[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:24

CF: gewoon 0 levend, dat is wel heel slecht!

seven: mooie merrie! Hoe groot is ze?

quir: Wat gaat die groei van de embryo's snel!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:38

Knolselder, sorry gisteren helemaal gemist. Heel veel sterkte met het verlies van je veulentje, zo verdrietig. |(

Cynthia, arme Idris, zomaar zijn ballen weg. :(:)
Je hebt nu nog wel een schouw hengst eh ruin, haha. Tof dat ze GD ook in het weekend verzenden! *\o/*

Seven, wat voor diertje is je nieuwe aanwinst? Merrie? Ga je er ook mee fokken? Ziet er knap uit! <3

Snap je gevoel wel om toch nog een keer te scannen, hoeveel dagen is ze nu?

Zweeds is volgens mij nog wel redelijk goed te begrijpen. :))

AM, als je binnen 10 minuten kunt insemineren kan onverdund inderdaad ook prima! :D

Maar verdunnen is voor transport wel echt nodig. We hebben gisteren bij een jonge hengst sperma gevangen en getest welke verdunner voor hem goed werkt, vond dat nog best wel interessant om te doen en de verschillen te zien. Elke hengst reageert anders op bepaalde verdunners. We hadden gisteren 6 soorten verdunners getest (hebben op het station zelfs 15 verschillende voor alleen vers :)) ) en dan verdunnen 1 op 1 (dat is voor insemineren binnen 6 uur zonder koelen) en verdunnen naar concentratie (voor gekoeld transport), bij deze was dat 1 op 6. De 1 op 1 verdunning bekijk je na 1, 3 en 6 uur (en we hebben nog na 12 uur gekeken, maar die is niet nodig, alleen interessant haha), de 1 op 6 bekijk je op 1 uur, 3 uur, 12 uur, 24 uur, 48 uur en 72 uur. De laatste 3 resultaten moeten dus nog komen, maar verschil was best wel groot al. Bij 1 verdunner was zelfs alles al dood na 3 uur, terwijl bij een andere verdunner na 12 uur zelfs betere motiliteit was dan direct na het vangen (na vangen 75%, na 12 uur 85%).

Vaak kan je ook best goed voelen of ze hengstig zijn, dus als ze zo knijpen met scannen snap ik wel dat je voelt en op gevoel doet.

Muronia, ja dat Zweeds is nog wel te doen toch? :D

Even het plaatje er bij
Afbeelding
Links boven aan is het follikel vlak voor ovulatie, je kan zien dat het gaat ovuleren omdat het zacht wordt en er een dubbele lijn om komt op de echo.

Tweede plaatje is direct na ovulatie

Derde is 2 dagen na ovulatie, de eerste 3 dagen wordt het CL (corpus luteum of in het NL geel lichaam) CH genoemd, dat betekent Corpus Hemorrhagicum. Na 3 dagen wordt het echt CL, als ze niet drachtig zijn wordt deze weer afgebroken en is er "niets". Als ze wel drachtig zijn wordt het later afgebroken en gaat het CA (corpus albicans) heten, dat is het moment dat het geen progesteron meer afgeeft.

Rechts zie je de baarmoeder met graad van oedeem inderdaad. Non edema (geen oedeem) is normaal bij een merrie die niet hengstig is, graad 1 is beginnend hengstig en bij graad 2 zijn ze goed hengstig. Graad 3 gaat richting pathologische oedeem, je hebt ook nog graad 4 en 5 waarbij 5 je echt een sloot vocht in de baarmoeder hebt. Graad 1/2 is geen vrij vocht.

We hadden trouwens gisteren een merrie die qua verhaal erg leek op Wainonia. En als het verhaal echt overeen komt, heb je nu een grote kans dat ze wel drachtig wordt. :))
Die merrie heeft vorig jaar een veulen gehad, nadat ze in 2020 uitgebreid onderzoek gedaan hebben waarom ze niet drachtig werd. Ze bleek CLD (corpus luteum degeneration) te hebben, haar CH ontwikkelde dus niet goed naar een CL. Waardoor ze geen of te weinig progesteron produceerde en niet drachtig werd/kon worden.

