[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:58

Inge ik begrijp je gevoelens. Naast de misvorming was het toch een leuk veulen. Dikke pech. Hopelijk kan je merrie vlug naar huis weer aan sterken.

Keresa gefeliciteerd. Heeft hij nu een apart getekend linker voorbeen?

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:59

Gefeliciteerd cf en keresa!

Waarom staat ze vast inge? Dit lijkt mij persoonlijk bijna nefast voor zo'n merrie... hoe kan ze dan op krachten komen om te herstellen als ze niet kan liggen??

7 jaar (of is het al 8) terug hier keizersnede op stal gehad. Niets verpakt de buik. Gewoon goed wat blauwspray erop, liefst zoveel mogelijk het land op zelfs.
Luna is een week elke dag gespoten geweest en regelmatig blauwspray op de wonde.
Fokken gaat niet meer, teveel littekenweefsel id baarmoeder maar moet je ook niet willen met zo'n merrie.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:04

Bedankt voor je uitleg Libby, ik vind het zo sneu....

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:18

Geen idee Luna, is daar wel gebruikelijk ook bij koliekoperaties in de eerste dagen.
Libby is op de operatietafel geopereerd, getakeld en op de rug onder volledige narcose.

Als we de arts spreken eens vragen, ben sowieso benieuwd naar haar herstel, je leest zoveel verschillende dingen hierover.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:20

Inge, wat een verschrikkelijke pech, gelukkig hebben ze je merrie kunnen redden. Zo’n teleurstelling als je na zo lang wachten met lege handen zit. Onze merrie heeft ook Libby en dat maakt dat het dichterbij voelt.
Wij hebben een Fries veulen gehad dat misvormd geboren is, in Gent waren ze verbaasd dat de dierenarts het er levend uit gekregen had en dat de moeder ook leefde. We moesten beslissen om het in te slapen, ook dat is heel lastig.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:25

Ik heb een vraag:
Ik heb ooit mee gemaakt dat ze een veulen in stukken gezaagd hebben om het uit de merrie te krijgen, om de merrie te redden.
Wordt dat tegenwoordig niet meer gedaan? Wie heeft daar onlangs nog van gehoord? Of wordt dat alleen gedaan als het echt zo klem zit en er geen andere oplossing is?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:25

inge: Ja denk dat je achteraf gezien blij mag zijn dat je zelf de keus niet heb moeten maken het veulen in te laten slapen..... vreselijk zeg. Ik hoop dat je merrie snel opknapt!

keresa: gefeliciteerd

Hier wil het veulen er niet uit hoor 346 en uier loopt iedere keer verder terug. Maar zelfs met birth alarm op slaapstand belt ze me dagelijks uit bed.....

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:33

Moner, hier hadden ze dat gedaan als ze erbij konden, maar doordat de nek zo dubbel zat konden ze er niet genoeg bij om in stukken te zagen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:37

Denk dat ze het er uitzagen als er geen optie meer is om te opereren of als het te lang zou duren voordat je in een kliniek bent die dat kan. Of als er een kans is op een normaal levend veulen. Volgens mij wisten ze pas dat het veulen misvormd was als het er uit was.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:38

Wat een vreselijk naar iets zo’n misvorming… maar geheel niets aan te doen. “Foutje der natuur” :n

Man wat gaat er dit jaar een hoop mis. Ik hoor het om mij heen ook overal en zelfs die dierenarts maakte er een opmerking over. Hoe kan dat toch?

Zelf gelukkig niet zoveel oech gehad wat dat betreft. Nu in 12 jaar zo’n 35 veulens verder. De allereerste was doodgeboren (wel voldragen) en vorig jaar en dit jaar een te vroeg geboren/geaborteerd veulen.

Wel (Sch)Eefje gehad een aantal jaar terug die enorm windswept was maar dat is allemaal goedgekomen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:39

Volgens de kliniek was eruit zagen de ´beste´ optie als het veulen dood is uiteraard, keizersnede enkel als niet anders kon.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:02

Gefeliciteerd charmfaith idd wat een groot stevig veulen

Gefeliciteerd keresa met je hengstje

Inge amai wat een tegenslag maar dit kon niemand voorkomen. Hopelijk komt je merrie er snel bovenop. Veulen was niet te redden zo te zien.
En ik begrijp dat sommige mensen hun merrie wegdoen om te laten bevallen maar persoonlijk zou ik ze dan naar de kliniek doen. Een ander persoon of dierenarts kan niet meer dan dat wij kunnen in zo een situaties. In de kliniek nemen ze altijd nog scans en echos voor de bevalling om te zien hoe het veulen ligt.
Nu dit zijn eigen uitzonderlijke gevallen maar dit jaar is het toch opvallend veel.

Oh en dat zagen doen ze nog steeds hoor. Vrienden van ons hebben dat twee jaar geleden gehad. Veulen was ook geheel misvormd.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:34

Fotsy, ik heb ook zo door dit mijn twijfels wat ik bij een volgend veulen zou doen, want hoe blij ik met hun zorgen ook ben, als het wel een normaal veulen was dan is de reis naar de kliniek vaak al te lang om het veulen nog overlevingskansen te geven in zo een situatie vrees is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:38

@Inge: Wel even wat twijfel gehad natuurlijk. Merrie had daarna ook een baarmoederontsteking opgelopen. Uiteindelijk dus de keuze gemaakt om het wel nog een keer te proberen, het veulen was verder ook voldragen maar zal waarschijnlijk in de baarmoeder al overleden zijn omdat het geen verstikkingsverschijnselen had. Was het huidige veulen ook doodgeboren geweest dan hadden we misschien nog wel embryotransplantatie geprobeerd oid. Gelukkig is alles goed gegaan wat nog maar eens duidelijk maakt dat vorig jaar echt dikke pech was.

