[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:32

10 euro daar?

kennis van mij had mestonderzoek laten doen van de week en dat kostte 16,50 euro

essiesilly

ik heb gratis mestonderzoek :P maar helpt bij mijn jonkies wel hoor, jonkies hebben nl heel vaak (vaker als mensen denken) wormen die doe ik altijd mestonderzoek en soms zitten er veel soms weinig eitjes, je kan ook meteen zien wat voor wormen dus zeker wel gericht ontwormen!

Diane65

Mijn da zei een maand of twee geleden dat het wel verstandig was om preventief te ontwormen voor het veulenen, dus dat heb ik 1 april ook gedaan. Daarvoor is Bridie ergens in oktober nog ontwormd op basis van een wormonderzoek.

Suelza

inowa schreef:
10 euro daar?

kennis van mij had mestonderzoek laten doen van de week en dat kostte 16,50 euro

Ow?

Dan zijn ze duurder geworden denk ik... Mestonderzoek was altijd goedkoper als je wormenkuur dacht ik :+

Maar goed, dan nog zijn het de kosten niet, vind ik...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:33

ik heb 1,5 maand geleden ofzo ontwormd maar wil zeker de jaarling nog een keer doen...ik weet ook wel zeker dat ze nog wat wormen heeft..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:34

essiesilly schreef:
ik heb gratis mestonderzoek :P maar helpt bij mijn jonkies wel hoor, jonkies hebben nl heel vaak (vaker als mensen denken) wormen die doe ik altijd mestonderzoek en soms zitten er veel soms weinig eitjes, je kan ook meteen zien wat voor wormen dus zeker wel gericht ontwormen!

Ja dat is wel zo, alleen zijn er geen ontwormingsmiddelen die voldoende werking hebben voor jongvee, op Panacur na...

Ze halen de wormen namelijk wel weg, maar de eitjes niet.

En dan klopt het idd dat jongvee vaak met wormen staat, omdat je de populatie weliswaar inkrimt, maar dus niet uitroeit.

Terwijl je met een goede ontworming dat dus wel kunt doen...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:35

Suelza schreef:
inowa schreef:
10 euro daar?

Ow?

Dan zijn ze duurder geworden denk ik... Mestonderzoek was altijd goedkoper als je wormenkuur dacht ik :+

Maar goed, dan nog zijn het de kosten niet, vind ik...

idd valt het alsnog mee hoor...misschien van de zomer toch een onderzoek laten doen bij alle 3.
maar zowiezo de jaarling op panacur voor ze het gras op gaat..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:35

Oh ik zie dat je Panacur nu ook gewoon via Agradi kunt bestellen ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:37

idd,en is niet eens zo heel duur...en 600 kilo daar kan ik ze alle 3 mee ontwormen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:38

Het gaat overigens om dit bestanddeel: Fenbendazol

Equiworm F heeft dat ook, maar mij is verteld door een dierenarts dat ook deze niet volledige bescherming bij veulens en/of jongvee geeft, daar waar Panacur dit wel doet.

Werkt overigens niet tegen bloedwormen... Daar moet je weer apart tegen ontwormen.

essiesilly

oo zo suelza ja klopt
doe het niet altijd met panacur maar met goede besmetting wel ja

marrlinde

Imagyne heeft zichzelf opengehaald aan het hek vande week... Echt een hele grote soort snee, helemaal gehecht en nu zit er een verband om. Tis echt op de schouder dus bovenaan het been, maar ze loop nog steeds geweldig haha! Nu moet ze elke dag 2 injecties met antibiotica en zondag komt de DA het verband vervangen :)

Btw, die van Lieke was op 1 april geboren. 3 april zijn de opgehaald! ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:39

zal van de week eens gaan kijken hoe dat zit met die panacur..
weten jullie of die ook gebruikt mag worden bij drachtige of zogende merrie,s??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:40

nu alfreeedd *\o/* en dan sinbad haha wat leuk maar moet echt zo weer aan t werk haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:41

he wat balen dat imagyne een snee heeft.
vervelend he die antibiotica prikken?
toen presca vorig jaar op 3 weken oud longontsteking had moest ik ook 7 dagen lang 2 x per dag antibiotica prikken.
na de eerste keer wist presca wat er ging komen dus was altijd een heel gevecht

alfred jodokus kwak!!!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:42

inowa schreef:
zal van de week eens gaan kijken hoe dat zit met die panacur..
weten jullie of die ook gebruikt mag worden bij drachtige of zogende merrie,s??

Ja, dat kan gewoon. Alhoewel ik het voor de oudere paarden niet standaard gebruik. Ik gebruik het enkel voor jongvee of paarden in slechte conditie (om wat voor reden dan ook).

Verder ben ik wel van de mestonderzoeken en gericht ontwormen.

