[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:18

Ja ze zwaait wel veel met haar staart de afgelopen minuten

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:24

hebopeens geen beeld meer mmm

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:25

edit ben er weer hihi

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:27

schiet niet op :P

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:29

ik ga slaapie doen...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:30

ja ik zal ook zo gaan
sleep well

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:33

whoooo eerste veulen :D wat gaar!!!! gefeliciteerd!!!

vanaf nu zal het wel sneller gaan :D met alle veulens! gaaf!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:38

tea is rustig hoor op het moment.

Ik laat vanacht het barnarlm van de pc aan...
maar ben vanochtend door de low alert heengeslapen.. gelukkig niet door de high
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 12-01-10 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:38

goodie goodnight

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:39

misschien tot over een paar uur

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 02:31

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 05:55

En nog wat spannends gebeurt?
Laptop staat uit dus kan niet even op Cam kijken..
Nou ga kijken of ik de slaap weer kan vatten..
Handig als je midden in de nacht moet plassen..
T ergste is nog morgen moet ik wel degelijke rond deze tijd me bed uit voor werk..bah bah hihi

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:10

Proficiat Marije!!! :D :D Wat een schattig veulentje :j

Heb het helaas gemist, aangezien ik ten tijde van de bevalling al in de auto naar het werk zat ;)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:41

Goedemorgen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:55

goeiemorgen!

geen veulens vannacht? ;)

Silke was toch ook deze week uitgerekend?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:55

Jolliegirl schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=pxIAVg_J ... re=related
hier kan je een redbag bevalling goed zien :) voor de mensen die eht zich niet kunnen inbeelden.
Ik snaptte het ook neit helemala, maar na het zien van het filmpje wel.

Ehm het kan best heftig zijn om te zien!

Kreeg daar een heel naar gevoel bij, brrr deze man trok ook gewoon terwijl de merrie niet aan het perssen was...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:57

hiboune schreef:
Dat wilde ik ook al zeggen neon

Als je de red bag ziet meteen stuk maken en zorgen dat het ukkie er zsm uit komt!

Vorige week had hiba nog niks hoor en vanavond ineens wat grotere spenen en kleine theezakjes!

Ja ik dacht ook al, alles gaat van zelf, maar iedereen spreekt juist van snelheid en het dus wel stuk maken

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:01

Goedemorgen!

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:44

@parouscha dat dacht ik nou ook.. helpen ok, maar trekken zonder persen vd merrie lijkt me nou niet echt ok..

nobel had gisteravond aan een kant een wat dikkere uier, was warm en mocht er niet zo heel goed aan zitten temp was 37.6 dus wel ok, DA gebeld en overlegd dat we het tot vanochtend aan zouden kijken (ivm niet gelijk op de AB, als de temp nog zo goed is).
vanochtend, vond madame het weer heerlijk als ik eraan zat, temp was gwoon weer 37.6. alleen der uier is nog wel iets dikker.. (warmte viel wel mee, het was wel warm maar de andere normale uier ook..) weet niet zo goed wat ik er mee moet behalve ff de DA bellen met het resultaat van vanmorgen..

misschien moet ie vanmiddag ff gewoon kijken, en als het ok is gewoon ff bakkie koffie blijven drinken ;) heeft nobel ook weer ff een check gehad.. (Nobel is onderhand mascotte van de praktijk, zoveel heeft ze gehad en zo bekend is ze bij iedereen.. elke dierenarts zegt als er iets is, ik sta er met 3 min want bij haar mag niets mis gaan!)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:21

Bij een red bag moet je wel trekken ook al heeft een merrie geen weeën het veulen krijgt namelijk geen zuurstof meer via de placenta die heeft immers losgelaten.
Wil je een levend veulen bij een red bag dan zul je dus snel zelf moeten handelen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:41

Ja met een Red Bag moet het veulen zo snel als mogelijk is uit de merrie wil je een levend veulen hebben. Je kan wel rustig afwachten maar dan heb je hoogst waarschijnlijk geen veulen meer.

Juwel was vannacht erg onrustig veel schrapen en liggen denk dat het veulen haar erg gepest heeft vannacht. Haar uier was vanmorgen ook wat gevulder als de afgelopen dagen. Is nog lang niet wat het moet wezen maar goed er zit al wat meer schot in de zaak banden zijn nog lang niet slap dus zal nog wel even duren maar goed denk dat ik met de uitgerekende datum van half februari wel aardig in de buurt kom.
O'marisa word erg druk op stal als Juwel het druk heeft steeds maar hinneken.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:55

Dus mensen bij een red bag dat veulen zsm ter wereld helpen!
Kort maar krachtig

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:39

Weet iemand dat? Soms zie je van die veulenhalsters met een handvaatje eraan (kort halstertouwtje zeg maar) is dat nu echt handig/aan te raden?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:46

als jij goed bij het veulen kan komen om hem tam te maken dan hoeft t niet..
maar als de moeder wat vervelend is als je bij t veulen wilt komen waardoor je niet vanaf dag 1 kan beginnen met t laten wennen aan contact en halster is het misschien wel handig..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:54

Goh wat is het weer raar om niet steeds op de cam te kijken hoe het met Isis gaat :D
Is weer even wennen hoor.
Maar eind februari komen de volgende 4 dames op de cam. Beetje wollige dames, schapen :D
En dan in juni pas de volgende merrie.

De kleine van Isis heeft trouwens een naam: DT Midnight Silver Feather.
Roepnaam zal waarschijnlijk Vera of Veertje worden.
Ze is net al even buiten geweest, zal straks een topic openen met de foto's :D
Hier alvast een voorproefje:
Afbeelding

Ik zag in het topic nog wat vraagjes voorbij komen.

