[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:30

Niet.
Tenzij na veulenen het nodig is. Dan laat ik het doen want ik kan het dus ook niet :+ het schijnt iets van omhoog naar omlaag knijpend te zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:06

Geen droes entingen hier. En ik melk ook niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:28

Ik heb dat wel gedaan vanaf 320 dagen, 1 drupje is genoeg. Mijn merrie lekt nooit melk, pas als het veulen er is, dan schiet het met stralen alle kanten op. Ik heb wel ph strips met kleiner verloop. Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:39

Ik zou inderdaad ook niet enkel van alleen PH of t uier uit gaan. Maar volgens mij doet vrijwel iedereen hier dat ook niet.

Ik heb camera op stal, birth alarm aan halster en dan de ph er nog naast eventueel. Enkel als ze buiten staat overdag en het alarm gaat een paar x achter elkaar is even spannend, heb daar geen camera. Maarja wil t dier ook niet 24/7 op t hok laten staan natuurlijk.

Ph zit nogsteeds beetje rond de 7.25, uier vult wel iets maar ook nog niet mega. Maar als ik naar haar lijf en gedrag kijk zie ik wel echt duidelijk verandering dat er in ieder geval wat rommelt.

Vannacht was ze echt heel onrustig, heel vaak gelegen en kreunen, steunen, allerlei oergeluiden kwamen eruit steeds. Maar nog niet doorgezet. Een keer dacht ik nu gaat los dus had de kleren maar vast aan zodat ik zo in de auto kon springen. Maar toch niet. Ze is de afgelopen 3 nachten wel echt duidelijk anders, ook veel luidruchtiger dan vorige week. Dus ben benieuwd hoe of wanneer t zich aandient. :D

Nieky ook spannend dus, begint erop te lijken! :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:16

Sanet schreef:
Ik heb dat wel gedaan vanaf 320 dagen, 1 drupje is genoeg. Mijn merrie lekt nooit melk, pas als het veulen er is, dan schiet het met stralen alle kanten op. Ik heb wel ph strips met kleiner verloop. [ [url=m/hNHjLf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die strips zijn inderdaad wel mooi. Waar heb je die vandaan?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:54

Het is mij gelukt om 1 dupje uit der uier te krijgen, beetje uit nieuwsgierigheid gezien ze morgen uitgerekend is, maar de pH staat nog op 8/8,5 dus denk niet dat het voor morgen zal zijn _O-
Afbeelding

Ik heb ook een camera, en birth alarm maar moet deze nog aanbrengen (vanaf ze kegelt)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:26

Weet wel dat niet elke merrie kegelt :)
Hier is dat ver van de standaard en zijn ph en gedrag de duidelijkste indicatoren.

sourcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:54

Hoi allemaal. Gefeliciteerd al met de geboren veulentjes.
Ik lees normaal stilletjes mee, maar nu is het even anders. Mijn merrie zit nu op 334 dagen en is de laatste 2week onrustiger op stal snachts, haar uier is al mooi volgelopen, banden zijn enorm slap, vorige week ervaren buurman fokker gevraagd om even met me mee te kijken naar haar en die dacht dat het nog een kwestie van een paar dagen kon zijn, de dierenarts vorige week voor mijn andere paard gehad en die zei dat ze ook verwachte dat ze ieder moment kon gaan veulenen, maar nu is het sinds gisterochtend zo dat er s'ochtends de melk uitdruppeld maar als ik haar binnen haal savonds dan is het helemaal droog en zelfs een iets wat slapper uier. Is dit iets wat redelijk normaal is? Ik weet niet hoe ik hier foto's bij kan plaatsen :( alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:13

Teruglopen van het uier is inderdaad een veel voorkomend iets. Het kan zomaar dan nog 2 weken duren. Het komt vanzelf :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:29

Mallybelly ik vind het zo moeilijk te zien of er verschil zit. De kleuren liggen te dicht op mekaar vind ik.

JennyK Ben benieuwd of je gelijk gaat krijgen.

Kiko ik ent niet tegen droes.

