[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:37

Nee, gelukkig niet. Ik heb in mijn contract staan dat ik de veearts ten alle tijde mag inschakelen wanneer ik dat nodig acht..

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:22

Nieky, Tasty blijft zoiezo en lotje waarschijnlijk ook die was eigenlijk voor de verkoop maar we zijn beetje verliefd :o , en het veulen van bailey is voor de verkoop uit eindelijk.

Ze heeft de naam Rosé gekregen <3
Even de benen wezen strekken ze moet nog beetje uitvouwen en wist nog niet zo goed wat ze met haar benen aan moest in het begin _O- daarna kleine sprintjes getrokken, ze is echt enorm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:02

Gaaf veulen hoor!

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:00

Wat een gaaf beestje zeg <3

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:49

charmfaith wat een gaaf veulen is het <3

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:59

CF gefeliciteerd wat een gaaf beestje zeg!
Alleen ik zou nooit zeggen dat dat de moeder is (niet dat ik moeder niet leuk vind hoor) maar hier zou me eerste gevoel zijn pleegmoeder.
Wel super gaaf dat er zo iets anders uit komt!
Zie je zelf wel de gelijkenissen met moeders?

Hier alles zo rustig.... ik vraag me af of ik deze vakantie nog een veulen krijg...

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:06

Gefeliciteerd CharmFaith, gaaf veulen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:25

Gefeliciteerd allemaal met de veulens!
Charm gaaf hoor en wat groot is ze!

Mensen hier ervaring met merrie die voor 290 begonnen is aan een uier ? (Wel redelijk flink) stagneert nu wel en loopt savonds weer redelijk leeg..

Is een A merrie .. heeft al vaker veulen gehad
Ik maak elke dag 2 keer per dag een foto om het te vergelijken. Het is niet meer verder ontwikkeld 2 dagen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:15

Inge hoe is het met je merrie?

Am_horse knapperd is WD <3

Kabayo mirthe mag inmiddels van de lijst af, die is bevallen van Eros :D

Marjoleine89 Jeetje 371 dagen := zit er wel nog vooruitgang in of nog niet?

Petraaken Fijn dat het zo goed gaat. Die mest komt idd wel goed op termijn.

Vulina lijkt mij ook wel heftig als je zoveel probleem gevallen meemaakt. Zal toch afentoe flink slikken zijn als het mis gaat.

Charmfaith Snap ik helemaal dat Lotje blijft, zo een schatje <3 Rosé is een knapperd. Ze heeft zo te zien het beste van beide ouders gekregen :+:

Janinevv Is een A merrie niet veilig rond 300 dagen? Dan zou het niet zo erg zijn misschien als dat zo is?

Yarno heeft nog flink gemest vandaag maar hij heeft best felle krampjes nu dus daar heeft de veearts hem iets voor gegeven. Zijn darmen klonken goed, buik was mooi dun en geen gas erop. Hartslag en tandvlees waren ook perfect. Dus hopelijk is hij nu erdoorheen.

Eros heeft echt zo een leuk hoofdje, vooral als hij mij zo aankijkt smelt ik wel een beetje <3
Afbeelding

Tina had vandaag harsjes maar ph nog 7,melk begon wel plakkeriger te worden. Zij kan zomaar ineens snel dalen dus ben benieuwd wat ze nu doet.
Afbeelding

En yula haar uier ook een beetje voller. Alhoewel ik vind dat ze echt een hele kleine uier heeft in vergelijking met de andere merries :+.
Afbeelding

Kwa ph maakt ze er een potje van :') beide testen van een andere speen
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:28

Nieky wat een heerlijk hoofdje!
En nummer 2 maakt het spannend !

Ja a pony’s zijn vaak niet echt duidelijk betreft veilig rond de 300 dagen. Lees dat sommige met 305 dagen al een gezond veulen hadden.

Het uier is niet voller en niet leger zojuist

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:43

Charmfaith proficiat, super knap veulen!

Toffee haar uier deze avond, ph nog altijd 9… ik vraag me echt af wanneer deze zal dalen. Ze staat terug veel te wiebelen op haar benen, maar verder is ze relatief rustig.

Afbeelding
Afbeelding

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:19

Even onder mijn meelees steen vandaan.

