[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:27

Bij embryonale sterfte kun je prima hengstig spuiten. Als je het vruchtje zelf laat afsterven loop je de kans dat het een cyste wordt of dat de merrie baarmoederontsteking krijgt. Hoe eerder het eruit is, hoe beter.

Muronia

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:33

Volgens mij is dat ook het geval ja, behalve als het langer dan zoveel dagen zit, dan werkt hengstig spuiten niet meer. Ik zou gewoon meteen hengstig laten spuiten op het moment dat je zeker weet dat er geen hoop is voor dit vruchtje. Dan ben je op tijd en is er nog genoeg tijd om het opnieuw te proberen.

Ik ben gisteravond even weer bij mijn meisje op bezoek geweest. Ze is wel mooi hengstig maar ik heb de hengst niet zien springen. Hij toont wel interesse maar springt er niet op. Wellicht doet hij dat wel op een moment dat ik daar niet ben, of hij wacht tot ze nog hengstiger / vruchtbaarder (is dat een woord??) wordt. Volgens mijn berekeningen zou ze rond zaterdag/zondag op haar eisprong moeten zitten.

vieze merrie bah :P
Afbeelding

Meneertje.. Ik noemde hem op facebook al de Brad Pitt onder de shetlanders <<) Afbeelding
Afbeelding

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:59

Mijn dierenarts zei ook dat sommige merries een ei kunnen behouden en dat het gewoon blijftterwijl ze drachtig zijn..

Vandaag frosty weer gescant. Is nu 35mm. Morgen in de ochtend komt hij weer. Met dat we haar niet kennen qua hengstigheid weten we niet wanneer het springt. En dan morgen ofzo geeft hij haar een injectie om het op te wekken en dan zondag ochtend of avond proberen we het voor de eerste keer :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:00

suffie schreef:
Bij embryonale sterfte kun je prima hengstig spuiten. Als je het vruchtje zelf laat afsterven loop je de kans dat het een cyste wordt of dat de merrie baarmoederontsteking krijgt. Hoe eerder het eruit is, hoe beter.

Dat klopt. Als je veel verder in de dracht bent lukt het niet met hengstig spuiten, maar dat kan nu nog wel. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:24

Vulina schreef:
suffie schreef:

Dat klopt. Als je veel verder in de dracht bent lukt het niet met hengstig spuiten, maar dat kan nu nog wel. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt.

Dankjewel voor de uitleg! Ze is nu 28 dagen. Gaat dit dan nog?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:30

Ik geloof (!) dat 35 dagen de ondergrens is, dus dat zou moeten lukken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:33

Nog wel even de andere kant; mijn merrie had ook een te kleine vrucht dit jaar. Met 25 dagen nog steeds twijfelachtig. Op ongeveer 35 dagen bleek het ineens goed gegroeid, kloppend hartje, en netjes op maat qua dagen...

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:06

Vulina schreef:
Nog wel even de andere kant; mijn merrie had ook een te kleine vrucht dit jaar. Met 25 dagen nog steeds twijfelachtig. Op ongeveer 35 dagen bleek het ineens goed gegroeid, kloppend hartje, en netjes op maat qua dagen...

Hmmm oke, maandag word ze weer gescand (ze is dan 31 dagen). Ik hoop natuurlijk dat het gegroeid is.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:12

Stille meelezer, maar toevallig voor mijn studie nu met dit onderwerp bezig. Op 30 dagen ongeveer worden cellen vanuit de vruchtvliezen naar de baarmoederwand gestuurd en gaan deze endometriale cups vormen, deze zijn actief van 40-140 dagen dracht en produceren het eCG (drachthormoon).
Wanneer de vrucht in dit stadium afsterft, zijn de endometriale cups al in het baarmoederweefsel gelegen en denkt het lichaam nog steeds dat er dracht is, tot die 140 dagen wanneer de endometriale cups weer worden afgebroken (en normaal gesproken de placenta dan de eCG productie overneemt). Vandaar dat de hengstigheid dan wegblijft en de merrie niet meer drachtig te krijgen is.

