[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:03

update van Angel
heb er de tijd voor genomen :+

dag 315 vandaag, heb even vergeleken met vorig jaar enz

vorig jaar: (draagtijd 335)
Afbeelding

2 jaar geleden: (draagtijd 341)
Afbeelding

(ze zit nu al verder dan toen op dag 333 :+ 8)7 )

en vandaag dus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

temperatuur was 37.9°C

melktest refractometer
Links 9 / Rechts 7

heb even vergeleken met andere jaren en als ik op die waarden afga, bevalt ze telkens binnen de 5 dagen 8)7 dat vind ik toch een beetje snel :o
2009 had ze die waarde op dag 335 --> dag 340 bevallen
2010 op dag 323 --> 328 bevallen
2012 dag 336 --> 341 bevallen
2013 dag 330 --> 335 bevallen

verder ook pH getest
testjes van Foal Time: Links 7.2 / Rechts 7
testjes van MHS: Links 7.3 / Rechts 7

dussss ik hou het in de gaten ;) :):)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:05

Casca gefeliciteerd! Ze heeft Ylona voor de gek weten te houden begrijp ik uit je berichtje? Best knap, dat gebeurt volgens mij niet vaak.

frenia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:07

ayasha: goh ze snapt denk ik toch wel het verschil in wat ze doet bij snuffelen en bij knabbelen
een "groot" paard mag ook best snuffelen he (al ben ik daar ook bijzonder in :+ ik hou niet zo van die plak-paarden, heb graag dat ze mijn persoonlijke ruimte erg duidelijk respecteren)
dus denk dat die verwarring uiteindelijk best wel meevalt, is gewoon even de klik maken

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:09

Waar halen jullie die melktesten?
Ben nu ook wel benieuwd bij Luna haha

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:10

Gefeliciteerd Casca!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:35

Lisette van harte gefeliciteerd met jouw prachtige hafmerrieveulen! *\o/*
Blesje is wel zoals je wou denk ik!

Crazy Funky wat een parmantig dametje <3

Carola ze houdt je wel bezig zeg!

Haha Tjinta dat kun je wel stellen dan dat jouw smaak veranderd is! Doet het van mij ook soms hoor,het is maar net waarop je valt.

AZ knappe papa van je toekomstige kinders!

Leuke mijlpaal Paardjes123

Anikka hoe oud is Euferio ook alweer? Kunnen ze schuilen op de wei of droog liggen? Indien ja,kun je hen wel buitenlaten snachts maar ik zou ze eerst wat beter laten wennen aan elkaar,zodat ze ook durft te gaan schuilen met haar veulentje. Oh ik lees het,3 weken oud. Ja dan kan het best.

Kim asterix dat is heel nabij! Spannend!

Glimmende Garcia :)

Casca hoe?????? Gefeliciteerd!!! Een merrie!! Prachtig! *\o/* *\o/*

WenK spannend hoor. Wil je een hengstje?

Spannend Frenia haar uier ligt zeker wel voor op schema. Maar die melktest 7+ kunnen ze wel een eind volhouden hoor. O:)

Goh ik ben nu wel benieuwd,welk kleur heeft het veulen Casca? Heeft ze echt de geboorte gemist?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:51

wijkhuijs schreef:
Waar halen jullie die melktesten?
Ben nu ook wel benieuwd bij Luna haha

Ik ben zelf te laat met het bestellen van de melktest. Maar mij is verteld dat deze melktesten gewoon hetzelfde zijn als zwembadtesten, maar dan 4x zo duur in een leuk paardendoosje :+

Ik doe het zelf nu met een zwembadtest (bij heel veel zaken te koop), en dan betekend het ongeveer dat de laagste ph binnen 24 uur is en de op 1 na laagste ph binnen 48 uur. Ik heb vanmorgen de laagste ph waarde gemeten bij mijn merrie dus als er nu binnen 24 uur een veulen bij loopt klopt die test ook wel redelijk haha. :j

Als je de echte melktest wilt moet je ff googelen, daar staat vast wel waar het te bestellen is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:53

van die zwembadtesten zijn die waardes toch anders dacht ik. Heb ook zitten twijfelen hoor maar dan toch maar niet gedaan.
Heb ze van MHS en de Foal alert strips via een bokker besteld. Die laatste zijn nu echt wel op,het laatste stripje heb ik dan toch nog 6.0 mee getest :+

Heb nu nog de andere voor Karin. Die heeft nu ook al vocht en is makkelijk te testen. Ga er wel nog wat mee wachten anders zijn die straks ook op voor het veulen er is. :')

