[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:18

Zitake: Als ik zoiets lees ben ik weer extra blij met mijn paardjes bij huis. Ik zou, denk ik, ook opzoek gaan naar wat anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:21

Tja maar om dichtbij iets te vinden die is wat ik zoek, niet makkelijk. Ik ga het er dit weekend nog een keer over hebben dat ik ten eerste geen stalbrok hoef, dat hun eigen voer voor de stal staat, dat ik in de plaats voldoende ruwvoer wil, niet dat ze stro gaan vreten en koliek gaan doen, en tja als ik merk dat daar niet aan voldaan kan worden moet ik idd iets anders gaan zoeken, zou wel jammer zijn, maar paarden gaan voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:29

ik vind de pensionstal/manege waar Ravina staat erg fijn,ik heb een fulltime baan en ben stiekem best wel blij dat er uitgemest en gevoerd wordt.

wel vervelend zitake!

hoe is het met de drachtige dames?ik was bij Ravina vandaag,en haar buik begint een beetje onder de deken uit te piepen.........

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:48

zitake schreef:
*zucht* Ligt het nou aan mij en ben ik 1 grote zeur of wat? Ik zet gisteravond 3 emmers voer klaar, voor de boxen, wel met 2 meter tussen, want ze zouden er nog over kruipen om er bij te komen ;), kom ik vanavond op stal, wie staan daar nog steeds, de emmers, gevuld en wel. Hoe moeilijk is zoiets, of kun je daar nou echt over kijken. en waar ik me nog het meeste zorgen over maak, weer geen hooi meer en merrie die echt stro binnenschrokt. *zucht* wat moet je daar nou mee, ik ga het er dit weekend toch even over hebben. prima pensionstal, maar op die manier is er ook niks aan.

Pff idd ik zou ook eens een hartig woordje spreken met de pensionhouder hierover. Ik heb het zelfde aan de hand gehad toen ik mijn tink nog had. Ik heb het ook een aantal jaren volgehouden steeds weer onieuw een gesprek aangaan, ging het weer een aantal weken goed , maar opeens plofte de bom en ben ik opgestapt ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:53

Ja daar vrees ik op den duur ook voor, ik erger me best niet teveel ;). Heb nu al een paar dingen gehad waarvan ik dacht, kan eigelijk niet... Hopelijk kunnen ze volgend jaar aan huis, dan maar geen wei, is niet anders. en hopelijk vind ik dichtbij een weitje. Ik snap dat het niet makkelijk is om het op ieders manier te doen, maar zo'n idiote dingen vraag ik nu niet. Gooi ze morgen maar even het land, want weet niet eens of ze wel buitenkomen overdag.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:57

ja precies, zo ging dat bij die pensionstal waar ik stond ook. op het laatst ben ik maar zelf s'morgens en sávonds gaan voeren en buitenzetten.
Soms was het zo erg dat je je paard binnenzetten al eerder op de dag en dat hij zogauw je weg was het paard weer buitengooide. reden minder uitmesten s'morgens. Zelfs uitmesten deed ik op het laatst zelf :(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:05

Dat is ook wel idioot. Op zich is het geen slechte stal, maar aan zo'n dingen kan ik me wel ergeren, de rest blijkbaar niet zeker ;), maar dat zijn geen jonge paarden/drachtige, behalve 1 dan. Maar vind het erg onduidelijk wat er wel en niet gebeurt. s zomers net zo, zet je ze op een klein stukje land, kom je 5 dagen later (met vakantie bv) terug, staan ze nog steeds op hetzelfde stuk, compleet kaal land, krijgen volgens mij dan ook niks bij. Alle jonge spul gaat gewoon het land op deze zomer.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:07

pfff ik ben ook blij dat ik ze zo dichtbij heb staan
en toch erger ik me dood soms
zo erg dat ik ze het liefste mee naar huis nam
maja ik heb hier geen wei helaas :(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:09

onley schreef:
pfff ik ben ook blij dat ik ze zo dichtbij heb staan
en toch erger ik me dood soms
zo erg dat ik ze het liefste mee naar huis nam
maja ik heb hier geen wei helaas :(

Ik ben niet de enige dus :). Hoop dat ik binnen een paar jaar toch kan verhuizen. Zo mooi zijn als ze aan huis komen te staan.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:09