Gisteren was ze er weer om nog één keer een veulen proberen te fokken, ze is nu 20 jaar en is woensdag geinsemineerd. Daarna (gisteren bij controle of het ei weg was) had ze een mega sloot vocht in de baarmoeder als reactie op inseminatie, dat had ze vorige keer ook. Die heb ik gisteren gespoeld (met 4L en er kwam 5L uit, zoveel vocht had ze := ). Gisteren heeft ze dus ovulatie gehad en gaan ze vandaag met regumate beginnen. Op deze manier was ze in 2020 ook drachtig geworden na 5 jaar niet drachtig gekregen te hebben. :D

Afbeelding
De schimmel helemaal links. :))

CharmFaith, hopelijk lukt het vandaag! Heel erg balen als het zo goed als dood aan komt.

Jennyk, ja gaat heel snel, zeker de eerste dagen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:38

Nog even een vraag aan de mensen die ervaring hebben met Regumate. Ik ga daar vanaf morgen mee starten ik ik vraag me af hoe ik het het beste kan geven. Over de brokjes of op een andere manier? Ze is nogal kieskeurig en ik moet niet hebben dat ik het een dag verknoei ermee. Ik heb eerder wel poedertjes en vloeistof gegeven op een broodje appelstroop, maar ik begreep dat dit erg vloeibaar is, straks loopt het van het broodje af.. hoe doen jullie dit?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:40

Dankje Quir, zó interessant om te zien :j
CH zal de naam zijn voor het follikel net na de eisprong?

CF jeetja wat balen, hopelijk lukt het vandaag wel goed bewegend sperma te krijgen.

Seven gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Baudy ook succes vandaag.

Knolselder sterkte :(

Volgende week zaterdag kan ik Sanaa laten scannen. Gelukkig is haar hoef niet kapot, hoe ze het heeft gedaan is me nog steeds een raadsel.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:47

Muronia ik deed het met een spuitje rechtstreeks in de mond.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:50

Muronia schreef:
Nog even een vraag aan de mensen die ervaring hebben met Regumate. Ik ga daar vanaf morgen mee starten ik ik vraag me af hoe ik het het beste kan geven. Over de brokjes of op een andere manier? Ze is nogal kieskeurig en ik moet niet hebben dat ik het een dag verknoei ermee. Ik heb eerder wel poedertjes en vloeistof gegeven op een broodje appelstroop, maar ik begreep dat dit erg vloeibaar is, straks loopt het van het broodje af.. hoe doen jullie dit?

Idee om tijdje even slobber te geven?

Ik heb diva vorig jaar ook een aantal dagen aan de regumate gehad en dat heb ik toen over de brokken gedaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:54

Inderdaad met een spuitje direct in de mond (en handschoenen aan doen). :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:02

Xritt schreef:
CF wat balen. Ik hoorde van de da dat van een erg populaire hengst. Hij ook al twee keer dood sperma heeft gehad. Dit is ook van de hengst die ik gebruik. Wij regelen alles via de da, hij besteld het sperma en neem aan dat hij het ook checkt.

Tinnnie, wie doet de analyse van het sperma?

Succes iedereen met wachten!
Mijn paard is vandaag voor de tweede keer geïnsemineerd. Ik ben heel benieuwd.

Dit doet de dierenarts op het dekstation na de afname en voor elke verzending wordt het terug gecontroleerd.

Super interessant Quir!

We merken ook dat veel mensen nog steeds bang zijn van verdunner en denken dat de merries er op reageren. Maar in de realiteit is dat zelden of nooit het geval en heeft de verdunner en het centrifugeren idd alleen maar voordelen .

Alle viezigheid en gel wordt er uit gehaald, alleen de zaadcellen blijven over en de verdunner geeft hen voedingsstoffen en de hoofdjes een beschermlaagje.

Jade is dinsdagochtend hengstig gespoten en was woensdag al mega hengstig, gisteren al bijna niet meer te houden naar Ollie toe, dus vanavond komt de dierenarts al maar terug scannen ipv zondags. Wel snel hè? Normaal ovuleren ze pas tegen 7 dagen na spuiten..

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:21

Muronia ik heb het langdurig moeten geven en heb het altijd door slobber gedaan.
Doe inderdaad handschoenen aan als je het in de mond geeft!
En erg voorzichtig mee werken, maar dat wist je vast al :o.

