[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:42

Hier dus ook veel merries die de hengstigheid niet doorzetten, eitjes niet groeien etc. Inseminator wordt er gek van. :=

Alles weer lekker thuis.
En planning is weer gemaakt.
Vrijdag Sterre.
Zondag Chablis wegbrengen.
Maandag Chablis+ Eli.
Vrijdag Blossom.
:=
En vast nog tussendoor :')

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:57

Mirjam hier ook, alle merries laat op gang

Toushie ik dacht ook dat die stokmaten niet wenselijk waren, of geldt dat meer bij quarters?

Sharon, spannend! Hopelijk alles goed

Kabayo, geen idee haha geeft niet. Ah ja zie de plekjes, gaat er toch wel wat ruig aan toe dan dus. Zilver ziet er goed uit en met een vruchtbare perry moet dat goed komen

Mirjam succes met je drukke planning, flexibiliteit is wel nodig

Libera knappe hengsten! Hier moest ik nog vier dagen wachten met insemineren bij een ei van 3.7 .. hoop dat hij gelijk had

Hier ook druk geweest, ma avond en di ochtend oxy gespoten, dinsdag middag geinsemineerd en vandaag gespoeld en ei was gesprongen. Blij dat ik weer kan wachten! het is een heel geregel om mijn werk heen..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:59

Kabayo schreef:
Libera vind die eerste hengst erg gaaf! Wel spannend dat je dierenarts vertrouwd dat het ei wel weg gaat. 3.7 is niet erg groot namelijk. Hoop dat het pakt!

Ja maar dat was 24 uur voordat we gingen insemineren en ze heeft ook nog een spuit HcG gehad he :P

Duimen dat Zilver bij dat rijtje drachtige merries van Perry mag, spannend! Ben zo benieuwd naar die combinatie :))

Zit er zelfs aan te denken om volgend jaar ook net een perlino/cremello hengst te dekken voor een paardje voor mezelf :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:27

Sterre wisten ze ook 100% zeker dat ei weg zou zijn. Mooi dus niet. Blik dat ze altijd controleren. := Ook met afspuiten laat zij gerust eitje zitten. :')

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:38

Muronia schreef:
Ik vertelde dat Elonia wat drakerig begon te doen tegen de andere paarden. Nou, ik vind het behoorlijk heftig eigenlijk. Dit was ik niet gewend van Veronia zo. Ik zit met onrust in mijn kudde nu. Elonia accepteert de oude pony niet meer. Heeft haar deze week een lelijke trap gegeven en dat beestje is 30 en kan zich niet meer weren dus die kan ik er niet bij laten lopen nu. Gisteren zag ik Elonia achter haar oma Wainonia aan rennen. Ze jaagt haar alle kanten op dus die was ook in paniek. Ik heb Elonia even uit de groep gehaald en apart gezet. Dit vind ik echt geen oké gedrag van haar en zo is ze normaal ook niet. Ze is wel vrij dominant, maar nooit gemeen. Zou dit gedrag nu de hele dracht zo blijven of zou het iets van de eerste maanden zijn? :?

Even hierop reageren.
Mijn jonge merrie is nu 4 met haar eerste veulen. Is meest onderdanig uit de groep en watje eerste klas. Maar na insemineren en dus vroege drachtm was ze de eerste weken een heks. Die viel ook de andere aan en was enorm heftig.

Dit is met een maand of 2.5 wel weer gezakt. Leek ons iets met hormoonschommelingen te zijn. Zou als ze echt andere verwond haar tijdelijk apart zetten tot ze weer meer gesetteld is met zichzelf en dan rustig eerst met 1 die zich niet zo druk maakt weer introduceren zien hoe dat gaat. Mijne kon daarna weer gewoon goed samen staan en geen problemen meer mee gehad nadat het weer gezakt was.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:07

Libera klopt een schwarzwalder fuchs.
Ben ook heel blij met deze combi en verbaasd dat het zo snel gepakt heeft. Bij allebei mijn merries trouwens.
Volgend jaar dus half maart en half april de verwachte datum voor de veulens.

Iemand van jullie ervaring met geslachtsbepalingen?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:13

Kabayo , Duimen dat zilver ook in 1 x drachtig is nu. Je hebt 2 haar geleden toch ook met perry geprobeerd? Of vergis ik mij nu?

Rensje spannend weer op het wacht bankje.

Mirjama: Dit weer lijkt mij ook niet heel bevorderlijk voor de merries helaas.

Wbt de stokmaten , in Nederland is vooral de reiningsport het meest gereden. Daarvoor zijn grote paints of quarters niet wenselijk.

Ik fok zelf allround of meer richting pleasure. In mijn paarden en combinaties zit dan ook een groter of groot aandeel Engels volbloed.

Hailey is wat compacter , en heeft meer halter ( vierkante showkanonen) in haar bloed

Indian heeft hoog gehalte Engels volbloed. Die is ook stuk langegelijnder.

