Manda schreef:Er zijn heel veel mensen die dit dus niet goed begrijpen en dus niet durven te kiezen voor een nas hengst. Ze denken bijvoorbeeld dat als het geen appaloosa wordt maar een eenkleurige ze het veulen niet in kunnen schrijven en dus met een veulen zitten waar ze geen papieren bij hebben en/of waar ze niks mee kunnen. Maar nogmaals elke nakomeling van een goedgekeurde nas hengst krijgt een nas paspoort en mag meedoen op nationale keuringen ongeacht het ras van de moeder (zelfs al is de moeder papierloos) en ongeacht welke kleur het veulen wordt.
Ik moet dit echt zovaak uitleggen hihi maar ik doe het graag!
De merrie Luna op mijn website onder het kopje veulens van Pjotr is ook een pintaloosa (bont en appaloosa), ook een 1ste premie stamboek opgenomen nas merrie, maar door haar bont valt ze ook in de eenkleurige categorie.
Wil hier nog even op reageren. Iedere paardachtige kan een NAS-paspoort krijgen, dat is wat anders dan papieren. Een eenkleurige of een bonte of een schimmel kan wel NAS-geregistreerd worden, maar krijgt geen vol papier. Wel een papiertje, maar geen vol papier. Ook is een NAS papier toch minder waardevol als een papier van een meer gangbaar stamboek. Welsh stamboek zegt mensen toch wat meer als NAS. Zeker als je fokt voor verkoop wel iets om rekening mee te houden. Mijn effen veulens krijgen ook een ander papiertje als een NAS-papiertje. Worden wel geregistreerd bij de NAS, maar krijgen in eerste instantie wel een ander papier (wedstrijdregister van het New Forest stamboek, ook geen vol papier maar commercieel gezien beter).