Balou_k schreef:Ik durf hierna nog met een gemak een ronde te doen. Het valt me op dat mensen tegenwoordig graag vroeg een veulen willen. Ik vind dat jammer, ondanks dat het best lekker weer kan zijn blijkt in de praktijk toch zoals dit jaar dat er ook minder lekkere voorjaren ‘bestaan’.
In de praktijk betekent dat vaak dat veulens de eerste weken veel binnen staan.
Wat is de reden dat je een veulen geboren in mei ‘op het randje’ vindt?
Ik durf het ook, maar ik wil het liever niet.
Ik wil ook geen veulen in maart, maar het liefst zo half/eind april als dat te plannen is. Ze staan bij mij met veulen zo’n 2/3 weken op stal (natuurlijk iedere dag buiten en dag rustig opbouwen) zodat ik ze ook nog op de camera in de gaten kan houden en de kleine baby lekker droog kan slapen. Met een week of 3 gaan ze naar de zomerwei, waar ze 1 november van af moeten. Dan moet het veulen afgespeend worden, omdat een veulen dat niet blijft, niet mee kan naar het winterplekje. En ik wil het liefst dat ze 6 maanden bij hun moeder kunnen staan.
Ik heb ook veulens gehad op 12 en 23 mei, dat kan dan nog net, maar liever niet.
Dus nee, ik wil niet graag vroeg een veulen en ze staan bij mij ook zeker niet veel binnen.