Deze beide hengsten komen van hunter en pleasure lijnen en komen beide uit Amerika. Daar word deze tak meer beoefend. Er zitten nog grote in de lijn. 1.75+ en ja deze maten voor paints zijn dus heel groot en in nl niet heel voorkomend.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:37

Crazy_funky Jeetje wat Balen zeg dat ze niet drachtig is. Hopelijk wordt ze vlot hengstig nu.

Romy_L1998 Hopelijk morgen positief nieuws en is ze drachtig.

Ciara_lady Welkom. En leuke combinaties. Super mooie hengst ook. Duimen dat ze netjes drachtig zijn.

Sabbuh Dat is altijd fijn een positieve hartslag scan *\o/*

Moner jij hebt het ook druk op het wachtbankje :D wat naar zeg van de boom op je auto. Is de auto nog wel te redden of total los?

Libera mooie combinatie. Aftellen maar en duimen dat ze drachtig is.

Mirjamalvaro spannend zeg. Hopelijk is ze gewoon drachtig. Wordt nog druk met op en af rijden.

Kabayo Dat klinkt wel positief van Perry. Hopelijk is Zilver ook gewoon drachtig. Al 36 weken zwanger, tijd vliegt :D

Toushie welkom en leuke combis. ik wist overigens niet dat een paint 1.71m kon zijn. Dat is een behoorlijke maat.

Rensju Dat klinkt idd als een heel geregeld. Maar hopelijk de laatste x als ze drachtig is en dan aftellen tot volgend jaar.

Hier is saartje nog steeds niet hengstig :+ . Morgen komt de veearts scannen of hij toevallig toch geen vruchtje gemist heeft *D Vandaag had hij helaas opleiding dus kon hij niet komen.
Ondertussen heeft Abby geen veulen hengstigheid gehad want ze zit op dag 15 en is nog steeds super boos op Booster :'). Wel het handige van een hengst op stal, ik kan elke dag even schouwen :D . Tina leek wat interesse te hebben vandaag dus ik hoop dat ze hengstig wordt komende dagen.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:07

Nieky het was even een drukte vorige week met alle scans inseminaties, nu hopen op goede resultaten.
De auto is in principe total loss, maar mijn man is zeer handig en we hebben nog een wrak staan met onderdelen, dus ik hoop dat hij weer rijdbaar wordt
Het is een oud autootje, maar heel handig als paarden eigenaar Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:24

Mag ik hier ook meekletsen? :D

Als alles goed gaat mag ik volgend jaar drie veulentjes verwachten hier in Zweden. :j
Twee IJslanders en een Quarter.

De eerste combinatie is de IJslander merrie Jona, ze is gedekt door de hengst Akur fra Kagadaholi.
Ze heeft 4 tot 12 mei bij Akur mogen logeren, 28 mei is ze drachtig gescand van een prachtig rond vruchtje <3 19 juni is de volgende scan voor het hartje.
De combinatie:

Afbeelding

Dan mijn lieve Fenja, zij is sinds maandag avond bij haar date Hrannar aan het logeren:j

Afbeelding

En als laatste de Quarter Horse merrie Silver. Ze staat op dit moment in Amerika, extra spannend dus... Ze is homozygoot voor het zilver-gen, er is nog geen enkele Quarter Horse die dat is in Europa en maar 5 a 6 op de wereld!
Silver staat nu op het dekstation Silver Spurs Equine waar ze geinsemineerd mag worden door de hengst Einsteins Revolution, een zeer bekende en succesvolle hengst. Na de inseminatie wachten we de 40 dagen scan af en mag ze op transport naar Europa!

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:29

Ik kon het even niet opbrengen om te reageren, zeker niet in dit topic.

Eergisteren vond ik mijn lieve lievelingshengst dood in zijn stal. Geen teken van rollen ofzo, hij was heel schoon. Maar wat een enorme schok. Hij was nog maar 14 jaar. Hij was echt mijn maatje en ik ben er echt kapot van.
Het ‘erge’ daarbij is dat ik dit jaar vooral op mijn andere hengst had ingezet omdat ik die volgend jaar misschien zou verkopen. En dan zou ik volgend jaar volop deze gebruiken, welke er nu niet meer is…
Ik heb 2 merries met hem gedekt. En ik weet nog niet of ze drachtig zijn. Dit is zenuwslopend want ik heb geen enkel nageslacht van hem. Ik hoop nu vurig dat 1 of beide dragend zijn… het was nog maar de eerste poging.

Mijn knappe Velvet, goud vanbinnen en vanbuiten…
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:36

Heel veel sterkte

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:38

Knolselder. Wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte Y;(

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:44

O!!!! wat erg, Heel veel sterkte met het verlies van je mooie hengst!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:52

knolselder: sterkte! Duimen dat je toch nog nageslacht van hem krijgt!

Kabayo: duimen dat zilver nu wel drachtig is van Perry! Ze heeft echt veel plekken van het dekken zeg! Dat had Goldy helemaal niet gelukkig. Hoe gaat het met jouw zwangerschap?

muronia: nicole werkt alleen maar bij als ze pb krijgt hè.

