[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:44

Het moet uit Italië komen, dus zelf halen is inderdaad geen optie inderdaad. Een andere hengst trouwens ook niet, want de eigenaresse heeft de dekking op een veiling gekocht.

Het scheelt dat het niet mijn paard is, maar ik vind het wel banketstaaf naar de eigenaresse toe. Wij doen er alles aan om de merrie zo ver te krijgen en dan loopt het zo :( Eigenaresse is ook een vriendin van ons, dus vind het vooral sneu voor haar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:17

Ja begrijpelijk super frustrerend als het zo gaat
Halen schiet niet op nee :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:22

Nou, net Prganza opgehaald. Zoals verwacht is de swab helemaal schoon, dus aan haar ligt het niet. Gisteren is ze weer geinsemineerd en vanmiddag is het ei gesprongen. Ze waren alleen wel vergeten naar de spermakwaliteit te kijken, maar goed, dat kan gebeuren. 3 maal scheepsrecht? :=

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:43

seven: leuk maatje voor de kids! Mss ooit eens mee fokken.

ga: ja als het een dekking van een veiling is kun je ook niet zomaar wisselen.
Duimen Prganza nu wel drachtig wordt!

kabayo: nou Perry is enorm opgeknapt!

Picture is vanavond geinsemineerd en weer mee naar huis gegaan, Wat een draak met insemineren is dat! Ze voelde ook echt goed aan en omdat het ei al vervormde vanmiddag zal het ook maar 1x insemineren zijn deze cyclus. Voor de zekerheid maandag maar wel scannen.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 01:09

Zo ik heb even bijgelezen..

Tinniie: Zo die reageert er dan wel heftig op zeg! Wel fijn dat ie dus eerder komt scannen… Is dat normaal dat ze tegen de 7e dag ovuleren na hengstig spuiten?

GA: Fijn dan zo’n hengstenhouder! Ik snap dat je dan woest wordt, je wilt goede begeleiding hierin geven en dan niet met zo’n stoorzender. :(
Ik duim voor je mee dat je merrie nu drachtig wordt! +:)+

Bamorka: Och, nouja het weekend overbruggen kan er dan ook nog wel bij

Kayley: ik zou voor hoefschoenen gaan! Ideaal bij te korte hoeven om wat voor een reden dan ook. :j

Baudy: Wow haha 3 tegelijk! Dan heb je het volgend jaar lekker druk haha. :=

Jenny: Hopelijk wordt Sjanty snel hengstig! Spannend… nu even het weekend overbruggen haha _O-

Hier hebben we vanmorgen Zirana hengstig gespoten, ze reageerde nogal heftig op de injectie nadien (overmatig zweten en beetje futloos) maar dat was echt met 2 a 3uurtjes weer over en was ze weer de hongerige prinses zoals altijd :Y)
Maandagmorgen na de nachtdienst door naar stal want dan wordt ze gescand. Ben zo benieuwd en ben het wachten inderdaad wel zat want wil er inderdaad wel eens mee beginnen.
Het weideseizoen is bij ons ook eindelijk gestart en zijn ze nu aan het opbouwen tot ze straks hele dagen erop kunnen... hopelijk helpt het allemaal met ons mee om haar drachtig te krijgen _/-\o_

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 06:22

Ja we mogen deze voormiddag al gaan insemineren, ze had 2 grote follikels klaarzitten.

Jade reageert altijd nogal heftig op medicatie etc, van verdoving is ze helemaal van de kaart. Ze krijgt al maar voor een kleine pony en gaat dan nog bijna tegen de grond..
gemiddeld is het na 7 dagen ovuleren idd, meestal scan je na 4/5 dagen want er zijn er altijd die sneller gaan ook, en sommige rekken het tot 10 ook wel.

