[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:37

wij namen altijd de dag van de laatste keer insemineren. doe dat nu zelf ook, de laatste keer dat ze gedekt is. Lachen

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:44

@nicole, gefeliciteerd met de dracht van Upona Haha!

@uletje, ik doe mijn merrie geen bescherming om de benen, zodat ze ook voelt waar het veulen is, voor de borststang bind ik een baaltje stro vast zodat het veulen er niet door kruipt, en in de regel gaan ze zich niet liggen op de trailer, zo`n rit vinden ze toch wel spannend.

@PVD, wat een eieren bij jou zeg, pfoei.

@Twinkelbel, toevallig heeft mijn merrie ook register A papieren, je kunt ze idd aanbieden op keuringen, IBOP e.d. zo kunnen merries bv ster-waardig worden, maar wil je ze opgenomen hebben in het gewone stamboek of ster hebben, zal je ze moeten laten PROK- keuren, en een cornagetest, mits dat het kwpn er zeker van is dat de vader cornagevrij is, wordt het paard dan goedgekeurd dan wordt je in het gewone stamboek opgenomen.

@AngelsDitch, gefeliciteerd met de dracht!!

@TJolieke, balen zeg, hopelijk gaat het bij de HH beter, succes.

Ik heb afgelopen jaar ook 340 dagen getelt, maar Relana werkte mooi mee en kreeg haar veulen op dag 336 Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:52

hengstenhouder is momenteel ook erg blij hiermee

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:54

Jij kunt er niks aan doen/

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:57

ben blij als vandaag over is, voelt toch raar, sylke zou vandaag uitgeteld zijn Lachen 4 juni, stomme is dat ik er toch nog steeds naar toe aan het rekenen was, al vanaf 14 maart. ben blij dat het nu voorbij is, dat sylke 30 dagen drachtig is, daar kan ik me beter op richten Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:02

Bah, inderdaad een rotdag ja. Inderdaad maar denken aan die 30 dagen.

En ik tel normaal ook vanaf de laatste dekking/inseminatie. Alleen ik heb een geile merrie. Clown Neon is op dinsdag de laatste keer geïnsemineerd, en afgelopen dinsdag gescanned, dat is dag 15 geweest. Alleen was ze volgens de DA langer drachtig, minstens 16 dagen. Ze is nog even langer hengstig geweest dus. Schouwhengst zal wel een lekker ding zijn geweest. Tong uitsteken

Als het meezit ga ik morgenavond Neon weer ophalen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:03

draaakje schreef:
ben blij als vandaag over is, voelt toch raar, sylke zou vandaag uitgeteld zijn Lachen 4 juni, stomme is dat ik er toch nog steeds naar toe aan het rekenen was, al vanaf 14 maart. ben blij dat het nu voorbij is, dat sylke 30 dagen drachtig is, daar kan ik me beter op richten Lachen

Ach gut , zal een raar idee zijn. Maar een maand drachtig is ook een feest!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:06

spannend, altijd fijn als je merrie weer thuis komt, zat even in je profiel te spieken maar wat een mooie merrie is dat, je hengst mag er ook wezen trouwens, prachtig die stippeltje (ja ik weet de precieze namen er niet van, ga ik me ook niet aan wagen) , jammer dat die bij tinkers niet "echt" voorkomen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:18

Sjoert schreef:
Jij kunt er niks aan doen/

Nee, ze worden nu voor de 4e keer in 8 dagen geinsemineerd, we hebben de eieren al afgespoten.
Maar 1 van die merries is al 2 jr niet drachtig te krijgen, bij die merrie is 1 ei nu weg, maar er zitten er nog 3. We kunnen nu wel gokken op dat ene ei wat dan misschien bevrucht zou kunnen zijn, of we insemineren nog een keer, met de kans dat 1 van de overgebleven eiren bevrucht raakt.....
Voor die laatste optie hebben we gekozen.

Tja, dan is er wel een kans op een 2-ling, maar dat zou dan eventueel afgeknepen kunnen worden.

Ik hoorde vandaag trouwens dat de DA bij een ander een 3-ling ter wereld heeft gebracht. Wel alledrie overleden. Had daar nog nooit van gehoord!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:21

Dank je draaakje. Merrie is niet zo bijzonder hoor. Opgedirkt valt het nog wel mee, onder dek ook. Tong uitsteken Ze is knapper op de foto's dan in het echt. Clown Hoewel er toch ook niet echt veel fout aan is, is het niet een "wauw" merrie om in het echt te zien. Mijn hengst daarentegen wel. Dat is ook mijn droompaard en mijn grote trots.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:22

ken wel verhalen van 3lingen maar niet dat die echt de hele dracht blijven "zitten".... jeetje..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:32

Jeetje, drieling geboren, dat is helemaal apart. Mijn merrie was drachtig gescand van een drieling, maar er zijn er twee afgeknepen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:44

Nicole: proficiat met Upona!
PVD: eieren per dozijn?
AngelsDitch: ook gefeliciteerd!
Airborn: lekker besluiteloos dus, vervelend zeg.
Neonlight: hoe lang is Neon nu weggeweest, best lang toch?

