[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:11

Ik had de moed niet om in de waterbak te gaan staan longeren. Dus wederom niks gedaan. :(
Veulen deed het goed, lag te slapen, ideaal, was hij nog wat suffig om de spuit erin te duwen, even touwtje rond de tralies en prik ;).
vieze vuile kater die op stal ronddwaalt heeft op mijn tas met borstels gesproeid, heerlijk luchtje, ding kan de vuilnisbak in denk ik.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:14

iew vieze proeiende katers bah

gelukkig trouwens dat Sjol nog voorzien is van een veulen!

ik heb net de merrie haar benen eens schoongespoten met water dat was natuurlijk een heel schreeuw drama op stal pfff wat een ramp haha
nooit meer een veulen lol :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:32

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:33

AGarcia, fijn dat het goed ging, gewoon je merrie volgen in de energie, ze geeft vanzelf aan wanneer het teveel wordt.

Hier grote schrik gehad vanmiddag.
Mijn friese ruin losgegooit in de longeercirkel en vlak voor ik wilde stoppen ging hij er in blinde paniek vandoor, alsof er een leeuw achteraan kwam.
Ik hem kalmeren en mee proberen te nemen, hij is echt heel braaf en wil altijd zijn best doen maar hij was zo in paniek dat hij steeds door mij heen of langs me heen wilde galloperen en daarbij net alsof hij stroomstoten van achteren kreeg of zo.
De weg terug naar stal was erg eng en spannend omdat hij zo gek deed, niks voor hem. Dit had ik nog nooit meegemaakt.
Op stal ging het goed zolang hij stil stond, als hij bewoog of een stap probeerde te zetten was het net alsof hij onder stroom kwam te staan en dan wilde hij zowat door de voorwand heen komen. Daarbij sloeg hij uit en gallopeerde hij rond in de stal van 3x3. Ik heb hem dus maar vastgezet want tegen de muur aanslaan met beide achterbenen en rondrennen in stal is niet echt best. Hij slaat nooit, enkel uit angst en als hij dan slaat, slaat hij sneller dan je kan knipperen.

Hij stond wel op alle benen maar er leek achter iets niet goed te zitten, ik was bang voor een botbreuk, da erbij gehaald die constateerde een knie op slot, had ik zelf ook al gemerkt maar normaal gesproken reageren paarden daar niet zo heftig op. Hij dus wel, en hij had ook duidelijk pijn, wellicht ook e.e.a. verrekt.

Nu heeft mijn ruin een trauma opgelopen toen hij bij een bedrijf beleerd werd voor de wagen bij zijn vorige eigenaar op 3,5 jarige leeftijd, hij is er vandoor gekletterd en zijn tong is half doormidden gegaan, daarna ellende en zware koliek van de stress.

Nu denk ik dat hij dit trauma associeert met zijn knie die nu op slot slaat en daarom zo'n paniek heeft.
Hij heeft een spierverslapper en pijnstilling gekregen, maar door de adrenaline duurde het lang voordat het iets ging doen.
Hierdoor mocht hij niet meer eten dus in een kale box naast zijn eigen box (anders gaat hij vlas eten) maar bij het overhuizen ging hij weer zo gek doen en ging hij onderuit, bij het opstaan maaide hij met zijn voorbenen tegen mijn knie en enkel aan, auw...

Nu staat hij redelijk rustig en ik hoop dat de pijnstilling lang genoeg helpt, morgen zou de da zowiezo komen om te enten dus gelijk controle...
Wel sneu en eng hoor om je paard zo anders te zien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:39

inowa schreef:

Meenn, deano heeft nog zoveel in te halen :), die is nog lang niet zo ontwikkeld. :+ echt nog een flupventje vergeleken met presca. Maare nu even een voorschema opgeschreven, en hij krijgt nu podo grow bij. Yonce stond weer te waken bij een slapende deano :) normaal vreet ze eerst alles op, maar alle hooi lag er nog, veulen lag immers te slapen en blijkbaar kan ze dan niet eten ;).
schattig zijn ze die twee, pasch verveelt zich stierlijk. ze hangt maar wat tegen de boxrand aan. dat het maar weer wat droog wordt, of dat zadel er komt, ze springt een gat in de lucht als ze een buitenritje mag maken.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:39

Sjolvir, fijn dat Sjol nog dragend is!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:43

Oei Magic_Ice, dat is niet zo best als ze zo heftig reageren.

Sjolvir, goed nieuws dus, nog mooi drachtig. :)

AGarcia, fijn dat je les goed ging. Wel moet je oppassen als ze zo lang stil hebben gestaan. Ze kan nu wel aangeven dat ze het kan, maar wat doen de spieren een dag erna? ;) Dat is juist het riskante.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:43

Jee magic-ice dat is idd een heftige reactie, zeker dat er niet meer aan de hand was? Heb ik ooit een keer gehad, met het paard wat ik vroeger reed, op een koude (bevroren) winterdag, geen land mee te bezeilen, wou alleen nog richting stal en deed alles om daar te komen. Heeft de hond omver gerend, mij erafgebokt (meer een combi van bokken, rennen, draaien, omhoog en springen), ik had hem nog nooit zo gezien.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:48

Ik denk dat dit het enige is omdat het helemaal out of the blue kwam, het longeren ging namelijk hardstikke goed, tot ineens in die galop hij er zo hard vandoor peerde, hij had al eerder in deze training gegallopeerd dus er gebeurde echt op dat moment iets.
Hij is wat arm bespierd doordat ik hem het laatste jaar weinig getraind heb, afgelopen dagen weer e.e.a. rustig opgebouwd, maar waarschijnlijk de combi van weinig bespiering, de modder in de cirkel en dat hij wat energie kwijt moest hebben dit samen bewerkstelligd.