Maar ik hoop dat je nog precies op tijd bent AM_Horses :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:23

Yunomi schreef:
Stille meelezer, maar toevallig voor mijn studie nu met dit onderwerp bezig. Op 30 dagen ongeveer worden cellen vanuit de vruchtvliezen naar de baarmoederwand gestuurd en gaan deze endometriale cups vormen, deze zijn actief van 40-140 dagen dracht en produceren het eCG (drachthormoon).
Wanneer de vrucht in dit stadium afsterft, zijn de endometriale cups al in het baarmoederweefsel gelegen en denkt het lichaam nog steeds dat er dracht is, tot die 140 dagen wanneer de endometriale cups weer worden afgebroken (en normaal gesproken de placenta dan de eCG productie overneemt). Vandaar dat de hengstigheid dan wegblijft en de merrie niet meer drachtig te krijgen is.

Maar ik hoop dat je nog precies op tijd bent AM_Horses :)

Heel interessant! Dankjewel voor deze informatie. Als ik het goed begrijp moet ze dus echt voor de 40 dagen het vruchtje kwijt zijn. Maandag is ze 31 dagen, als het dan nog niet goed lijkt word ze gelijk hengstig gespoten. We zullen zien hoe het loopt. Ik laat het jullie allemaal wel weten ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:36

Ik heb ook geleerd dat je het beste kunt "beslissen" tussen dag 30/35 als je erg twijfelt aan het vruchtje. Hierna heb je bijna geen kans meer op dracht. Daarom heeft scannen na de 30 dagen ook niet veel zin meer, mocht je merrie niet meer drachtig zijn, dan zul je haar ook bijna niet meer drachtig krijgen. Wat dat betreft zit de natuur best bijzonder in elkaar.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:55

Vandaag wezen scannen met muis, Ondanks dat ze goed hengstig is nog zeker geen eitjes klaar. Woensdag opnieuw scannen om te zien of er wat betere eitjes zijn dan in de hoop op te kunnen dekken. Baal er wel van!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:58

Ik heb erg geen ervaring mee AM, dus kan er weinig over zetten.
Yunomi, bedankt voor de nuttige informatie, hiermee mag je vaker binnenvallen hoor ;) Wij scannen inderdaad ook vaak nog even rond die 30 dagen op kloppend hartje, of alles er goed uit ziet e.d.

Hier positief nieuws. Merrie die woensdag mee kon rijden richting de hengstenhouder (zelf geen auto-trailercombinatie makkelijk tot onze beschikking en dan is van Groningen naar Gelderland wel een stukje ;) ) waarvan we dachten dat ze eigenlijk al aan het eind van haar hengstigheid zat. Ze is diezelfde middag nog gedekt, maar heeft zich vandaag nog een keer laten dekken.
Kans dus best aanwezig dat ze helemaal nog niet zo aan het eind van de hengstigheid zat en snel(ler) weer drachtig terug kan komen!

Valt ons tot nu toe wel op dat merrie's inderdaad lang hengstig zijn. Mogelijk toch i.v.m. lage temperatuur en het rijpen van de eitjes. Benieuwd of andere mensen daar ervaring mee hebben.

Maandag komt de DA bij ons om de andere twee merrie eens te scannen hoe ver die zijn in hun cyclus. Verwacht Lies eigenlijk eind van de week een beetje hengstig, maar wil het ook niet missen.
En nadat ik haar goed hengstig heb gezien, heb ik toch ook nog een aantal dagen m'n twijfels over. Maar we gaan het zien maandag.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:19

Hier 1 onderweg naar de 16 dgn.
Maandag scannen met Meys voor 30 dgn dracht
En dinsdag scannen met Zirola voor hopelijk drachtig op 16 dgn.
Weer lekker druk mee

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:31

Spannend allemaal!

Voor mij is het ook nog wachten tot donderdag op de 16 dagen scan.
Maar ze is nog niet hengstig en haar gedrag is alweer duidelijk anders. Dus ik heb goede hoop!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:51

pradadaan schreef:
Spannend allemaal!

