[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:16

Slijmprop is wel echt aan de (te) vroege kant.. Ben benieuwd wat de da er van zegt!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:15

Slijmprop zou inderdaad wat vroeg zijn...

Pretty: Ja ik denk ook dat het eraan ligt aan de tijd van het jaar.. Empty moet 1 juli pas op 335 dagen, maar ik heb nu al het idee dat ze eerder gaat(hoop ik ook haha). Van Bo tjah weet ik het niet.. Weet ook niet wat ze vorig jaar heeft gedaan.. Toen kreeg ik haar met veulen...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:34

Kom weer langzaam invoegen... :)

Zag wat mooie foto's voorbij komen, vrolijke veulentjes!

Gelukkig heb ik geen gedoe met merrie/veulen/eigenaar etc. Heaven is van mij, dus veulen is van mij. :)

Hopelijk is het geen slijmprop, ben vorig jaar ook geschrokken toen Heaven wat bloed aan de vulva had, maar dat was een gesprongen adertje. Had het nooit eerder gezien, dus ik was wel even bang, maargoed, het was eigenlijk achteraf gezien vrij weinig bloed.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:52

Dustinlover schreef:
Slijmprop zou inderdaad wat vroeg zijn...

Pretty: Ja ik denk ook dat het eraan ligt aan de tijd van het jaar.. Empty moet 1 juli pas op 335 dagen, maar ik heb nu al het idee dat ze eerder gaat(hoop ik ook haha). Van Bo tjah weet ik het niet.. Weet ook niet wat ze vorig jaar heeft gedaan.. Toen kreeg ik haar met veulen...

De dagen die ik gaf,waren van bevallingen in maart en april. Dus nog behoorlijk vroeg in het jaar.
Het blijft 1 groot misterie natuurlijk,dat maakt het net zo spannend *\o/*

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:32

Is de DA al langs geweest?

Merrie begint nu toch wel wat te veranderen. De tepels stonden nog ingeklapt, maar komen sinds gisteren toch wat meer naar ''buiten''.
Hoop toch niet dat ze morgen gaat veulenen, heb dan een concert in Amsterdam en ben pas midden in de nacht weer thuis.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:19

Oei Vita, hopelijk is het inderdaad een gesprongen ader icm slijm.. en niet de slijmprop..
Die merrie's kunnen je soms zo laten schrikken..!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:25

Vita hopelijk stelt het niets voor en is het 'onschuldig'.

Tenna heeft weer een harsje aan de uier.. *\o/*
Maar uier zelf is nog niet voor de helft gevuld...
tjonge dit gaat echt anders dan alle ander jaren. hihi.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:30

Tjinta: Dat kan ook niet als ze normaal voor de 340 bevallen(mazzelaar :P )

Ze gaat je nu lekker foppen }:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:31

Kan goed zijn dat ze zo doet omdat je toch een Palo gaat krijgen :D :P

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:33

Ooooh DL als DAT de reden is.... mag ze zo raar doen als ze maar wil.... _/-\o_
Neem ik alles voor lief.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:03

:wave:

Wat een heerlijk weer hè (voor de Kerstdagen... -O- )

Woggy, die colorcalculator is zeker geen ruwe schatting, alleen om het exact te kunnen berekenen, moet je wel wat meer weten dan alleen de kleur van de ouders van het veulen (bijvoorbeeld of ze ook agouti en vos dragen, dat zie je namelijk niet altijd).

BabyMexx!!! <3

Tjint, Kees gaat wel iedere avond mee naar bed, maar aangezien ik min blind heb (-7) moet ik eerst mijn bril opdoen, dan mijn laptop weer ontgrendelen (dat herinnert me er gelijk aan dat ik het wachtwoord van mijn laptop moet halen), dus ik kijk voor ik ga slapen even (mevrouw gaat net als Baassie met de kippen op stok. De afgelopen twee dagen ging ze om half 10 slapen) en 's ochtends om 05:45 uur staat ze te eten :Y)

Ik win de gok niet bij Tenna hè? ;(

Die uierfoto van Cha-Cha is een goede voor 'kijk 5 seconden naar deze foto en zeg dan wat het is'. Wedden dat niemand het goed heeft? :+

Tjint, ik ga mee met DL (en hoop dat Dais anders doet dan Tenna :+ )

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:14

Morgen toch kees tieten foto's?? O:)
Als het hier morgen nog droog is zet ik de paarden even in de andere wei denk ik, dan kan ik even makkelijk mesten in stal. Wil alles eruit hebben maar met 3 paarden die je lastig komen vallen is dat nog niet makkelijk.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:16

Hier begint er langzaam wat uier te komen. Volgend weekend uitgerekend dus mag ook wel.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:17

Yep, Jes. Morgen Kees tietenfoto's.

Ach, Dendro... Dais is volgende week maandag uitgerekend, maar hier gebeurt ook nog weinig hoor...

