[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:15

Balen dat je nog een keer moet Sanet
De dierenarts komt einde middag vocht controle. Ei is er woensdag afgespoten, dus die is als het goed is weg

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:17

Ja die weten wel wat ze doen Kabayo.
Goede kliniek.
Er zal wel een bepaald aantal uren tussen moeten zitten.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:26

Balou_k hoe ging het bij de osteo?

Shadow33 hopelijk is het ei eraf idd.

Quir we hebben er 9 drachtig, 4 op het wacht bankje, 2 die gedekt worden en ik hoop 2 die volgende week hengstig staan. Maar verwacht ook niet dat alles blijft zitten eigenlijk. Hebben toch altijd 1-2 die vroegtijdig verwerpen. En erna even zien wat de laatste merries doen die bevallen zijn of ng moeten bevallen. Vorig jaar bv had Ashley geen zichtbare veulen hengstigheid. Ze was toen in maart bevallen en pas in juni hengstig geworden :+ . Nu is ze in mei bevallen dus als ze weer niet hengstig wordt slaan we dr over. Wij dekken na juli nl niet meer. Saartje is nog een jonge merrie dus ik twijfel of we niet een jaar moeten overslaan. Ze staat er wel top op maar eens kijken wat de veearts vind. En Bonny moet nog bevallen dus ook bij haar kijken hoe het gaat erna.

Fijn dat je eigen opvoelbox aangekomen is *\o/* En ben heel benieuwd hoe je eigen hengst het gaat doen. En ook heel fijn dat de hengsten houder zo fijn mee werkt, echt top.

Kabayo snap dat je er een hard hoofd in hebt. Maar we duimen dik mee dat het toch gepakt heeft. Een zilver x Perry baby willen we wel zien. Moet je nog scannen ter controle vandaag?

Janinevv ik zou idd een beetje sederen en dan rustig scannen. Als ze dan echt niet drachtig is kun je verder kijken

Jazzejam ik heb hier ong hetzelfde verhaal met Roosje. Die toont nog hengstig maar de hengst heeft absoluut geen interesse meer om te springen. Dus ik heb het zo gelaten en ga nu maar aftellen naar 18 dagen en dan scannen. Dus snap de onzekerheid helemaal

Baudyh hopelijk is ze hengstig nazondag dan. Handig dat bakje

Al_zawraa Gefeliciteerd met de dracht *\o/* hopelijk pakt het deze ronde wel bij Rakizah

Am_horse snap de moeilijkheid om op je handen te zitten haha. Nu lekker de sport in zeker ?

Sanet Balen dat het ei er nog zat. Hopelijk vandaag de laatste keer insemineren.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:08

Dat beetje vocht wat je bij Zilver ziet heeft de merrie hier ook nog af en toe zo'n druppel. Verder lijkt ze deze keer wel hengstig af te zijn. Veel sneller als de vorige keer. En ook wat chagrijnig naar de pony. Dus we hopen dat dat een goed teken is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:16

Ik denk ook niet dat ze drachtig is hoor maar haar nu zonder een rustige scan haar hengstig te spuiten vind ik wel tricky.

Nee ze kon niet voelen of ze drachtig was of iets, ze was daar ook te hard voor aan het terug drukken denk ik.

Het plan lijkt denk ik naar het weekend misschien andere dierenarts nog laten scannen met beetje sedatie. En als ze dan echt leeg is (wat ik wel
Gewoon ook denk) dan hengstig spuiten en weg brengen. Alleen geen idee of het dan goed gaat met 18 dagen scan weer of dat we dan als vruchtje zit het weer mis kan gaan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:48

Verslag osteo van gisteren
De osteopaat is geweest vandaag.

Ze voelt over het algemeen absoluut niet slecht. Het SI voelde soepel, ze verwacht daar niet direct problemen.

Haar lage rug zat wel enorm vast, dat is nu behandeld. Hierdoor kon ze haar bekken ook niet goed kantelen.
Verder had ze wat kleine plekjes die her en der vast zaten.

Ze heeft erg weinig buikspieren en weet ook niet goed hoe ze die moet aan spreken.

Ze is waarschijnlijk ooit gevallen, daardoor heeft ze een vergroeiing die te zien is op de foto. Hier heeft ze echter geen last van en is een ‘cosmetisch’ probleem.

Ze moet nu 4 dagen rust krijgen en daarna rustig weer oppakken.