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:58

Nee, ik hoop op een merrie, maar heb heel sterk het gevoel dat het een hengst wordt.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:00

Klopt, ik had online een tabel gevonden met omgerekende waardes en daar mijn scheikunde binas eens bij gepakt om te kijken of het ongeveer kon kloppen. Dat leek wel te kloppen dus ik ben benieuwd of mijn test nu uitkomt haha.
Natuurlijk moet je er niet vanuit gaan dat het 100% klopt, maar ja ik vond het toch wel grappig om te proberen. Volgend jaar wil ik ook graag de echte strips proberen, maar dit is toch wel een handig huis-tuin-en-keuken alternatief :)

Nadeel is inderdaad wel dat er maar weinig strips in zo´n veulentest zitten! Ik hoor van veel mensen dat ze toch te weinig hadden achteraf, en dat terwijl zo´n doosje genoeg kost voor een paar van die strips.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:17

frenia schreef:
ha! eindelijk terug gevonden! en kreeg van yello ook de naam vd bokker door ;)

ach, part of the fun is het proberen ;)
ik ben dit jaar wel weer wat voorzichtiger
was vorig jaar beetje té zelfverzekerd geworden (en andere dingen aan mn hoofd toen) :+ dat flikken ze me niet nog eens,
was erg blij dat vorig jaar gewoon alles goed gegaan was :o

ik ben ook op zoek naar de website, of de bokker die deze verkoopt.
wil het toch gaan proberen

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:18

Ik vind het alleen jammer dat je er meteen 120 moet bestellen voor het 1 keer n veulen :(

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:45

Foxy en J......(?) spam <3

Afbeelding
Toch altijd verwonderlijk, dat dát erín heeft gepast! :=
Afbeelding
En eh, ze heeft de oren van paps :+ hihi _O-
Afbeelding
Afbeelding

AZ, klopt :+ :+ :Y)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:58

Oh wat een groot mooi veulen Casca!
En helemaal zelf gedaan dus?

Kijk op de website van MHS,daar vind je de testen. Het kost wat,maar ach,elke hobby kost geld toch? Ik doe het althans niet voor het geld,dan kan ik er maar beter wat genot van hebben en vond het wel leuk om dat te testen bovenop alle andere "pret". :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:00

Hee casca harstike gefeliciteerd mooie dame *\o/*

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:25

casca: ooooh wat een moooooi veulen
haha ik ben niet van vos tinkers, maar vos andere paarden vind ik wel moooooi :+:

de refractometer is wat dat betreft idd op termijn goedkoper, betaal je pakweg 50 euro voor en kan je jarenlang gebruiken.
alhoewel... ik heb de mijne in 2009 gekocht en in 2013 een nieuwe aangeschaft want de eerste gesloopt :o

ik heb toendertijd een hele studie van allerlei middelen gemaakt en voor de refractometer gekozen ipv de pHstrips. maar nu kon ik het toch niet meer laten. ben nu ook voor het eerst temp aan het opnemen.
ik doe het idd ook voor de voorpret en omdat het me gewoon geweldig interesseert ;)
en omdat ik op die manier het aantal dagen met birth alarm beperk, wat zowel voor merrie als mezelf (vals alarm) prettig is ;)
voordeel vd refractometer vind ik dat je meer vordering ziet en het minder op héél korte tijd kan veranderen. bij de pH mis je het daardoor wel eens

voor de foal time strips betaal je pakweg 20 euro, die van mhs 25 euro
welke het goedkoopst uitkomen is moeilijk te zeggen, hangt ervan af hoe klein je de stukjes van de foal time afscheurt.
ik doe ook extreem natuurlijk met op 1 merrie beide uitproberen en dat op beide uierhelften, maakt 4 testjes per merrie per keer :+

met de zwembadtestjes kan je ook hardheid meten. ik heb er ook :+
maar gebruik ze niet :o (kom nu wel weer extra in verleiding... O:) )
maar bij ons zijn die echt niet goedkoper hoor :n zitten er veeeeel minder in een doosje en kosten minstens evenveel, dus eigenlijk zijn de paardenexemplaren goedkoper :+

ik heb ook wel pH-indicatoren besteld, zelfde soort lakmoes als de foal time
en goedkoper nog ;) maar die zijn nog niet binnen :(

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:49

Gefeliciteerd met Foxy-baby J!