Heel veel sterkte Inge! En alle mensen gefeliciteerd met hun veulen wie ik nog niet had gefeliciteerd :P

Merk dat ik er wel een beetje tegenop zie of zo, omdat je steeds vaker leest dat het mis gaat, of zorgwekkend is. Ik weet wel dat ik mezelf niet gek moet maken maar andere kant; het is wel de realiteit.

Vandaag de dierenarts er bij gehad omdat ik vond dat er verschil was in haar uier. Niet knetter vol maar wel verschil. En dat terwijl ze nog maar 280 dagen is. De dierenarts vond het niet zorgwekkend maar moeten het wel in de gaten blijven houden.
Verschil 1 april met 25 april:
Afbeelding
Afbeelding

Ze zei vooral in de gaten houden dat ze niet echt vol staan op dit termijn of melk uit komt.

Blijf het gewoon rete spannend vinden en het duurt ook wel erg lang zo’n dracht. Kon je de tijd maar vooruit spoelen.. en dan liefst met een gezond veulen er naast..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:13

Noora is niet helemaal in haar hum. Ze is nu 304 dagen, mest enorm veel en staat een beetje in een hoekje te staan. Ze heeft gewoon een normale temperatuur en de uier is wel iets gevuld, maar niks extreems (ook niet raar voor haar, ze heeft al meerdere veulens gehad). Ik denk dat ze wat last heeft van het veulen.

Bij Valetta vandaag de camera opgehangen. Haar uier vult flink nu, mijn gevoel zegt dat het geen weken meer gaat duren.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:12

Als Fokker maak je vast ook wat mee allemaal, is het nu dat je hierin steeds beter leert relativeren als er dingen mis gaan of went dat nooit? Klinkt zo fout ook, natuurlijk went het nooit maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

Bij onze bevallingsstal hadden we ook een contract dat ze altijd naar de kliniek mogen en als ze ons niet te pakken krijgen tot welk bedrag je wil gaan bij operaties ongeveer.
Ik heb toen gezegd geen keizersnede :o, maar eens het moment zo ver was is het voor ons niet eens de vraag geweest. We zijn hierin afgegaan op de overlevingskansen van Libby. Belangrijkste is dat zowel veulen als Libby niet onnodig lijden vonden we.

Met Libby gaat het redelijk, dierenarts heeft vandaag ons gebeld en ze was nog steeds stabiel, wel wat hoge hartslag en dat baart hun nog wat zorgen. ze hebben vandaag haar baarmoeder nog gespoeld.

In de avond zijn we bij haar langs gegaan zielig hoopje paard is ze zo maar, ze staat vast natuurlijk en is doodop, voelt zich duidelijk erg ongemakkelijk. Ze fleurde wel op van ons te zien, oortjes naar voren en begon wat hooi te eten, daarna even fijn hangen op mij om te knuffelen, heb zo te doen met haar.

Ze stond ver achteraan in haar gang op een apart stuk waar je nog een deur door moest, het eerste stuk van de gang lagen wel 3 veulentjes voor de moeders hun stal, toch doet dat wel pijn als je die prutsjes ziet.

Ook nog een paar duidelijkere fotos van veulen ontvangen van de dierenarts.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:37

Een extreme wry nose, of niet?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:41

Jeetje Inge, heel veel sterkte!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:52

Hier weer een hengstveulen geboren

Afbeelding
Alles goed gegaan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:16

Charmfaith en Keresa van harte gefeliciteerd ...

Inge wat heftig zeg. Vooral het hele hoofd en de hals is misvormd. Heeft de kliniek nog gezegd hoe dit is gekomen? Verkeerd liggen en dan vergroeien of een genetisch foutje ofzo? Ik duim dat Libby er bovenop komt!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:18

Gefeliciteerd Keresa!

Oh Inge, die is wel echt misvormd, die had het ook niet gehaald als de bevalling wel goed was gegaan. Hier is het gelukkig nog niet heel vaak fout gegaan (*klopt af*), vorig jaar dus wel een doodgeboren veulen. Dat was ook eigenlijk de enige bevalling dit jaar waar ik echt bang voor was. Het doodgeboren veulen was Intissima haar eerste veulen, dus je weet dan niet of ze kan voldragen. Dit jaar gelukkig dus een gezond veulen (en ook nog eens supermooi :D ).