De oefeningen die we hebben mee gekregen zijn achterwaarts lopen om het bekken te laten kantelen.
Balkjes stappen en draven om de buikspieren aan te spreken en het achterbeen sterker te maken.
Veel galloperen om de buikspieren aan te spreken en het achterbeen sterker te maken.

Ze verwacht geen grote problemen en zegt hetzelfde als de dierenarts. Ze moet vooral veel sterker worden en haar lichaam leren gebruiken.

Het was dus echt wel nodig, vandaar dat ik het ook niet wou uitstellen. Liever een extra ronde dan een paard dat aan het eind van de dracht het extra zwaar heeft terwijl dat niet nodig is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:50

Ben ik er even 1 dag niet geweest, zoveel gemist :oo

Elina gets tja ik begrijp je gevoel wel, maar als het er goed in gegaan is, dan kan het eigenlijk geen sperma zijn dat er uit liep. Als er niet goed is geïnsemineerd dan moet de inseminator dat ook gemerkt hebben (je voelt het meteen teruglopen tegen je handschoen aan op het moment dat je insemineert als je niet ver genoeg door de bmm heen bent). Oxytocine spuiten (enige tijd) na het insemineren kan geen kwaad, dat zaad heeft zijn weg dan al gevonden uit de baarmoeder naar de eileider/eierstok. Ik hoop dat het vocht weg is op de scan vanmiddag, dat geeft een iets beter gevoel denk ik. Ik duim toch voor je.

Balou_k goed dat de osteopaat erbij is geweest dan, was de moeite zeker waard en hopelijk is er niet nog een ronde nodig voor je.

Quir wat gaaf, je hebt er één! Is het eenvoudig in elkaar te zetten denk je?

Janine wat blijft het nog onzeker bij jou. Vervelend dat het scannen zo moeilijk ging. Ik snap je gevoel, zou ook niet hengstig spuiten voordat ik het heel zeker wist. Zou zonde zijn als je een vruchtje afspuit op die manier.

Baudy nou maar scherp in de gaten houden, die snelle dame van je. Handig zo'n koelboxje, die heb ik ook en al meerdere keren gebruikt ook :)

AZ balen van Rakizah, hopelijk sperma goed en lukt het nu wel. Rot is dat als alle omstandigheden goed waren en het toch niet heeft gepakt. Dan ga je je dingen afvragen. Maar.. het gebeurt vaker en zeg het maar hoe het komt dan. Gefeliciteerd met Aleeyah!! Dat is dan wel weer mooi.

AM lastig he die keuze, maar ik denk een prima keuze. Ze is jong zat en de sport in is ook leuk, je hebt dit jaar dan 2 merries bij de hengst?

Sanet jammer dat het nodig is, maar succes met nog eens insemineren vandaag. Dan moet dit hem worden toch?

Jazzejam dat klinkt toch positief, hopelijk nu echt klaar. Wanneer mag je scannen?

Nieky als alles pakt wat je wil dan tel ik 17 veulens?? :oo

Hier geen nieuws, gewoon rustig wachten.. Nog een week te gaan tot de scan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:38

Zo, het Pinksterweekend is begonnen, dus ik kan me hier ook melden :')

Natuurlijk presteert Fi het om vandaag hengstig te worden, dus kon ik de veearts na het spreekuur bellen om te komen scannen (wat dus spoedtarief wordt). Hoogstwaarschijnlijk morgen insemineren (zaterdag) en maandag (Pinksteren) weer scannen om te kijken of het eitje weg is en zo niet, kan de veearts fijn twee keer langskomen op Tweede Pinksterdag.

Finesse is vandaag 25 dagen oud en Fi is rond dag 9 ook hengstig geweest, dus het is een echte Fi-timing. Ze heeft de memo dat het Pinksteren is net op tijd gekregen :')

Ik hou jullie op de hoogte en aangezien ik dus nu echt ga dekken, kom ik vanaf nu ook meer meekletsen :)

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:08

Vandaag Jade weer gescand en ze had een ei van 4.6 dus morgen insimineren, vanmiddag is er ook een logee voor 2 weken en ineens toont ze hengstig. Normaal nooit _O-

De kleine bonte links is de logee :D
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:15

Cynthia je treft het altijd :+ Maar jij hoeft eigenlijk altijd maar één keertje. Dus dan kan het nog hahaha

HappyHippie leuk dat je kan beginnen, succes morgen! Haha ja verandering in de kudde wil soms wat opwekken. Ziet er relaxt uit

Claudia ja precies. Degene die haar heeft geinsemineerd zei dat dat niet is gebeurd. Hij zal wel weten wat hij doet, hij doet meer op een dag. Bedankt voor het duimen :*
Jij nog sterkte met een hele week wachten

Balou_k klinkt als een behandeling die nodig was! Goede keuze hoor. Nu lekker herstellen :j

Janine verstandig hoor dat je nog even goed laat scannen. Hopelijk toch alsnog positief nieuws.