Ik zag vandaag dat mijn merrie van net 2 ineens vocht?bulten voor de uier heeft, kan dit komen doordat ze mee heeft gegeten van de merriemuesli? Of weten jullie een andere oorzaak. Het is geen zucht denk ik, het was heel raar. Zal morgen foto maken. Heb er niet aan gevoeld, dom.

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:50

testen zijn inderdaad bij ons te koop.

heb zelf een verpakking met 100 strips gebruikt voor twee merrie's maar had er zelfs nog heel veel over, dus die weggegeven aan een vriendin.
moet wel zeggen dat ik niet beide uiers testte, ik deed telkens maar 1 kant en 1 van de merrie's was pas op het laatst te testen.
de andere wel echt vanaf 300 dgn getest ivm twee eerdere red bag bevallingen en ook echt 2x per dag getest.
wilde er in ieder geval alles aan gedaan hebben om die bevalling niet te missen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:55

*\o/* Lisette van harte gefeliciteerd met je mooie haflingerdame!
Mooie naam ook. Hopelijk komen er nog mooie foto's.

Casca ooh nee de bevalling gemist das wel jammer. En dan in de trein zitten.
Maar Foxy heeft het supergoed alleen gedaan. Wat een grote dame.

Inowa das is pas glimmen.... ik kan me voorstellen dat je alleen nog maar met zonnenbril op naar Garcia kan gaan.

AZ whow das echt een mooie hengst. Ben benieuwd wat jouw dames gaan geven.

Mooie mijlpaal Paardjes 123. Ik nog 4 daagjes en dan zit Amia ook op de 300.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:08

Al_Zawraa schreef:
Casca gefeliciteerd! Ze heeft Ylona voor de gek weten te houden begrijp ik uit je berichtje? Best knap, dat gebeurt volgens mij niet vaak.

:+ Uhuh

Maar... ook niet heel verwonderlijk. Ze had nog oedeem met een heel licht vleugje harssporen, uier niet optimaal (de punt naar achter miste ook nog) én leeg, banden nog niet weg...

Ze had ook geen melk nog vanmorgen, of nauwelijks, het was oedeem-melk, heel waterig. Daarna werd het echter snel hars-melk (ja toen werd het geel en plakkerig gemengd met melk) en pas tegen 5 uur net was het échte biest.

Haar vacht is ook heel kort en erg zacht, prematuur bijna. Dus stiekem vermoed ik dat ze de 10-dagen draai gehad heeft en door het rek en strek werk van het veulen valse weeën gehad heeft en daarop is gaan meepersen. Gebeurt wel vaker bij maidens, shanaya heeft dat ook wel eens gehad en ik herken dit beeld, al die puzzelstukjes, wel uit die keer bij shanaya. Gelukkig gaan hier de bevallingen altijd vlekkeloos als wij er niet bij zijn :Y) En foxy is een uitstekende mama, het is een merrieveulen dus die is ook slimmer en vlotter dan hengstveulens ;)

*edit* 10 dagen zou indd beter bij mijn voorspelling gepast hebben ook trouwens, een week of 2 had ik geschat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:53

Afbeelding
Uier lijkt wel minder.
Maar de zucht ervoor groeit

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:00

Even foto spam hoor....
hailey
Afbeelding
heaven
Afbeelding
en ???
Afbeelding
hailey nog een keer.
Afbeelding
heaven
Afbeelding
Op een rij .
Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:01

Even foto spam hoor....
hailey
Afbeelding
heaven
Afbeelding
en ???
Afbeelding
hailey nog een keer.
Afbeelding
heaven
Afbeelding
Op een rij .
Afbeelding

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:13

mijn kleine meisje is net even naar buiten geweest, en foto's gemaakt! dus ik zal straks even spammen :)

het blesje is idd precies goed! :D

Casca, gefeliciteerd met jouw kleintje!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:42

Wat heb jij drie mooie meisjes stal HD! <3

Tjinta nog even en jij zit ook op de toppen van je tenen hoor!

Frenia inderdaad voorpret,ik denk dat wij op dat vlak wel op elkaar gelijken maar jij bent nog iets fanatieker haha.

Ik heb ook nog wel maidens gehad die met een half uier bevielen.
Kikkie deed het op dat vlak wel schitterend,dat weet ik ook weer voor volgend jaar :+

Inderdaad zijn die testen makkelijk om het geboorte alarm nog wat uit te stellen.
Gebruikte ik ze ook voor.

Frenia laat je eens weten of die lakmoes dezelfde resultaten geeft? Had er ook voor gekeken nl maar durfde niet.
Laatst bijgewerkt door pretty op 23-04-14 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt