[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:47

Zaquira schreef:
Annash schreef:
Ik ben even stil geweest, was zo druk. Korte update dat we vandaag Carlijn hebben gescand op dracht, maar door de nodige cystes kon de DA het nog niet met zekerheid zeggen, dus over 3/4 dagen nog terug. Ze was ik ieder geval ook niet hengstig.

Ga kijken of ik weer actiever mee kan kletsen. :)

Zat er wel nog een Geel Lichaam? Bij Zaquira ook lastig te zien door de cystes maar als het geel lichaam er nog duidelijk zit heb ik meestal mazzel

Is niet genoemd, want als er een geel lichaam zit weet je toch zeker dat ze niet drachtig is dan? Voor mij is ook alles nieuw maar als het geel lichaam weg is worden ze toch hengstig? Dus ik denk dat dat dan ook niet te zien was. Dan had dat duidelijkheid gegeven lijkt me.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:29

Als het geel lichaam er nog zit wordt ze niet hengstig. Geel lichaam zorgt voor hormoon dat de hengstigheid onderdrukt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:47

Helaas voor mij. BeLuna niet drachtig en vocht in haar baarmoeder.
Ook totaal niet hengstig
Nu advies dierenarts. Vrijdag haar op de kliniek brengen en haar spoelen. Ik heb nu bedenkingen 1 omdat ik haar liever niet weg breng. Ze is super Hangt mega aan mij andere merrie.
Hengst houder gaf bij de vorige keer al aan dat ik het beste naar hem toe kan brengen.
Nu weet ik het even niet.
Ook omdat ik van alles moet regelen om te brengen ( ik heb geen vervoer)en ik ook niet in een positie zit om zo maar overdag weg te kunnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:49

Ah nee wat veel teleurstellende berichten..

Vienna1987 wat jammer zeg. Ik snap je dubio. Ik denk dat naar de hengstenhouder brengen de beste optie is. Vaak goedkoper, ook een goede begeleiding en als je wel onverdund wil proberen kan dat ook makkelijker

Interessant wbt geel lichaam. Ook voor mij leerzaam, al fok ik al wat jaren :)

Wisandra balen dat ze niet drachtig is. Hoop dat ze nu een betere hengstigheid heeft

Ponytante 5e ronde :wow: Zou niet best zijn := Hoop dat je merrie snel drachtig mag zijn!
Oww dan las ik het verkeerd. Jammer dat het niet doorging...

Retlaw ah nee.. wat kl*te.. Wel vroeg 14 dagen. Kan je niet te vroeg zijn? Wat een gedoe ook 2x een bacterie. Hopelijk werkt spoelen na insemineren!

Annash hopelijk gewoon drachtig !

Tara ook bij jullie slecht nieuws. Wat jammer zeg. Hoop dat ze snel weer hengstig is

Myrthe hopelijk gewoon drachtig. Wat doet ze, hengstig gedrag?

Mirjam ik denk wel verstandige keuze daar laten, anders blijf je rijden. Oh kijk aan! Een tweedaagse trailer. Kan je 2 merries mee nemen. Veulens kunnen wel 2 uurtjes zonder mama eventueel.

Luna2006 gefeliciteerd! Je hebt het nog druk zat zo te lezen

Amhorses ja zeker lange weken. Maar als je zegt volgende week vrijdag valt het wel weer mee :P Fijn dat ze allemaal drachtig worden gescant! Hoop dat Zirkonia ook snel wil vlotten

Corinadrenth oh nee wat balen. Was dat de merrie van de diepvries?

Al_zawraa herkenbaar. Ik lees nu meer bij in het andere topic en probeer nu wat hier mee te kletsen. Maar ik ga als ze drachtig is weer wat in de meeleesmodus tot december/januari. Dan wordt het weer leuk met alle bolle merries en uiers :D Fijn dat je uit de keuze bent!

