Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
suffie schreef:Bij embryonale sterfte kun je prima hengstig spuiten. Als je het vruchtje zelf laat afsterven loop je de kans dat het een cyste wordt of dat de merrie baarmoederontsteking krijgt. Hoe eerder het eruit is, hoe beter.
Vulina schreef:suffie schreef:Bij embryonale sterfte kun je prima hengstig spuiten. Als je het vruchtje zelf laat afsterven loop je de kans dat het een cyste wordt of dat de merrie baarmoederontsteking krijgt. Hoe eerder het eruit is, hoe beter.
Dat klopt. Als je veel verder in de dracht bent lukt het niet met hengstig spuiten, maar dat kan nu nog wel. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt.
Vulina schreef:Nog wel even de andere kant; mijn merrie had ook een te kleine vrucht dit jaar. Met 25 dagen nog steeds twijfelachtig. Op ongeveer 35 dagen bleek het ineens goed gegroeid, kloppend hartje, en netjes op maat qua dagen...
Yunomi schreef:Stille meelezer, maar toevallig voor mijn studie nu met dit onderwerp bezig. Op 30 dagen ongeveer worden cellen vanuit de vruchtvliezen naar de baarmoederwand gestuurd en gaan deze endometriale cups vormen, deze zijn actief van 40-140 dagen dracht en produceren het eCG (drachthormoon).
Wanneer de vrucht in dit stadium afsterft, zijn de endometriale cups al in het baarmoederweefsel gelegen en denkt het lichaam nog steeds dat er dracht is, tot die 140 dagen wanneer de endometriale cups weer worden afgebroken (en normaal gesproken de placenta dan de eCG productie overneemt). Vandaar dat de hengstigheid dan wegblijft en de merrie niet meer drachtig te krijgen is.
Maar ik hoop dat je nog precies op tijd bent AM_Horses
pradadaan schreef:Spannend allemaal!
Voor mij is het ook nog wachten tot donderdag op de 16 dagen scan.
Maar ze is nog niet hengstig en haar gedrag is alweer duidelijk anders. Dus ik heb goede hoop!
Tinniie schreef:Jade was de eerste week na de inseminatie al helemaal anders qua gedrag. Een echte bitch, boos op alles en iedereen en ze probeerde de leiderspositie ineens in te nemen in de kudde. Terwijl ze normaal een rustige lieve alles-is-goed-voor-mij merrie is.