Tj_stables ik begin vanaf 320 met ph testen en melk 1 druppel eruit. Op die 50 bevallingen nog nooit een merrie gehad die issues kreeg erdoor. Ik probeer wel maar 1-2x rustig en als er niks uitkomt dan laat ik het zo. Dus niet forceren. Misschien heb je wat aan dit filmpje. Moet echt van boven naar beneden melken. Dus niet alleen aan de speen knijpen. Voorlopig is haar ph nog niks op zorgen om te maken idd.

https://m.youtube.com/watch?v=76CStW2ZL ... JzZQ%3D%3D

Magic_lover klinkt alsof ze het aardig zwaar heeft :(:) hopelijk vult haar uier snel en zakt de ph verder.

Sourcy terug lopen van de uier kan idd voorkomen. Handigste lijkt mij toch om mss te kijken voor ph strips zoals zoveel zeggen en kijken wat de ph zegt. Dan heb je een extra indicator.

Ik gebruik met heel veel plezier de strips van Bonusan. En buiten Missy dit jaar ( die beviel met een ph van 7.4) heb ik ze zo allemaal zien aankomen en bij elke bevalling geweest. Het blijft een indicator maar wel een hele fijne vind ik. Natuurlijk kijken we ook naar gedrag/uier/banden. Maar ik heb er ondertussen hier al meerdere gehad die zonder echt volle uier bevallen maar wel waarbij de ph zakte. Dus als ik geen ph had getest, had ik het nooit zien aankomen. Bv Daisy is bevallen met een ph van 7. De avond zelf zakte de ph van 7.4 ineens naar 7 inclusief plakkerige melk. 10 min voor de bevalling keek ze naar haar buik, ze draait 1 Rondje gaat liggen en niet lang erna brak het water. Ze kegelde niet, geen bomvolle uier en niet onrustig. Enige indicatie was de ph. Dus ik vind het een fijn methode om te gebruiken in combinatie met een camera. Overigens heb ik dit jaar van de 13 tot nu toe maar 1 merrie gehad die kegelde :')

April haar uier is bomvol, spenen vullen en ph is van 7.2 naar 6.8 gegaan. Dit is de eerste x dat ze hier bevalt dus geen idee wat voor haar normaal is. Dus we gaan toch wel waken al. Ze is iniedergeval heel geïrriteerd vandaag op haar buik. Daarstraks ging ze rollen, kijken naar de buik en terug opstaan. Dus het gedrag veranderd ook al. Vanavond ga ik nog eens ph testen.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Imani_Abby - Toffee - 377 dagen
Lonniejj - Rosa - 373 dagen
cp112 - Gypsy Rose - 343 dagen
Kimwilliam - Chanorka - 336 dagen
Belle_boef- Roos - 335 dagen
Nieky1993 - April - 334 dagen
Tj_Stables - Qalenza - 334 dagen
Jennyk - Alinka - 326 dagen
Magic_lover - Ivana - 324 dagen
Mallybelly -Zaira - 321 dagen
Mallybelly - Mallow - 321 dagen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:35

Nieky oh "melken" voor ph doe ik wel. Ook vanaf 320 dagen. :D

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:46

Qalenza kegelde hier bij haar eerste dracht, dus ik veronderstel bij deze ook wel denk ik?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:49

Nooit stimuleren als paard er niet aan toe is :n
Gewoon wachten tot er vanzelf melk uit lekt. En anders kun je t niet testen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:49

TJ_Stables schreef:
Qalenza kegelde hier bij haar eerste dracht, dus ik veronderstel bij deze ook wel denk ik?

En ook hier kun je nooit vanuit gaan..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:51

Ik vind het daarbij ook belangrijk dat ik aan het uier mag komen, ook als er veel druk op staat. Mijn oude merrie sloeg je echt het licht uit de ogen dan, dat is toch wel erg lastig als het veulen niet wil/kan/gaat staan.