Rensju ah vandaar. 4.2 is wel netjes denk ik voor een pony. Balen van het vocht
Ja heel blij dat ze thuis is. Helaas wel wat gehavend door het dekken. Dus hoop dat dat wat netjes hersteld

Soeboenoe fijn dat je er wel een goed gevoel bij hebt :j

Nog 11 dagen :+

rensju

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:39

Balen vienna zaquira wisandra en retlaw

Gefeliciteerd Luna!

Kabayo, ze is 1.75 haha! Ai dat is minder, wat voor verwondingen zijn het? Gaat het er toch wild aan toe dus

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:41

Goldenarrow Gefeliciteerd met de drachtige dames en de positieve scans *\o/*

Soeboenoe Dat ging dan ineens heel vlug..jammer dat je niet de hengst kon pakken die je eerst koos maar fijn dat je een alternatief achter de rug had.

M_arjolein Misschien wat last van hormonen als ze ongemotiveerd voelt?

Baudyh woepsie fout geleverd :+

Kabayo Ooh we scannen niet in het weekend eigenlijk :+ als ze niet hengstig wordt deze week komt hij woensdag of donderdag opnieuw scannen. Als ze dan niet drachtig is dan misschien toch even hengstig spuiten om haar in een goede cyclus te krijgen. Je kunt al beginnen aftellen naar de scan :D hoe gaat het met je eigen zwangerschap?

Corinadrenth Balen zeg -O- ga je opnieuw proberen?

Annash spannend zeg. Hopelijk toch gewoon netjes drachtig.

Al_zawraa ik ben heel erg benieuwd weer naar je combinaties.

Am_horse ik pak het van het hengstig spuiten mee. Als ze niet drachtig is gaan we dat proberen denk ik. Fijn idd dat het seizoen goed op gang is nu en ze makkelijker drachtig worden.

Luna2006 yess al een drachtige dame *\o/* hopelijk wordt de rest ook snel drachtig.

Mirjamalvaro Gelukkig kan je haar daar achterlaten. Scheelt toch wat op en af rijden. Hopelijk is ze snel netjes hengstig

PonytanteHopelijk deze ronde wel netjes drachtig

Myrthee hopelijk een mooie positieve scan morgen.

Tara_13 Dat is Balen zeg -O- wat ga je nu doen?

Wisanda2003 ook bij jou Balen. Hopelijk volgende ronde meer succes.

Retlaw Het zit niet mee bij jou. Snap dat je erg baalt. Hopelijk lukt het alsnog volgende keer.

Vienna1987 kunnen ze niet gewoon spoelen op stal? Of doen ze dat liever niet? Maar idd naar de hengstenhouder is even gedoe maar dan kan ze wel nauwkeuriger opgevoeld worden.

Hier is Saartje nog steeds niet hengstig. Als ze morgen niet hengstig is dan maar even bellen om woensdag of donderdag te scannen. Kan Luna meteen mee gescand om te zien of ze wat doet vanbinnen. Normaal werd ze niet gedekt maar ze zit zo goed in haar vel dat we het er misschien op gaan wagen. Mits ze wel actief is vanbinnen en iets doet zeg maar :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:52

Kabayo, ze gedraagt zich inderdaad onwijs hengstig. Loopt de hele dag maar te hinniken etc.

Gelukkig nog drachtig! Zal dan wellicht gewoon een merrieveulen zijn.

Nog even afwachten voor jou! Spannend!

Vienna, balen dat ze niet drachtig is.

Nieky, wat balen dat het bij jou ook niet met allemaal zo makkelijk wilt. Hopelijk zijn ze snel hengstig!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:00

Sorry hier ook even een kort berichtje.
Hyflyn niet drachtig gescand gisteren. Klein beetje vocht en nog klein eitje. Vrijdag weer even scannen.

Lees meerdere berichten van niet drachtig. Balen dames, hopelijk lukt het toch nog wel!

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:29

Proficiat voor alle drachtige merries!

Hier is het nog even spannend! Dierenarts is vandaag geweest (dag 15 na inseminatie) en er was iets kleins te zien, ze kon het niet precies zeggen of ze drachtig was of niet. Ze komt donderdag terug scannen. Ze zegt dat het ook kan komen doordat het eitje misschien pas een dag later gesprongen is en ze nu dus nog maar 14 dagen ver is en het dus nog wat vroeg is.

