[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:31

Wat een heerlijke babyfoto’s loulou en Noisy!

Ik ben ook bang dat dekken dit jaar lastig gaat worden. Hopelijk lukt het wel voor de meesten, eventueel wat later in het jaar.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:35

heerlijke die veulenfoto’s <3

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:43

Wat naar van het Formidable veulen, dat hoop je toch nooit mee te maken...

Op het moment zit ik ziek thuis, binnen opgesloten en kan ik dus ook niet naar Kees. Gelukkig staat ze in vol pension en moet ze nog tot half mei, maar ik maak me wel zorgen dat er tegen die tijd een lockdown is en dat ik dan niet zelf kan waken. Stal eigenaren zullen dat beslist ook goed doen maar ik wil het niet missen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:56

AM wat ontzettend jammer. Het hele jaar wacht je er op, ben je nieuwsgierig en dan gaat het op het eind toch nog mis. Helaas kunnen we zulke dingen niet terugdraaien. Een knuffel voor jou en de eigenaar. Gelukkig is de merrie ok.

Hier had ik ook 1 of twee merries voor een uit dekking. Ik vrees er ook voor dat dat niet gaat lukken.

Een andere optie is om die merrie nogmaals een jaar leeg te laten en dan een andere merrie thuis met mijn eigen hengst te laten daten. Ik weet nog niet zo goed wat ik ga doen. Komt tijd komt raad.
Mogelijk dat ik met de hengstenhouder even contact ga leggen en dat we voor een vroeger veulen gaan. Het liefst wil ik ze pas in mei want dan gaat het gras weer groeien en is het wat warmer. Maar ik kan mij vast ook wel redden als het een maand tot twee maand eerder is.

Enya is vandaag 275 dagen. Nog 25 dagen tot de magische 300 dagen. Pas dan kan ik gaan aftellen hihi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:01

Ik was sowieso al niet van plan opnieuw te dekken. En ik moet ook zeggen, laten we hopen dat we uberhaupt kunnen verkopen dit jaar. Met een beetje pech kan er geen mens komen kijken...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:17

Ik kon mijn merrie ook snel nog wegbrengen woensdag. Maar dan wel met een risico dat ze dan misschien maanden bij de hengsthouder zou moeten blijven staan ivm strengere maatregelen. Dat risico wou ik toch maar niet lopen.

En inderdaad Ibbel. Dat er ook nog eens bij. Heb net vontact gehad met FOD hier in België en mag mijn verkochte pony's nog snel wegbrengen, maar liefst vandaag. Tussen de lijntjes door versta ik dan dat het 1 van de dagen nog moeilijker zal worden. En net nu krijg ik de kopers niet te pakken natuurlijk.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:21

Sterkte am en ook aan de eigenaar!

Knappe babys op de droogfotos <3

Heb ook 1 dekking in nederland die ik hoop door te kunnen laten gaan. Anders blijft die merrie leeg en gaan we volgend jaar.

Hopen dat onze eigen man wat dragend wilt krijgen haha! Hij heeft de moeilijkste merries gekregen die moeilijk dragend raken.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:41

Ja ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:42

Wat een verhaal Noisy, om bang van te worden. Gelukkig bij jullie goed afgelopen, lekker genieten

Hoe gaat het nu met jouw merrie loulou?

Gelukkig zit de kleine nog lekker warm binnen lovejouuuIB

Wat klote AM_Horses, sterkte. Gelukkig dat de merrie er weinig last van lijkt te hebben

Oooooh loulou en Noisy, ik smelt echt van jullie veulens <3

Heerlijk bekkie goldenarrow, en Coco ook natuurlijk!

Qua lockdown, in China heeft dat ongeveer 3 maanden geduurd. Dan zitten we dus ergens in juni/juli. Wordt een laat seizoen dan, maar kan wel nog net bij de merries die vlot drachtig raken. Verkoop veulens zou daarmee ook redelijk normaal kunnen komen voor de winter. Maar eerst maar afwachten, er valt nu gewoon nog niks te zeggen. Ik hoop alleen dat mensen nu eindelijk eens hun verstand gaan gebruiken en niet massaal erop uit trekken als de zon schijnt. Laat de koude wind maar lekker waaien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:48

Ik had maar 1 merrie op staan voor inseminatie en de rest natuurlijk met onze eigen hengst.
Die voor inseminatie stond zou ook prima bij de hengst in kunnen dus dat is wel een voordeel nu.