Idd. De verdunners van 20 jaar geleden kan je niet meer vergelijken met vandaag de dag, de wetenschap staat niet stil en verbeterd elk jaar. Nu wordt ‘reactie op verdunner’ vooral nog gebruikt als excuus-verklaring door de KI-arts als ze niet drachtig raakten. :+

Echt vervelend als de hengstenhouder niet wil meewerken hè! Ik erger me ook elke keer als ik eens buitenaf dekte, gelukkig hoeft dat nu niet meer :D

Wij doen altijd zo ons best om zo goed mogelijk mee te helpen, maar zien ook de andere kant wel helaas… We vragen om de avond voordien te laten weten want we moeten naar het dekstation rijden om ze te laten springen. Maar heel vaak bellen mensen als ze NU instant zaad moeten hebben, liefst met de koerier..
wat vaak dus onhaalbaar is want dan moeten we sochtends heel vroeg gaan springen om het tijdig met de koerier mee te kunnen geven.

Of zaad bestellen en dan de sochtends toch afbellen, misschien over 2 dagen wel nodig. Dus voor niets gaan springen etc.

Of rare veeartsen, die we altijd braaf volgen want we gaan nooit tegen een dierenarts in… maar vaak hebben ze duidelijk geen kaas gegegen van KI en dan weet je al dat het niets zal zijn. Bv merrie die een week na inseminatie nog ‘hengstig toonde’ zonder scan en hij wilde toch nog eens insemineren dan een week later.

Of die op heel kleine eitjes al willen insemineren, of die komen scannen op dracht en niet duidelijk kunnen zeggen of ze drachtig zijn en het maar op z’n beloop laten gaan ‘We zullen volgend jaar wel zien of er een veulen komt’
Echt vanalles..

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:11

@shirley wij lopen precies gelijk met onze merries. Hopelijk maandag eindelijk schot in de zaak.

@tinniie, dat is rap. Op zo’n moment wel fijn dat ze zo goed reageert op ‘spuitjes’. Kan met andere dingen wel wat lastiger zijn lijkt mij

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:30

Ik begin toch steeds meer voordelen te zien van nergens anders mogen insemineren/dekken dan op een station, Tinniie. :))

Geen dierenartsen die niet exact weten hoe of wat, want als dierenarts moet je een extra opleiding gedaan hebben om KI en alles rondom dracht te mogen doen. Eigenaren kunnen niet zomaar even bellen dat ze sperma nodig hebben, dat doet het station en alles gaat gestructureerd.
Nu is het hier ook wel zo dat hengsten alleen springen op maandag, woensdag en vrijdag.
Station waar ik werk is een EU station, dus springen de hengsten soms ook op donderdag voor het buitenland, omdat verzending vrijdag op zaterdag niet altijd even makkelijk gaat en donderdag op vrijdag wel. Maar dat is eigenlijk een uitzondering.

Verdunners zijn inderdaad niet meer te vergelijken met die van vroeger, al was zelfs vroeger het een hoge uitzondering dat een merrie daar op reageerde. Het is vaak een makkelijke "uitweg" om een reden te vinden, maar niet drachtig door verdunner is niet het geval. Reactie op insemineren (vocht in de baarmoeder) is een reactie die elke merrie heeft op de spermacellen, alleen sommige reageren heel heftig en krijgen dus zo'n sloot vocht. In de filmpjes kan je ook zien dat het lichaam de spermacellen aanvalt (want het zijn lichaamsvreemde cellen) en zo dus ook een vrij groot deel sterft. Die aanvallen op lichaamsvreemde cellen zorgt voor de "ontstekingsreactie" en een klein deel van de merries reageert daar dus zo heftig op met veel vocht.

Tinniie, bijna op het wachtbankje!
Wel vervelend dat Jade zo heftig reageert op medicatie.

Shirley, gelukkig was de reactie snel weer weg! Sommige reageren best wel heftig op hengstig spuiten, maar inderdaad ook snel weer weg.
Wilde ze niet hengstig worden? Kan het zo even niet herinneren. :=

Hopelijk maandag in ieder geval wat op gang aan het komen! Gras helpt ook vaak om ze beter op gang te krijgen, dus ga voor je duimen.