Ik heb deze strips: https://showshets.nl/ph-test-strips/

Mijn merrie stond 20 minuten voor het veulenen nog gewoon rustig te eten en suffen. Ze ging gewoon rustig liggen, er waren echt 0 tekenen als ik gewoon gekeken had. Ze had het kleinste harsje ooit, alleen de Ph was iets lager, maar ook niet onder de 6 al, maar wel duidelijk lager dan de dag ervoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:56

Hier mag ik dat ook niet. Maar zodra het veulen er was wel? Bijzondere merries. Wel hilarisch
En ook al kun je t van te voren wel kan het op moment na veulenen wel niet meer mogen door bijvoorbeeld pijn.
Voor nood situaties kun je altijd een praam opzetten, merrie vast houden etc.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:41

Fijn om al die verhalen te lezen zo dat het toch niet altijd volgens het boekje gaat, doormiddel van uier op knappen, kegelen enz.

Iedere keer dat " och ik denk dat het nog wel weken kan duren, want ze heeft nog helemaal geen uier of ze is helemaal nog niet zo dik, is ze wel drachtig??" }:0 :7
Heel leuk, maar ik hou liever met alle scenarios rekening, en als ik dat hier zo lees en in mijn omgeving hoor komt het toch best nog vaak voor (ook bij ervaren merries dus blijkbaar) dat ze niet met mega vol uier, of mega laag PH bevallen.

We gaan gewoon rustig door met observeren en t komt wanneer het komt idd. :D

Ik doe ook heel voorzichtig een drupje eruit, maar ga niet mega lopen "melken" ofzo idd. Mega fijn vind ze het niet, tilt vaak haar achterbeen op op dat moment. Maar verder eigenlijk niet zoveel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:35

Hier ging de schimmel merrie in de week voor t veulenen naar een vol uier houden. Liep niet meer terug. Toen heb ik op donderdag alarm laten zetten, eigenlijk keken ze me nog gek aan. Uier was wel vol. Op zaterdag was er een mini mini mini mini harsje. Savonds toen k aan het voeren was liggen en staan, bezweet en toen was t er met n half uur.

De andere merrie had eigenlijk nog niet hele slappe banden. Nog niet een heel vol uier. Lekte al melk vanaf t afspenen van t vorige veulen. Had blauwe ph :+ voor t weekend dachten we nog zal wel even duren. In t weekend daalde de ph wat naar groen/geel. Zaterdag avond mega onrustig, draaien, liggen, staan, flemen. We hebben de nacht fgewaakt. Zondag concohr afgezegd. Hele dag t zelfde tot de middag, nog even buiten geweest ook. En eind van de middag weer t zelfde en zo ineens eind van de middag kwam t. Net toen savonds de da t alarm ging zetten _O- vorig jaar liep de merrie 2 weken over nu precies 11 maand en n dag.

Van de schimmel dus ook geen ph getest want ik ben er absoluut o tegen om tegen de natuur in op te wekken. Bij de ander was het toch een teken in de goeie richting.

Zo beide verlsagen ook gehad. Ben blij als t altijd voorbij is :oo

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:01

Ik maak een paar keer per jaar tussen de uier schoon dus ze was gewend als ik eraan zat. Bij het veulen zit ik ook aan de buik en soms bij de koker want heb wel eens een ruin gehad die je het licht uit je ogen sloeg als je er al naar keek bij wijze van spreken. Dus dacht laat ik hem er alvast aan wennen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 05:33

Merrie veulen voor April. Voor de kleur kenners. Is dit zilverdapple of zilverbay? Of geen van beide haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:09

Prachtig veulen weer! Gefeliciteerd Nieky!!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:11

Gefeliciteerd nieky!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:20

Gefeliciteerd Nieky! Wat een knappe dame!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:33

nieky1993 schreef:
Merrie veulen voor April. Voor de kleur kenners. Is dit zilverdapple of zilverbay? Of geen van beide haha.

[ [url=m/MNKIzu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eqVsKm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XzN9dx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gfIiFP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd. Ik zegt bont :))

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:42

Gefeliciteerd Nieky1993!