inowa schreef:ik doe het nooit dat prikje laten geven...
enne,je vroeg laatst waar die oude serie,s op waren...dat is op kindernet,iedereen met tv heeft dat tegenwoordig weer.
ik heb nu heidi opstaan haha
Ik ook niet. Het wordt zelfs afgeraden. Het is gewoon heel erg achterhaald. Als de (moeder)merrie gewoon goed is geent en niet kort voor de bevalling (<6 weken) is verhuisd en het veulen heeft in de eerste 8 uur voldoende biest binnengekregen, dan is het veulen voldoende beschermd door de moeder en heeft het dus genoeg anti-stoffen in het lijf.
Echter, bij een problematische bevalling, ontsteking aan het naveltje, onvoldoende biest in de eerste 8 uur of merrie kort voor de bevalling nog verhuisd, dan wordt het wel aangeraden, omdat het veulen dan onvoldoende anti-stoffen heeft aangemaakt óf extra bescherming noodzakelijk wordt geacht.
Dit uiteraard altijd in overleg met de dierenarts. Onze dierenarts geeft ze al niet meer, maar toen ik jaren terug een opleiding voor verloskunde bij paarden volgde, werd het toen al afgeraden en aangekaart dat men hier al mee bezig was om kenbaar te maken dat het geven van de veulenprik bij voldoende bescherming door de moeder, overbodig is...