Tinniie ik heb nog nooit een verslagje van sperma gehad.
De verdunning zag ik ook niet als iets positiefs, maar als je het zo zegt klinkt het idd logisch.

Ik heb de da gevraagd wat de meerwaarde is van de dubbele dosis chorulon.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:40

Wij gaven het ook met een spuitje in de mond :)

Enorm interessant om zo te zien Quir. Dan weet ik volgende keer ook weer iets beter waar ik naar kijk bij de DA :))

Wat balen dat het sperma dood was zeg! Nu moet ik zeggen dat wij ook nooit een verslagje meekrijgen, maar bij ons wordt het ook altijd gecontroleerd bij de dierenarts nog.

Pfft, we hadden de klant sperma laten bestellen voor haar merrie, want die begon vrij snel na het hengstig spuiten al hengstig te tonen. Keuze gemaakt om vrijdag te insemineren, want anders zou het sperma pas op zijn vroegst dinsdag hier zijn. Heeft de hengstenhouder het gewoon niet opgestuurd := Transport was blijkbaar net weg. En dan ook niet vandaag nog af willen nemen ofzo zodat het dan zaterdag hier is, nee, we moesten maar wachten tot dinsdag. Maar dan zijn we hoogstwaarschijnlijk te laat. Ben echt heel boos geworden. Nu is deze merrie niet van mij, maar doen wij de begeleiding, maar dit is voor mij echt een reden om nooit bij deze hengstenhouder een dekking te kopen. Mijn hemel :=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:47

Wat zijn sommige HH toch laks, net of het ze niet interesseert. Je zou toch denken dat ze er ook inkomen uithalen.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:35

CharmFaith jeetje dat is balen zeg.. Vind het ook erg laks.

Seven wat een leukerd zeg!

GA ok al zo'n lakse HH zeg, niks aan!

---
Ik heb me mis gerekend, Miana scannen we maandag pas, dus nog langer wachten :7

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:46

GA: Wat een aso. Over klantvriendelijkheid gesproken dan. Goed voor de mond op mond reclame als hij zo doet.

Knolselder: : Ik las het zo net ook in de andere topic. Zo sad, met al je goede bedoelingen. Heel veel sterkte.

Seven: Wat een leuke pony! <3

Baudyh: Spannend. Fijn dat de swab er prima uit zag.

Xritt: Dat is echt rot. Hoe ga je het nu doen dan? wel de zelfde hengst of toch iets anders proberen?

Hier minder nieuws. Ik had een paar berichten geleden al gezegd dat Boston te kort was bekapt door de smid. Dit was ook de eerste keer voor mijn smid dat zij Boston deed ( doet wel al ruim 16 a 17 jaar mijn paarden, nooit problemen met haar gehad en altijd goed werk geleverd.). Helaas staat Boston zo kreupel op dit moment, ze kan de bocht nog niet maken en ze valt al bijna om. Het is echt te zielig voor woorden gewoon. Echt gunstig voor a.s maandag is het ook niet voor als we naar de kliniek moeten en het kreupelsheidsonderzoek moeten gaan doen.

Iemand wat tips om de pijn te verminderen of iets dergelijks? Zonder medicinaal gebruik.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:05

Van die hoefschoenen? Of op koud zand zetten?

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:09

Vulina schreef:
Van die hoefschoenen? Of op koud zand zetten?

Koud zand heeft geen zin, hebben we al geprobeerd.
Hoefschoenen zou inderdaad misschien wel iets zijn.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:46

Ik heb hier eergisteren toch ook 2 hengstig laten spuiten in de hoop iets op gang te trekken. Er was helemaal geen cyclus. Droge woestijn. Hopelijk werkt het.

Vreselijk die hengstenhouder zeg. Je hebt als je zoiets doet, wel een plicht naar je klant toe. Gaat ook niet over een tientje en je hebt ook niet alle tijd van de wereld.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:08

Muronia schreef:
Baudyh fijn dat de swab goed was en dat ze beide zo snel oppakken na het hengstig spuiten. Dan zullen ze er wel al tegenaan hebben gehangen denk ik. Succes deze ronde!

Nee hoor gaat altijd zo snel. Mevr G woensdag avond op dag 20 hengstig gespoten. Donderdag avond heen gebracht. Vanmorgen gescand moet er zaterdag bij.