Ik zou me daar ook aan ergeren. De bom platste bij mij toen hij op een gegeven moment buitenliep en ik kwam aan en zag geen water bij hem in de wei. Dus ik boos, was een warme dag. Weet je wat hij zei "zoepe ze maar oet de poole" (zuipen ze maar uit de regenpoelen) -:(-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:10

Zou ook ontploffen dan... Jee dat zelfs water teveel is.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:12

Oei, ergernissen zo te lezen. Vervelend voor jou en je paarden als ze niet gevoerd worden en hooi krijgen zoals het hoort.
Ik ben erg perfectionistisch wat mijn paarden betreft en vertrouw er (bijna) niemand mee. Niet alleen omdat ik wil dat ze op mijn manier verzorgd worden (stallen tot in de puntjes, water dat super schoon is, niet te veel maar ook niet te weinig hooi, etc... :o ) maar ook omdat een van mijn paarden gewoon niet in een pensionstal gestald kan worden vanwege haar gedrag.
Dat ik ze niet altijd aan huis heb (staan 's zomers op de weide) vind ik niet zo erg, zolang ze het maar goed hebben.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:18

Ik ben dus nu ook superblij met mijn oom. Ik heb nu een oude varkensstal ter beschikking die we helemaal verbouwd hebben tot ministallen, heb mijn eigen weien. Heerlijk geen gezeik meer met die rotpensionstallen. Ik ben zelf ook echt een perfectionist soms tot ergernis van mijn vriend, maargoed mijn paardjes moeten in 5 sterren leven kwa schone stal, schoon water, fatsoendelijk hooi enz :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:20

Steffi ze worden wel gevoerd, maar met gewone basisbrok, wat dus veel te weinig voedingsstoffen bevat voor het veulen en eigelijk voor de jonge merrie ook, en straks voor pascha (hoewel die straks wel merriebrk krijgt). Yonce staat allesbehalve mager, eigelijk mag ze niks extra krijgen muv hetgeen ik heb staan, omdat daar weinig suiker en eiwit inzit, wel voldoende mineralen en vitamines, en voor de rest enkel hooi. maar ze krijgen dus best veel van die basisbrok waar dus niet inzit wat ze nodig hebben. veulen moet juist heel veel krijgen ivm groei en hij staat er al niet denderend bij, maar op die manier krijg ik hem nooit goed. En ik wil prima alles klaarzetten, maar dan moet het ook gegeven worden, dus dat is een beetje het hekelpunt nu. halster en touw hingen net hetzelfde als gister, dus dat betekent waarschijnlijk dat ze yonce niet vast hebben gezet met voeren en ze dus weer voor 2 gegeten heeft waarschijnlijk. dus grrrrrr

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:20

Ja dat geluk voor zo'n plek moet je hebben melanie ...
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 15-01-11 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:21

melanie_h schreef:
Ik ben dus nu ook superblij met mijn oom. Ik heb nu een oude varkensstal ter beschikking die we helemaal verbouwd hebben tot ministallen, heb mijn eigen weien. Heerlijk geen gezeik meer met die rotpensionstallen. Ik ben zelf ook echt een perfectionist soms tot ergernis van mijn vriend, maargoed mijn paardjes moeten in 5 sterren leven kwa schone stal, schoon water, fatsoendelijk hooi enz :D

*jaloers*
Veulen gaat straks de volle wei op, mooi opfokadresje dus zal ideaal zijn. Merries weet ik nog niet. Weet niet of ik ze op pension laat staan ivm toch niks kunnen doen, kunnen ze beter de wei op denk ik zo. Maar kon mss deze zomer een stukje gebruiken van iemand, let's hope.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:28

Deze plek koester ik ook met heel mijn hart en ben zo blij dat ik deze plek ter beschikking heb gekregen.