Jazzejam toevallig dat onze dames hetzelfde doen. Hopelijk beide straks toch positief bericht...

Nieky1993 lief bericht. Ik hoop ook een Perry zilver baby te verwelkomen. Ja ze is zonet gescant.

Baudyh fijn dat je ook goede ervaringen hebt met deze kliniek

Nou gescant. De dierenarts was toch wel heel erg positief. Het zag er erg mooi uit allemaal. Eitje is gesprongen. Vocht is helemaal weg. Ze gaf aan dat het vocht na het insemineren ook van uit het rietje kan komen met het eruit halen. Het was ook niet veel en er zijn wel 2 volle buisjes in gegaan. Nou, toch wat positief nieuws. We wachten het af! 12 juni scannen. Dierenarts gaf aan dat het nu wel eens moet gaan pakken na 4 pogingen met deze hengst (inclusief vorig jaar)
Twijfel dus tussen nog 1x met Perry, hengstenwissel of gust laten. Maar we wachten eerst dit af O:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:34

Ik gok op een Perry baby hoor Kabayo, dat gun ik je echt!

Ja ik ben ook erg blij dat ik de behandeling heb laten doen. :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:48

Hopelijk pakt ze het Kabayo!

Ik heb het idee wel gewoon dat ze echt leeg is hoor, maar goed ik wil het echt 100% zeker weten met even een rustige scan erbij. Of ze moet begin volgende week knetter hengstig worden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:29

Nou, toch een beetje anders dan anders: Haar baarmoeder is mooi hengstig, ze heeft een ei van 35, maar die is niet mooi rond, daarnaast nog een paar kleintjes. Zondag komt ze weer, in de hoop dat deze ineens wel mooi rond is, of dat een ander eitje dominant is geworden. Dus blijft nog even spannend.

Ik probeer het wel alleen deze ronde.

Ik zou lekker nog een keer Perry proberen hoor Kabayo! :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:36

Hier loopt het ook een beetje anders dan anders. En uiteraard precies met zon- en feestdagen :') Handig :$

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:38

Diantha is weer snelle Jelle. Gisteren hengstig gespoten , vandaag scannen en ik hoor net morgen erbij. Dus we gaan voor poging 2.

Deze mooie dame!

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:43

Kabayo: dat klinkt wel weer positief, duimen dat het nu gewoon gelukt is!

cynthia: hopen maar dat het eitje mooi rond is zondag! 1 ronde omdat het je anders te laat wordt of?

dais: ook al met de pinksterdagen! Als het dan maar lukt is het het waard!

janine: zou fijn zijn als ze het scannen gewoon rustig zou ondergaan

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:47

Ja precies. Vorig jaartje ze 3 juni geïnsemineerd en Finesse is 1 mei geboren (dag 332), vind ik eigenlijk wel het randje.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:19

Ik durf hierna nog met een gemak een ronde te doen. Het valt me op dat mensen tegenwoordig graag vroeg een veulen willen. Ik vind dat jammer, ondanks dat het best lekker weer kan zijn blijkt in de praktijk toch zoals dit jaar dat er ook minder lekkere voorjaren ‘bestaan’.
In de praktijk betekent dat vaak dat veulens de eerste weken veel binnen staan.
Wat is de reden dat je een veulen geboren in mei ‘op het randje’ vindt?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:40

Ik kom ook weer eens om het hoekje gluren hier en hoop ook wat fanatieker mee te komen babbelen.

Had ons hier al voorgesteld een poosje terug, maar doordat alles zo ontzettend moeizaam ging kon ik toen nog niet helemaal de motivatie vinden om actief mee te kletsen.

"Ik meld mij hier ook graag.

Helaas vorig jaar een niet zo leuk diagnose gekregen waardoor het per direct einde sport (en uberhaubt rij) carrière was.

Inmiddels heeft het een beetje een plekje gekregen en hoop ik heel hard nog een klein wondertje uit haar te fokken.
Voor mij allemaal volledig nieuw, altijd wel een droom geweest maar de sport ambities stonden het eigenlijk altijd een beetje in de weg.