Hebben jullie hier ook ervaring mee of moeten we ervan uitgaan dat we terug gaan moeten dekken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:36

Waarom moest je zo vroeg scannen?

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:54

Dierenarts heeft dit zelf zo gepland.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 20:06

Ik kan me ook melden op het wacht bankje. Mijn merries zijn allebei vorige week gedekt. Heel veel geluk gehad dat ze dicht na elkaar hengstig waren. Dit is voor mij de eerste keer met mijn eigen hengst.
Dit is Nylke e.m nsps merrie,92cm en met de mooie kleur cream dun. Ze heeft een 2e premie gehaald op de keuring en ben heel benieuwd wat ze dit jaar doet. Ze is namelijk zoveel meer gegroeid in haar body het afgelopen jaar. Maar jammer genoeg is ze afgelopen jaar helaas lang ziek geweest dus daarom is deze dracht dan ook zeer gewenst.
Afbeelding
Dit is mijn andere merrie, Felicia ook een mooie nsps merrie,94cm en een echte zwarte parel. Ze is een 1e premie kroon merrie en dit jaar is de laatste keer dat ze mee mag doen met de keuring. Ze heeft nu een heel mooi hengstveulen aan de voet lopen.
Afbeelding
Dan is dit mijn eerste eigen goedgekeurde dekhengst, Amano is zijn naam en hij is 94cm groot, hij heeft de prachtige kleur silverdapple bont. Voor hem zijn dit zijn eerste dekkingen die hij heeft gedaan en zijn we dus benieuwd of hij ook bevrucht. Hij is in 2021 goedgekeurd bij het nmprs met een 2e premie.
Afbeelding
Nylke is vorige week gedekt en de laatste dekking is op 4 juni geweest. Een aantal dagen later is Felicia ook gedekt en de laatste dag was op 6 juni. Dus lekker dicht bij elkaar gelukkig.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:21

Wat vervelend bij de mensen waarbij het tegen zit.
Hopen dat het de komende ronde allemaal raak mag zijn!

En natuurlijk gefeliciteerd voor alle positieve scans / drachten.

Vandaag is mijn oudere merrie gescand en een mooi kloppend hartje zichtbaar!
Dit is de combinatie <3

Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:55

Het lijkt een beetje een moeilijk jaar, ik hoor hier van de DA dat ook het hengstig worden lastig is en nu een beetje op gang komt.

Ik heb ook even wat ruimte nodig op het wachtbankje, hopelijk zijn ze allemaal gelukt, gisteren had we hier zo'n enorme storm, dat er veel kapot is gegaan, ook een boom op mijn auto
Maar in de wei is er ook de tussen afscheiding kapot gewaaid, waarbij Nieta in totale paniek is geraakt, dus hopelijk geen effect op een eventuele dracht.
Ik heb 3 friezen geinsemineerd met Waander, Kees en Auwert
Onze kpwn Fardau is geinsemineerd met Dynamic dream.
Walske en gateau zijn gedekt door Koss en ook nog 3 gastmerries zijn gedekt.
Nu heb ik wel heel veel plek op het wachtbankje nodig

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 04:19

Oh jeetje moner, heftig weer daar dus! Hoop dat de schade meevalt en merries nog mooi drachtig zijn…

Sabbuh wat een gave hengst! Wat voor ras is dat, Schwarzwalder? En natuurlijk gefeliciteerd!

Ciara, mooie kleurtjes, hopen dat ze drachtig zijn!

Romy ik heb Raven ook met 14 dagen gescand dus het kan wel… was omdat de veearts op vakantie ging. Normaal doen we 16-18 dagen.

Crazy funky, wat jammer van Hyflyn, hopelijk volgende ronde meer geluk!

Gefeliciteerd aan iedereen waar de merries wel drachtig zijn!