Het is alleen wat dubbel, want deze plek heb ik altijd wel ter beschikking kunnen hebben alleen toen leefde mijn opa nog die woonde onder in de boerderij en die was heel dominant en heel dement dat het onverantwoord was om er een paard te stallen. Ik heb het weleens geprobeerd voor een maand, maar vond dan weer een riek in de stal of een overstuur paard met een hele neus kapot :(
Toen mijn Opa en Oma naar een tehuis gingen en uiteindelijk ook snel daarna gestorven zijn heb ik dit plekje dan ook weer snel opgepakt.
Wat niet wegneemt dat ik het heel erg vind dat ze gestorven zijn ;( , want mijn oma was een heel lief en zorgzaam persoon alleen mijn opa dat was een aparte.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:37

Ik ben ook blij met ons plekkie :j we hebben een weiland gehuurd en ons eigen hooi en alles. Vind ik ideaal. Alles zelf in de hand aan wat ze aan voer krijgen, weidegang hebben ze al 24/7 en sinds een poosje ook een inloopstal.
Het enige is dat je natuurlijk wel elke dag heen moet, maar dat vind ik geen probleem. Het kost wel veel tijd maar dan hebben ze wel alles wat ze nodig hebben. Net zoiets als jou dus melanie.
Heb voorheen ook op een stal gestaan waar je in principe ook alles zelf deed, maar er was wel iemand die af en toe iets over kon nemen (hoopte je dan) want we hebben ook wel eens een hele kruiwagen vol hooi klaargezet en die stond dan de volgende dag nog net zo ;(
Sindien toch maar altijd elke dag zelf gegaan en nu dus eigen stukje, en dan heb je echt alles zelf in de hand.

Niets is rotter als het voeren wordt overgeslagen of als ze de hele dag binnen zouden staan..
Het liefst zou ik ze ooit nog eens aan huis hebben, maar ja dat zit er eerst nog niet in :)
Helaas nog geen huisje met een stuk grond erbij :) Maar wie weet later :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:44

Zoiets wil ik dus ook nog zien te vinden. Het is in principe all-in, maar wil ik het zelf doen dan verrijd ik tonnen aan diesel. :), dus 2x daags is gewoon niet mogelijk. Ah morgen even overleggen, dat ik het voer toch belangrijk vind, alsook het hooi en hoe het nou zit met buitenzetten. Want volgens mij zien die van mij (als ik ze niet buitenzet of verzorger) geen buitenlucht. Mag nu eindelijk eens duidelijk worden.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:45

succes morgen dan!!! hopelijk veranderen ze dan een beetje!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:35

inowa schreef:
@joyce, drachtige merrie mag fenegriek hebben ja,ik gaf het pepper ook maar dan in combinatie met knoflook.

Op internet staat dus van niet.. Mijn lesgeefster dacht ook dat het wel kon..
Bel vandeweek de d.a. even dan weet ik t zeker

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:44

mogguh.

Hier alles aan huis, hebben 8 pensionklanten, wij voeren en zetten ze in de zomer buiten, binnen zetten en mesten moeten ze zelf doen. In de winter komen ze hier niet op de wei(zware kleigrond) maar hebben ze de mogelijkheid om ze te luchten in de bak, binnenkort hebben ze twee paddocks, ze kunnen daar gebruik van maken maar moeten wel op het erf blijven.
Soms gooien ze er 1 in de bak, en gaan ze boodschappen doen, er wil dan iemand rijden, en die moet dan wachten op die andere persoon die schappen gaan doen is. Erger me daar te pleures aan. Pensionklanten is niks voor mij vrees ik.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:57

Ik sta op pension bij een boer, prima stal en heb het er naar mn zin, enige nadeel is slecht stro en lekkend dak(stal) maar het dak wordt van de zomer helemaal vervangen en gelukkig lekt het in peeps der stal minimaal vergleken met een aantal andere stallen in het blok.
Wil nog steeds een stuk land met schuilstal huren, maar helaas moeilijk te krijgen hier.
Huurde een stuk land tot mei 2010 maar het was gewoon echt te ver en het is onteigend.
Zat elke dag 40 minuten enkele reis op de scooter maar paardje stond er heel goed.
Peeps vandaag 260 dagen drachtig, over 40 dagen een mijlpaal :P

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:50

melanie_h schreef:
Wat daar mis mee is???
Een hele hoop dit is een ernstige afwijking waar je echt niet mee verder wil fokken!

Ik heb even een topic gezocht dat je maar eens rustig door moet lezen.
[VN] Onderzoekers vinden locatie van dwerggroeigen bij paarden

Ah okee. Had wel gehoord van dwerggroei en wist ook wel wat het is, alleen de gevaren mbt fokken wist ik niet ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:12

horsii schreef:
Peeps vandaag 260 dagen drachtig, over 40 dagen een mijlpaal :P

gaaf he dat schiet al op!

Ravina gaat richting de 240 dagen,klinkt ook zo leuk,nog 100 dagen :D