Lyona: ijslanders zijn gaaf! Je quarter kan ook een leuke worden, mooie combi!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:57

Mooie combi’s Lyona,

Knolselder heel veel sterkte, wat afschuwelijk

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:04

Knolselder. Idd duimen dat ze allebei drachtig zijn. Ik weet wat je doormaakt. Gelukkig had ik nog merrie nakomelingen, maar had graag een hengst gehad.

Kabayo. Ze ziet er idd goed gehavend uit. Bijt hij zo met dekken?

Moner. Dat is wel even schrikken! Duimen dat de merries nu allemaal netjes drachtig worden

Nieky. Nog niet hengstig dus, ik ben benieuwd naar de scan. Zou ze toch stiekem drachtig zijn?

Maar hier ook nog merries die niet terug hengstig worden voor mijn hengst. Wat een moeilijk jaar. Al zijn er ook alweer genoeg drachtig gescand *\o/*

Zirkonia is hengstig *\o/* vanochtend moest White Dream dekken , dan schouw ik gelijk bij haar. Ze werd er helemaal verliefd van :=
Morgen controle, eventueel insemineren of overmorgen. Ik ben benieuwd. Ik denk wel dat ze dichtgezet moet worden. Nu is de vraag of dit gelijk na insemineren moet of na dracht scan. Ga ik nog even overleggen met de dierenarts

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:18

Knolselder wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte! Ik duim voor twee wondertjes voor je.

Lyona welkom!

Kabayo, spannend voor jou! Hoop dat Zilver mooi drachtig wordt!

Ik heb liever een hengstveulen want die wordt dan sowieso verkocht. Mijn vriend wil een merrie aanhouden. Maar heb naast 2 rijpaard en een fokmerrie ook nog een 2 jarige staan (te koop). Heb echt geen tijd om naast een fulltime baan en 2 rijpaard op den duur nog een 3e er bij te hebben om te rijden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:00

Heel veel sterkte met het verlies Knolselder :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:09

Knolselder heel veel sterkte

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:12

Heel veel sterkte Knolselder. Het zit je niet mee. Hopelijk zijn de merries dragend.

Lees wel mee, maar erg weinig tijd om te reageren helaas.

Hommage is drachtig gescand van White Dream, dus ik houd nu nog maar 1 plekje bezet op het wachtbankje. Indy is intussen ook gedekt, zit nu als het goed is minimaal op dag 13.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:17

Knolselder , wat enorm schrikken. Ik duim dat 1 of beide merries drachtig zijn. En heel veel sterkte met dit verlies.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:37

knolselder, heel veel sterkte, zo jong, zo plotseling. Wat een groot verlies. Kan je nog onderzoeken wat de oorzaak is?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:38

Heel veel sterkte, Knoselder!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:59

Knolselder wat een nachtmerrie... je knappe hengst. Heel veel sterkte
Ik duim keihard op twee drachtige merries. Hoe ver zijn ze?

Hommage gefeliciteerd met de dracht! Hopelijk de andere ook. Nog even geduld

Myrthe ik hoop het ook! Mag nu wel eens :+ Wel leuk alles houden. Maar ja, tijd en geld he. Herkenbaar. Vind ons hengstveulen ook enorm leuk van dit jaar. Maar ja, wat moet ik met een ruin terwijl ik al 2 paarden heb en mijn moeder ook 2 paarden. Genoeg om op te rijden :=

Amhorses hij beet haar in het begin toen ze nog niet ging plassen. Ze was niet boos maar ook niet hengstig. Daarna uiteraard gescheiden maar daar zijn wat happen van gekomen
Fijn dat Zirkonia hengstig is! Kan je los haha.

Jennyk ja helaas, ze was niet heel duidelijk qua hengstigheid en dat frustreerde de hengst :=
Ja gaat goed! Laatste 4 weken nu nog. Of nahja, inmiddels 3.5. Spannend hoor!

Lyona mooie combinaties zeg! Spannend! Hopelijk de laatste twee ook snel drachtig

Moner ah nee wat zonde van je auto. Beste boom ook!

Nieky1993 we duimen! Tijd vliegt inderdaad! Maar dat vind ik niet erg haha
Ben heel benieuwd naar je scan morgen! Je zou zeggen toch drachtig dan :) Hopelijk komt Abby straks op gang.

Toushie klopt, ik heb het 2 jaar terug geprobeerd en vorig jaar. Beide jaren 2 cyclussen. Waarbij geprobeerd ; 1 cyclus natuurlijk, 1 cyclus vers, onverdund (vangen en direct insemineren) daarna ei afspuiten en 2x via KI. Alle 4 pogingen niet gelukt. Nu dus weer natuurlijk. 2x gedekt deze cyclus.

Sabbuh ik heb 2x geslachtsbepaling gedaan en beide keren waren fout

Mirjamalvaro hele planning weer :D Mogen wij niet klagen. Inderdaad, altijd checken of het ei weg is :j

Libera ja soms springen ze dan nog niet :P Hoop voor jou wel dan :D
Ik hoop het ook! Nog even wachten.. perlino of cremello is ook heel gaaf! Perry is champagne :)

Rensju we duimen nog even! Ik hoop het zo haha. En anders een jaartje leeg..
Welkom weer op het wachtbankje