[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Us2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:41

Gefeliciteerd Keresa!!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:27

Marjoleine -O- dat ziet er nog niet veelbelovend uit haar uier.

Keresa, zoveel wit <3

Fleuribelle, foto mag je zeker wel laten zien, het veulen ademde wel normaal? Lijkt me echt naar inderdaad om ze in te moeten laten slapen.

Ooit hebben wij een veulen gehad van mensen overgenomen die een knorrende ademhaling had, de ene kant van haar neus zat geen gat in, maar weet niet precies meer hoe het zat, hier op bokt ook een topic over gehad. Is uiteindelijk geopereerd in Gent en met een redelijk goed resultaat.
Helaas later toch in laten slapen, ze werd gevaarlijk en viel ons aan, waarschijnlijk toch een stukje in de hersenen dat niet normaal meer was door het zuurstoftekort.
Heeft veel geld gekost en uiteindelijk nog meer verdriet.

Zo stom maar dan ben je bijna blij dat de beslissing door de natuur genomen is nu.

Daarnet gebeld door de kliniek, Libby heeft een bloeding aan 1 van de banden waar de baarmoeder inhangt, voor nu niks ernstigs maar moet goed opgevolgd worden en ze krijgt medicatie hiervoor, als het niet zou beteren moet ze wel een bloedtransfusie.
Ze staat nog zeker een paar dagen vast, ze mag niet ligging ivm de bloeding.
Zeker 2 weken daar verblijven nog en daarna boxrust thuis met kleine stapjes, na 4 maanden als alles goed gaat mag ze langzaamaan terug opgepakt worden.

En we mogen tot dinsdag niet op bezoek :( , een paar andere paarden in de gang hebben koorts en ze willen eerst weten waar dit vandaan komt, Libby gelukkig nu nog niet.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:57

Het veulen kon niet goed ademhalen en maakte een knorrend geluid.
Alleen het hoofd was mismaakt, verder was het een mooi valk kleurig merrietje. De neusgaten waren niet open. Het hoofd was een soort van vierkant. Wij zijn hier best wel ondersteboven van geweest.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:07

O nee, Inge, het houdt niet op he.. Arme merrie en arme jij. Wat een stress en zorgen zal je hebben :knuffel:

Ach, Fleuribelle, wat ontzettend heftig om zoiets mee te maken. Ze had echt een mooi kleurtje en mooie aftekeningen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:05

Fleuribelle, net alsof haar neus niet meer in de lengte is gegroeid.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:24

fleuribelle: bijzonder om te zien. Echt sneu

Inge: hopelijk knapt je merrie op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:55

Wat een vreselijke verhalen. Ik wil ons verloren veulen ook wel delen in spoilers.

Mijn D pony beviel van een waterhoofd veulen op 9 maanden dracht. Al een volledige vacht. Opgedroogd was het een prachtig valk merrietje. (Ze had de naam Vaiana gekregen)
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Het veulen lag in stuit. Het heeft veel moeite gekost haar er uit te halen. Uiteindelijk toch gelukt. 5 minuten na de bevalling is het veulen overleden. Het ademde en bewoog eerst wel.
De merrie was erg ontdaan en sneu. We hadden haar aangeboden als pleegmerrie. Zo kwam Dirk. Dirk was zijn moeder verloren én een pleegmerrie (pleegmerrie was vuil met koorts en eigenaar weigerde te spoelen. Heel sneu einde...)
Helaas was mijn pony haar baarmoeder helemaal op het einde (wat door de kleine dierenarts die niet zo ver kon reiken niet te voelen was) geperforeerd. Waarschijnlijk door het omdraaien van het veulen halen. Ik heb na 2 dagen dus mijn merrie ook moeten laten gaan. En zo had Dirk dus al zijn 3e moeder verloren. Het was/is allemaal zo intens verdrietig. En ik voel mij (nogsteeds) net als Inge, ontzettend schuldig dat ik mijn merrie destijds heb laten dekken
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:57

fleuribelle wat een naar gezicht , alleen het hoofd, de rest lijkt wel normaal

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:43

Hopelijk knapt Libby snel op en vallen de bloedingen mee. Je kan je zelf niet de schuld geven of afvragen wat je fout gedaan hebt. Ook ligt het niet aan de merrie, dit is stomme pech.
Er kan zo verschrikkelijk veel fout gaan maar het is zo mooi als het goed gaat!