Jennyk, oeh een draak met insemineren. Maar super dat ze goed aanvoelde! Kan het lange wachten gaan beginnen en dan hopen dat het raak is. En hopen dat maandag Goldy drachtig is en Sjanty goed hengstig geworden is.

GoldenArrow, fijn dat de swab schoon is, al ligt het dan dus waarschijnlijk aan de hengst als ze normaal zo makkelijk drachtig wordt? Of de combinatie misschien. Even een paar druppeltjes er uit vissen om kwaliteit te controleren haha. Was dat de vorige keren wel goed?
Duimen dat ze mooi drachtig is en 3x is scheepsrecht!

Bijzonder zo'n hengstenhouder zeg, beetje meedenken en service mag je toch wel verwachten. :=

Seven, wat leuk een Welsh A! De kinderen vinden een keer een veulentje vast ook wel heel leuk haha. :D
Fins is inderdaad echt niet te doen, lijkt ook niet op Zweeds. Deens en Noors wel en dat kan ik ook gewoon goed lezen.

Kiki, de kans dat ze vroeger niet drachtig werden door de verdunner is ook vrij klein. Wat wel een groot verschil is, vroeger had je maar 1 of 2 soorten, sommige hengsten reageren heel slecht op een bepaalde verdunner en zijn de spermacellen na korte tijd zelfs dood. Terwijl met een andere verdunner de spermacellen zo'n grote boost krijgen dat ze na een paar uur zelfs meer leven hebben dan direct uit de hengst. Daarom is het ook belangrijk om verschillende verdunners te testen welke het beste past bij die hengst.

De reden waarom ze dus vroeger onverdund wel drachtig werden en verdund niet, is dus waarschijnlijk omdat de verdunner niet bij die hengst paste. :D

Muronia, ja het zou heel mooi zijn als het nu wel lukt! Vond het wel interessant dat we dus een merrie hadden die precies hetzelfde verhaal leek te hebben.

Kabayo, over de helft van het wachtbankje! Wat zegt je gevoel?
Perry is al mooi aan het bijkomen.

CharmFaith, jammer dat het ei al even weg was. Duimen dat er toch nog een goede spermacellen tussen zaten en ze toch drachtig wordt!

Kayley, misschien inderdaad hoefschoenen

Balko, ben ook wel benieuwd naar de dubbele dosis. Hebben ze het niet per ongeluk dubbel ingevuld? We doen hier wel eens dubbele dosis, maar dan wel met een paar uur er tussen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:36

Ik heb gister laten scannen en de uitslag was eigenlijk de enige waar ik geen rekening mee had gehouden..... en dat was dat ze net hengstig is geweest.... Ze laat echt niets zien qua hengstigheid zelfs niet met het hengstje erbij dus. Dinsdag wordt ze hengstig gespoten en dan gaat ze donderdag naar de hengst toe (mooi op tijd zodat mijn eigen hengstje me niet nog net even voor is).

De reden dat ze samen staat met de jaarling hengst is gewoon omdat ik er bewust voor heb gekozen dat ik het geen probleem zou vinden als ze door deze hengst gedekt zou worden. Hij is totaal niet verwant met mijn merrie en hij heeft echt het meest geweldige karakter en dat mijn inziens het aller belangrijkste. Verder heeft hij een goede bouw en geweldige beweging. Het veulen zou dan misschien B registratie zijn bij de KWPN zijn, maar ik denk dat er heel veel paarden met een veulenboek registratie rond lopen die qua karakter door de gemiddelde ruiter niet te rijden zijn. Daarbij hoeven mijn veulens niet de hoofdprijs op te leveren en daarbij zou een veulen uit mijn favo merrie en hengst waarschijnlijk niet eens verkocht worden.

Daarbij krijgt het veulen wat ik nu ga fokken uit de hengst van mijn keuze ook een B registratie bij de KWPN omdat hij ook niet KWPN goed gekeurd is maar bij het appaloosa stamboek.