DA is inderdaad een cruciaal beroep en spoedje etc gaan gewoon door.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:51

Maarja, wanneer is iets spoed? Enting bij drachtige merrie? Vriendin zei al gelijk, liever een enting dan spoed voor een ziek veulen. Maar ben benieuwd of dierenarts dat ook zo kan beoordelen. En wat met het open maken van merries?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:54

Je kan toch zelf wel een hechting openknippen? Ik heb zelf al zo vaak hechtingen moeten verwijderen, fluitje van een cent. En bij dichtgezette merries lijkt het me eigenlijk makkelijker, het is letterlijk het opensnijden van een doos :P

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:56

Ibbel schreef:
Je kan toch zelf wel een hechting openknippen? Ik heb zelf al zo vaak hechtingen moeten verwijderen, fluitje van een cent. En bij dichtgezette merries lijkt het me eigenlijk makkelijker, het is letterlijk het opensnijden van een doos :P

:') *Beelddenker*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:59

Ik ga niet zelf knippen, dat vind ik noodzakelijk voor het welzijn van de merrie. Net als een enting eigenlijk.
Maar Zo kijk ik. Dat zijn ook handelingen die je best ver van elkaar af kan doen denk ik..

Ik laat altijd een veulen check en nageboorte check doen.. dat vind ik minder spoed. Dan maar zelf kijken en telefonisch contact. Tenzij t veulen niet poept of de merrie aam de nageboorte blijft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:00

:')

Hier met de merrie alles weer oké. Temperatuur was vanochtend weer normaal en net nog een keer getemperatuurd en ook weer oké gelukkig.

Ik was toch al van plan om niet te dekken, dus dat scheelt.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:04

Ik vind dat we hele andere zorgen hebben dan dit jaar wel of niet dekken, maar goed, wie ben ik

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:07

Mijn DA zegt dat hij zolang het veilig kan gebeuren komt als ik hem bel, zelfs bij een bevalling. Wel stelt hij voor dat als ik er niet bij moet zijn we dat risico niet nemen. Dat hij het dan wel alleen doet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:09

Ik denk dat mensen wel na mogen denken over bevalling van de merrie en dekken.
Er zijn altijd ergere zorgen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:10

Het is ergens een goed teken als dat je ergste zorg is, dan ben je nog gezond.

Wij zitten in 1 van de gemeente met het meest aantal besmettingen. ‘Ons’ ziekenhuis is al overbelast.
En we werken allebei als zelfstandige.... ik lig er wel eens wakker van. Maar ben dan in de ochtend blij dat die kleine bonte door de wei stuitert, daar wordt je dan toch weer even vrolijk van.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:12

Ik denk helemaal na afgelopen jaar, waarin het ook al niet makkelijk was om de veulens te verkopen. Het dit jaar misschien nog wel lastiger word.

Maar daar ga ik me nu nog niet druk om maken. Eerst maar gezond op deze wereld komen. En mocht de markt echt op z'n gat gaan. Dan mag ie gewoon lekker blijven en zien we het wel weer als ie 3 jaar is :J

Mijn merrie word zo wie zo niet terug gedekt dit jaar. Mijn vriend zijn merrie stond wel op de planning. Maar pas eind april / mei voor het dekken. Dus dat wachten we rustig af.

Ondertussen de 290 dagen gepasseerd <3
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:18

Cio, dat mag ook wel. En als het kan, misschien met wat aangepaste regels, dan is dat ook geen probleem.

Misschien had ik het er ook niet zo neer moeten zetten. Maar moet eerlijk bekennen dat ik om mij heen zie dat mensen zo laks met de regels omgaan. Bijna iedereen werkt thuis en de kinderen geen school. Resultaat is dat heel de speeltuin vol zit met spelende kinderen. En vervolgens gaan die ouders wel een of twee keer per week naar kantoor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:18

Caily schreef:
Maarja, wanneer is iets spoed? Enting bij drachtige merrie? Vriendin zei al gelijk, liever een enting dan spoed voor een ziek veulen. Maar ben benieuwd of dierenarts dat ook zo kan beoordelen. En wat met het open maken van merries?

Spoed is spoed, dat kan je zelf ook wel bedenken.
Een enting is geen spoed...

Open maken merrie moet gebeuren, zo niet dan heb je alle gevolgen van dien.
Zelf doen is niet zo ingewikkeld. DA aan de telefoon die je er doorheen loopt is een goede optie.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:24

Nee Baudy, dit is een Painthorse. Het Quarterhorse stamboek accepteert zoveel wit niet. Daardoor is het Painthorse stamboek ontstaan. In essentie is het dus eigenlijk een bonte quarter inderdaad.

Jolandje, Camille 300 dagen *\o/*

Mirjamalvaro, fijn hè :') en stinken!! :r

Ik ben wel blij dat mijn dierenarts gewoon kwam en dat we met z'n vijven waren. Op dat moment had corona even niet mijn prioriteit. Voor de rest beperk ik mijn uitjes tot de boodschappen en naar stal

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:32

Oh AMH wat verdrietig. Gelukkig lijkt de merrie ok

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:48

Een merrie kun je niet zelf open maken, zonder dat ze aan het bevallen is. Gewoonlijk gaat dat met verdoving.. De hechtingen zijn trouwens dan allang opgelost, het weefsel moet open worden gehaald.

Dekken is niet het belangrijkste, gezondheid gaat zeeeeker voor. Maar voor ons is het wel ons inkomen..