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:17

Qutine zit vandaag aan dag 341, ze kan nu al 3 dagen in de weide met volle zon, hopelijk beïnvloed dat het veulentje om naar buiten te komen ;)
Afbeelding

En hier nog 2 foto's van de tweelingzusjes
Afbeelding
Afbeelding

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:21

wat is een slijmprop?
een propje slijm _O-
nee serieus, wat houdt dat dan in?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:38

Tijdens de dracht vormt zich een slijmprop in de baarmoedermond. De slijmprop voorkomt infecties van de baarmoeder. De slijmprop zal blijven zitten tot kort voor je bevalling.
Als de bevalling er aan komt wordt de baarmoederhals opgerekt en zachter. De slijmprop kan hierdoor loskomen.

Arya had gister ook wat bloed aan haar kling, maar dit was een gesprongen adertje.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:59

nu we het toch over rare vrouwen dingen hebben. Pony dames hebben na het plassen een soort oker kleurige poeder liggen, wat is dat nou precies? Zie het zeker bij onze veteraan van 21 meer dan bij Pony

De Agouti factor van de hengst kende ik niet, wel zijn vos factor, daarom kwam er naar voren dat ze 75% kans had op een vos en 25% op een zwarte.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:24

Gelukkig een gesprongen adertje.. Ben me rot geschrokken.. me zusje was aan t longeren met passoa en die schreewt ineens naar me dat de voetjesblaas eruit komt :+ Meteen een hart aanval natuurlijk.. maar gelukkig niks ernstigs!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:51

Gelukkig meis, nu weer in alle rust wachten op de kleine..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:58

Woogy schreef:
De Agouti factor van de hengst kende ik niet, wel zijn vos factor, daarom kwam er naar voren dat ze 75% kans had op een vos en 25% op een zwarte.

Dan heb je toch max 50% kans of vergis ik me nu. De hengst geeft of vos of zwart door, dus 50% zou ik dan denken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:20

Jeetje, als je zusje dat er ook nog bij zegt... :oo Dan schrik je je wel dood...

Wat een mooie veulentjes VDS!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:52

CrazyCat schreef:
Woogy schreef:

Dan heb je toch max 50% kans of vergis ik me nu. De hengst geeft of vos of zwart door, dus 50% zou ik dan denken.

Als hij het vos gen niet zo dragen was het 50-50 vos of zwart. Omdat de vader wel vosgen droeg kan hij zelf al 50-50 vos of zwart geven. Dat met een vos merrie kwam het uit op 75-25
vos x zwart = 50-50 vos of zwart maar omdat vaders dus extra vos inbracht

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:57

Woogy schreef:
nu we het toch over rare vrouwen dingen hebben. Pony dames hebben na het plassen een soort oker kleurige poeder liggen, wat is dat nou precies? Zie het zeker bij onze veteraan van 21 meer dan bij Pony

Agouti heeft de vader niet, wel je merrie. Vos is dominanter over bruin als beide vosgenen aanwezig zijn, dus vandaar dat ze vos is en niet bruin. Bruin is echter dominanter over zwart, dus de hengst kan geen bruin dragen, dan was ie bruin geweest ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:00

Woogy schreef:
Als hij het vos gen niet zo dragen was het 50-50 vos of zwart. Omdat de vader wel vosgen droeg kan hij zelf al 50-50 vos of zwart geven. Dat met een vos merrie kwam het uit op 75-25
vos x zwart = 50-50 vos of zwart maar omdat vaders dus extra vos inbracht

Ok, ik ga dit even uitleggen want je slaat de plank qua kleuren echt mis :j

G = schimmelgen
g= geen schimmelgen
A= agouti-gen (wat zwart bruin maakt)
a= geen agoutigen
E= GEEN vosgen
e= vosgen

De hoofdletters zijn dominant waardoor je er maar 1 hoofdletter nodig hebt om te tonen, vos is niet-dominant, dus daar MOET je altijd 2 genen van hebben om te tonen.

Ieder paard heeft 2 van deze letters. Een schimmel zwartgeboren uit 1 kleurouder heeft:

Gg (1 schimmelgen vererft van de schimmelouder, schimmel topt alles)
aa (is zwartgeboren dus heeft geen bruin, want bruin topt altijd zwart, daarom is zwart zo zeldzaam)
Ee of EE (2 vosgenen zou zwart (en bruin) ook toppen, dus sowieso geen ee)

Vos heeft dus altijd ee, topt zwart én bruin en geeft dus ook altijd 1 e door. Daarom is vos x vos altijd ee en dus vos.

Een fries is zwart:
gg (geen schimmel uiteraard)
aa (geen bruin uiteraard)
EE óf Ee

Dat betekend dus dat een zwarte fries met Ee dus ook de e kan doorgeven ipv de E en als je die kruist met een vos die sowieso een e meegeeft krijg je dus een vos Daarom komt het soms ook voor dat er uit 2 friezen een vos komt