Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
essiesilly schreef:ik heb gratis mestonderzoekmaar helpt bij mijn jonkies wel hoor, jonkies hebben nl heel vaak (vaker als mensen denken) wormen die doe ik altijd mestonderzoek en soms zitten er veel soms weinig eitjes, je kan ook meteen zien wat voor wormen dus zeker wel gericht ontwormen!
Suelza schreef:inowa schreef:10 euro daar?
kennis van mij had mestonderzoek laten doen van de week en dat kostte 16,50 euro
Ow?
Dan zijn ze duurder geworden denk ik... Mestonderzoek was altijd goedkoper als je wormenkuur dacht ik![]()
Maar goed, dan nog zijn het de kosten niet, vind ik...
inowa schreef:zal van de week eens gaan kijken hoe dat zit met die panacur..
weten jullie of die ook gebruikt mag worden bij drachtige of zogende merrie,s??
Pauk schreef:Heeft een mestonderzoek geen zin bij jonge dieren?
Hoe dat zo, dat wist ik eigenlijk helemaal niet
essiesilly schreef:InekeH87 schreef:Ontwormen doe ik wel preventief, ook al is de merrie iedere keer schoon op de mest. Ik weet niet of het bij paarden ook zo is, maar bij honden en katten zitten spoelwormlarven in rust in de spieren van volwassen dieren. Geeft normaal geen enkel probleem, planten zich ook niet voort en geven dus ook geen eieren die je in de mest kan zien. Echter tijdens een dracht worden die spoelwormlarven in het laatste deel van de dracht ineens wakker en gaan ze door het lichaam migreren. Ze kunnen bij honden dacht ik niet door de placenta heen, maar wel via de melk naar buiten komen. Dan wordt de pup dus meteen besmet, ook al heb je de dieren altijd trouw ontwormd en hebben ze al jaren geen actieve wormbesmetting.
Ik weet dus echt niet of het bij paarden ook zo gaat, maar ik ga er niet op gokken. Merrie wordt rond dag 310 ontwormd en veulen met merrie 10 dagen na de geboorte voor de eerste keer.
daarom doe ik om de zoveel weken mest onderzoek, je ziet snel genoeg of er eitjes in zitten .. ook van spoelwormen (die zich overigens minder snel laten zien dat klopt maar je ziet ze wel)
Suelza schreef:Pauk schreef:Heeft een mestonderzoek geen zin bij jonge dieren?
Hoe dat zo, dat wist ik eigenlijk helemaal niet
Als je wilt weten wat ze hebben, wel natuurlijk... Er wordt nergens gezegd dat het nutteloos is.
Wel is het zo dat de standaard ontwormingspastas onvoldoende bescherming bieden aan jongvee (ik meen tot 2/3 jaar).
En om zeker van je zaak te zijn, kun je bij een besmetting dan dus beter voor een Panacur gaan, omdat je er dan zeker van bent dat je optimaal ontwormt...