Mijn knie en enkel zijn al lekker stijf en dik, maar ja, het paard heeft het slechter.. De da heeft verder zijn gehoor en zicht nog gecheckt voor de zekerheid maar het was echt blinde paniek en pijn wat dit deed veroorzaken. Ik ga zo nog even bij hem kijken en dan hoop ik dat hij het rustig houd vanacht, het is eng om je paard zowat door de stalwand heen te zien komen van paniek en pijn.
Je kent het paard door en door maar zo heb je hem nog nooit gezien, zo zie je maar weer wat paniek kan doen en dat een paard altijd een vluchtdier blijft en je altijd moet blijven opletten...
Het is mijn maatje en ik hoop dat hij er snel geen last meer van heeft...
Laatst bijgewerkt door Magic_Ice op 13-01-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:48

zitake schreef:
Jee magic-ice dat is idd een heftige reactie, zeker dat er niet meer aan de hand was? Heb ik ooit een keer gehad, met het paard wat ik vroeger reed, op een koude (bevroren) winterdag, geen land mee te bezeilen, wou alleen nog richting stal en deed alles om daar te komen. Heeft de hond omver gerend, mij erafgebokt (meer een combi van bokken, rennen, draaien, omhoog en springen), ik had hem nog nooit zo gezien.

Wat was de oorzaak?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:55

oei dat is schrikken magic
mijn vorige paard had hier ook regelmatig last van
oorzaak te weinig bespiering in de knieën

wat wel eens helpt als ze dit hebben en ze rustig zijn hem een pas achterwaarts te zetten zodat die knie terug kan springen

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:02

Ja, dat heb ik geprobeerd maar zodra hij het voelde in zijn knie schoot hij volledig in de paniek, helemaal gek.. :S

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:11

oei dat is niet fijn dan
balen hopelijk knapt die gauw op

veel balkjes draven helpt hier tegen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:13

Magic_Ice schreef:
zitake schreef:

Wat was de oorzaak?

weet ik nog steeds niet... Daarna heeft ie het nooit meer gedaan.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:14

Jeetje das ook schrikken Magic! Helemaal als je eerst niet weet hoe het kan. Soms kunnen ze raar reageren op dingen.

Hoop dat hij een beetje kalmeerd.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:34

Wat fijn dat Sjol nog "vol" is!
Mooie plaatjes van Presca, wat een prachtige merrie!
En nu in spanning wachten op het volgende veulen. Die van Sharani is de eerstvolgende?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 06:55

Jeetje, Magic, dat is heftig!! Arm paard en arme jij.. Hopelijk gaat het snel weer beter!
Neon; dat is dus wat ik bedoel. Dais wil ook graag rennen, maar het paard snapt natuurlijk zelf niet dat hij er een dag later behoorlijk last er van kan krijgen.
Ik zie bij Boktveulens 2011 dat er gisterenavond een hengstveulentje is geboren :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 07:58

ja ik las het ook al inderdaad,leuk hoor!

Ravina is tijdens het rijden erg actief,en ik weet niet zo goed of ik dat nou moet indammen,en als ik geen les heb maar vrijrijdt,hoe ik dat dan moet indelen.
ik ben bang om haar te overbelasten,maar ik wil ook niet te pietepeuterig doen

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:55

Wat fijn dat Sjol nog drachtig is
Mooie plaatjes van Presca, wat een mooie merrie, ben benieuwd hoe ze op de keuring zal doen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:03

ik ben zelf ook wel heel benieuwd,normaal gesproken is ze op vreemd terrein echt aan het showen...

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:46

Neonlight schreef:
AGarcia, fijn dat je les goed ging. Wel moet je oppassen als ze zo lang stil hebben gestaan. Ze kan nu wel aangeven dat ze het kan, maar wat doen de spieren een dag erna? ;) Dat is juist het riskante.

Weet ik, daarom zat ik te twijfelen.
Maar er is zo te merken niks aan de hand anders had de eigenaar me al wel gebeld.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:28

Jeetje magic_ice, heftig. Hopelijk knapt je ruin snel op.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:37

GVD, zie net dat een kameraad van m'n broertje (iemand uit het dorp), gisteravond is overleden bij een auto-ongeluk.
Ik had de sirenes wel gehoord.
Nooit gedacht dat hij dat zou zijn.
Waarom................................

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:59

oei, das heel erg........
sterkte!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:05

Jeetje wat gaan jullie weer hard!!

Cubalibre,m channai ziet er erg goed uit zeg!!

M_i jeetje wat een verhaal :(

Mel gaat nog lekker door, wilt wel aan t werk. Alleen merk ik dat ze sneller moe is :(:)