[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:33

Zou het veulen gewoon zonder halster er achteraan laten lopen terwijl je op vakantie bent

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:41

Kabayo schreef:
Zou het veulen gewoon zonder halster er achteraan laten lopen terwijl je op vakantie bent

Dat ging alleen de eerste maand goed, Rock is een echte deugniet en loopt vrolijk alle kanten op - behalve achter moeders aan :D ...

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:33

Misschien de oppas nog een paar keer laten komen als je er nog bent? Dan kan die er aan wennen en kun je dan besluiten om het halster om te laten of af te doen?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:34

Knap veulen brigitte <3

Oef, dilemma kendra, is t niet een idee om diegene die de zorg voor je paarden over neemt een paar keer mee te laten lopen? Zodat je kan zien hoe ze het doet met t veulen en t halster?
Wie weet gaat t gewoon heel goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:48

We gaan het sowieso een paar keer samen doen.
Mijn dilemma was ook een beetje: zijn er mensen die hun veulen het halster aan laten in de wei?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:09

Ik laat het halster om in de wei. Maar wel dat het halster goed aansluit. :j

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:32

Kendra schreef:
We gaan het sowieso een paar keer samen doen.
Mijn dilemma was ook een beetje: zijn er mensen die hun veulen het halster aan laten in de wei?

Oh zo, dat was me niet helemaal duidelijk

Ik laat iig geen halster aan in de wei, maar mocht je er wel voor kiezen, dan eentje die goed aansluit, wat dennenboom zegt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:47

Ik laat wel een halster om nadat hij zich een tijd lang echt niet liet vangen. Nu gaat dat steeds beter maar wil niet kloten met een halster dat ik hem straks weer nooit kan vangen.

Meneer zijn laatste nacht met mama! Morgen middag keuring en zijn eerste nacht in eigen box! Overdag staan ze natuurlijk wel lekker samen. Heel geleidelijk aan afspenen. Meneer is nu 4 maand oud en super terror :+ Merrie is zo toe aan rust. Vind haar best ingevallen.
Foto van dinsdag!
Afbeelding
En samen vanavond
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:30

Mooie foto's, succes bij de keuring morgen.

Geleidelijk aan afspenen is fijn dat dat kan
Ik ben daar momenteel in mn gedachten ook mee bezig....t afspenen...
Solana gaat naar een kleinschalige opfok, alleen ben ik er nog niet uit wanneer t beste is.
Nu uiteraard nog niet, ze is 3 maanden oud.
Ik heb alleen geen idee hoe ik het geleidelijk aan afspenen het beste aan kan pakken, heb geen stal, mijn paarden staan 24/7 buiten.

De dames even uit elkaar halen is een drama.

Ook dit is voor mij weer nieuw

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:03

Mijn merrie liet vanaf begin af aan iedereen bij haar veulen..in de stal en in de wei allemaal geen probleem.
Ik kan alleen de merrie NIET uit de stal halen zonder veulen..Ik haal ze er nu beide uit en doe daarna meteen het veulen weer terug in de stal en dar gaat nu goed. (In begin ook niet.) Vervolgens weg gaan om te rijden/longeren gaat goed. Maar ga ik aan de hand weg stappen om 200 meter verder op te laten grazen dat gaat nog niet zo goed.
Evenals een rondje rondom de stal lopen met het veulen. De merrie flipt dan totaal de pan uit terwijl ik dan nog geen minuut uit haar zichtveld ben. Veulen zelf blijft braaf.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:08

Kabayo schreef:
Ik laat wel een halster om nadat hij zich een tijd lang echt niet liet vangen. Nu gaat dat steeds beter maar wil niet kloten met een halster dat ik hem straks weer nooit kan vangen.

Meneer zijn laatste nacht met mama! Morgen middag keuring en zijn eerste nacht in eigen box! Overdag staan ze natuurlijk wel lekker samen. Heel geleidelijk aan afspenen. Meneer is nu 4 maand oud en super terror :+ Merrie is zo toe aan rust. Vind haar best ingevallen.
Foto van dinsdag!
[ [url=m/Lae1QV.jpg]Afbeelding[/url] ]
En samen vanavond
[ [url=m/hO2AeH.jpg]Afbeelding[/url] ]

@kabayo:
mooie fotos!! De blackfoto is die gewoon op stal genomen en dan bewerkt?