InekeH87 schreef:
zie ik het goed of staat er nu bij Isis een warmtelamp aan in de stal?

Ja klopt, voor de bevalling heb ik een rode lamp in de stal hangen die gedimd is. Weinig warmte en een zwak rood licht. Geeft goed beeld op de cam zonder erg fel te zijn wat voor de merrie wat fijner is.
Na de bevalling gaat hij echt op de warmte stand. Je ziet Isis er nu ook meer onder staan, hij geeft nu pas warmte af.

IvysToeter schreef:
Wat zijn ook alweer de tekenen van een red bag? en is dat altijd foute boel? of is er dan nog wel een 'redden aan'?

Normaal zie je een merrie onrustig worden, gaat ze een paar keer liggen en staan en dan breekt het water en komt de pootjesblaas tevoorschijn waarna ze gaat liggen en persen (en vaak nog wel een paar keer gaat staan en liggen).
Mijn ervaringen met een red bag is dat een merrie wel veel gaat liggen en gaat staan en uiteindelijk begint te persen zónder dat het water breekt en zónder dat je de pootjesblaas ziet.
Zoals in het andere filmpje te zien is, komt dan uiteindelijk een rode bal naar buiten.
Ik laat het nooit zover komen. Zodra een merrie gaat persen zónder dat het water gebroken is, voel ik op en maak ik de placenta open terwijl die nog in de merrie zit. Sowieso voel ik altijd 1 of meerdere keren op tijdens de bevalling, om de ligging te controleren.
Op die manier heb je veel tijd winst en mocht het veulen verkeerd liggen (meer kans op bij een red bag) ligt het veulen nog niet vast geperst in het bekken van de merrie en heb je meer ruimte om te corrigeren.
Na het openen van de placenta komt er een grote golf vruchtwater uit en bij een gewone ligging gaat de bevalling verder eigenlijk normaal. Wel moet het veulen er zo snel mogelijk uit, doordat de placenta al los gelaten heeft, krijgt het veulen geen zuurstof via de merrie meer.

Het grootste risico is dus als de merrie alleen bevalt of als de mensen die erbij zijn niet weten wat er mis gaat en de merrie te lang laten persen.
Dan is er een grote kans op zuurstof tekort.
En een andere complicatie bij een red bag is dat er een grotere kans is dat het veulen niet goed ligt.

hiboune schreef:
wat een mooi filmpje!
ziet er zo rustig uit..

Dank je voor het compliment.
Ik vind rust bij de bevalling ook het belangrijkste, zeker voor de merrie. Mijn merries zijn ook zo aan mij gewend dat het ze eigenlijk niet stoort dat ik erbij ben.

inge176 schreef:
Ik heb even een vraagje..
Isis had vanochtend een Red Bag, nu lees ik overal op internet dat dit levensgevaarlijk is en dat je zo snel mogelijk een DA erbij moet halen.
Maar ik lees ook dat het mogelijk is wanneer je de Bag zelf kapot maakt het veulen er vanzelf achteraan komt, maar dat dit wel snel moet ivm met zuurstofgebrek.
Nu heeft Marije dit zelf opgelost omdat ze weet hoe te handelen bij Isis. Maar wat is nu wijsheid om te doen als dit bij mij en mijn paard gebeurd?
Wat is uberhaupt het beste wat je kunt doen als je een red bag aantreft?

Ik zou een DA bellen en vragen of hij je er telefonisch bij kan helpen terwijl hij onderweg is.
Als het goed gaat, staat de DA dan voor niets bij je op stal. Heeft het veulen toch wat zuurstof tekort of ligt het niet goed, is hij iig onderweg om te kunnen helpen...

parouscha schreef:
Maar Marije, trek jij nou met de wëë mee van de merrie of anders?

Het veulentje had de voorbeentjes niet helemaal gestrekt. Het neusje lag op de kogels terwijl die normaal halverwege het pijpbeen ligt. De beentjes probeerde ik heel voorzichtig een voor een iets te strekken, dan heeft de merrie minder moeite om de schouders eruit te persen.
Maar Isis heeft zoveel kracht met persen, dat ze er eigenlijk uit vloog :D
Ik heb verder ook helemaal niet getrokken, ik houd de beentjes alleen vast om te zorgen dat ze tussen de weeën door niet terug schieten.
Maar daar was bij Isis toch geen kans voor, die dacht maar aan 1 ding, veulen gaat er NU uit :D

MelodyT schreef:
Zijn jullie niet bang iets anders kapot te trekken..of roep ik nu iets raars?Kunnen toch ook ingewanden mee komen,heb ik ooit gehoord maar of dat waar is?

Met opvoelen merk je een groot verschil hoor tussen de placenta en het gewone weefsel van de merrie. Sowieso zit je dan nog niet in de baarmoeder, die ligt een stuk dieper.
Bij een mini heb ik wel eens diep in de baarmoeder moeten zijn om een beetje te zoeken en dan zit je al tot voorbij je elleboog in de merrie ;)

Tot zover mijn ervaringen met red bag deliveries ;)
Ik heb het nu in totaal 5x meegemaakt bij 3 verschillende merries en uiteindelijk heeft 1 veulen het niet gehaald maar dat kwam meer doordat dat veulen sowieso geen kans had doordat het hoofd en de hals misvormd waren. Dat veulen is dus direct na de geboorte overleden.
De andere veulens hebben er niets aan over gehouden.