Suelza

inowa schreef:
alfred jodokus kwak!!!!

Whahahaa, dat hoor ik nu ook op de tv ;) (zit in een andere kamer, maar werd verblijd met het liedje van A.F. Kwak :D)

Pauk

Heeft een mestonderzoek geen zin bij jonge dieren?
Hoe dat zo, dat wist ik eigenlijk helemaal niet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:43

ah wat sneu marlinde :( :(:)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:44

ja maar aangezien ze hier allemaal samen staan en 1 spuit voldoende is voor alle 3 de pony,s dan doe ik de oudere merrie,s ook gewoon mee met die spuit.
maar dan kan ik pepper dus ook gewoon ontwormen?
want dan doe ik dat namelijk bij alle 3 de dames 2 weken voor pepper uitgeteld is...als het goed is is het veulen dan ook mee ontwormd en kan ik de eerst volgende keer alle 4 ontwormen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:46

ik moet hier alle 4 weken Adana ontwormen (van de DA) en heb toen ook panacur gekregen om te ontwormen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:46

Pauk schreef:

Als je wilt weten wat ze hebben, wel natuurlijk... Er wordt nergens gezegd dat het nutteloos is.

Wel is het zo dat de standaard ontwormingspastas onvoldoende bescherming bieden aan jongvee (ik meen tot 2/3 jaar).

En om zeker van je zaak te zijn, kun je bij een besmetting dan dus beter voor een Panacur gaan, omdat je er dan zeker van bent dat je optimaal ontwormt...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:48

essiesilly schreef:
InekeH87 schreef:
Ontwormen doe ik wel preventief, ook al is de merrie iedere keer schoon op de mest. Ik weet niet of het bij paarden ook zo is, maar bij honden en katten zitten spoelwormlarven in rust in de spieren van volwassen dieren. Geeft normaal geen enkel probleem, planten zich ook niet voort en geven dus ook geen eieren die je in de mest kan zien. Echter tijdens een dracht worden die spoelwormlarven in het laatste deel van de dracht ineens wakker en gaan ze door het lichaam migreren. Ze kunnen bij honden dacht ik niet door de placenta heen, maar wel via de melk naar buiten komen. Dan wordt de pup dus meteen besmet, ook al heb je de dieren altijd trouw ontwormd en hebben ze al jaren geen actieve wormbesmetting.
Ik weet dus echt niet of het bij paarden ook zo gaat, maar ik ga er niet op gokken. Merrie wordt rond dag 310 ontwormd en veulen met merrie 10 dagen na de geboorte voor de eerste keer.

daarom doe ik om de zoveel weken mest onderzoek, je ziet snel genoeg of er eitjes in zitten .. ook van spoelwormen (die zich overigens minder snel laten zien dat klopt maar je ziet ze wel)

Echter als bij volwassen dieren spoelwormlarven in rust in de spieren zitten zijn er geen eitjes. De dieren hebben dan ook geen actieve wormbesmetting, maar hebben wel degelijk wormen. Deze larven kan je ook niet aanpakken met ontwormingsmiddelen en zolang het dier niet drachtig is blijven ze lekker zitten waar ze zitten. Daarom hoef je dus bij volwassen dieren die niet in contact komen met vreemde dieren eigenlijk niet te ontwormen. De uitzondering hierop zijn dus drachtige dieren en jongen, die hebben zo'n grote kans op een wormbesmetting dat ik het mestonderzoek niet eens af ga wachten. Heb helaas maar al te vaak gezien dat mensen dachten dat ook jonge dieren, doordat de moeder wormvrij zou zijn, ook wormvrij zouden zijn en dan toch aan een simpele spoelworm infectie dood gingen.
Nee bij jonge dieren wacht ik niet eens op een mestonderzoek. Totdat ze ruim een half jaar oud zijn ontworm ik ze volgens een strak schema, daarna laat ik het van mestonderzoek afhangen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:02

Och, arme Imagyne! :(:) Wel fijn dat ze nog vrolijk is en nog goed lopen kan! :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:09

Suelza schreef:
Pauk schreef:

Als je wilt weten wat ze hebben, wel natuurlijk... Er wordt nergens gezegd dat het nutteloos is.

Wel is het zo dat de standaard ontwormingspastas onvoldoende bescherming bieden aan jongvee (ik meen tot 2/3 jaar).

En om zeker van je zaak te zijn, kun je bij een besmetting dan dus beter voor een Panacur gaan, omdat je er dan zeker van bent dat je optimaal ontwormt...

Aha ik snap hem!
Ik doe ook altijd eerst een mestonderzoek voor ik ga ontwormen maar hier (ff afkloppen natuurlijk) hebben we er weinig last van omdat we een vaste kudde hebben die op zand staan.
Als ze straks de wei weer opgaan is het risico natuurlijk wel weer veel groter