Mbt afspenen.ik zat ook te denken aan geleidelijk afspenen.mijn paard staat op een pensionstal (heeft grote merrie/veulen stal) en ik heb dus geen stal vrij dus Ik zat zelf te denken om dus overdag op de wei de wei door de helft te delen met prikpaaltjes en stroomdraad vanaf dat hij 4 mnd is. Dus dan staan ze 8 uurtjes ongeveer niet bij elkaar.
Ik wil hem vanaf 1 okt wegbrengen..dan is hij ruim 5 maanden (23/04/2021)
Iemand hier ervaring mee?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 00:48

@tamarant, ik weet niet of dit gaat werken.

Onze veulens gaan een tijdje voor het spenen 's nachts een andere stal in, ook en vooral om de merrie rust te geven. We doen dat naar bewind van zaken, soms wel 6 weken en soms ook maar een week. Wij spenen meestal met 6 maanden - maar ook dat is niet altijd hetzelfde.

Ik snap dat je geleidelijk spenen wilt, maar het moet wel een beetje logisch zijn voor beide zijn. Aan weerskanten van een draadje weet ik niet of ze dat accepteren (misschien ook wel hoor, als er goed gezelschap is). Anders kun je het net zo goed 'cold turkey' doen. Er is onderzoek gedaan en het blijkt dat in 1 x niet meer stress geeft voor een veulen dan geleidelijk (kan het zo niet meer vinden, ga morgen nog wel even zoeken).

En je weet nooit hoe veulens reageren, wij hadden een paar jaar geleden een zeer zelfstandig veulen, liep al bijna niet meer bij de merrie. Verkocht naar een leuke plek maar bij de nieuwe baas bijna een week niet gegeten.....Als je ze wegbrengt haal je ze niet alleen bij de merrie weg, maar ook uit de vertrouwde kudde. Dat is nu eenmaal de realiteit. Er wordt gezegd dat je beter de merrie weg kunt halen en het veulen bij de kudde kunt laten, maar in de praktijk werkt dat meestal niet zo.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 05:39

Interessant om te lezen, gelijkelijk heb ik vorige jaar niet gedaan maar voelde me daar best schuldig over, vooral veel trappen en pijn van merrie.

Veulen had nergens last van die heeft tot de verkoop bij twee andere jonkies gestaan.

Twijfel wat ik dit jaar ga doen, geleidelijk weer niet of dat hier echt heel makkelijk kan. En dan vind ik het ook rot voor de merrie als ze meer dan een week toch pijn ervaart als ik snachts apart zet.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:08

@Kabayo, mooie foto. Succes op de keuring.

Bij mijn vorige stal waar ongeveer 6 veulens per jaar werden gefokt stonden alle veulens alle dagen met halsters in de wei. Nooit een ongelukje of iets. Ik laat nu het halster bij Rossini ook om. De eerste 2 maand deed ik dat niet. Meelopen zonder halster lukt bij mij idd ook niet, hij gaat alle kanten op behalve de goede......

Leuk om te lezen en met elkaar te sparren over het afspenen.
Rossini is ruim 3,5 maand en die heb ik van de week voor het eerst even allen naast mijn merrie in de stal gezet. Ik heb de luxe dat ze aan huis staan en deze stal leeg is. Dat apart zetten probeer ik steeds uit te breiden. Ik heb ook al geoefend met hem met trailer laden. Mijn merrie is idd ook een beetje ingevallen door het veulen. Ik wil eigenlijk proberen af te spenen als Rossini 5 maand is maar als mijn merrie nog meer gaat invallen dan bel ik de opfok even op. Ik heb eigenlijk afgesproken dat hij in september ergens komt maar als t niet gaat en er komt al een veulen eerder bij hun dan breng ik Rossini ook.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:20

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Symke: Wendy 329 dagen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:37

Ik speen altijd een paar veulens tegelijk af, die al bij elkaar in de wei staan. Zo houden ze elkaar mooi als houvast. De veulens die hier in de opfok komen zijn bijna altijd in 1x afgespeend. Ik zorg ervoor dat ze nooit alleen staan, dat scheelt echt de helft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:41

ik haal de moeders weg en laat de veulens met zijn 2-tjes in de vertrouwde omgeving. Zou nooit gaan klooien met een paar stroomdraadjes, veel te link.

