[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:45

inowa schreef:
ik doe het nooit dat prikje laten geven...

enne,je vroeg laatst waar die oude serie,s op waren...dat is op kindernet,iedereen met tv heeft dat tegenwoordig weer.
ik heb nu heidi opstaan haha

Ik ook niet. Het wordt zelfs afgeraden. Het is gewoon heel erg achterhaald. Als de (moeder)merrie gewoon goed is geent en niet kort voor de bevalling (<6 weken) is verhuisd en het veulen heeft in de eerste 8 uur voldoende biest binnengekregen, dan is het veulen voldoende beschermd door de moeder en heeft het dus genoeg anti-stoffen in het lijf.

Echter, bij een problematische bevalling, ontsteking aan het naveltje, onvoldoende biest in de eerste 8 uur of merrie kort voor de bevalling nog verhuisd, dan wordt het wel aangeraden, omdat het veulen dan onvoldoende anti-stoffen heeft aangemaakt óf extra bescherming noodzakelijk wordt geacht.

Dit uiteraard altijd in overleg met de dierenarts. Onze dierenarts geeft ze al niet meer, maar toen ik jaren terug een opleiding voor verloskunde bij paarden volgde, werd het toen al afgeraden en aangekaart dat men hier al mee bezig was om kenbaar te maken dat het geven van de veulenprik bij voldoende bescherming door de moeder, overbodig is...

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:49

ja hier is het altijd goed gegaan en ook allemaal vanzelf zonder problemen dus zie het nut er ook niet van in...ik heb nooit een verschil gezien tussen veulens die wel een prik hadden gehad en veulens die hem niet hadden gehad.
dus hier gebeurd het ook gewoon niet..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:54

ok dank je wel suelza!
ga ik het idd maar gewoon overwegen niet te doen.. veranderd nooit van stal is kern gezond etc

en dat heb ik trouwens met ontwormen wat jullie met veulenprik doen... merrie is vorrige week onderzocht (mest onderzoek) heeft nooit eitjes en zo nu dus ook niet, is eind jan. nog ontwormd en hoeft dus straks met het veulen als die 10 dagen is niet, veulen ook niet. die controleren we met 18 dagen en dan gericht ontwormen. maar DA zei ook, zolang moeder altijd schoon is, en ze niet bij andere paarden in de wei lopen met veulen aan de voet is kans op besmetting zooo klein dus doen we gewoon met veulen ook gericht ontwormen :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:57

Hier wordt ook geen veulenprik gegeven, tenzij de bevalling moeizaam is geweest en de DA het nodig acht. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:58

ok :j dank jullie wel... scheelt me iedergeval weer eeeuuhhl veel geld ;) haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:05

het scheelt idd heel veel geld ja..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:10

ik breek even in
Iedereen gefeliciteerd met de veulens :D

Afbeelding

:P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:11

haha leuke foto van des en adana!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:12

so wat een pluizen voorpluk heeft adana al! :)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:12

Wat is adana groot geworden !!!

Hier ook geen veulenprik , of er moesten problemen zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

essie; boesboes is er nu op...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

Pff wat is Adana al groot!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:18

Ontwormen doe ik wel preventief, ook al is de merrie iedere keer schoon op de mest. Ik weet niet of het bij paarden ook zo is, maar bij honden en katten zitten spoelwormlarven in rust in de spieren van volwassen dieren. Geeft normaal geen enkel probleem, planten zich ook niet voort en geven dus ook geen eieren die je in de mest kan zien. Echter tijdens een dracht worden die spoelwormlarven in het laatste deel van de dracht ineens wakker en gaan ze door het lichaam migreren. Ze kunnen bij honden dacht ik niet door de placenta heen, maar wel via de melk naar buiten komen. Dan wordt de pup dus meteen besmet, ook al heb je de dieren altijd trouw ontwormd en hebben ze al jaren geen actieve wormbesmetting.
Ik weet dus echt niet of het bij paarden ook zo gaat, maar ik ga er niet op gokken. Merrie wordt rond dag 310 ontwormd en veulen met merrie 10 dagen na de geboorte voor de eerste keer.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:18

@ inowa zit jij daar ook al naar tekijken hahaha.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:19

inowa schreef:
essie; boesboes is er nu op...