Ik denk wel dat hoe meer ervaren je bent, hoe beter je kan handelen en dus kan voorkomen dat het echt fout gaat. Maar in de gevallen dat je niks kan doen of dat zelfs dat niet genoeg is blijft het gewoon echt pijnlijk.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:20

Keresa, gefeliciteerd!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:20

Het is altijd pijnlijk ookal weet je in je hoofd dat de kans er is dat het mis gaat

Enige wat je kan doen is koste wat kost erbij zijn. Dus goed waken.
Of weg brengen maar iemand die dat voor je doet.

Meer kun je niet doen....

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:39

keresa, gefeliciteerd, fijn een gezond veulentje *\o/*

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:50

Vulina schreef:
Een extreme wry nose, of niet?

Ja klopt zo staat het op haar papier wry nose en nek.

Mer, kliniek noemt het een genetisch foutje, stomme pech volgens hun. Libby heeft een gezond veulen al gehad die in de sport loopt, Taloubet veel nakomelingen, geen idee of er veel misvormingen voorkomen, dat vertellen ze niet bij zangersheide natuurlijk..
Dus ja geen idee.
Het veulen leefde nog tijdens de bevalling, is er gestikt zeggen ze door er niet uit te kunnen.
Misschien maar ´goed´ dat het niet meer leefde nu, anders moet je nog beslissen om ze in te laten slapen, dat is altijd rot lijkt me.

Goldenarrow, poeh dan moet je inderdaad veel stress gehad hebben, na het doodgeboren veulen direct besloten opnieuw te proberen of nog getwijfeld?
Nu heb je inderdaad wel de jackpot :D , als het veulen eruit is, gezond is én zo mooi is dan weet je volgens mij op zo´n moment met je geluksgevoel even geen raad na zoveel spanning :+

Wij hebben 2 eerdere veulens gehad, beide merries drachtig overgenomen en bij ons bevallen, alles goed gegaan maar toch beide keren ondanks alle voorzorgen net 5 minuten te laat dat het veulen er al naast lag.
Beide merries geen uier en voortekenen.
Dit was wel een Shetlander en een D pony
Bij de D pony had ik het alle andere nachten eerder verwacht,doordat ze zo onrustig was, waren dus ook al steeds aan het waken, die nacht was echt dat we niks verwacht hadden.
Zij had eerst ook nagenoeg geen melk, heeft toen injecties gehad dagelijks om de melk op gang te brengen.

Libby haar veulen is ons eerste geplande veulen,door onze vorige ervaring ook gelijk besloten dat ze naar een bevallingsstal ging, moet niet denken wat er was gebeurd als er niemand bij was.
Zelfs nu hadden ze niet later moeten zijn, doordat de dierenarts bij de stal er zo snel was hebben ze haar kunnen verdoven zodat ze stopte met persen, blijft gewoon rot :o

Keresa gefeliciteerd! Knap kind hoor *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:56

Inge blij om te lezen dat het tot nu toe goed gaat met je merrie. Hopelijk iedere dag weer een stukje beter.
Dit had je niet kunnen voorkomen, is vrees ik echt een foutje d´r natuur.

CharmFaith ze echt mooi van kleur <3 Mooie naam wat goed bij d'r past

AM_Horses knappe kerel <3

Marjoleine89 arme jij, zo lang wachten op een veulen. 372 dagen pfff
Hopelijk houd ze je niet al te lang meer in spanning

moner fijn dat Libby nu ook veilig is

petraaken fijn dat de diarree weer over is, maar snap je angst naar het doorslaan naar de andere kant. Maar zo te lezen is het er wel eentje haha

nieky1993 duim hard dat Yarno er nu doorheen is, maar wat je zegt "want kan je blij zijn met mest".
En wat heb je een super leuk span veulens al <3

imani_abby paar d van stalgenote had vorige week donderdag hars puntjes op beide spenen. PH testte tussen de 9-8. Hars is nu sinds gisteren morgen weer weg en ph nog steeds hoog. Die zit nu op 352 dagen (drachtig van haar 3e veulen)

Dagmar11 dat is soms idd onwijs lastig. Zijn er meer die er rond die tijd aan beginnen maar kan idd ook een andere oorzaak hebben. Goed dat je de da er uit voorzorg bijgehaald hebt

goldenarrow hopelijk idd het veulen dat haar wat ongemak geeft.

keresa gefeliciteerd. Benieuwd naar droog foto's

Hier weinig te melden betreft Bo. Uier blijft nog steeds flink schommelen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:56

inge: brr echt erg misvormd. Duimen voor een voorspoedig herstel voor je merrie

keresa: gefeliciteerd