scheelt dat ze al van moeder en melk afzijn voordat ze de opfok ingaan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:04

De discussie over halsters bij veulens en merries in de wei komt ieder jaar wel terug, ik vind dat best interessant. Ik heb nooit overwogen een halster om te laten bij een veulen in de wei als ik er niet bij was, totdat mijn veulen in de kliniek kwam. Daar hebben ze zowel merrie als veulen 14!!!!!!! dagen 24/7 met halster om laten staan. En zo klein was dat halster van het veulen niet := Ik heb er meermalen naar gevraagd, maar ivm behandeling was dit makkelijker en kon geen kwaad zeiden ze. Ik heb ze nog steeds zonder halster op de wei, maar doe er nu wel minder panisch over als het wel eens voorkomt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:14

Ik doe alle pony’s met halster in de wei. Ook het veulen, anders krijg ik hem niet te pakken denk ik.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:17

Als ze periode hebben dat ze geen halster om laten doen in de wei houden ze halster om. Anders af.

Afspenen doe ik normaal in aparte boxen, helaas zijn die nog niet af. Dus misschien wordt het wel in een keer dit haar ipv geleidelijk.
Voorlopig zijn ze nog niet verkocht dus blijven ze bij moeders. :P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:33

Hier met afspenen gaan ze er in 1x af.
Dit jaar wel een dilemma, heb een merrietje verkocht naar Duitsland. Wij brengen haar tot daar en plannen onze vakantie eraan vast. Twijfel dus voor op voorhand af te spenen of net voor transport.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:15

Ik zou zeker op voorhand al afspenen. Ze hebben al zo veel stress van de verhuizing. Zou de stress van het spenen er ook nog niet bij willen.
Ik heb mijn hengst ook verkocht naar Duitsland en zorg er voor dat ie tenminste 3 weken zonder mama loopt voor we 7 uur op de trailer moeten

Hier gewassen en wel. Hij moet rond 3 uur dus eerst die stuiterbal nog op het land gegooid :+
Afbeelding
En nog een gave foto van mama <3
Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:33

Succes Kabayo! En wat weer een gave foto van moeders.

Bedankt voor de adviezen over halsters (vooral die van Mer1980 := ), we gaan proberen het af te laten en als het niet lukt is het ook geen ramp. Dat is fijn om te weten.

Nog even over het spenen: zoals fokfanaat het doet is ideaal, maar dat lukt niet altijd en bij iedereen. Ik heb het overigens ook wel eens gehad dat de merrie helemaal van slag was en dat het veulen flierefluitend de opfok in ging .... Belangrijkste is dat de veulens nooit alleen komen te staan, ik heb dat 1 x meegemaakt (heel vroeger) en dat is echt waanzinnig sneu.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:54

Veulentje uit Nederland wordt een paar weken voordat hij op transport gaat gespeend, zodat hij niet dubbel stress tegelijk krijgt. Transport is 2,5 dag met de vrachtwagen naar midden Zweden, maar hij reist in een box waarin ze wat meer ruimte hebben en ook los staan en dus kunnen liggen. Verder 2 overnachtingen op stal.

Mijn eigen veulen laat ik door de merrie zelf spenen. :)
Hooguit dat als ze in de nacht op stal gaan en hij 5 maanden is, dat ik de 2 veulens dan bij elkaar zet en de merrie apart. Maar hij is nu pas 2 maanden haha.

Ik heb echt nooit halsters om, mijn weides hebben ook veel bossen, struiken en dergelijke, dus vind dat dood eng. Al mijn paarden doen ook zelf hun halsters om, zelfs veulentje doet dat al. :))
Maar met gewoon een gras weide, zonder bomen/struiken en dergelijke, is een halster om een veel minder groot risico.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:07

Ik heb hier alle paarden zonder halster op het land.
Veulen heb ik in het begin wel eens met maar dan staat die onder toeziend oog van iemand die buite bezig is.
Heb ook wel gezien dat mn veulen (eerder jaar) aan het halster zat te trekken van de merrie. Zulke dingen wil ik niet.. niet zonder toezicht.

Soms i het begin krijg ik veulen de terug weg niet meer in handen. Dan loopt die gwn los mee. Ik ben nooit alleen en heb dan dus hulp. Uiteindelijk zijn ze altijd snel te pakken.