Mijn veulen is inmiddels 4 dagen oud en zo honds brutaal tegen haar moeder, ze bokt constant tegen haar hoofd en buik aan als ze het er niet mee eens is. Moeders corrigeert haar ook niet erg dus vrees een beetje voor haar gezondheid en voor de veiligheid van de mens. Ik corrigeer haar wel direct en daar is ze (nu) ook nog wel van onder de indruk. Maar ze is enorm groot dus vrees dat ze mij straks gaat terug corrigeren als ze wat ouder is :') ... hebben jullie hier ervaring mee?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:04

Cynthia, hoe is het met Fiore? Zij is ook 1 van de merries waarbij ik erg nieuwsgierig ben naar het veulen :D

Kabayo, speciaal om te zien het waterhoofdje, echt sneu voor het pleegveulentje ook, en je merrie verliezen ;( , ze was zo mooi ook.

Fleuribelle, precies alsof dat stukje totaal niet ontwikkeld was.

Willemiens, onze d pony haar veulen(die inmiddels 10 is :+ ) was ook zo een klein monstertje, en de mama was en is de allerliefste, nooit boos op haar kind. Als we de stal in liepen gaf de kleine ons al gauw trapjes of bokjes }> , Sofie, het veulen, is nu de liefste van alle paarden, en zal nooit trappen juist, maar wel een eeuwig prinsesje. En mama nog steeds super lief naar haar.
Het beterde bij ons wel toen ze 24/7 naar buiten gingen bij de rest van de kudde.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:10

Wat een verhalen allemaal.. Zo zie je maar dat het niet altijd leuk is om te fokken. Iedereen nog heel veel sterkte met het verlies van de veulens :(
Ik hoop en duim heel erg dat mijn merrie een gezond veulen krijgt en ze zelf ook er niks aan over houdt. Al die verhalen hier en om me heen maken me een beetje zenuwachtig. Nog meer dan bij het eerste veulen dat ze kreeg 3 jaar geleden :o
Merk wel dat ze er een beetje klaar mee is, vandaag 322 dagen
Afbeelding

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:27

Inge, ze zal alleen blijven met haar moeder daar we geen andere merrie’s met veulen hebben. De kudde is een gemengde kudde van ruinen en merries en gaat er nog wel eens hard aan toe. Dus om haar nou daar tussen te zetten.
Ze is echt heel groot en bokt/trapt ook echt heel hard. Op de foto hier is ze 2 dagen oud en haar moeder is 1.74 }:0 nu nog redelijk te overzien maar over een aantal weken zal ze nog groter zijn en meer kracht. Als het echt te ruig wordt ga ik wel mijn andere merrie er bij zetten. Al is moeders nog wel erg beschermend.

Afbeelding

Afbeelding

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:25

Sofie is bij ons toen ook in een gemengde kudde gekomen met een zeer kattig oma welsh a :+ en een draverruin, later zijn daar nog een bwp paard en ander veulen als maatje bijgekomen, maar natuurlijk pas begonnen toen ze een kleine 2 maanden was denk ik.

Heb je het idee dat de moeder er ook echt last van heeft?

Mooi wijs meisje is ze wel :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:54

Jeetje wat een verhalen allemaal -O- Hier vorig jaar alleen een dood veulen en 4j geleden een dood veulen door ziekte, voor de rest gelukkig nog niet al te veel tegenslag gehad op dat gebied. Dan ben je toch extra blij als het er gezond langs staat.

Janinevv Zolang de uier niet ineens bomvol zit zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

Imani_abby iniedergeval blijft de uier nu wel mooi vol :j

Dagmar11 Dat is idd geen grote verandering kwa uier. Maar het is zeker spannend idd.

Goldenarrow sneu dat Noora zoveel last heeft van dr kleine :(:)

Inge Wat naar dat ze zo misgroeid was -O- ergens idd maar goed dat ze in de baarmoeder gestorven is, anders is het dubbel naar als je dr ook nog moet laten inslapen. Hopelijk knapt je merrie snel op. Klinkt als een heftig herstel traject :(:)

Keresa gefeliciteerd met je knapperd *\o/* <3

Marjoleine89 jeetje 403 dagen :oo en daar was alles wel inorde mee? Dr uier heeft nog wel wat te gaan idd :=

LauraEH Ze begint een beetje een hangbuik te krijgen precies of valt dit mee in het echt?