We hebben Marlet naar de Havikerwaard gebracht, wat een prachtig complex zeg. Ik zag er wel tegenop, ze was nog helemaal niet bij Charley weggeweest en had ook al een jaar niet meer op de trailer gestaan. Laden ging vlekkeloos gelukkig, onderweg flinke hoosbuien gehad (en dat in de spits tussen alle vrachtwagens, kun je niet eens snelheid minderen) maar ze is heel rustig gebleven. En daar een mooie stal in, ze vond het meteen best. Morgen wordt ze geïnsemineerd (vers onverdund), vrijdag scannen. Ben benieuwd. Als vrijdag het ei al weg zou zijn kunnen we haar weer ophalen (zal mijn baas niet blij mee zijn) en anders wordt het zondag. En dan weer op naar de 18-dagen scan. Ja zo blijft het spannend Haha!. Nu effe lekker rusten, toch vier uur met de trailer onderweg geweest, best vermoeiend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:03

Neon is niet zolang weggeweest. 4 weken of zo. Heb haar vrijdag 9 mei hengstig gespoten, 10 mei gebracht, iets eerder maar we hadden toch een wedstrijd daar vlakbij, gingen die kant toch al uit. 20 mei is ze voor het laatst geïnsemineerd, maar waarschijnlijk dus vanaf 19 mei al drachtig. Op dag 15 gescanned (bleek dag 16 dus te zijn), bijzonder vroeg al. Had eigenlijk na het weekend pas verwacht, scannen op dag 18 was in het weekend (hoewel ik er nu achterkom dat dat vrijdag was, dus ook nog misgeteld), had verwacht dat ze het na het weekend zouden doen en met schouwen haar bij zouden houden. Tong uitsteken
Moet morgen haar stal nog leegmaken. Die is inmiddels ingepikt. Nagelbijten / Gniffelen

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:09

hee ook al heb ik niet bijster veel nieuws meld ik me toch weer ff .
een vraag Tong uitsteken mijn merrie heeft mogelijke kans op 2ling dracht en zit maandag op dag 17. is dat gewoon normale dag (geteld dan) om te scannen of ni? dag 15 en 16 zijn zaterdag en zondag hahaha. en ja vrijdag is dag 14 maar weer zo vroeg..
mn dierenarts moest wel klein beetje lachen om mijn eierenfestijn (is een grote praktijk dus er scannen er meer maar kan met hun allemaal goed overweg Knipoog )

@pvd met wie insemineer je allemaal als ik vragen mag Clown

ennuh tjolieke vervelend dat ze weer niet drachtig is..
nicole gefeliciteerd!!
en AngelsDitch ook!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:12

Vaak wordt er met 18 dagen gescand.
Wij hebben met 16 dagen gescand, omdat ik een paar jaar geleden met Casa toen net te laat was voor de eisprong.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:20

indoctro, marome

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:24

miszlisanne: Palona wordt op 16 dagen gescand ivm tweede ei dat mss nog zou ovuleren. Maar 17 dagen kan ook prima hoor Ja

PVD: Een drieling? En hoe lang drachtig geweest?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:26

Volgens de DA gewoon 11 mnd. En ik zie geen reden om hem niet te geloven. Ze waren alledrie al dood in de merrie. De merrie was tot 3 mnd steeds gescant en nooit wat gezien.
Hij zei nog "gelukkig ben ik niet degeen die ze gescant had".
daarbij kwam ook nog dat het om een draagmoeder ging. Er was maar 1 embryo ingezet, en uiteindelijk een 3-ling uit....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:30

Nicole en AngelsDitch gefeliciteerd!
TJolieke, jammer dat het niet raak was maar fijn dat ze daar zo mooi terecht kan voor het insemineren.

Neon, dit jaar had ik bij 2 merries dat ze al van de 1e of 2e dekking drachtig waren maar zich langer lieten dekken. Een andere merrie liet zich zelfs 2 weken dekken Bloos! Die moet nog gescand worden trouwens.
Weer een andere is pas gedekt na de eisprong dus dat was makkelijk.

Ik vraag me trouwens af of de merries dit jaar makkelijker drachtig worden of lastiger. Hier in de buurt lijkt alles eigenlijk heel vlot te gaan terwijl andere jaren er veel meer geklaagd wordt.
En dat terwijl ik hier juist voor het eerst in jaren eentje had die niet meteen drachtig was maar pas in de 2e cyclus Clown

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:33

Marije: Hier bij twee merries de veulenhengstigheid niet kunnen dekken omdat die snel kwam en snel weer voorbij was, maar verder hier in de omgeving ook overwegend positieve geluiden, veel merries in eens drachtig Ja

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:06

@PVD: Tjonge, een drieling, dat is apart. Vraag me wel af hoe dat kan als er maar 1 embryo geplant is. Iemand daar verstand van? Knipoog

@Tjolieke: Nou maar hopen dat het nu wel pakt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:10

Lijkt mij dat het embryo is gaan delen, en er dus een een-eiïge drieling was.....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:26

ik heb echt geen idee..... Van embryo implanteren heb ik echt geen verstand.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:30

Het kan volgens mij inderdaad enkel een 3 eiïge zijn... Heeft op zich niets met embryo transplantatie te maken.
1 bevruchte eicel ingeplant, en die is zich dus gaan delen, dus normaal zouden het 3 identieke vuelens moeten zijn.