Met heel veel geluk misschien wel 3 tegelijk drachtig. Ha ha dat zou wat zijn.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:26

Helaas was het ei al tijdje weg zag de da dus had geen zin om nog heen te gaan. We hopen op een klein wonder dat het sperma van dinsdag goed was en misschien nog iets leefde gister.

Daarna het hengstenstation weer gebeld kreeg nu iemand die veel schappelijker was en ook echt met me te doen had. Toevallig was er gisteravond laat een buisje terug gekomen van iemand die haar merrie had ookal geovuleerd dus ze had het niet meer nodig. Vanmorgen hebben ze dat gecheckt en bleek ook bijna alles dood te wezen.
Dus ze gaven nu toe dat er waarschijnlijk wat fout is gegaan met verdunnen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:44

CF: wow idd hopen dat het sperma van dinsdag wel genoeg leven bevatte!

kayley ahh arm veulen!

GA: nou ik zou ook woedend zijn! Nu een andere hengst?

Dierenarts is net weer geweest voor Picture en Sjanty. Ei bij Picture was al aan het vervormen, vanavond wordt ze geinsemineerd en mag ze ook gelijk weer mee naar huis. Sjanty zat op 4.3 cm nu maar nog niet hengstig. Maandag wordt ze weer gescand en dan krijgt ook Goldy de 18 dagen scan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:32

Charmfaith wow 0% levend. Das erg slecht dan... En ei ook al af. Hopelijk heeft het gepakt maar klinkt niet heel positief -O-

Goldenarrow wow ook al zo'n slechte service. Ik zou ook echt kwaad zijn. Pff ik snap dat niet he.

Jennyk fijn dat we 1 naar huis kan :j Hopelijk wordt sjanty ook snel hengstig

Baudyh zou wel handig zijn 3 tegelijk klaar :))

Knolselder droge woestijn :+ Verstandig als er geen schot in de zaak komt :j

Kayley ach dat arme paard. Nat zand een idee? Modderpoeltje? Ijzers onder slaan kan niet? Misschien loopt ze dan beter

Bamorka oh nee nog langer wachten :=

Quir nogmaals erg bedankt. Hier heb ik echt wat van opgestoken!

Tinniie ook ik heb nog nooit een sperma verslag erbij gehad bij KI
Inderdaad heel snel hengstig. Nahja, dat willen we graag :P

Ladonna gelukkig geen kapotte hoef. Ik moet een dagje eerder scannen :)

Claudia geen ervaring met regumate.

Seven gefeliciteerd met je nieuwe pony!
Bedankt voor de felicitaties

Cynthia ah ik haalde het zo niet uit je verhaal, dan vraag ik liever voordat ik invul voor een ander :P Wel een leuke foto samen! Nog even geduld en dan kunnen ze samen!

Baudyh fijn dat de uitslag goed was. Nu kan je los

Perry vandaag 2 jaar *\o/*
Als cadeau mocht hij vanmiddag gras eten hihi
Afbeelding
Afbeelding
Hij is zo mooi bijgetrokken
Afbeelding
Kijk, hij heeft een buik, rug en billen gekregen in 4 weken tijd
Afbeelding
En de blackfotos binnen gekregen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog 7 dagen tot scannen :):)

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:58

@Kabayo: Stelde mijn smid ook voor, ijzers. Maar ik wil wachten wat de dierenarts zegt voor dat ik dat soort dingen ga ondernemen. Ze zei ook dat ik teer er onder kon smeren, daar worden de hoeven hard van. Maar ik vind dat persoonlijk echt zooi gewoon.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:18

Quir je had vanmorgen net voor mij aan gepost, ik lees het nu pas (ik moest werken). Bedankt voor je uitleg, heel leerzaam en razend interessant dit! Het geeft me ook hoop wat je verderop schrijft, zou zo mooi zijn als we de oorzaak hebben nu.

Bedankt ook verder voor alle tips mbt het geven van de regumate. Ik ga het in slobber geven. Ik weet dat ze de seniores priores van mn oude pony graag lust, dus dat zou dan ideaal zijn. Ze is geen fan van spuitjes in de mond. Wormkuur is ook altijd feest en ze heeft jaren geleden een tijd AB via de mond moeten hebben wat ook uiteindelijk een martelpartij werd. Mijn vader moet het ook kunnen geven omdat hij s ochtends ook wel voert als ik aan het werk ben en ik zie hem geen spuitje in de mond geven, dus als het zo lukt, dan graag!