Voor mij is het ook nog wachten tot donderdag op de 16 dagen scan.
Maar ze is nog niet hengstig en haar gedrag is alweer duidelijk anders. Dus ik heb goede hoop!

Wat merk jij al aan verandering? Ik hou tooske natuurlijk ook scherp in de gaten of ik wat merk. Ze is nu 9 dagen geleden voor de 1e keer geinsemineerd.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:17

Jade was de eerste week na de inseminatie al helemaal anders qua gedrag. Een echte bitch, boos op alles en iedereen en ze probeerde de leiderspositie ineens in te nemen in de kudde. Terwijl ze normaal een rustige lieve alles-is-goed-voor-mij merrie is.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:32

Eindelijk kan ik me hier ook melden! Vandaag is mijn pony drachtig gescand van Cassanova du Bois :D

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:46

Ik wil de mijne ook laten dekken. 3 wkn geleden leek ze hengstig, maar had ik geen trailer.
Twee dagen later gegaan en toen was er niks. Vorige week naar de hengstenhouder gegaan, weer niks. Vrijdag naar de veearts die heeft haar hengstig gespoten, om de dag gekeken maar het gaat heel langzaam, we zijn nu al 9dgn verder en nog geen goed eitje gelukkig staat ze wel op de kliniek.
Baal er wel van...
Hopelijk pakt het wel de eerste keer al ben ik daar ook bang voor van niet omdat dit ook al zo slecht/langzaam gaat

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:22

Ergens 20 pagina's terug had ik al een keer een berichtje geplaatst, maar het gaat hier zo hard. :D

Gefeliciteerd aan iedereen die inmiddels een of meerdere merrie's drachtig heeft staan! *\o/*

En een hart onder de riem voor iedereen waarbij de hengstigheid niet lekker op wil schieten of waarbij de eerste ronde niet raak was :(:)

Mijn merrie staat inmiddels alweer een week bij de hengst, ze zou dit weekend of begin volgende week hengstig moeten worden. Ik verwacht wat betreft hengstig worden eigenlijk geen problemen, ik heb haar al twee keer mooi op tijd hengstig gezien dit jaar. Wel heel spannend allemaal. Wat namen betreft, ik ben niet bijgelovig :o , maar ik durf nog geen namen te verzinnen of halstertjes te kopen := :D

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:25

Tinniie schreef:
Jade was de eerste week na de inseminatie al helemaal anders qua gedrag. Een echte bitch, boos op alles en iedereen en ze probeerde de leiderspositie ineens in te nemen in de kudde. Terwijl ze normaal een rustige lieve alles-is-goed-voor-mij merrie is.

Jeetje..toch al zo snel merkbaar...tooske is na de inseminatie opmerkelijk aanhankelijk en dat is ze alleen als ze hengtig is dus ik dacht al...dat gedoe aan haar achterkant beviel haar wel..hahhahahaha... Gewoon geduld en volgende week scannen.
Allemaal heel gaaf om mee te maken!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:26

salatiga1995 schreef:
Eindelijk kan ik me hier ook melden! Vandaag is mijn pony drachtig gescand van Cassanova du Bois :D

Gefeliciteerd!!!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:27

Blij!!! Ondanks dat pepper 2 weken hengstig is geweest is ze vandaag drachtig gescand!

Wel grappig feitje,de laatste 3 jaar is ze telkens op haar verjaardag drachtig gescand.

Geloof dat dat mijn nieuwe geluksdag word...13 mei

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:34

Gefeliciteerd voor alle drachtigen!

Vien is hyperactief sinds ze geïnsemineerd is. Lijkt wel of ze er Red Bull ingespoten hebben....en ze hangt ineens aan de andere paarden, wat ze voordien nooit deed.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:36

Ben ik de enige met een rare merrie ?
Ik merk dan nooit maar echt bijna nooit dat ze hengstig is. Soms een mini beetje hengstenplasje maar that's it.. Gisteren haar voor de hengst gezet en hij werd helemaal zot maar Frosty viel gewoon in slaap ... >;)