Maar volgens mij fokken de meeste mensen gewoon met een hengst die ze aanstaat. Tuurlijk kijk je of ze niet de zelfde minpunten hebben en kijk je of ze iets toevoegen aan jouw merrie. Maar je ziet maar al te vaak dat iemand voor bont kies of stippels of valk. En dat is echt niet omdat dat de allerbeste match is voor je paard maar omdat het je aanstaat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:41

Potverdikke.. ik heb gisteravond geoefend met de slobber, vond ze heerlijk. Vanmorgen gestart met regumate erin, ho maar. Ze wil het niet hebben -:(- . Eigenzinnige piepmerrie is het ook soms he. Ik kan het weggooien. En nu.. weet ik niet wat ze ervan heeft binnengekregen vandaag en hoe ik het anders moet geven. Spuitje in de mond kan ik alleen zelf doen maar dat lukt mijn vader niet als hij hier moet voeren. Moet dat elke dag op hetzelfde tijdstip worden gegeven? Dan gaat dat namelijk niet lukken. Als er een paar uur verschil in mag zitten dan kan ik het op die dagen geven als ik uit het werk kom en hoeft mijn vader het niet te doen. Het zou ook eens mee zitten ;(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:51

Ddd
Omdat 'veel mensen' iets doen wil niet zeggen dat het goed is of het om fokken gaat. Meestal spreken we dan over vermeerderen.
Een foutje kan altijd gebeuren, maar bewust.. :n
Nog niet gesproken over gedrags verandering die kan optreden zodra ze weten hoe het werkt. Zitten meer nadelen aan dan voordelen. Het enige voordeel is een gratis (meer goedkoop, zijn altijd kosten natuurlijk) veulen.. als het allemaal al goed gaat.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:18

Ja echt hè Quir! We polsen er ook altijd wel achter als mensen komen voor een dekking en als we merken dat de dierenarts en zijzelf niet echt ervaring ermee hebben dan proberen we hen wel te overhalen hun merrie op het dekstation te zetten.

Dekstation hier is ook Europees gecertificeerd , maar alleen Arany staat momenteel constant daar. Hij heeft een verzorgster die hem elke dag komt rijden en vertroetelen en mee gaat wandelen in het bos. Mo is echt niet graag op het dekstation, hij krijgt stress om daar constant tussen alle hengsten op stal te staan , die is veel gelukkiger tussendoor thuis naast de merries en Ollie moet nog niet zoveel dekken.
Dus met hen rijden we gewoon op vraag naar daar (is 10 minuutjes van bij ons)

Vervelend Muronia.. hier geen ervaring met regumate, zelf nog nooit moeten geven.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:27

Muronia. En op een sneetje brood? Een partje appel? Desnoods een suikerklontje?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:28

Simpie: oh leuk!! Ik ben heel benieuwd!!

Quir; nee haar hele cyclus lag overhoop geloof ik, ze laat het nu moeilijker zien doordat er amper nog paarden staan en als we dacht dat ze het was, had ze net haar eisprong gehad… dus dat zou enorm gokken worden en dat ga ik niet meer doen met dr. Nu gewoon zekerheid dat ze hengstig wordt (deed ze vorig jaar ook goed op reageren)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:36

Hier ging de regumate gewoon over de brokjes. Uiteindelijk likte ze het ook zo op als ik het in de voerbak deed :')
Wat hierboven gezegd word. Misschien tussen appel op op sneetje droogbrood

Herken ik hier ook. De merrie begeleiding is niet overal zo goed. Vorig jaar ook merries met vocht gehad die zonder verdunner zijn geïnsimineerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:18

Ik heb wel eens medicatie op een broodje met wat appelstroop gedaan, maar dit is zo vloeibaar dat ik bang ben dat het eraf loopt. Probeer het wel. Ik weet nu niet of ze er nu wel iets van binnen heeft gekregen.

Ik reageer later even op iedereen weer hoor!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:38

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:48

Nobel01. Dat klinkt niet echt hoopgevend. Gelukkig nog vroeg genoeg en Wie weet is het wel gewoon gelukt.

Muronia. Zou het er niet in trekken? Het is idd heel vloeibaar.
Of eventueel mengen met beetje appelmoes

Shirley. Duimen op een mooie hengstigheid

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:09

Jeetje Kabayo wat is hij al bijgekomen!