Tinniie wat jij schrijft vind ik ook interessant. Je beschermt de spermacellen eigenlijk, maar kan er niet een stofje in zitten waar de baarmoeder heftig op reageert. Ik weet nog dat Wainonia's moeder niet dragend wou worden met verdunning, enkel zonder. Maar dan heb ik het over zo'n 20 jaar geleden dus misschien is de samenstelling nu ook wel veranderd. Bij Wainonia is de reactie (vocht) hetzelfde, met of zonder verdunning. Een cyclus kan soms raar lopen. Vorige ronde groeide het ei bij mijn beide merries ook veel sneller dan verwacht.

LaDonna nog een week op de wachtbank dus. Gelukkig de hoef niet stuk.

GA nou wat slecht. Daar zou ik ook geen zaken meer mee willen doen nee. Tis dekseizoen en hij is hengsthouder, wat een druif sorry.

Bamorka oeps dan nog even 2 dagen extra op je handen zitten!

Kayley ik heb zo geen idee. Weet je zeker dat het van het bekappen komt, geen hoefzweer oid?

Knolselder ik hoop dat het hengstig spuiten gaat helpen!

Baudyh dat zou heerlijk zijn, 1 korte periode waken en 3 veulens, perfect!

CF oh bah, ik hoop dan maar met je mee op het kleine wonder, zo jammer dit..

Jennyk klinkt goed, vanavond insemineren. Hopelijk wordt de ander snel hengstig. Zou haast moeten met zo'n ei he? En nog een paar dagen geduld voor de 18 dagen scan, succes!

Elina gefeliciteerd met Perry, hij knapt echt mooi op!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:21

Volgens de fertiliteits-paardenarts die ik sprak kan dat eigenlijk niet, dat een merrie niet tegen de verdunning kan. Als een merrie niet drachtig wordt, heeft dat andere redenen. Zegt zij ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:06

Misschien komt het echt wel van vroeger af, dat merries op de verdunning reageerde. Want vroeger werd dat wel gezegd.
Ik weet dat er toen merries waren die van verdund niet drachtig werden en onverdund wel. Maar ik verwacht dat er in de loop van de tijd daar heel veel in is verandert en dat het nu niet meer speelt (maar het verhaal erom nog wel).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:19

Muronia

Dank je
Ja ga het gewoon doen vind m'n gemoedsrust leuker :=

Charmfaith dank je :D

Jennyk
Ze is een a welsh rond de 1.15 nu

Quir
Een welsh a
Ja merrie, ik wil d'r wel eens mee fokken maar ze is niet alleen van mij dus mag eerst vooral met de kinderen lol hebben :D

Ze zit nu op 8 weken naar de inseminatie

Ja leuke taal zweeds, Fins lijkt dan echt onmogelijk :=

Bedankt voor je uitleg steeds super interessant <3

Muronia
Wij deden het altijd in een spuit zonder naald evt mengen met wat appelmoes en zo in de mond net zoals een wormenkuur

Ladonna
Dank je wel

Tinnie
Dat is snel maar ergens met dit weer
Ben benieuwd of je aan de slag kan :D

Goldenarrow
O nee dat is ...
En zelf halen ook geen optie

Bamorka
Dank je :D

Kayley
Dank je

O nee arm dier
Enkel wat ik kan bedenken een koele zachtere ondergrond zodat de druk meer van de voeten af is .
Edit lees dat dat geen verschil maakt

Knolselder
Hopelijk zet het bij de 2 dames aan :j

Baudy
Dat scheelt he volgend jaar heel wat slapeloze nachten alles alles lekker dichtbij elkaar drachtig is

Jenny
Duimen dat je op het wachtbankje kan met de volgende en de andere drachtig is

Kabayo
Dank je wel
Knapperd die perry, mooie fotos <3
Nog een weekje die is zo om hopelijk ;)

Kayley
Zijn plakijzers dan geen optie in plaatst van normaal beslaan met bijv een zooltje?

Wij hebben vandaag even een flinke inkoop slag gemaakt voor de pony heb alleen paarden dus moest wel wat schattig pony spul komen :=