Noora heeft vannacht goed gegeten, stal is wel een beetje een zooitje, maar ze stond vanochtend ook wat onrustig dus ben niet zeker of het van vannacht of vanmorgen is geweest. Ze staat nu wel lekker te eten buiten, dus ik vermoed toch gewoon wat last van de baby.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:39

Ach Inge, wat een hel zeg :knuffel:
Ik hoop dat je merrie snel opknapt! Dikke knuffel voor jou.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:41

Keresa gefeliciteerd *\o/*

Bij mijn paard hebben ze destijds foetotomie toepast. Het veulen lag met 4 benen naar voren en toen de DA kwam was het overleden. Kliniek wilde ik niet met zo'n merrie, 's nachts alleen op pad en een keizersnede was voor mij al uitgesloten. Dus optie was afspuiten of foetotomie waar ook daar zitten grote risico's aan.
Merrie is een week gespoeld en heeft AB gehad en daarna bij haar nieuwe eigenaar nog 2 gezonde veulens.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:59

Gefeliciteerd keresa.

Moner, vorig jaar hier bij de buren ook een veulen eruit gezaagd. Die was misvormd bij de voorbenen. Merrie heeft het daarna nog een week vol gehouden, maar is daarna overleden aan de verwondingen. Volgens mij ging de wond ontsteken.

Hoor dat hier in wolvega de kliniek ook bomvol zit met merries en veulens, meer dan anders rond deze tijd van het jaar. Zou wel interessant zijn als iemand vd dierenartsen data zou verzamelen om te onderzoeken of er een verband is tussen iets..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:28

Gefeliciteerd Keresa!

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Imani_abby - Ollie - 301
Jolandje - Eowyn - 309
Moner - Libby - 321
Stal_HD - Gaya - 322
Goldenarrow - Valetta Apal - 322
Nieky1993 - Ashley - 322
Veronique56 - Chacha - 324
Astrea - Mirabeau - 325
Cp112 - Fleurtje - 327
Shadow33 - Voraya - 328
Cynthia82 - Fiore - 329
Us2001 - Gemma - 330
Luna2006 - Sun - 332
Nieky1993 - Yula - 332
Cp112 - Jolene - 333
Cp112 - Bertje - 334
Orange - Annabel - 335
Tammiebels - Deja Vu - 335
Corinadrenth - Oya - 335
xLeoniee - Abby - 335
Ciara_Lady - Nylke E.M - 336
Shadow33 - Her Highness - 336
Kiki1976 - Bo - 336
Kathleen_vW - Efeera - 340
Nieky1993 - Mirthe - 341
Nieky1993 - Tina - 342
Dddara - Don Dara - 346
Imani_abby - Toffee - 371
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 372

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:04

Gefeliciteerd Keresa

Ik kwam er op de kwpn veulen fb 1 tegen die 403 dagen moest wachten dus het kan altijd erger :’) maar leuk is het niet.

Ik ga er vanuit dat het gewoon nog niet af is, mijn merrie is ook al wat ouder en heeft de eerste 120 dagen op regumate gestaan, omdat ze het jaar ervoor na 75 dagen afgestoten heeft, misschien speelt dat toch ook wel mee…

Uier op dag 372, wel weer meer dan afgelopen dagen…

Afbeelding

Afbeelding

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:39

Wow jeetje marjoleine, die uier biedt ook niet bepaald perspectief dat het vanavond gaat gebeuren of zo.. je mag toch hopen dat ze nu snel een keer bevalt. Wat is dit lang wachten zeg voor jou! Ik vind knap hoe je het volhoudt, ook al kan je niet anders.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:39

Afbeelding
Hier het ventje opgdroogd
Hij heet Altingshof
Levi Logan
Hij was erg snel met het uur gedronken en gepoept

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:43

Gefeliciteerd Keresa.

Wij hebben twee jaar geleden een Welsh veulen gehad wat een misvormd hoofd had. Het veulen is levend geboren en daarna door de DA ingeslapen. Dat was een ontzettende nare ervaring. Het veulen had geen overlevingskans.
Ik heb daar nog foto’s van. Voor diegene die ze wil zien kan ik ze afgeschermd plaatsen.

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:58

Hi Fleuribelle,
Ben wel benieuwd. Was operatie geen optie? Ik heb daarover artikels gezisn, ook al kan ik me voorstellen dat dat heel ingrijpend is. Dat ging over een scheve neus die dan werd recht gezet.

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:59

Gefeliciteerd Keresa!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:07

Fleuribelle schreef:
Gefeliciteerd Keresa.

Wij hebben twee jaar geleden een Welsh veulen gehad wat een misvormd hoofd had. Het veulen is levend geboren en daarna door de DA ingeslapen. Dat was een ontzettende nare ervaring. Het veulen had geen overlevingskans.
Ik heb daar nog foto’s van. Voor diegene die ze wil zien kan ik ze afgeschermd plaatsen.

Als meelezer vind ik dit wel reuze interessant en leerzaam om te zien!

Ik snap wel dat het heel verdrietig is voor de eigenaren waarbij het mis gaat, die veulens verliezen en soms zelfs de merrie (bijna) verliezen, dus mijn oprechte medeleven. Als diegene vinden dat dit soort dingen beter in een apart topic besproken kan worden, dan snap ik dat ook.