Het wordt haar eerste veulen, ze is 10 jaar en volledig tuigpaard gefokt Atleet x Renovo x Waterman.

Haar date wordt Dante Us, erg mooie bloedlijn en hoop op bepaalde punten wellicht wat te verbeteren.

Mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"

Inmiddels is de merrie na lang in de ruststand eindelijk hengstig geworden. Had een mooi ei gekweekt, maar helaas baarmoeder nog niet hengstig genoeg.
Gelukkig daarna dan wel hengstig kunnen spuiten, zaten echt te wachten op de 1e hengstigheid weer.
Dat was vorige week donderdag. Zondags in alle vroegte op naar de DAP. Ja hoor weer mooi nieuw ei gekweekt en mocht maandag geinsemineerd worden. *\o/*
Woensdag weer gescand en helaas ei nog niet weg. Dus woensdagavond nog een keer geinsemineerd. Vanmorgen weer gescand en had ze mooi geovuleerd, dus nu heel hard de duimpjes draaien en op het wachtbankje tot 12 juni voor de volgende scan.

Hoorde echt zoveel om mij heen dat het allemaal nog niet wou vlotten met de merries en hengstig worden. Maar begint nu geloof ik allemaal een beetje op gang te komen. Kom maar door met dat warmere weer! _/-\o_

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:46

baudyh: wow die reageert echt snel op hengstig spuiten! Succes morgen!

balou: gelukkig hoeven ze hier niet binnen te blijven bij een minder voorjaar, dan is er voor hun zelf de keuze binnen of buiten. Dit jaar ging de merrie binnen staan als het regende en liep ze weer uit de stal zodra het droog was. Zo kon het veulen ook droog slapen.

cynthia: ach zo, ja dan heb je maar 1 cyclus de kans

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:55

Ik ben geloof ik wel blij met mijn scanpakket, met een merrie die op koningsdag en zondag op eisprong en op Hemelvaartsdag gescand mocht op dracht ;) en volgende week weer scannen op zaterdag. Eén tarief dus voor alles.
Succes allemaal met scannen en insemineren en wachten, hopelijk snel nieuwe drachten :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:24

Balou_k schreef:
Ik durf hierna nog met een gemak een ronde te doen. Het valt me op dat mensen tegenwoordig graag vroeg een veulen willen. Ik vind dat jammer, ondanks dat het best lekker weer kan zijn blijkt in de praktijk toch zoals dit jaar dat er ook minder lekkere voorjaren ‘bestaan’.
In de praktijk betekent dat vaak dat veulens de eerste weken veel binnen staan.
Wat is de reden dat je een veulen geboren in mei ‘op het randje’ vindt?

Ik durf het ook, maar ik wil het liever niet.
Ik wil ook geen veulen in maart, maar het liefst zo half/eind april als dat te plannen is. Ze staan bij mij met veulen zo’n 2/3 weken op stal (natuurlijk iedere dag buiten en dag rustig opbouwen) zodat ik ze ook nog op de camera in de gaten kan houden en de kleine baby lekker droog kan slapen. Met een week of 3 gaan ze naar de zomerwei, waar ze 1 november van af moeten. Dan moet het veulen afgespeend worden, omdat een veulen dat niet blijft, niet mee kan naar het winterplekje. En ik wil het liefst dat ze 6 maanden bij hun moeder kunnen staan.
Ik heb ook veulens gehad op 12 en 23 mei, dat kan dan nog net, maar liever niet.
Dus nee, ik wil niet graag vroeg een veulen en ze staan bij mij ook zeker niet veel binnen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:34

Hier binnen faciliteiten dus graag vroege veulens :j

Nog liever droog voorjaar. Met af en toe regen. Ipv alleen maar regen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:45

Ik ben wellicht wat bevooroordeeld. Een oud stalgenoot heeft dit jaar 4 veulens, waarvan de eerste in maart kwam. Die heeft zo’n 3 weken voornamelijk binnen gestaan vanwege het slechte weer en gebrek aan bijv. een binnenbak.

Anderzijds heb ik ooit een veulen in februari gehad (merrie was drachtig bij koop) en stond met dekentje al snel hele dagen buiten. Het vroor wel, maar de zon scheen en het was eigenlijk erg lekker!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:48

Het is Nederland hé. Vn het weer kun je 0,0 op aan {:} :brr: {:}