoe die dan reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:53

Ik heb mijn keuring voor zaterdag afgemeld. Veeeel te warm, was ook wel bijna 2u rijden met de trailer en dat vond ik veel te gek. Nu maar naar de keuring de week erop, blijkt ook nog dichterbij en dan maar hopen dat het dan ietsje koeler is.

Wel vind ik het erg lastig wat te doen met de mams en cookie zaterdag overdag.
Ze hebben een weitje, paddock en schuiltstal ter beschikking. Schuilstal is wel iets koeler denk ik...Maar zal alsnog best warm zijn.
Mijn vriend wilde eigenlijk naar de camping.. Maar ik durf ze slecht alleen te laten, wil ze dan liever een paar X afspuiten op een dag... Alhoewel daar ook weer verschillende meningen over zijn, als het zo warm is op de dag zelf. Misschien kan ik ze dan beter sochtends even een lekkere douche geven en dan misschien mijn vriendin die savonds voert, vragen of ze ze dan nog even een douche geeft.

Geven jullie met deze warme periode ook elektrolyten bij? Ook als ze niet in training staan?

Kleine cookie spam
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:57

Dat is een goeie beslissing wb de keuring Euforie.
Ik zou ze ook niet graag achterlaten in dit weer.
Pfft wat hebben veel paardeneigenaren dan extra zorgen hé,zo een hittegolf hoeft echt niet van mij!
Leuke foto's,klein cookietje wordt al groot. :D

Snap dat je hem of haar dan nog niet meteen wil buitenlaten Bonny. Het is dan wel een waardeloze timing met dit weer. -O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:16

wow heb je cookie al gewassen en reageerde niet? hier sommige toch beetje angstig voor afspuiten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:19

ja haha pretty, meestal hoop je op mooi weer en nu is het wel extreem.. IK hoop dat ze het er voor de hitte nog uitgooit.. anders niet te harde met zo'n bolle buik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:25

Haha ja aan zn billen vind hij t nog wat griezelig maar verder vind hij het zo erg niet. Hij liep de eerste week al door de sproeier heen toen zijn moeder een douche kreeg. Hij is niet gauw onder de indruk van dingen. Haha. Nadeel is dus wel, dat hij zijn eigen ook niet gauw laat zien in de vorm van showen. Maar toen we vd week met de trailer aankwamen heb ik hem voor de aller eerste keer een paar kleine stukjes zien showen. Hahaha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:30

euforie wel heerlijk dat dat gewoon kan met de komende dagen

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:54

En wat knap dat ie al vast staat Euforie!

Elektrolyten zou ik echt niet doen hoor. Alleen als je zware sport beoefend in de warmte. Vers drinkwater is het aller belangrijkste!!!

AstridJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:18

Je woont inderdaad in de buurt Neonlight! Ik ken Walik wel, ik heb vroeger een aantal jaren met een paard in Steensel gestaan, vlakbij Walik.

Pretty inderdaad, je shetland veulentjes hebben een nog dikkere vacht. Die zullen het ook wel erg warm krijgen dan.

Een doek spannen heb ik ook aan gedacht ja, een laken is misschien wel een idee. Ik wilde ze zodra het licht wordt buiten zetten en dan als het echt warm wordt bij de stal met uitloop. Ik zou bij de uitloop een doek kunnen spannen.

Met water afspuiten om af te koelen werkt alleen als je het met lauw water doet las ik. Das dan weer jammer want ik heb alleen koud water. Een natte vliegendeken opdoen werkt schijnbaar beter om af te koelen.

Fotsy dat dacht ik zelf ook, misschien dat de vacht juist wat warmte tegenhoud. Alhoewel ze wel snel zweet. Dus als ze gaat rennen is het wel te warm natuurlijk, dan kan ze de warmte juist minder goed kwijt door de dikke vacht. Ik denk dat ik maar met natte badlakens aan de gang ga...

Ze vind badlakens ook erg leuk :D

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:30

Ik doe niets anders met dat weer, ze kunnen echt wel iets hebben. Sterker nog, ze kunnen meer hebben dan wij. ;)
Ze komen buiten omdat het binnen zeker zo benauwd is, zeker met zijn 2-en in 1 stal, maar ze staan iedere dag al gewoon buiten. En verder genoeg water voor ze, en de UV-werende vliegendekens op (hoewel ik die van Neon nog her en der moet repareren).

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:35

heb jij de veulens ook een uv werende deken op neonlight?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:41

Voor het veulen geen UV werende deken, maar een gewoon vliegendeken. Is ook wel nodig, want er zullen wel heel veel dazen komen de komende week. Nu staat ie weer dekenloos.
[KS-ITP] Reedhill's Fast 'n Furious gaat incognito
Hier heeft ie een mooi dekentje op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:48

Ik trof mijn veulen vanmiddag aan op het weggetje achter de wei, in plaats van in de wei! :wow: >;)

Ik breng ze altijd in twee keer van en naar de wei en huis (ongeveer 300 meter lopen over dat weggetje) en had net eerst de shetlander weer opgehaald naar huis. Toen ik dus terugliep om merrie en veulen ook op te halen liep ze los over de weg. Gelukkig een rustig weggetje maar man wat een schrik had ik. Merrie bleef achter het draadje in de wei zenuwachtig heen en weer rennen en het veulen reageerde toen ik haar riep en ik kon haar gelukkig snel pakken. Ze heeft geprobeerd om over het lint heen te springen maar heeft daarbij het bovenste lint kapot getrokken. Gelukkig geen wondjes aan haar benen. Wel even een deuk in mijn vertrouwen opgelopen, wat als ik niet meteen was teruggelopen, dan waren er ongelukken gebeurd -O- . Hopelijk was dit een éénmalige actie van madammetje, er staat flink stroom op dat lint dus ik hoop dat ze zich wel eraan heeft bezeerd zodat ze het niet weer doet.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:00

Oeie ja lijkt me schrikken zeg murosch brrr die klein mannen zijn soms toch zo _-:( en altijd vol krassen overal pfff

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:21

even over die hittegolf, ook in Nederland voorspellen ze hem :j , mijn merries met veulens staan nu dus dag en nacht buiten met het nieuwe stalletje als inloop. ze kunnen in het stalletje staan om wat in de schaduw te staan, maar ik heb net zo'n groot driehoekdoek gekocht bij action, kost 7,99 en daar zitten in de hoeken al van die ringetjes, dus we maken twee schroefhaakjes in de stal en zetten 1 dikke lange paal in de weide, we kunnen het doek dan met dit warme weer mooi voor de stal hangen en als het weer minder word kunnen we hem er zo weer afpakken, als hij hangt zal ik wel even foto maken, gaan we vanavond even doen :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:15

Zou het dan vannacht :')
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:28

Dat ziet er wel zo uit Bonny, ze lijkt precies op Lara. De melktest zal dan ook geel moeten zijn vanavond. Ik denk tussen 01.00u en 02.00u, succes!!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:33

Was bijna geel maar nog niet helemaal. We wachten het rustig af ;')