Willemiens April hier laat zich nieteens corrigeren door mams, dan slaat ze naar dr moeder :') Maar tegen ons weet ze perfect waar de grens ligt. Zou me niet teveel druk maken erom. Gewoon consequent blijven corrigeren.

Yarno is hier weer de oude *\o/* super blij mee. Nu nog even aansterken en dan mag hij 24/7 naar buiten in de grote weide.

Ondertussen maakt Yula het spannend. Haar ph is gedaald rond 6 bij beide testen en de melk is super plakkerig. Echter haar uier mag nog steeds een heel stuk voller voor mijn gevoel. Maarja maiden he :+ ze is iniedergeval flink aan het kont schuren op het moment.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Tina haar ph is ook gedaald naar 6.5. Vorig jaar beviel ze met deze pH de volgende ochtend. Benieuwd hoe ze het nu gaat doen.
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:05

De kleine van Goldy was ook een draak naar haar, vooral voor ze terug in het groepje ging. De laatste weken ging het al beter. Naar ons bokt ze niet.

Kabayo: wat erg zeg! Heeft Dirk nog een andere pleegmoeder gevonden? Mooie merrie was het!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:07

Aahhh Inge, wat lief dat je daar naar vraagt ondanks alle ellende die je nu doormaakt <3

Met Fiore gaat het goed. Dag 329, dus ze is laat voor haar doen :')
Uier groeit gestaag door. Het is nu wachten op het moment dat ze gaat harsen. Kan morgen zijn, maar ook over een week :')

Vandaag had ze een rare bui. Normaal graas ik sowieso één uur per dag met haar op het grasveld. Nu mocht ze grazen op het stukje wei naast haar stal. Dus dat had ze een uur gedaan en ik dacht haar te verwennen door nog even op het veld te gaan grazen.
Nou, ze wilde echt geen hap en wilde naar huis!
Dus ik haar in de paddock gezet (1,5 uur uit stal vind ik echt te weinig) en daar stond ze te graven, ging ze in galop af op de pony in de bak naast haar (inclusief oren in haar nek).
Mijn verzorgster ging haar binnen zetten en ook nog even kijken of ze wilde grazen, maar ze moest.naar.huis. NU!
Dus er is wel iets gaande :)

Uier komt nu achter haar achterbenen uit ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:37

Ik duim dat er vannacht een mooie bleekscheet merrieveulen naast ligt!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:58

Hier zijn we net even een nachtje weg, belt de oppas:” fleur ligt zie ik op de camera”.
Dus ik checken, ligt ze vastgerolt achterin. Oppas er heen en toen kwam ze met een dubbele flikflak net zelf weer in de benen een minuut voor de oppas de stal in kwam.

Heel veel gorchelen en slijm uit mond en neus dus heb gezegd dat ze de dierenarts maar moet bellen. Fleur zag ik wel nog mesten op de camera en even later begon ze ook haar muesli weer te eten uiteraard net voor de DA er was.
Ze had veel darmgeluid en gas, waarschijnlijk wellicht ook verslikt in de slobber. Maar nu at ze weer dus dat was goed. Ze heeft een pijnstiller gehad.

Nu dus goed in de gaten houden weer.
Wáárom altijd als je nét ff weg bent |o :roll: :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:31

Dat zal je altijd zien ja := Maar zo te horen valt het gelukkig nog redelijk mee met Fleur.

Uier Valetta op 322. Ze is goed op weg :)
Afbeelding

En vandaag bij de veulens de beentjes vast eens opgetild voor het eerst. Lia Mara was het er absoluut niet mee eens, die moest ik echt goed vast houden. Toen ze zich eenmaal overgaf en doorhad dat ze dan haar been terug krijgt was ze wel braaf.
En Zevesta deed alsof ze het al 100x gedaan had, vooral de achterbeentjes gaf ze echt enorm makkelijk en zonder twijfel.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:48

Cynthia, Flink uier bij Fiore, klinkt wel inderdaad alsof het toch ook niet lang meer duurt.
Ben echt enorm benieuwd, je hebt altijd zulke knappe kinders <3

Cp112, Brr zulke berichten wil je niet krijgen als je weg bent.

