Ik had een vraagje, 10 juli gaan mama en de kleine mee naar de nrps keuring. Hoe doen jullie dat met de trailer? Ik kan namelijk kiezen uit 2 trailers. Beide 2 paards een met tussenschot en de ander zonder. Wat is het handigst denken jullie?
toen mijn veulen vervoerd werd was dat in een tweepaardstrailer en dan gewoon zonder tussenschot.
Anoniem
Geplaatst: 27-06-15 11:59
Even een vraagje nu we het er toch over hebben. Tweepaards zonder schot dus? Hebben ze dan niet teveel ruimte? Dacht altijd dat een merrie met veulen het beste op een anderhalfpaards trailer konden staan, ivm de steun?? wij moeten volgende week met merrie en veulen naar de keuring en wilde vanavond even oefenen.
Wij vervoeren de nrps 'ers ook altijd in een 2 paards trailer en we halen dan het tussen schot eruit! Gaat prima! 11/2 kan ook, maar is misschien al weer te krap. Als je veulen los zet, zou ik sowieso met rijden het zeiltje dicht doen. En op het terrein doen wij hem meestal open ivm de warmte
Baby voor Dup, een mooi bruin merrieveulen met alleen een klein wit sokje linksachter.
Aan de uier alleen wat meer kleur te zien aan de spenen, niet groot en niets dat op vocht leek er aan zoals andere keren. Om half 1 nog gekeken en rustig, toen naar bed gegaan en om vijf voor half drie alarm en toen lag ze er al naast. Merrie overstuur aan het rollen, enorm last van naweeën. Baby aan de kant getrokken, die lag recht achter haar rug toen ik binnenkwam, stro in de gang gelegd dat ik haar daar evt ook naartoe kon leggen en Dup pijnstiller gegeven. Dat hielp snel en het veulen was een snelle tante, deed goed haar best om te gaan staan en toen ze stond dronk ze ook snel. Ze mocht alleen niet liggen van mama, die schopte haar veulen van vorig jaar de eerste dag ook steeds overeind als ze lag. Dus er bij gebleven en 4 uur na de pijnstiller kwam ze daar doorheen, weer ronddraaien en rollen, echt blind voor veulen en mij. DA gebeld en mocht nog een keer de pijnstiller geven, weer hielp het snel. s Ochtends zou de DA al langskomen om bij Poon een van de tweeling af te knijpen, toen was Dup nog rustig. Weer een tijdje later begon ze toch weer opnieuw te rollen, ondanks de dubbele dosis die ze gehad had. Deze keer stopte ze wel na een aantal keer, toch pijnstillende prik gekregen en als het vanavond nog terug zou komen mag er nog weer een keer wat in.
Inmiddels laat ze baby wel al vaker lekker liggen als die wil slapen.
Het is een mooi meisje en ook helemaal niet verlegen
Zo goed dat het alarm was en je er snel was zeg! Klinkt wel heftig hoop dat het met Dupona snel beter gaat en ze Karona lekker laat slapen! Heel veel sterkte met waken want wat kan dat vermoeiend zijn dan. Nu het wachten op Gupona nog, begint nu ook op te schieten bijna ad 300dgn.
Nicole,watvoor pijnstiller doe je de merrie? Andere jaren nooit echt last van gehad bij de merries. Bij mij ook een met dezelfde verschijnselen. Pijnstiller gespoten en gespoeld en over. Andere merrie kwam de nageboorte er niet af. Drie dagen gespoeld. Da rekening van 1800 Bijna, ppfff.
Inowa, ik heb medelijden met je. Hoop snel op een veulen voor je.
Uiltje dit was Metacam. Het eerste jaar dat Dup een veulen kreeg had ze deze last ook, toen had ik niets bij de hand en bleef ook zij aan de nageboorte staan. Meedenkend zei de DA toen dat dit evt kon komen doordat ze zich door de krampen zoveel vast hield en dat ze mss meer aan een pijnstiller zou hebben waardoor ze kon ontspannen; dat ze dan beter van die nageboorte af zou kunnen komen. De tweede keer heb ik s avonds voor de bevalling op voorhand al pijnstiller gegeven en heeft ze dit rollen net na de bevalling niet gedaan. Toen had ze netjes druppeltjes aan de uier en is ze maar 1 keer 'teruggekomen', dus dat ze nog een keer moest krijgen. Deze keer dus niet genoeg voortekenen om het vooraf al te geven, maar erg blij met hoe goed het werkte, ook toen het al zo heftig was tijdens het geven. Nageboorte was er binnen een kwartier af. En het veulen had toch mooi al een paar keer staan drinken voordat het opnieuw nodig was.
(niet dat een pijnstiller normaal zou helpen met de nageboorte, maar in dit geval wel)
Tries_en_Faf
Geplaatst: 27-06-15 18:39
Gefeliciteerd met de nieuwe veulens, wel eng zo Nicole, ik zou na Sella doordraaien met zulke symptomen denk ik..... Gelukkig weet je wat er aan de hand is.
ik zag ook pas toen ik de foto op de pc zette dat ik er mee op stond :p. Maar ze houdt me dus constant voor de gek. Van vol, naar minder vol, naar bijna leeg