Ik mag met Idaza ook op het wachtbankje… gisteren gescand en ze zat op 3.7 ei, ‘s middags spuit gegeven en vanochtend geïnsemineerd. Veearts zei dat hij zoveel vertrouwen had in wat hij gisteren op de scan zag dat hij het niet nodig vond on vandaag nog eens te checken… dus hopelijk betekend dat dat het deze keer raak is! Over 16 dagen weer scannen op dracht, en dan ook gelijk voor hartslag bij Raven <3
Hengsten:
Oscar (Benicio x Krack C) voor Idaza
Afbeelding
En Pharaoh (Koning (Bordeaux) x Parcival) voor Raven
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:34

Sterkte met de stormschade! Wel waardeloos dit weer, nu weer komende 2 weken elke dag 1 of 2 druppels en vrij koeltjes (de laatste dagen was het helemaal koud) :brr: .

Maandag 10 graden (zaterdag geinsemineerd en zondag was de ei er nog) dus als het invloed heeft op pakken of niet... dan vast niet. -O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:36

Chablis gescand maar konden niets vinden. Wel een geel lichaam. Maar geen vruchtje, eitjes en zelfs de cystes konden ze maar 1 vinden :=
Dus maandag weer scannen.

Eliana gaan we zo ophalen, ze was volledig in de stress en hoeft maandag pas weer. Dus dan maar beter rustig thuis.

Dan vrijdag met Sterre dan maar :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:49

Ponytante ja het weer is echt waardeloos -O- Het zou in juni echt zomer worden zeiden ze. Ik zie het := Nu zit ik op de bank te wachten tot het droog wordt zodat m'n veulen naar buiten kan

Sabbuh mooie combinatie! Gefeliciteerd!

Mirjamalvaro gaat daar lekker :(:) Jammer dat je merrie zo in de stress is en de andere niks te vinden is. Beetje zonde van je tijd en autorit op deze manier. Hopelijk vlot het snel :j

Libera vind die eerste hengst erg gaaf! Wel spannend dat je dierenarts vertrouwd dat het ei wel weg gaat. 3.7 is niet erg groot namelijk. Hoop dat het pakt!

Moner ik dacht juist dat het wel redelijk makkelijk jaar was. Zal vast verschillen.
Wat heftig! Hopelijk geen ongelukken gebeurd en je merrie niet teveel in de stress. Leuke frieze hengsten heb je uitgezocht. Wat een drukte! Heel wat veulens volgend jaar zo te lezen

CiaraLady fijn dat ze zo dicht op elkaar zaten! En spannend met je eigen hengst. Voor de hengst ook eerste keer? Mooi dier zeg! Ben benieuwd wat daar uit komt :j

Romy nog spannend! Wanneer moet je weer scannen?
Geen ervaring mee, je kan nu nergens van uit gaan want je weet nog niks :P

Crazy_funky ah nee wat balen.. Hoop dat het vlot doorzet

Myrthe dat maakt je wel onzeker als ze zich zo gedraagd := Hoop je stiekem op een merrieveulen?

Nieky1993 ah meende dat je zei zondag scannen, mijn fout haha. Ga je vandaag nog scannen? Ben wel benieuwd eigenlijk :D Jaa nog paar dagen tot de scan, 10 dagen te gaan. Met mijn zwangerschap gaat het goed! Laatste loodjes. Nu 36 weken alweer

Rensju ow. Grote pony dan met 175 :+ Hoe kom ik nou bij een pony? := excuus!
Ze heeft wat plekken van het dekken en bijten. Maar begint gelukkig al mooi te helen
Afbeelding

Hier weinig nieuws, behalve dat Perry alle 5 in één keer drachtig heeft gekregen. 3 zitten nog op het wachtbankje en 2 worden momenteel gedekt/wachten op hengstigheid om gedekt te worden. Dat is super nieuws :) En geeft mij ook hoop :j

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:17

Ik hoorde hier de dierenarts ook “klagen” over merries die moeilijk op gang komen met de cyclus en dragend worden.