CharmFaith balen dat het ei al weg was maar misschien toch nog positief, ik ga duimen!

Nobel01 wat balen dat het ei er nog niet af gaat, maar hoop voor je dat het alsnog lukt.

Muronia wat balen dat ze het niet wil, idd misschien met appelmoes?

--
Miana is tot nu toe niet hengstig dus daar zijn we erg blij mee. Maandag duidelijkheid :D
Vannacht is hier nog een hengstveulen geboren uit Dautzen dus als alles goed blijft gaan wordt die met de veulen hengstigheid ook weer geinsemineerd.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:17

Even bijgelezen, weer een hoop gebeurd precies.

Proficiat aan degenen die drachtig gescand zijn!
En veel geluk voor degenen die nog aan het wachten zijn.

Als ik het zo lees zijn er hier en daar ook wel wat minder leuke dingen bij het regelen van alles? Is dat dan omdat het via het buitenland gaat of ook gewoon lokaal en de manier van werken?

Hier goed nieuws, Breeze is vorige week vrijdag drachtig gescand en Rafa vandaag *\o/* Op naar de 40 dagen scan en hopen dat dan nog alles ok is :))

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:35

Gefeliciteerd Nayla *\o/*

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:46

Muronia, ik zou het zelf toch echt net een spuitje geven, ze moet wel alles binnen krijgen. Iets verschil in tijd is geen probleem, maar geen uren er tussen..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:49

DDD, ik zou er sowieso rekening mee houden dat het geweldige karakter van je hengst, nog wel eens kan veranderen als hij eenmaal heeft gedekt.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:57

Gefeliciteerd met de drachten!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:22

Cioccolato schreef:
Ddd
Omdat 'veel mensen' iets doen wil niet zeggen dat het goed is of het om fokken gaat. Meestal spreken we dan over vermeerderen.
Een foutje kan altijd gebeuren, maar bewust.. :n
Nog niet gesproken over gedrags verandering die kan optreden zodra ze weten hoe het werkt. Zitten meer nadelen aan dan voordelen. Het enige voordeel is een gratis (meer goedkoop, zijn altijd kosten natuurlijk) veulen.. als het allemaal al goed gaat.

Ik denk dat iedereen om zijn eigen reden fokt bij de 1 zal dat zijn om echt een geweldig paard te fokken (voor de keuringen die zo hoog mogelijk kan scoren)
De ander fokt voor een kleurtje of ander bijzonder eigenschappen.
En ik vind het karakter het belangrijkste. Ik heb het afgelopen half jaar 3 paarden verkocht alle 3 aan de eerste kijker gewoon omdat het stuk voor stuk super brave paarden waren met wel het KWPN uiterlijk en bouw misschien voor de keuringen niet de aller perfectste maar wel door iedereen rij en hanteerbaar. Er zijn zo veel mensen die van een sportpaard overstappen naar een koudbloed omdat het karakter van een sportpaard vaak te heftig is. Terwijl ze eigenlijk wel gewoon een sportpaard met goed karakter zouden willen hebben.
Daar is ook gewoon een hele grote markt voor daarom snap ik niet wat daar zo fout aan is.
De meesten hier fokken volgens mij met merrie's zonder predicaten gewoon omdat je je eigen merrie leuk vindt en wil verbeteren, waarom zou dat dan met een hengst niet mogen.

Daarbij zijn er denk ik heel veel goede hengsten die nooit goedgekeurd zullen worden omdat ze gewoon niet bij de juiste ruiter terecht zijn gekomen en de kans zich te ontwikkelen niet krijgen, maar dat maakt zo een hengst in principe niet minder geschikt om mee te fokken, die kan nog steeds de zelfde eigenschappen hebben en doorgeven als een goed gekeurde hengst.

Ik denk juist dat het heel goed is dat iedere fokker zijn eigen voorkeuren heeft en dat we daardoor een heel gevarieerd aanbod aan paarden krijgen.