OOOO geweeeeldig hihihi

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:21

InekeH87 schreef:
Ontwormen doe ik wel preventief, ook al is de merrie iedere keer schoon op de mest. Ik weet niet of het bij paarden ook zo is, maar bij honden en katten zitten spoelwormlarven in rust in de spieren van volwassen dieren. Geeft normaal geen enkel probleem, planten zich ook niet voort en geven dus ook geen eieren die je in de mest kan zien. Echter tijdens een dracht worden die spoelwormlarven in het laatste deel van de dracht ineens wakker en gaan ze door het lichaam migreren. Ze kunnen bij honden dacht ik niet door de placenta heen, maar wel via de melk naar buiten komen. Dan wordt de pup dus meteen besmet, ook al heb je de dieren altijd trouw ontwormd en hebben ze al jaren geen actieve wormbesmetting.
Ik weet dus echt niet of het bij paarden ook zo gaat, maar ik ga er niet op gokken. Merrie wordt rond dag 310 ontwormd en veulen met merrie 10 dagen na de geboorte voor de eerste keer.

daarom doe ik om de zoveel weken mest onderzoek, je ziet snel genoeg of er eitjes in zitten .. ook van spoelwormen (die zich overigens minder snel laten zien dat klopt maar je ziet ze wel)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:22

wat een stout paard bij boes :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:24

volgens mij was dat een zebra haha

@maseike; ja ik heb die programma,s echt gemist joh..we hebben hem hier smorgens altijd aan staan haha
straks kwam volgens mij maya de bij
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 08-04-11 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:25

Ook preventief ontwormen is vrijwel nutteloos... Je maakt ze enkel resistent en neemt daarmee juist risico.

Dierenartsen vrezen al voor resistente wormen in de toekomst, daar er wel nieuwe wormsoorten bij komen, maar nog geen nieuwe stoffen die deze kunnen tegengaan zijn gevonden.

Bovendien helpen reguliere ontwormingsmiddelen onvoldoende bij veulens.

Je zult dan toch echt Panacur moeten geven wil je zeker zijn van een volledige ontworming, daar enkel dit ontwormingsmiddel voor volledige ontworming kan zorgen bij veulens, enters en twenters...

Volgens mij is er nog een ander middel op de markt, die soortgelijk werkt, maar ook die biedt geen volledige bescherming bij jongvee.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:26

klopt suelza :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:27

hoe goed is die panacur?
ik zit te denken om mijn jaarling nog eens extra te ontwormen maar wil dit eigenlijk meteen helemaal goed doen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:28

inowa schreef:
hoe goed is die panacur?
ik zit te denken om mijn jaarling nog eens extra te ontwormen maar wil dit eigenlijk meteen helemaal goed doen.

Enige middel wat echt goed werkt...

De vraag is alleen of jouw dierenarts het wilt bestellen. Sommige dierenartsen doen er moeilijk over (mede ook omdat veel dierenartsen afspraken hebben met leveranciers van ontwormingsmiddelen ;) ).

Gewoon een aantal bellen en kijken wie het voor je wilt bestellen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:28

heel goed :j maar waarom doe je geen mest onderzoek dan en dan kan je precies op maat ontwormen, scheelt je echt een hoop geld en gedoe!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:29

ow ik denk dat mijn eigen veearts er niet zo moeilijk over doet,die hele praktijk draait erom om mensen eerlijk en vriendelijk te behandelen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:30

essiesilly schreef:
heel goed :j maar waarom doe je geen mest onderzoek dan en dan kan je precies op maat ontwormen, scheelt je echt een hoop geld en gedoe!

Heeft bij veulens, enters en twenters dus geen zin...

Tenzij je een wormbesmetting hebt, die buiten het spectrum van Panacur valt...

Zo niet, kun je, als je pech hebt, bezig blijven met ontwormen, want dan haal je de wormen er wel uit, maar een paar weken later komen ze net zo hard weer terug...

Volwassen dieren onderwerp ik wel aan mestonderzoeken. Kost je 10 euro en je krijgt gelijk te horen wel middel je kunt gebruiken :D