Mijn merrie is/was in een keer dragend, volgende week scannen voor het hartje… hoop dat het er nog in zit, altijd spannend

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:40

Ik was even een weekje op vakantie, maar wat zuur om te lezen dat er toch een aantal merries niet gepakt hebben of nog onduidelijk zijn. Ik hoop van harte dat ze toch nog drachtig mogen worden.

Het zou toch mooi zijn als Nicole (of iemand anders) de lijst in de OP eens zou bijwerken. Ik ben het overzicht een beetje kwijt nu.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:52

Had net een heel bericht getypt en natuurlijk bijna klaar en alles kwijt.
Maar ik wou mij hier graag weer melden.
Las dat het bij veel nog niet goed wil lukken helaas -O-

Hier zit ik met beide merries op het wacht bankje. De eerste mag ik aanstaande vrijdag scannen en de andere volgende week vrijdag.

Ik fok met paint horses. En mijn doel is om veelzijdige allround paarden te fokken. Met een goede bouw , gezond en natuurlijk een goed karakter. Daarnaast met wat meer maat , het zoeken naar de goede combinaties is dus ook altijd weer een klus.

De eerste combinatie is onze oudere merrie Indian. ( Dit word ook haar laatste veulen ). Momenteel heeft ze een geweldig merrieveulen aan de voet lopen welke mag blijven.
Indian haar eerste veulen is geboren in 2018.

Tweede veulen in 2022.

Derde veulen 2024.
En hopelijk haar 4e en laatste in 2025.

Indian is een sorrel solid. Red roan/ extreem rabicano ( niet getest) van 1.57m
Volledig panel getest en verder goed gezond. Ze is wat lang in de rug en grof hoofd dus zoeken sowieso een hengst die dat niet zo heeft/doorgeeft.
De hengst is een jonge hengst uit 2020. Homozygoot black splash. Homozygoot voor zwart en splash. En 1.71 m groot

Met veulen van dit jaar.
Afbeelding
X

Afbeelding

Hailey heeft dit jaar haar eerste veulen en is geinsemineerd door een hengst welke in Frankrijk staat.
Hailey is een bay overo van ong 1.50m en de hengst is een bay homozygoot splash van 1.65m en ook nog jong.
Hailey is wat gedrongen , dus mag wat meer lengte meegeven en zochten een hengst met ruime en iets opwaartsere beweging. Bedoel is om dit veulen ook aan te houden.

Afbeelding
X

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:50

wat een mooie paarden toushie! ik dacht altijd dat westernpaarden niet zo groot waren, maar 1.71 is best een hoogte. Veel succes!!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:56

Leuke merries Toushie welkom!

Hier zou ik vanaf dit weekend ook kunnen scannen voor hartslag. Moet nog even bellen met de veearts wat hij het handigste vindt.

Ik ben benieuwd welke termijnen jullie scannen?
Want rond 60 dagen moet je dan nog een keer?

Hopelijk is het voor jou ook in 1 x raak Kabayo! En succes met de laatste loodjes van je eigen zwangerschap!

Oh blijft druk voor jou Mirjamalvaro.

Duimen Libera! Hopelijk heeft de veearts gelijk!
Mooie hengsten ook!

Klopt Moner dit zei mijn veearts ook inderdaad.
En jeetje wat een schade zeg! Leuk ook 3 Friezen gedekt!

Gefeliciteerd Sabbuh leuke combinatie!

Spannend Ciara_lady!

Hopelijk is er donderdag wel wat te zien Romy!

Wat jammer Crazy Funky!

Ben benieuwd hoe het nu verder loopt met Saartje Nieky!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:59

Ik scan 18 dagen, hartje en gust. Als tussen hartje en gust veel tijd zit scan ik extra. Voor t geval dat k toevallig nog wel eens kan dekken als het mis is gegaan. En als de merrie het gewoon oké vind

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:04

Kabayo: Voor de hengst is het ook de eerste keer dekken.

Zal toch denken met dit weer dat die dames inderdaad ook niet zo goed weten hoe ze het moeten doen. Mijn dames waren wel vlug hengstig toe we de hengst hadden neergezet :P