Nieky, super van Yarno! En spannend bij Yula en Tina, hopelijk vannacht nog een veulen erbij.

Hier net weer telefoon gehad van Gent, zo laat wil je dat niet want dan weet je meestal al dat het niet goed is :(
De rode bloedcellen waren nog meer gedaald en hartslag nog meer verhoogd.
Ze zal morgen een bloedtransfusie krijgen.
Echt balen dat we niet bij haar mogen nu :(

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:53

Ai inge. Dat is inderdaad niet een leuk bericht.

Chantal zul je zien. Hopelijk blijft het hier bij.

Super dat yarno er weer is.

Nou benieuwd welke merrie haar kind toont.

Hier bedroevend, gewoon 0,0 verandering.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:07

Keresa gefeliciteerd met het veulen!!

Inge dan weet je indd dat er iets niet goed is.. wat super sneu en balen dat je er niet naartoe kunt. Hopelijk komt ze er bovenop!

Cp112, dat zul je altijd zien hè.. wanneer je er niet bent. Hopelijk valt het mee.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:14

Wat kan er toch veel mis gaan, maar gelukkig gaat het vaker goed dan fout. Ook ik heb al de nodige tegenslagen gehad, maar wil me nu niet te ongerust maken over de komende bevallingen.
Beide grote merries zijn maiden, dus ik weet niet hoe het zal gaan.
Beide Shetlanders hebben allebei al eens problemen met de bevalling gehad en de oudste merrie heeft dus al eens een veulen gehad dat zo klem zat in het geboortekanaal, dat het veulen er uit gesneden is. Dit veulentje leefde, ademde en keek je aan terwijl 1 beentje er uit was en de andere klem. Hij moest voordat hij losgezaagd werd geeuthanaseerd worden. Ik vergeet de lucht tijdens het zagen nooit meer.

Fleuribell, dat was echt niet af dat hoofdje
Kabayo en dat terwijl waterhoofd een Friezen probleem is, krijg jij dat bij een ander ras, ziet er wel eng uit en dan nog je merrie verliezen.

Genoeg ellende!
Inge ik hoop dat je merrie snel herstelt en naar huis mag.
Cp112, zal je altijd zien als je weg bent

Alle wakers veel succes gewenst met vlotte probleemloze bevallingen en gezonde veulens

Wij kochten tot twee keer een Friese merrie met veulen, beide veulens moeilijk van gedrag, zijn allebei geweldige lieve twenters nu, 1 heb ik nog het hengstveulen is naar Roemenië verkocht. Ik denk dat het gedrag als veulen echt nog kan veranderen. Het is alleen leuker als ze nu gezellig en knuffelig zijn

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:27

Ach fleuribelle, wat was het een prachtig veulen! Wat jammer dat het niet zo heeft moeten zijn… ik moet zeggen dat ik er niet zo van schrik. Tuurlijk hoort het niet maar ondanks de vorm van het hoofd zie ik wel gewoon een mooi veulentje met heel veel wit in haar gezicht. Ik snap dat je het er best moeilijk mee hebt gehad! Gelukkig heb je er voor kunnen zorgen dat verder lijden haar bespaard bleef. Das het enige wat we dan kunnen doen voor ze.. als moeder natuur zo hard is.

Ach kabayo wat een ontzettend triest verhaal. Wat heb jij veel verloren toen zeg… en die arme Dirk. Hoe is het nu met hem, weet je dat?

Willemiens, wat een stelten heeft ie zeg! Prachtig!

Inge ik vind het nog steeds zo sneu voor je. En knap dat je nog gezellig mee kletst! Ik hoop dat libby vlot hersteld en weer naar huis mag.

Cynthia wat een uier!! Je ziet het echt heel goed van achter!

Benieuwd of er vannacht weer een mooi gezond veulen geboren wordt!

Edit: sorry voor de uitroeptekens :P

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 00:02

Dagmar, het voelt nu ook nog een beetje als een slechte film waar we inzitten, stilstaan bij het verdriet om het veulen gaat voor je gevoel niet eens omdat er zoveel zorgen om Libby zijn, vandaar dat ik makkelijk praat erover denk ik.
Maar daarnaast vind ik het oprecht leuk om te lezen als er gezonde veulentjes geboren worden, volg het topic al een tijdje en dan ga je ook echt meeleven met iedereen :o